سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی افراط در خوشبینی به دشمن مذاکرات را به دست انداز اند

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در ابتدا باید گفت که بحث به بن بست رسیدن مذاکرات جاری را در زمان کنونی نباید جدی تلقی کرد و با توجه به اظهارات طرفین مذاکرات، استفاده از عبارت "بن بست" تنها نوعی مصرف داخلی برای آنها دارد که در آینده به واکاوی بیشتر در این زمینه پرداخته می شود.

اما در بحث اینکه چرا اعلام شد مذاکرات، براساس پیش بینی قبلی طرفین، با پیشرفت خوبی همراه نبوده است، نکات مهمی وجود دارد که به اختصار، به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) عهدشکنی آمریکا


در جریان مذاکرات 8 ماهه اخیر هسته ای و از زمان اعلام توافق ضعیف ژنو در تاریخ 3 آذر 92 و نیز از روز اجرای آن در تاریخ 30 دیماه 92 که به روز سیاه هسته ای معروف شد، دولت آمریکا برخلاف عهدی که پای میز مذاکره با طرف ایرانی بسته بود، بارها و بارها ضمن نقض توافق، اقدامات خصمانه و نظرات گستاخانه ای را علیه دولت و ملت ایران مطرح کرد. از اتخاذ تحریم های مکرر و متوالی طی همین مدت ذکرشده تا انواع تهدیدهای نظامی و غیرنظامی و حتی عدم صدور ویزا برای نماینده رسمی دولت یازدهم جهت جلوس بر کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل و... نشان می دهد که خوشبینی افراطی عده ای ساده لوح به اجرای معاهدات از سوی یانکی ها و دلبستن به خنده های شیطانی آنها، تنها صورت ماجراست و در میدان عمل، این ساده انگاری منجر به فضادادن به دشمن و ایجاد فرصت برای پیشروی او بوده است

ب) اجرای همه تعهدات ایران و عدم تحقق حداقل های وعده داده شده 1+5

طی 4 ماهی که از زمان اجرای گام اول توافق ضعیف ژنو می گذرد، به اذعان چندباره آژانس بین المللی انرژی اتمی و کاترین اشتون اروپایی، دولت ایران به تمام تعهدات پرشماری که در متن توافق به آن وعده کرده بود، جنبه عملیاتی بخشیده است.


در مقابل اما حریف عهدشکن غربی به ریاست آمریکا و نظارت رژیم صهیونیستی، از انجام حداقل های ناچیزی که وعده نسیه اش را داده بود، نیز سر باز زده است.

پ) دست خالی مذاکره کنندگان ایرانی برای تداوم چانه زنی

 به نظر می رسد یکی از علل عدم دستیابی به پیشرفت پیش بینی شده خوش باوران نسبت به مذاکرات وین 4، دست خالی تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل زیاده خواهی های روزافزون آمریکایی ها و اروپایی هاست. به عبارت دیگر می توان گفت تیم ایرانی در ژنو به سرعت همه چیزش را داد و در وین، چیزی برای مذاکره، معامله، چانه زنی و... دراختیار نداشت و بعضا، به جهت عدم رعایت برخی خطوط قرمز در توافق ژنو، در جریان مذاکرات فعلی درصدد پیشروی نیز بوده است.

این نکته مهم می تواند یکی از علل اصلی عدم رسیدن به یک پیشرفت محسوس در جریان مذاکرت وین 4 باشد.

 مجددا تکرار می شود که اعلام بن بست در مذاکرات، تنها یک مصرف داخلی دارد و باید هوشیاری و بصیرت درباره روند آتی مذاکرات را با حساسیت بیشتر ادامه داد. روزهای آتی تا 30 تیرماه، روزهای حساس و سرنوشت سازی است که نسبت به آنها غفلت شود.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/28ساعــت 5:56 عصر تــوسط عباس | نظر