سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیاست شناسه خبر : 211415 باید همیشه با خود بیندیشیم که چه عاملی

 

  • بسمه تعالی
  • سیاست
  • شناسه خبر : 211415

     

    باید همیشه با خود بیندیشیم که چه عاملی سبب شد فلان مطلب و سخن فلان شخص را بپذیریم؟ آیا حق‌طلبی ما بود یا از آن که رفیق ما و هم حزبی ماست، سخنش را قبول کردیم؟! چه عاملی سبب شد که فلان کار را انجام دهیم؟ آیا خواست نفسانی ما در آن نقش داشته یا خیر؟
    باید همیشه با خود بیندیشیم که چه عاملی سبب شد فلان مطلب و سخن فلان شخص را بپذیریم؟ آیا حق‌طلبی ما بود یا از آن که رفیق ما و هم حزبی ماست، سخنش را قبول کردیم؟! چه عاملی سبب شد که فلان کار را انجام دهیم؟ آیا خواست نفسانی ما در آن نقش داشته یا خیر؟

    گروه سیاسی - رجانیوز: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع اساتید مدرسه علمیه رشد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت علامه مطهری و روز استاد، خاطر نشان کرد: امروز به برکت پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، تحقیق و تفحص و انجام امور علمی در زمان کم و با هزینه اندک می‌تواند صورت گیرد؛ به عبارت بهتر، امروز با استفاده از نرم‌افزار‌های موجود می‌توان کاری را که در گذشته یک فقیه در طول مدت یک ماه انجام می‌داد، در ظرف چند دقیقه به انجام رساند.

    به گزارش رجانیوز آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌های متعددی از کاربرد تکنولوژی و پیشرفت‌ها اظهار داشت: این پیشرفت‌ها مایه برکت عمر آدمی و انجام سریع‌تر امور علمی شده است. در هیچ برهه‌ای از تاریخ، زمینه پیشرفت علم و تحقیق تا این حد، برای انسان فراهم نبوده است. البته باید توجه داشت که همین طور که راه ترقی باز است، سقوط و انحطاط نیز بسیار سریع صورت می‌پذیرد و دسترسی به اموری که سبب انحطاط می‌شوند، به راحتی امکان‌پذیر است.

    وی ادامه داد: اکثر انسان‌ها در زندگی در فکر ازدواج، درآمد، شغل و به مرور، به فکر آینده فرزندان هستند و به همین امور در دنیا مشغول می‌شوند. البته برخی نیز که از معارف اهل بیت (ع) استفاده کرده و قدر عمر را بیشتر می‌دانند، به دنبال انجام اوامر الهی و تقرب به خدای متعال هستند. البته از قشر روحانی که کارش تعلم علوم اهل بیت (ع) است و از اوائل جوانی دائما با قرآن و روایات سر و کار دارند، بیشتر انتظار می‌رود تا این گونه باشند و از عمرشان بیشتر استفاده کنند؛ نه این که آن‌ها نیز خود را به این دنیا مشغول کنند.

    وی با طرح این سؤال که برای استفاده بهتر از عمر و تقرب به خدا چه باید کرد، خاطر نشان کرد: جواب این سؤال ساده به نظر می‌رسد و آن جواب، عمل به دستورات اهل بیت (ع) است؛ اما در همین جا هم خطری وجود دارد و شیطان انسان را فریب می‌دهد.

    این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی اظهار داشت: همین علمی که تا این اندازه در روایات مورد سفارش قرار گرفته است و حتی در روایات، بال‌های ملائکه فرش قدوم طالب علم بر شمرده شده است، اما اگر فردی به دنبال این علم باشد برای این که با آن بر دیگران افتخار کند یا مورد توجه مردم قرار گیرد، جایگاهش در آتش خواهد بود. لذا باید توجه داشت که نقش اساسی در اعمال، نیت آدمی است و خود اعمال، ابزار هستند که به خودی خود ارزش ندارند و بر اساس نیت آدمی دارای ارزش مثبت یا منفی می‌شوند.

    علامه مصباح یزدی افزود: این در جایی است که درسی که می‌خواند، حق و صحیح و برای شناخت دین خداوند باشد که نیت فخر فروشی و جلب توجه مردم در کسب آن علم، سبب شقاوت می‌شود، چه برسد به علومی که محتوایش هم جای مناقشه داشته باشد و سبب بروز شبهات و گمراهی مردم شود.

    وی با اشاره به روایتی اظهار داشت: هر کسی عبارت حقی بگوید، تا روز قیامت به گوش هر کس برسد، منشأ ثواب برای او خواهد بود و هر کس عبارت باطلی بگوید تا روز قیامت هر شخصی، از این کلام تأثیر بپذیرد و یا از آن سوء استفاده کند، گناهش بر عهده آن فرد نیز هست.

    علامه مصباح یزدی در ادامه با بیان این که امروز با توجه به این امکانات موجود می‌توان به خوبی از وقت، نهایت استفاده را برد، خاطر نشان کرد: البته کار هم باید حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی. یعنی هم کار خوبی باشد و هم با اخلاص انجام شود.

    استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که شیطان قصد دارد تا هم در حسن فعلی و هم حسن فاعلی خللی وارد کند، خاطر نشان کرد: گاه شیطان چیزی را تزیین می‌کند تا قبح آن به چشم نیاید. چه بسا مواردی اتفاق افتاده که فردی به خاطر یک تشبیه و استعاره و به کار بردن متن ادبی ـ بدون قصد واقعی محتوای آن ـ مطلبی را بیان کرده است، اما عده‌ای همان را جدی گرفته و گاه به ایجاد یک فرقه انحرافی انجامیده است. لذا تا شبهه‌ای برای خودمان حل نشده، سخنی بیان نکنیم تا سوء برداشتی از آن حاصل نشود.

    وی با بیان این که رعایت اخلاص بسیار دشوار است و شیطان در این زمینه بسیار فعال است، خاطر نشان کرد: در این راه باید از توسل به اهل بیت (ع) و اولیای الهی بهره برد.


    + نوشته شـــده در پنج شنبه 94/2/24ساعــت 4:58 عصر تــوسط عباس | نظر