سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عدم تایید صلاحیت سه مدیر منصوب شده توسط فرجی دانا توسط وزارت اطل
بسمه تعالی
عدم تایید صلاحیت سه مدیر منصوب شده توسط فرجی دانا توسط وزارت اطلاعات+ عکس

 

 

 وزیر علوم چهارشنبه استیضاح می‌شود و باید در برابر نمایندگان از عملکرد و انتصاب‌هایش دفاع کند، انتصاب‌هایی که برخی از آنها شاید جایی برای دفاع نداشته باشد.

به گزارش فارس، چند وقتی است که روزنامه‌های اصلاح طلب و حامیان وزیر علوم برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف یکسال گذشته فرجی دانا، سخن از بورسیه‌های غیر قانونی آن هم بدون سند و مدرک می‌آورند تا استیضاح را سیاسی جلوه دهند.

اقدامی که بسیاری از نمایندگان مجلس و دانشگاهیان آن را فرار به جلو مسئولان وزارت‌علوم برای عدم پاسخگویی می‌دانند.

نمایندگان مجلس در متن طرح استیضاح وزیر علوم درخصوص یکی از دلایل این استیضاح اعلام کرده‌اند که فرجی دانا عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 را در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارت‌خانه منصوب کرده است. همچنین افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها گماشته است.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت علوم می گوید: متاسفانه آقای فرجی‌دانا با اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات به نمایندگان قول داده بود که از فتنه‌گران در مسئولیت‌های وزارت علوم استفاده نکند، زیر قول خود زده و در این وزارتخانه از فتنه‌گران استفاده کرده است.

از جمله این افراد جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم است. فردی که بین سال‌های 76 تا 79 بعنوان معاون دانشجویی وزیر علوم ایفای نقش کرده است که دقیقا در همان زمان فتنه  18 تیر 78 رقم می خورد.

سرپرستی وزارت علوم دولت اصلاحات از شهریور تا مهر 82  و قائم مقام وزیر علوم تا سال 84 از دیگر سوابق  وی است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند علت اصلی فتنه 18 تیر، پر و بال دادن وزرات علوم و معاونت دانشجویی (میلی منفرد) وقت به عناصر افراطی و غیر قانونی به عنوان پیاده نظام دفتر تحکیم وحدت برای ایجاد آشوب و فتنه بوده است.

جالب اینکه یکی از همراهان مصطفی تاج زاده در ماجراهای 18 تیر 78 میلی منفرد بوده است.

در همین راستا دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با سابقه سیاسی میلی‌منفرد می‌گوید: با آمدن میلی منفرد به وزارت علوم در دوران اصلاحات به تدریج عناصر افراطی و بی‌اعتقاد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.

وی ادامه داد: در سوابق مدیریتی میلی‌منفرد التهاب آفرینی و آشوب و درگیری‌های دانشجویی را مشاهده می‌کنیم  و این وضعیت  نمی تواند زمینه پیشرفت علمی کشور را در دوره کنونی فراهم کند.

البته میلی منفرد نقش پررنگ‌تری نیز در فتنه 88 داشته است. به گفته مهدی رفیعی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر میلی منفرد علاوه بر امضای نامه و بیانیه علیه نظام در انتخابات سال 88 از اعضای محوری تحصن اساتید مسجد دانشگاه امیرکبیر بوده است.

بنا به گفته رفیعی، میلی منفرد از موافقان لغو امتحان و تعطیلی امتحانات بود و علاوه بر حضور در تحصن اساتید در هدایت دانشجویان برای ایجاد التهاب در دانشگاه نقش اساسی داشت.

در همین رابطه حجت‌الاسلام نبویان با اشاره به حضور فعال میلی منفرد در فتنه 88 می‌گوید: میلی منفرد نه تنها در فتنه 88 فعال بوده است، بلکه دستگیر نیز شده است.

فرد دیگری که بنا به گفته نمایندگان مجلس می‌تواند مصداق انتصاب افراد فتنه‌گر در وزارت علوم باشد، جعفر توفیقی است. فردی که دغدغه‌های خود را همان دغدغه‌های معین عنوان کرده است، که حال بعنوان مشاور عالی فرجی دانا در وزارت علوم فعال است.

جعفر توفیقی خود سابقه سکانداری وزارت علوم در دوران اصلاحات را دارد. وی بهترین دوره اجرایی خود را کار در وزارت علوم معین می‌‌داند و عنوان می‌کند که در آن دوران بهترین خدمات به مردم و نظام علمی کشور ارائه شده است. حال این سوال مطرح است که آیا وی ایجاد آشوب و فتنه 18 تیر در دانشگاه‌ها را خدمت به نظام و آموزش عالی می‌داند؟

حجت‌الاسلام نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت توفیقی در فتنه 88 می‌گوید: توفیقی در تحصن اساتید در مسجد دانشگاه تهران در فتنه 88 حضور داشته و علاوه بر اینکه از متحصنین حمایت  کرده، نظام را به دستکاری در انتخابات متهم کرده است.

در فیلمی که از سخنرانی توفیقی در مسجد دانشگاه تهران در جمع متحصنین منتشر شده است، وی با ادعای  اینکه در رای مردم دستکاری شده است، نظام را متهم به تقلب می کند و حمایت خود را از اقدام متحصنین اعلام می‌کند.

همچنین طبیب‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی  معتقد است که توفیقی که به غرب‌ گرا می‌دهد که باید در مقابل نظام جمهوری اسلامی از شیوه‌های غیردموکراتیک مانند تحصن استفاده کرد، انتظاری نیست که نسبت به نهادهای قانونی و مدنی اعتباری قائل باشد.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان فرد دیگری است که نمایندگان مجلس نسبت به حضور وی در وزارت علوم معترض هستند.

درخصوص پذیرش  نگرانی نمایندگان مجلس پیرامون انتصاب صدیقی این واقعه تاریخی وجود دارد که در سال 82 نامه‌ای منتشر می‌شود که در آن، نام افرادی از جمله، هادی خانیکی، غلامرضا ظریفیان و مجتبی صدیقی نیز دیده می شود. نامه‌ای که امضاء کنندگان آن اعلام کرده بودند در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم از سمت خود استعفا می دهند.

در آن زمان مجتبی صدیقی معاون سازمان برنامه و بودجه بوده است که در همین مسیر قدم بر می دارد. حال بحث درباره اینکه اتفاقات رخ داده در ماه های پایانی مجلس ششم و تحصن برخی نمایندگان و همچنین استعفای جمعی از معاونین وزارت‌خانه‌ها و سازمان های دولت اصلاحات، تندروی بود یا نه از سوی محافل مختلف نقل شده است.

حال فرجی دانا صدیقی را بعنوان معاون خود و رئیس سازمان امور دانشجویان قرار داده است. فردی که اعلام بورسیه‌های غیر قانونی مورد ادعای وزارت علوم را برعهده گرفت.

*عدم توجه وزارت علوم به استعلام وزارت اطلاعات

فرجی دانا در دفاع از انتصاب میلی منفرد بعنوان معاون آموزشی خود، ادعا می‌کند که در این خصوص از وزارت اطلاعات استعلام گرفته است، اما به گفته حجت الاسلام نبویان نماینده مجلس، وزیر اطلاعات در جواب نامه زاهدی رئیس کمیسیون آموزش به وی در این زمینه اعلام کرده است که« در مورد ادعای فوق، به اطلاع می‌رساند هیچ استعلامی از وزارت اطلاعات صورت نگرفته است».

 

فرجی دانا در ادامه دفاع از انتصابات خود عنوان می‌کند که «اگر مراجع قانونی اعلام کنند، معاونان بنده مشکل دارند آن‌ها را عزل می‌کنم».

در همین رابطه حجت‌الاسلام نبویان می‌گوید: وزیر علوم گفته‌اند که درباره آقای صدیقی استعلام نشده و یا اینکه استعلام او مثبت بوده است. بنده می‌خواهم پاسخ استعلام درباره آقای صدیقی را قرائت کنم، پاسخ استعلام این است «برابر نظر مراجع ذیصلاح، انتصاب نامبرده به عنوان معاونت دانشجویی وزارت علوم به مصلحت نیست».

 

از دیگر افرادی که نمایندگان مجلس به حضور وی در وزارت علوم معترض بودند، سعید سمنانیان معاون وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم است.

« طبق نظر مراجع ذیصلاح مشاور علیه فاقد صلاحیت به کارگیری در پست مورد نظر است». این جمله نشان می‌دهد وزارت علوم برخلاف نتیجه استعلام، سمنانیان را بعنوان معاون خود و رئیس مرکز هیأت امنای وزارت علوم منصوب کرده است. انتصابی که خلاف گفته فرجی دانا است چراکه وزیر علوم صراحت اعلام کرده بود «اگر مراجع قانونی اعلام کنند، معاونان بنده مشکل دارند آن‌ها را عزل می‌کنم».

استعلام محمود صادقی مشاور فرجی دانا و مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی نشان می دهد وی نیز مورد تایید دستگاه های ذی صلاح نیست.

 

با این وجود مشاهده می‌کنیم فرجی دانا برخلاف نتایج استعلامات مراجع ذی‌صلاح تمامی این افراد را در سطوح مدیریتی وزارت علوم گماشته است و حال که زمان پاسخگویی به نمایندگان مجلس است با طرح ادعای واهی بورسیه‌ها بدنبال سرپوش بر این قضیه است.

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان رادیکال و فتنه‌گران در تلاش هستند تا با در اختیارگیری فضای دانشگاه دوباره فضای اجتماعی مشابه سالهای دوم خرداد را ایجاد کنند. بر همین اسا استیضاح فرجی دانا را به ضرر خود دانسته و در دفاع از عملکرد یکسال گذشته وی بر آمده اند.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 93/5/27ساعــت 6:7 عصر تــوسط عباس | نظر