سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو شرط مجلس برای قانونی و قابل اجرا بودن توافق نهایی ایران و 1+5
بسمه تعالی
دو شرط مجلس برای قانونی و قابل اجرا بودن توافق نهایی ایران و 1+5 چیست!؟/ لغو توافق ژنو و افزایش سطح غنی سازی در صورت تصویب تحریم جدید +متن کامل طرح

 

گروه سیاسی – رجانیوز: رئیس کمیته هسته‎ای مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‎ای» که با 173 امضاء تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و یک فوریت آن تصویب شده است، از لغو توافق ژنو و امکان غنی‎سازی بر مبنای نیاز کشور و تا 60 درصد خبر داد.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در گفت‌وگو با رجانیوز با بیان ضرورت تصویب فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای گفت: در واکنش به طرحی که در مجلس سنای آمریکا در دست تصویب بود و بر اساس آن اعلام شده است که اگر جمهوری اسلامی ایران تا چهارم فروردین ماه به خواسته‌های آمریکا تن ندهد، تحریم ها تشدید خواهد شد، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا پشتیبانی قاطعی از تیم مذاکره کننده صورت دهد تا این تیم با پشتوانه‌ای محکم‌تر بتوانند با گروه 1+5 مذاکره کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح در صورت تشدید تحریم‌ها از سوی امریکا، اعم از نهادهای قانونگذاری همچون کنگره و سنا یا نهادهای اجرایی مانند فرمان اجرایی رئیس جمهور و یا نهادهای قضایی، توافق نامه ژنو لغو خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌هایش را در زمینه هسته‎ای و بسیار گسترده‎تر از گذشته از سر خواهد گرفت. البته مطابق با این طرح، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای لغو تمامی تحریم‎ها خواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوازده سال اخیر به ویژه یکسال گذشته انعطاف بی سابقه و همکاری‌های بسیار گسترده از خود نشان داده است که در تاریخ روابط با آژانس انرژی اتمی این نحوه همکاری و بازرسی بی سابقه بوده است. البته در طول این مدت هم آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ موردی که نشانه دهنده آن است که ایران وارد یک اقدام ممنوعه و انحرافی شده است، گزارش نکرده است. اما با وجود این به صورت مبهم ادعایی کرده اند که به صلح آمیز بودن این فعالیت ها نمی‎توانند اطمینان کنند! این در حالیست که در بازرسی‌های کارشناسی که بیش از هفت هزار ساعت کار صورت پذیرفته است هیچ موردی به عنوان انحراف از مسیر صلح آمیز پیدا نشده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها دائما در روند مذاکرات تیم مذاکره کننده ایرانی را تهدید می‎کنند، حتی اوباما اخیرا اعلام کرده بود که اگر جمهوری اسلامی ایران تن به خواسته‌های آمریکا ندهد، من اولین نفری هستم که در کنگره مسئله تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح خواهم کرد و یا اقدامات اخیری که در کنگره آمریکا در دست اقدام هست، این اتفاقات مجلس را بر آن داشت تا در حمایت از تیم مذاکره کننده برای احقاق حقوق مسلم ملت ایران اقدامی را صورت دهد. این طرح در مجلس شورای اسلامی با یک فوریت مطرح شد که با رای قاطع نمایندگان محترم مجلس یک فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه مهم‌ترین بند طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای چیست. گفت: در صورت تصویب و یا اعمال هرگونه تحریم جدید و یا افزایش تحریم ها توسط آمریکا، توافق‌نامه ژنو کان لم یکن تلقی و در چارچوب NPT جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را به عمل می‌آورد. این اقدامات شامل فعال سازی کامل مراکز غنی سازی بدون هرگونه محدودیت در میزان غنی‎سازی اورانیوم حتی تا مقادیر بالا و در چارچوب ماده (4) معاهده NPTو همچنین تکمیل و از سرگیری فعالیت رآکتور اراک طبق طراحی اولیه، از سرگیری غنی‎سازی 20 درصد در فردو، منع بازرسی فراپادمانی و منع خروج مواد غنی شده از کشور خواهد بود.

کارخانه‎ای افزود: دومین بند مهم در این طرح اشاره شده است که شرط آغاز اجرای توافق نامه جامع هسته ای لغو کلیه تحریم‌ها اطلاق شده است. البته جزئیات مطرح شده در طرح هفت مورد میباشد که اگر توافق نامه ژنو لغو شود، اجرایی خواهند شد. و مسئولیت شکست مذاکرات با آمریکا خواهد بود چرا که جمهوری اسلامی ایران نهایت همکاری و شفاف‌سازی و انعطاف را از خود نشان داده و این آمریکایی ها هستند که دائما بر زیاده خواهی آن‌ها افزوده میشود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت توافق جامع هسته‌ای، طبق قانون اساسی این توافق باید در مجلس تصویب بشود، آیا مجلس برنامه ای برای بررسی توافق احتمالی هسته ای دارد گفت: درباره توافق جامع دوشرط اساسی در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق اساسی ذکر گردیده است، یکی عدم تصویب و یا افزایش تحریم جدید پس از توافق و دیگری لغو کامل تحریم‎ها به محض اجرای توافق، در واقع خواست‌های مجلس که در این طرح آمده است باید در توافقنامه جامع لحاظ گردد، در غیر این صورت این توافق جامع از لحاظ مجلس شورای اسلامی قانونی نخواهد بود.

 


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/11/15ساعــت 3:38 عصر تــوسط عباس | نظر