سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یمن در تسخیر انقلابیون دولت مجبور به امضای توافقنامه شد سرانجام
بسمه تعالی
.

سرانجام استقامت انقلابیون، دولت یمن را مجبور به امضای توافقنامه صلح کرد تا انقلاب اسلامی یمن بیش از پیش به پیروزی نزدیک شود.


«پیروزی فقرای برآمده از صعده» این عبارتی است که روشنفکران یمنی در مواجهه با قیام اخیر الحوثی‌ها از آن استفاده می‌کنند فقرایی که هیچگاه در اولویت حکومت‌های یمن نبوده‌اند، اکنون مذاکره کردند و دولت صنعا را به پذیرش مطالبات مردمی مجبور ساختند.
پس از چندین هفته تحصن انقلابیون در صنعا پایتخت کشور بالاخره خون شهدای انقلاب ثمر داد و عبدربه منصورهادی در روز یکشنبه با امضای موافقتنامه صلح شرایط انقلابیون را پذیرفت.
عصر روز یکشنبه پایتخت یمن در حالی که روزهای ناآرامی را به خود دیده بود بار دیگر به میدان درگیری نیروهای ارتش با انقلابیون تبدیل شد. همزمان نیز خبر امضای توافقنامه منتشر شد.
در حالی که شنبه شب جمال‌بن‌عمر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از توافق سیاسی میان دولت و انقلابیون خبر داد، باز هم درگیری‌ها ادامه داشت و انقلابیون یمن توانستند ساختمان دولت، مقر فرماندهی لشکر اول زرهی ارتش و دانشگاه الایمان را تحت کنترل خود درآورند.
اما سرانجام عصر یکشنبه پس از ورود نمایندگان الحوثی‌ها به صنعا برای گفت‌وگو در راستای پایان بحران سیاسی «محمد سالم باسندوه» نخست‌وزیر یمن از سمتش استعفا کرد.
در همین زمان منابع وابسته به جنبش انصارالله خبر دادند که کمیته‌های مردمی کنترل ساختمان فرماندهی کل نیروهای مسلح در منطقه التحریر در صنعا را در دست خود گرفتند. تا اینکه سرانجام شبکه الجزیره خبر داد که نمایندگان جنبش انصارالله توافقنامه صلح را در مقر ریاست‌جمهوری امضا کردند.
برخی مفاد توافقنامه
براساس گزارش العالم، تشکیل دولت جدید، متشکل از گروه‌های مختلف کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی، توقف فوری تیراندازی‌ها در صنعا و تعیین مشاورانی از جنبش جنوب و انصارالله از سوی رئیس‌جمهور یمن از جمله بندهای توافقنامه‌ است.همچنین سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که پیوست امنیتی توافقنامه با دولت امضا نشده است چرا که این پیوست شامل توقف فوری اعتراضات، تحویل سلاح‌های سبک و سنگین و گسترش نفوذ و سیطره دولت بر همه اراضی یمن بود.
به دنبال امضای این توافقنامه، جمال بن عمر نماینده سازمان ملل در امور یمن خواستار پایان اعتراضات خیابانی در صنعا شد. وی اعلام کرد، دولت فعلی تا زمان تشکیل کابینه جدید، روند پیشبرد امور را برعهده خواهد داشت. همچنین علی‌القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به اخبار منتشر شده درباره تسلط انقلابیون بر نهادهای دولتی اعلام کرد که ساختمان‌های دولتی تحویل نیروهای پلیس داده شدند. منابع الحوثی اعلام کرده‌اند که تا زمان اجرایی شدن بندهای توافقنامه میادین را ترک نخواهند کرد چرا که تضمین لازم برای اجرای شروط توافق وجود ندارد.
داعش خواستار 
حمله به انصارالله شد!
همچنین خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که ابومحمد العدنانی که خود را سخنگوی گروه تکفیری داعش معرفی کرده با صدور بیانیه‌ای از تندروهای یمن و به طور مشخص عناصر «حزب تجمع برای اصلاح یمن» خواسته است تا به مواضع انصارالله حمله کنند. این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی الحوثی‌ها نیز دیروز درباره اقدام داعش و القاعده علیه انقلابیون هشدار داد و گفت: در مرحله آتی، دشمنانمان از داعش و القاعده علیه ما استفاده خواهند کرد. این امر کاملا قابل پیش‌بینی بود چرا که تندروهای یمن در برابر انقلاب مردم ساکت نخواهند نشست. حال یمن وارد مرحله «سنجش اعتماد» شده است. باید دید که دولت نسبت به اجرای توافقات چگونه رفتار خواهد کرد؟
روز یکشنبه صنعا شاهد تحولات بسیار سریعی بود که سرنوشت قیام مردم یمن را روشن کرد. پس از اعلام پیوستن گارد ویژه ریاست‌جمهوری و فرار علی‌محسن‌الاحمر فرمانده لشکر اول زرهی و پیوستن این لشکر به انقلابیون، رسانه‌ها از پیروزی انقلابیون خبر دادند. بلافاصله پس از اعلام این خبر مردم به کاخ‌های الاحمر در منطقه «حده» حمله کرده و آنها را تصرف کردند.
روند تکمیل شدن قیام مردم یمن آنچنان در روز یکشنبه سریع‌اتفاق افتاد که علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق این کشور نیز از ترس جانش از یمن گریخت.
با آرام شدن نسبی اوضاع و استقبال شخصیت‌های داخلی و خارجی از جمله دبیرکل سازمان ملل از امضای توافقنامه صلح، برخی مقامات یمنی از معرفی احمد محمد لقمان دبیرکل سازمان کار عربی به عنوان نخست‌وزیر جدید یمن خبر داده‌اند. در واقع بدون تشکیل دولت جدید نمی‌توان انتظار بازگشت آرامش به صنعا را داشت.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/7/1ساعــت 7:49 صبح تــوسط عباس | نظر