سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضاسازی جریانهای غربگرا برای تخریب روند سیاسی عراق مخالفان دولت
مخالفان دولت «نوری مالکی» با تحریم نشست امروز پارلمان و اختلال در روند سیاسی، برای تجزیه عراق در کنار داعش و رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، پارلمان جدید عراق در حالی امروز نخستین نشست خود را برگزار می‌کند که سه ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی»، «المتحدون» تحت رهبری «اسامه النجیفی» و «الاصلاح» به ریاست «صالح المطلک» اعلام کردند که در جلسه امروز مجلس شرکت نمی‌کنند.
این اختلال در روند سیاسی عراق در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای تجزیه این کشور ابعاد جدیدی گرفته است.
احزاب کُرد هرچند اعلام کردند در نشست امروز شرکت می‌کنند، ولی «مسعود بارزانی» بار دیگر در مورد تجزیه عراق سخن گفت. وی اظهار داشت که کرکوک را باید یک بخش جدا شده از عراق دانست.
بارزانی همچنین از سازمان ملل خواست از برگزاری همه‌پرسی در کرکوک برای جدایی از عراق حمایت کند. شورای استانداری بصره به این مواضع بارزانی اعتراض کرد و از او خواست از شرایط موجود عراق سوءاستفاده نکند.
در این حال «محمد الصیهود» نماینده پارلمان عراق به خبرگزاری فارس گفت: کسانی که خواستار برکناری نوری مالکی از سمت نخست‌وزیری هستند، مجریان توطئه‌ای هستند که علیه عراق تدارک دیده شده و در حال اجرا است.
«ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری مالکی در انتخابات پارلمانی 10 اردیبهشت با کسب 95 کرسی پارلمان، در صدر قرار گرفت.
بر اساس قانون اساسی عراق، کسی می‌تواند پست نخست‌وزیری را از آن خود کند که از مجموع 328 کرسی بتواند 51 درصد کرسی‌ها را از آن خود بکند. علاوی، النجیفی و المطلک با نخست‌وزیری مالکی در دولت آتی مخالف هستند.
اما کردها سه گزینه برای ریاست جمهوری را در نظر دارند؛ «برهم صالح»، «فواد معصوم» و «نجم‌الدین کریم». پیش از این «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور عراق بود. وی هم‌اکنون هرچند رئیس‌جمهور این کشور است، ولی مدتی است که برای مداوا در آلمان به سر می‌برد.
همزمان با کارشکنی سه ائتلاف ذکر شده در روند سیاسی عراق، رژیم صهیونیستی، آمریکا و حتی ترکیه از تجزیه عراق حرف می‌زنند؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رسما اعلام کرد، به کردهای عراق برای دستیابی به استقلال کمک خواهد کرد. وی همچنین، خواستار حمایت‌های بین‌المللی برای تجزیه کردستان از عراق شد.
«حسین چلیک» نفر دوم حزب «عدالت و توسعه» ترکیه نیز با استقبال از تجزیه عراق، گفت که اگر چنین اتفاقی بیفتد، کردستان عراق متعلق به ترکیه خواهد بود.
«مایکل هایدن» رئیس پیشین  سازمان جاسوسی «سیا» نیز پیش‌بینی کرد که عراق به زودی تجزیه می‌شود.
روزنامه «نیویورک تایمز» هم طی گزارشی نوشت، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، طرح فدرالی شدن عراق را برای این کشور در نظر دارد.
این گزارش می‌افزاید که کاخ سفید مدتی است کار بر روی فدرالی شدن عراق را آغاز کرده است.
هرچند برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی و منطقه‌ای از تجزیه عراق حرف می‌زنند ولی اساسا عراق تجزیه شدنی نیست.
به عقیده ناظران سیاسی منطقه این بحث تجزیه یک جنگ روانی است و منافع کشورهای همسایه هم در این نیست که عراق تجزیه شود.
حتی تجزیه عراق منافع قدرت‌های بزرگ را هم تامین نمی‌کند.
اما، در جبهه‌های نبرد نیز پیشروی نیروهای مسلح عراق همچنان ادامه دارد؛ در عملیات دیروز بیشتر از 90 درصد استان دیاله از وجود تروریست‌ها پاکسازی شد. شهر «بعقوبه» و مناطقی چون «مقدادیه» و «دالی عباس» از جمله مناطق آزاد شده استان دیاله هستند.
شمار تلفات دیروز عناصر داعش در مناطق مختلف حدود 250 نفر اعلام شد. پسر دوم «عزت الدوری» معاون دیکتاتور سرنگون شده عراق از جمله کشته‌شدگان دیروز است.
به گفته سرلشکر «قاسم عطا» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، جنگنده‌های ارتش طی 24 ساعت گذشته 102 سورتی پرواز داشتند و طی این حملات، ضربات مهلکی را به تروریست‌ها وارد آوردند. در این حملات، دست‌کم 51 خودروی متعلق به عناصر داعش منهدم شد.عملیات پاکسازی «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین و محور بغداد- کرکوک نیز دیروز آغاز شد.
اما، تروریست‌های داعش در «تل عفر» تمام مساجد و حسینیه‌ها را با انفجار بمب ویران کردند. بر اساس بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر، داعش از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
بر اساس تحقیقاتی که مرکز تحقیقات راهبردی موسوم به «گروه سوفان» مستقر در نیویورک انجام داد، در بین تروریست‌های داعش، شهروندان 81 کشور جهان از جمله 1500 سعودی، 700 فرانسوی، 400 انگلیسی و 280 بلژیکی حضور دارند.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفت: افراطیون اروپایی حاضر در جنگ سوریه و عراق، ممکن است به راحتی از اروپا وارد آمریکا بشوند و دست به حملات تروریستی بزنند.
اعلام خلافت البغدادی!
سخنگوی گروه تروریستی داعش از برپایی خلافت اسلامی توسط این گروه خبر داد و از همه گروه‌های دیگر خواست با «ابوبکر البغدادی» به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت کنند.
به گزارش ایسنا، «ابومحمد العدنانی» سخنگوی این گروه تروریستی با اعلام برپایی خلافت اسلامی از جانب داعش، خواستار بیعت با «ابوبکر البغدادی» به عنوان خلیفه مسلمانان شد. العدنانی با بیان اینکه سران داعش برپایی خلافت اسلامی را تصویب کرده‌اند، افزود: این عده بیعت خود را با ابوبکر البغدادی اعلام و او را به عنوان خلیفه مسلمانان منصوب کرده‌اند و البغدادی نیز با پذیرش این منصب، رهبر و خلیفه مسلمانان در سراسر جهان شده است!
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که داعش به خاطر تفکرات تکفیری و تاکتیک تروریستی، مورد انزجار شدید توده‌های مسلمان است.
العدنانی که فایل صوتی او را شبکه العربیه پخش می‌کرد، افزود: بدین ترتیب، از این لحظه به بعد پسوند «عراق و شام»  از انتهای نام «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) حذف می‌شود و در تمامی عناوین و مکاتبات رسمی تنها نام «دولت اسلامی» ذکر خواهد شد.
در پی اعلام خلافت توسط داعش، «ابوتراب المقدسی» عضو ارشد این گروه تروریستی گفت: انشاالله به زودی و با اذن البغدادی، کسانی که سنگ‌ها را در کعبه می‌پرستند، می‌کشیم و کعبه را ویران می‌کنیم. این عضو داعش افزود: مردم به خاطر لمس سنگ‌ها و نه به خاطر خدا، به مکه می‌روند.
در همین حال، قاسم عطا، سخنگوی ارتش عراق اظهار داشت، تشکیل خلافت اسلامی از سوی داعش، برای همه کشورها یک پیام تهدید‌آمیز محسوب می‌شود.
اعلام حکومت اسلامی توسط داعش، فعلا محدوده عراق و سوریه را دربر می‌گیرد.
سایر رویدادها
* نهادهای مسیحی عراق از سازمان ملل خواستند، در مورد جنایات داعش علیه مسیحیان موصل تحقیق کند.
* آمریکایی‌های مخالف مداخله مجدد این کشور در عراق، در شهر بوفالوی ایالت نیویورک تظاهرات کردند.
* شاه اردن نسبت به ادامه بحران عراق و خطرات داعش بر اردن و همه منطقه هشدار داد.
* صدها نفر در لندن علیه حمایت‌های ریاض از داعش در عراق تظاهرات کردند.
* حسین الشهرستانی معاون نخست‌وزیر عراق گفت، سلاح‌های ارسال شده برای تروریست‌های سوری، در اختیار داعش در عراق قرار می‌گیرد.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/4/10ساعــت 10:51 صبح تــوسط عباس | نظر