سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توافق هستهای با ایران برای لغو تحریمها کافی نیست رهبران مجلس نما
رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا اعلام کردند که حتی با دستیابی به توافق جامع نیز تحریم‌های ضد ایرانی لغو نخواهند شد.
به گزارش تسنیم  به نقل از جروزالم‌پست؛ رهبران مجلس نمایندگان در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کردند توافقی با ایران که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند از نظر کنگره برای برداشتن تحریم‌های  ایران کافی نیست.
اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از کالیفرنیا و رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، و الیوت انگل، نماینده ارشد دموکرات از نیویورک، در نامه‌ای نقش کنگره در هر نوع توافق هسته‌ای با ایران بالاخص در حوزه تسهیل یا لغو تحریم‌‌ها علیه این کشور را به کاخ سفید یادآوری کردند.
در این نامه که تنها در اختیار  رسانه صهیونیستی جروزالم‌پست قرار گرفته است انگل با اشاره به آنچه که در گذشته با عنوان «الزامات حداقلی دستیابی به یک توافق خوب» معرفی می‌کرد، اعلام کرد که هر گونه توافق «نیاز به تصویب کنگره دارد.»
در این نامه اعلام شده است که «یک تحریم انحصارا هسته‌ای در قانون آمریکا وجود ندارد. تقریبا تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با پیشبرد برنامه موشکی، تشدید پشتیبانی از تروریسم بین‌المللی، و دیگر برنامه تسلیحات غیرمتعارف نیز ارتباط دارند.»
در ادامه این نامه چنین اعلام شده است: «پایان دائمی و قابل راستی‌آزمایی تمام این فعالیت‌‌ها - نه تنها برخی از آن‌ها- از جانب ایران، پیش‌شرط لغو دائمی بسیاری از تحریم‌هایی است که توسط کنگره اعمال شده‌اند.»
در این نامه اعلام شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع اخیر در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، تأیید کرده که هر نوع تسهیل تحریم‌‌ها باید بر اساس قانون با رضایت کنگره صورت بپذیرد.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  نیز مدعی شد هر توافقی با ایران باید شامل نابودی هزاران سانتریفیوژ و تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک باشد. 
رابرت منندز  در جلسه استماع این کمیته درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: هر گونه توافقی با ایران باید شامل برچیده شدن هزاران سانتریفیوژ، نابودی بخش اعظم اورانیوم با غنای پایین ایران و تعطیل شدن راکتور آب سنگین اراک و تعطیلی فعالیت‌های گسترده توسعه و تحقیق ایران باشد.
همچنین دنیس راس، دیپلمات سابق در دولت‌های کلینتون، بوش و اوباما در این جلسه  گفت که باور او رسیدن به توافق جامع بعید است.
وی افزود:(آیت الله) خامنه‌ای حاضر نیست برنامه هسته‌ای ایران به عقب برگردد همچنین مذاکره کنندگان ایرانی تا کنون هیچ اشاره‌ای به اینکه قادر به پذیرش این عقبگرد هستند از خود نشان نداده‌اند.

+ نوشته شـــده در شنبه 93/3/24ساعــت 10:49 صبح تــوسط عباس | نظر