سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
واکنش درس‎آموز وزیر امورخارجه سوریه ولیدالمعلم: تا کری عذرخواهی
بسمه تعالی
واکنش درس‎آموز وزیر امورخارجه سوریه
ولیدالمعلم: تا کری عذرخواهی نکند، با آمریکا مذاکره مستقیم نمی‌کنیم

 

 گروه بین‎الملل – رجانیوز: ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و رئیس هیات اعزامی دولت به نشست ژنو2 در اظهاراتی در هواپیمایی که وی را به دمشق منتقل می‌کرد عنوان داشت: تا زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از سخنانش در مراسم افتتاحیه نشست ژنو 2 عذرخواهی نکند دمشق درخواست واشنگتن برای انجام مذاکرات مستقیم را نخواهد پذیرفت.

به گزارش رجانیوز این مقام سوری در ادامه افزود: آمریکایی که هیات ائتلاف مخالفان سوریه را رهبری می‌کند با طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه مخالفت کرد اما این در حالی است که آمریکا به عنوان یک کشور عضو دائم در شورای امنیت باید به مبارزه با تروریسم پایبند باشد. طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین قطعنامه‌های الزام‌آور سازمان ملل بوده و به همین دلیل مخالفت آنها با این طرح لکه ننگی است.

اشاره ولیدالمعلم به بخشی از اظهارات جان کری وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانس ژنو 2 است که در آن ادامه حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه را غیر ممکن خواند و گفت: تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه‌های سوری باشد و این بدین معناست که بشار اسد در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت. به خیال هیچ کس نمی‌گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد. افراط گرایان تروریستی نیز که باعث رنج و ملالت مردم سوریه شده‌اند نیز در آینده سوریه جایی نخواهند داشت. جنگ با خشونت طلبان آسان نیست اما همگان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

این اظهارات در همان جلسه با واکنش محکم ولیدالمعلم روبرو شد که این واکنش به جنجال لفظی با بان کی مون هم رسید. وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به اظهارات کری عنوان داشت: آقای کری! هیچ‌کس در جهان حق ندارد که رئیس‌جمهور یک کشوری را عزل کند و چیزی را در سوریه تغییر دهد چرا که مسئولیت این اقدامات تنها بر عهده خود سوری‌ها است. این وظیفه آنهاست. ما رفراندوم مردمی برگزار می‌کنیم تا به اراده سوری‌ها گوش دهیم. خود سوری‌ها حق دارند که رهبر، پارلمان و قانون اساسی خود را تعیین کنند و هر چیزی که غیر از این باشد هیچ ارزشی ندارد.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 92/11/13ساعــت 5:41 عصر تــوسط عباس | نظر