سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحلیل تاملبرانگیز از ماجرای گمشدن هواپیماى مالزیایی تاریخ انتشار
بسمه تعالی
تحلیل تامل‌برانگیز از ماجرای گمشدن هواپیماى مالزیایی
تاریخ انتشار : جمعه 8 فروردین 1393 ساعت 14:31
 
در میان گمانه زنی های فراوانی که درباره علل و نحوه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزیایی زده می شود، خبرنگار جهان نیوز در جستجوهای خود به تحلیلی رسیده که بسیار تامل برانگیز و با توجه به شواهد موجود، قابل توجه است.
تحلیل تامل‌برانگیز از ماجرای گمشدن هواپیماى مالزیایی
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل جهان نیوز، چندى پیش طى یک معامله بین بعضی گروههاى شبه نظامی در افغانستان و دولت چین، چند قطعه مهم و پیچیده که از ارتش امریکا به دست گروههاى شبه نظامی افتاده بود و براى پکن ارزش بسیار بالایى داشته به ارتش چین فروخته میشود. این محموله ( که میتواند قطعات بسیار پیشرفته اى از هواپیماهاى پهپاد باشد) طى یک برنامه پیچیده و با طى مسیرهاى انحرافى از خاورمیانه به مالزی میرسد و پرواز شماره 370 به عنوان آخرین بخش این نقل و انتقال انتخاب میشود. اینکه دولت مالزی در جریان این معامله و انتقال بوده ثابت نشده ولى حداقل میتوان گفت که مجموعه سیستم امنیتى مالزی در این زمینه ضعیف عمل کرده و کوتاهى داشته است.

سیستمهاى اطلاعاتى اسرائیل رد این محموله را به دست مى آورند و به اطلاع سیستم امنیتى امریکا میرساند. با ردیابى این محموله تا مالزی، مجموعه نیروهاى امنیتى امریکا و اسرائیل وارد عمل شده و طى یک برنامه پیچیده و دقیق و با همراه کردن چند دولت دیگر از جمله استرالیا و انگلستان مانع از این انتقال پر ارزش به چین میشوند.

طبق این نقشه، جمعا تعداد 6 تا 9 مامور بسیار مجرب امنیتى 
قطعا طى دو هفته آینده هم این بازی ادامه مى یابد و جعبه سیاه و قطعات به درد بخور هواپیما یا به هیچ وجه پیدا نمیشوند یا در زمان سوخته از آب گرفته میشوند.
با هویتهاى جعلی و پاسپورتهاى تقلبى به عنوان مسافر سوار هواپیماى بویینگ 777 مالزی میشوند. حتى از این دو جوان ایرانى که با پاسپورت هاى دزدى و با هویت جعلی سوار هواپیما شده اند به عنوان بخشى از نقشه یاد میشود. اگر این دو جوان را بى اطلاع هم بدانیم میتوان فروش پاسپورتهاى تقلبى و هدایت این دو نفر به این هواپیما را بخشى از این نقسه دانست که ممکن است بعدا به درد این سناریو بخورد، مانند در گیر کردن ایران با ماجرا یا فشار به مالزی به جهت کوتاهى امنیتى در پروازها یا.... .


به هر حال پرواز 370 به موقع از فرودگاه کوالالامپور پرواز میکتد و درست در نقطه تحویل هدایت رادارى هواپیما از سیستم ناوبرى مالزی به ویتنام ارتباط هواپیما به طور ناگهانى و کامل قطع می‌شود.

هواپیما با تغییر سطح پروازى و احتمالا با کمک تمهیدات الکترونیکى از راه دور, به طور کل از دید و ردیابى رادارهاى زمینى مصون میماند. ربایندگان که دیگر کنترل هواپیما را در دست دارند هواپیما را از مسیر شمال مالزی و تایلند به سمت اقیانوس هند و به طرف پایگاه دریایى مرکزى امریکا در جنوب جزایر مالدیو حرکت میدهند. در این زمینه چند شاهد عینى در مالزی، تایلند و مالدیو گزارشهایى مبنی بر پرواز یک هواپیما در ارتفاع پایین داده اند. حتى یک شاهد عینى در مالدیو و یک خانم مالزیایى که در پرواز از جده به سمت کوالالامپور بوده گواهى داده اند که شاهد فرود یک هواپیماى بزرگ در نقطه اى از اقیانوس بوده اند.

دقیق روشن نیست که هواپیما چه مدت در آنجا مستقر بوده ولى اینکه گوشى موبایل بعضی مسافران تا چند روز زنگ میخورده نشان میدهد احتمالا مرحله بعدى عملیات مدتی بعد انجام شده.

بعد از نشاندن هواپیما در پایگاه دریایى و تخلیه محموله مورد نظر، تنها راه باقیمانده از بین بردن هواپیما، مسافران و تمام آثار به جا مانده از این هواپیما ربایى دولتى بوده چون 
این نقطه از زمین به خصوص در این فصل بسیار دست نیافتنى است. چیزى که ربایندگان به آن نیاز دارند زمان است. چیزى در حدود 30 تا 35 روز بعد از زمان سقوط فرصتى است که جعبه سیاه هواپیما میتواند اطلاعات مفید را نگه دارد. به نظر میاید تا پایان این زمان چیز به درد بخورى از قطعات هواپیما به دست نیاید
تنها انسانهاى مرده این راز را نگه می دارند. این احتمال وجود دارد که قبل از فرود در مالدیو یا در زمان استقرار در پایگاه هوایى و یا بعد از آن با تغییر در فشار کابین یا سیستم اکسیژن کلیه مسافرین و خدمه کشته شده باشند.


به هر حال بعد از انجام عملیات و تخلیه محموله هواپیما، به کمک سیستمهاى الکترونیک و از راه دور هواپیما از یک مسیر غیر متعارف ( از میان اقیانوس هند و مسیرى که هیچ یک از کریدورهاى بین المللى هوانوردى از آنجا عبور نمی‌کند) به سمت جنوب اقیانوس هند هدایت میشود و در یکى از دور افتاده ترین و از نظر آب و هوایى بدترین نقاط عالم سرنگون میشود. جاییکه بعد از 16 روز دولت استرالیا - که بخشى از ماجرا بوده- اعلام میکند که تصاویر ماهواره اى قطعاتى از هواپیما را ردیابى کرده اند.

این نقطه از زمین به خصوص در این فصل بسیار دست نیافتنى است. چیزى که ربایندگان به آن نیاز دارند زمان است. چیزى در حدود 30 تا 35 روز بعد از زمان سقوط فرصتى است که جعبه سیاه هواپیما میتواند اطلاعات مفید را نگه دارد. به نظر میاید تا پایان این زمان چیز به درد بخورى از قطعات هواپیما به دست نیاید، ضمن اینکه رهبرى عملیات جستجو در این نقطه به استرالیا واگذار شده و از بابت یافتن شواهد به درد بخور نگرانى چندانى وجود ندارد.

در این میان دولت مالزی، مجبور به بازی در زمین مراکز اطلاعاتى امریکا شده و با مخفی نگهداشتن اطلاعات و درز قطره اى اطلاعات ناقص و بعضا گمراه کننده ناخواسته وارد بازی شده. البته دولت مالزی مجبور به این کار شده تا جبران قصور امنیتى - و شاید دست داشتن در معامله با چین - را بنماید.

قطعا طى دو هفته آینده هم این بازی ادامه مى یابد و جعبه سیاه و قطعات به درد بخور هواپیما یا به هیچ وجه پیدا نمیشوند یا در زمان سوخته از آب گرفته میشوند.

طى این مدت اطلاعات فراوان و گمراه کننده اى از سوى دولت مالزی و همچنین دیگر منابع، منتشر شده که هر کدام از انها براى کشتن وقت و تغییر مسیر حقیقت یابى مفید بوده اند. مانند پاسپورتهاى جعلی دو مسافر ایرانى - اگر آنها بخشى از نقشه نبوده باشند -، گرایشات سیاسى خلبان، تماس یک زن با هویت جعلی و ناشناس با خلبان دو ساعت قبل از پرواز. لکه هاى بنزین در اطراف ویتنام و جستجو در آن محدوده . احتمال خودکشى خلبان و...

اطلاعات فوق تا حد زیادى قابل اتکاست گرچه به دلیل پیچیدگى سناریو نمیتوان انتظار داشت همه جزئیات صحیح باشد اما در مورد کلیات قضیه تقریبا اطمینان وجود دارد. به هر حال جزئیات احتمالا تا پیدا شدن یک اسنودن دیگر مخفی خواهد ماند.


+ نوشته شـــده در شنبه 93/1/9ساعــت 7:49 صبح تــوسط عباس | نظر