سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خواص زیارت امام حسین علیه السلام به نقل از خصائص الحسینیه علامه

بسمه تعالی

؟
 
 

خواص زیارت امام حسین علیه السلام

به نقل از خصائص الحسینیه علامه شیخ جعفر شوشتری

زائر حسین علیه السلام ، چون قبر او را زیارت کند، حسین علیه السلام به او نظر افکند و بر او دعا کند، سپس از جد و پدرش تقاضا نماید که براى او طلب مغفرت کنند، آنگاه ملائکه براى او دعا مى کنند و بعد تمام پیامبران و رسولان براى او دعا مى نمایند و در پى آن براى او ثواب مجموع عبادت ها نوشته مى شود و بعد ملائکه با او مصافحه مى نمایند و سپس بر چهره او مهرى از نور عرش مى زنند که بر آن این جمله نقش بسته است : «این زائر قبر فرزند خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله سیدالشهداء علیه السلام است.»

روایت شده است که آن حضرت فرمود: هر کس مرا زیارت کند، بعد از مرگش به دیدار او مى آیم ؛ و ممکن است دیدار آن حضرت در همان ابتداى موت باشد یا هنگامى که در قبر گذاشته مى شود و یا در شب وحشت باشد.
اگر زائر در راه زیارت از دنیا برود، از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ملائکه او را تشییع مى کنند و براى او حنوط و لباسى از بهشت مى آورند و بر او نماز مى خوانند و بر روى کفنش ، کفن مى پوشانند و زیر پایش ریحان فرش مى کنند و براى او درى از بهشت به قبرش مى گشایند و روح و ریحان آن بر او وارد مى شود تا قیامت برپا گردد.
در حدیثى از امام صادق علیه السلام روایت شده است که چون زائر در راه او کشته شود، به واسطه اول قطره خون او، تمام خطاهایش آمرزیده مى شود و طینت او که ملائکه از آن خلق شده اند، غسل داده مى شود تا اینکه خالص شود.
 در نزدیک به چهل حدیث از احادیث صحیح معتبر آمده است که خداوند تمام گناهان زائر حسین علیه السلام را مى آمرزد. در احادیث دیگرى آمده است که شخص به مانند روزى مى شود که از مادر متولد شده است و در بعضى از روایت ها آمده است که از گناهان پاک مى شود، همان طور که لباس کثیف در آب پاک مى شود. از شگفتى ها این است که در روایتى آمده است همه اینها در همان قدم اول واقع مى شود و بعد در هر گامى که بر مى دارد، مورد تقدیس و تکریم قرار مى گیرد تا به مرتبه اى مى رسد که خداوند او را مخاطب قرار داده و مى فرماید: بنده من از من درخواست کن تا به تو عطا کنم . 
 زائر به واسطه این کار به اجر و ثوابى نایل مى شود که امکان وقوعش در غیر این صورت محال است ، و آن عبارت است از به جا آوردن حج با رسول خدا صلى الله علیه و آله . و این مطلب در روایت هاى متعددى آمده است که لطیف ترین آنها روایتى است از موسى بن قاسم خضرى ؛ او نقل کرده است که امام صادق علیه السلام در اوایل ولایت پدر بزرگوارشان امام باقر علیه السلام تشریف آوردند و در نجف منزل گزیدند و فرمودند: اى موسى ! بر سر جاده بزرگ برو و آنجا بایست و مواظب باش ، مردى از ناحیه قادسیه به سوى تو خواهد آمد، چون به تو نزدیک شد، به او بگو در اینجا یکى از فرزندان پیامبر خدا صلى الله علیه و آله حضور دارد و تو را مى طلبد، او با تو خواهد آمد.

رفتم و در راه ایستادم ، هوا بسیار گرم بود، آن قدر ایستادم که نزدیک بود از دستور سرپیچى کنم و باز گردم . ناگهان متوجه شدم که مردى سوار بر شترى ، دارد مى آید. او را زیر نظر گرفتم تا به من نزدیک شد، آنگاه به او گفتم:

 اى شخص ! در اینجا یکى از فرزندان پیامبر خدا صلى الله علیه و آله تشریف دارند و تو را به حضور مى طلبند، ایشان شما را به من معرفى کرده است . گفت:

 به نزد ایشان برویم . آمدیم تا اینکه شترش را در ناحیه نزدیک به خیمه خواباند. آن عرب بادیه نشین به پیش ایشان دعوت شد و وارد گردید. من هم نزدیک رفتم و به در خیمه رسیدم ، سخن آنها را مى شنیدم ، اما آنها را نمى دیدم. 
امام صادق علیه السلام از او پرسید: از کجا آمده اى ؟ گفت : از نقطه دورى از یمن . امام فرمود: از فلان منطقه هستى ؟ جواب داد بله از همان جا هستم . امام پرسید: فقط براى زیارت آمده اى و هیچ مقصود دیگرى نداشتى ؟ گفت : هیچ مقصودى نداشتم جز اینکه در کنار قبرش نماز بخوانم و او را زیارت کنم و بر او سلام و درود بفرستم و نزد خانواده ام بازگردم . امام صادق علیه السلام به او فرمود: در زیارت او چه چیزى را ملاحظه مى کنى ؟ گفت:

برکت در جان ، خانواده ، فرزند، اموال ، معاش و برآورده شدن حوایجمان را ملاحظه مى کنم.

امام صادق علیه السلام فرمود:

اى برادر یمنى!

 دوست دارى فضلى از فضلش را بر تو بیفزایم ؟ گفت : بر من بیفزا اى فرزند رسول خدا! امام فرمود: زیارت ابا عبدالله علیه السلام معادل حج مقبولى است که در رکاب پیامبر خدا به جا آورده شده باشد. آن مرد از این سخن تعجب کرد.

 امام فرمود: به خدا سوگند، بله ، معادل دو حج مبرور و مقبول با رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم است . آن مرد شگفت زده شد. امام همچنان به تعداد افزود تا به سى حج رسید و فرمود: برابر با سى حج مبرور مقبول در رکاب پیامبر خدا صلى الله علیه و آله است. 
 زائر به واسطه زیارت حسین علیه السلام به ثوابى مى رسد که فى نفسه وقوع آن غیرممکن است و آن این است که حج تو، همان حج پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم باشد.( این موضوع در روایتى از عایشه وارد شده است )
خداوند سوگند یاد کرده است که هر کس او را زیارت کند، ناامیدش نگرداند. این مطلب در روایتى از ابن محبوب از ابو جعفر، امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود: حسین علیه السلام صاحب کربلا، مظلومانه ، لب تشنه و با غم و غصه به شهادت رسید، و خداوند عزوجل به نفس خود سوگند یاد کرده است که هر انسان غمزده ، گناهکار، تشنه لب و بیمارى که به سوى حسین علیه السلام بیاید و در کنار قبر او دعا کند و به واسطه حسین بن على علیهما السلام به خداوند عزوجل تقرب جوید، غم و اندوه او را برطرف سازد، خواسته اش را برآورده کند، گناهانش را بیامرزد، به طول عمرش بیفزاید و به رزق و رویش گسترش دهد.
 از دیگر شگفتى هاى فضائل آن حضرت این است که تمام فضیلت هاى این کار براى مردم بیان نشده است . در روایت صحیح وارد شده است که اگر مردم مى دانستند زیارت حسین چه فضائلى دارد، از شوق دیدار ایشان جان مى دادند. و در روایت دیگرى است که اگر مردم به فضیلت این کار آگاه بودند از دورترین نقاط چهار دست و پا مى آمدند. (ترجمه خصائص الحسینیه و المزایا المظلوم  خواص زیارت حضرت ، باب اول- 119 )   


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/8/7ساعــت 7:17 صبح تــوسط عباس | نظر