سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آتش کوبانی در دامن آنکاراجنگ بین ترکیه و پ.ک.ک آغاز شد ارتش ترکی

بسمه تعالی

آتش کوبانی در دامن آنکاراجنگ بین ترکیه و پ.ک.ک آغاز شد

ر سیاسی, کاریکاتور اقتصادی

کاریکاتور جدید ترکیه و داعش

ارتش ترکیه برای نخستین بار پس از دو سال حملات هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان حزب کارگران کرد این کشور (پ.ک.ک) را از سر گرفت.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز جنگنده‌های «اف-16» و «اف-4» ترکیه مواضع پ.ک.ک در «داغلیجا» واقع در جنوب‌شرق این کشور را بمباران کردند.
مقامات رسمی در ترکیه می‌گویند این عملیات در پی حمله عناصر پ.ک.ک به پاسگاه نظامی داغلیجا صورت گرفته است.
دو سال قبل پس از مذاکراتی که میان نمایندگان دولت آنکارا و «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی پ.ک.ک صورت گرفته بود، میان طرفین آتش‌بس برقرار شد. این آتش‌بس تاکنون نقض نشده بود.
به گفته کارشناسان، محاصره شهر مرزی «کوبانی» سوریه توسط داعش و بی‌تحرکی ارتش ترکیه در قبال کشتار ساکنان کرد این شهر توسط تروریست‌ها، اعتراضات گسترده‌ای را در مناطق مختلف ترکیه از جمله شهرهای کردنشین علیه دولت آنکارا به دنبال داشت. در خلال این اعتراضات که در 30 شهر برگزار شد، 30 معترض جان خود را از دست دادند و صدها نفر نیز زخمی شدند. معترضان معتقدند ترکیه نه تنها کمکی به غیرنظامیان ساکن این شهر نمی‌کند، بلکه با داعش علیه کردها همکاری نیز می‌کند. در این میان، پ.ک.ک هم به بهانه مذکور (ماجرای کوبانی)، حملات علیه ارتش و مراکز دولتی ترکیه را از سر گرفته است. پ.ک.ک چند روز پیش نسبت به آغاز جنگ با ترکیه هشدار داده بود.
مردم ترکیه علت بحران‌های داخلی این کشور را مداخلات ترکیه در سوریه و حمایت آنکارا از تروریست‌های فعال در سوریه می‌دانند آنکارا در ادامه همین سیاست‌ها، هفته گذشته با آموزش تروریست‌های سوری در خاک ترکیه موافقت کرد.
آنکارا اما خبرهای منتشر شده روز دوشنبه در مورد واگذاری پایگاه هوایی «اینجرلیک» به آمریکا را تکذیب کرد. این پایگاه 160 کیلومتر با مرزهای سوریه فاصله دارد.
در ارتباط با کمک‌های ترکیه به تروریست‌های فعال در سوریه، «نامیک کمال زیبک» وزیر فرهنگ سابق و از متفکران مشهور ترکیه گفت: خطای دولت ترکیه این بود که با هوس تشکیل خلافت و احیای دولت عثمانی وارد عمل شد.
به گفته زیبک، این سیاست سبب کبر و غرور دولتمردان ترکیه شد، به طوری که آنها درصدد برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و سقوط نظام آن برآمدند. این مقام سابق ترکیه همچنین گفت: مثلث شیطانی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم اربابان اصلی گروه تروریستی داعش هستند.
وی اضافه کرد: دولت ترکیه برای تحقق خواسته‌های خود از گروه‌های افراطی ضد بشار اسد حمایت کرد. اگر چه داعش دست‌پرورده آمریکاست، ولی ترکیه نیز با حمایت‌‌ها و کمک‌هایش موجب تقویت این گروهک تروریستی شد.
به گفته زیبک، در شرایط کنونی دولت ترکیه باید با درس گرفتن از اشتباهات خود، سیاست هم‌سویی با آمریکا را تغییر داده و با کشورهای ایران، عراق، سوریه و روسیه مناسبات خود را گسترش دهد و از آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) فاصله بگیرد. وزیر فرهنگ سابق ترکیه در پایان تاکید کرد که برای رهایی از شر مثلث شیطانی، کشورهای منطقه باید به فکر منافع منطقه باشند.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/7/23ساعــت 8:47 صبح تــوسط عباس | نظر