سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیروزی بزرگ مقاومت در یمن نخستوزیر برکنار شد رئیسجمهور یمن سرانج
رئیس‌جمهور یمن سرانجام بنا به درخواست انقلابیون الحوثی نخست‌وزیر را برکنار کرد.


انقلابیون یمنی با اصرار به خواسته‌ها و اهداف خود دیروز ثمره مقاومت را برداشت کردند.
 زمانی که «محمد باسندوه» نخست‌وزیر یمن پای تصمیم کابینه مبنی بر حذف یارانه سوخت را امضا کرد شاید حتی به ذهنش نیز خطور نمی‌کرد که روزی این امضاء باعث سرنگونی دولت وی شود. باسندوه تصمیم خطرناکی اتخاذ کرده بود چرا که اکثریت مردم یمن روستائیانی هستند که تنها منبع درآمدشان کشاورزی و دامداری است.
حذف یارانه سوخت، این قشر از جامعه را نابود می‌کند. بنابراین زمانی که الحوثی‌ها به نمایندگی از این قشر به خیابان‌ها آمدند رؤسای قبایل و افسران و نظامیان زیادی به آنها پیوستند.
 نتیجه این اعتراض‌ها دیروز به بار نشست و عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن دولت باسندوه را برکنار و وعده داد ظرف یک هفته آینده دولت جدید تشکیل شود.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین رئیس‌جمهور یمن علاوه بر برکناری دولت صنعا وعده بازنگری درباره قیمت مشتقات نفتی را نیز داده است. خبرگزاری ایسنا نیز اعلام کرده که عبد ربه منصور هادی تصمیم خود در مورد برکناری دولت را در جریان نشست دیروز با دولت و نمایندگان احزاب مختلف اتخاذ کرد.
بلافاصله پس از اعلام این خبر الحوثی ها نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری فارس مقامات الحوثی اعلام کردند که طرح ابتکاری رئیس‌جمهور یمن را رد می‌کنند زیرا این طرح نادیده گرفتن مطالبات انقلابیون است. 
اگرچه رئیس‌جمهور یمن دولت ناکارآمد و فاسد این کشور را برکنار و وعده کاهش 30 درصدی قیمت سوخت و تشکل دولت جدید را داد اما در مقابل، حق انتخاب وزرای دفاع، کشور، خارجه و دارایی در دولت جدید را برای خود محفوظ داشت که این امر با مخالفت الحوثی‌ها مواجه شده است. 
«فارس السقاف» مشاور رئیس‌جمهور یمن با اشاره به این نگرانی الحوثی‌ها تاکید کرد که پیشنهاد گفت‌وگوهای ملی در یمن تمامی مطالبات الحوثی‌ها را در برمی‌گیرد. از روز دوشنبه در پی فراخوان عبدالملک الحوثی رهبر الحوثی‌ها برای تجمع در میدان تغییر صنعا پایتخت کشور اوضاع به کلی برگشت.
پس از سخنرانی عبدالملک الحوثی در شب یکشنبه مبنی بر اجرای نافرمانی مدنی و تجمع در میدان تغییر، هزاران نفر به جمعیت حاضر در این میدان پیوستند. 
تشدید اعتراض‌ها باعث شد که کمیته ریاست‌جمهوری مذاکرات با الحوثی‌ها را از سر بگیرد.
انقلابیون و از جمله الحوثی‌ها تاکید دارند که ساختار دولت جدید باید بر اساس بندهای توافق نهایی در کنفرانس گفت‌وگوهای ملی باشد و تمام گروه‌های سیاسی در تشکیل دولت جدید نقش داشته باشند و دولت در انحصار یک یا دو حزب همسو نباشد.الحوثی‌ها همچنین خواستار بازنگری در تصمیم حذف یارانه سوخت هستند. 
رئیس‌جمهور یمن همچنین از جنبش انصار‌الله خواسته است تا در دولت آینده مشارکت کند.
تاکید بر ادامه اعتراض‌ها
در واکنش به اقدامات رئیس‌جمهور یمن در مورد برکناری دولت باسندوه و پیشنهاد مشارکت در دولت جدید، محمد عبد‌السلام سخنگوی جنبش انصار‌الله اعلام کرد نه تنها مخالف این تصمیمات رئیس‌جمهور یمن است بلکه فشارها تا یکسره شدن کار ادامه خواهد یافت و اقدام دولت یمن، تلاشی برای دور زدن انقلاب و خواسته‌های مردم این کشور است. وی تاکید کرد که طرح تشدید مرحله سوم تظاهرات و اجرایی کردن آن‌ بیش از یک هفته طول نخواهد کشید و مانعی در طولانی شدن این روند وجود ندارد... ما تشدید فشار را ادامه می‌دهیم اما با روندی شدیدتر از قبل تا این که دولت یمن به تمام خواسته‌های عادلانه مردم تن بدهد.
وی همچنین تاکید کرد اقدام کمیته ریاست‌جمهوری در برکناری دولت به الحوثی‌ها ارتباطی ندارد و الحوثی‌ها با آن موافق نیستند.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/6/12ساعــت 9:36 صبح تــوسط عباس | نظر