سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دبیر کل آژانس انرژی اتمی و تیم همراه با هدف بازدید از تاسیسات نظ
بسمه تعالی
دبیر کل آژانس انرژی اتمی و تیم همراه با هدف بازدید از تاسیسات نظامی پارچین وارد تهران شده اند. پیش از سفر آمانو و طی چند اخیر 12 نفر از بازرسان آژانس به تهران آمده بودند تا همراه با دبیرکل آژانس انرژی اتمی از تاسیسات سری پارچین بازدید به عمل آورند.
دبیر کل آژانس انرژی اتمی و تیم همراه با هدف بازدید از تاسیسات نظامی پارچین وارد تهران شده اند. پیش از سفر آمانو و طی چند اخیر 12 نفر از بازرسان آژانس به تهران آمده بودند تا همراه با دبیرکل آژانس انرژی اتمی از تاسیسات سری پارچین بازدید به عمل آورند.
گروه بین الملل – رجانیوز: حضور آمانو در تهران یکی دیگر از عقب نشینی های تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را در مذاکرات هسته ای مشخص کرد . 
 
به گزارش رجانیوز ، دبیر کل آژانس انرژی اتمی و تیم همراه با هدف بازدید از تاسیسات نظامی پارچین وارد تهران شده اند. پیش از سفر آمانو و طی چند اخیر 12 نفر از بازرسان آژانس به تهران آمده بودند تا همراه با دبیرکل آژانس انرژی اتمی از تاسیسات سری پارچین بازدید به عمل آورند.
 
بازدید آمانو از تاسیسات نظامی پارچین در چارچوب اجرای نقشه راه ایران و آژانس بوده که تیرماه سال جاری در وین به امضا طرفین رسیده است. 
 
این در حالی است که تیم مذاکره کننده پیش از این ، در واکنش به انتقادات کارشناسان مبنی بر اینکه اجرای برجام و نقشه راه ایران و آژانس امکان بازدید کارشناسان از تاسیسات نظامی کشور فراهم می آورد، بازدید از این دست مراکز را شدیدا تکذیب می کردند. 
 
آمانو و 12 کارشناس آژانس در حالی اجازه بازرسی از مرکز نظامی پارچین را پیدا کردند که بر اساس قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای مصوب 2 تیر 1394 هرگونه بازرسی غیرمتعارف از تاسیاست هسته ای و بازدید از مراکز نظامی ممنوع است. 
 
در بند 2 این قانون آمده است:  
« آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود.»
پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که بازرسان سازمان در هنگام نمونه‌برداری تکنسین‌های ایرانی از سایت نظامی پارچین حضور خواهند داشت. 
 رویترز گزارش اختصاصی خود را بر اساس اظهارات دو دیپلمات غربی آشنا با جزییات توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با بازرسی از سایت نظامی و مورد مناقشه پارچین منتشر کرده‌ بود. 
 
یک دیپلمات دیگر هم به رویترز گفته بود که بازرسی از پارچین با حضور تیم‌هایی متشکل از ایرانی‌ها و بازرسان آژانس و با استفاده از دوربین‌هایی برای ضبط و ثبت کل روند انجام می‌شود. 
 
این در حالی است که  پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز نوشت: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران از دانشمندان هسته ای ایران سوالاتی می پرسد.به گزارش واحد مرکزی خبر، اسرائیل نشنال نیوز هدف یوکیا آمانو را از گفتگو با دانشمندان هسته ای ایران تسریع تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است. ایران اعلام کرده است هدف آمانو از سفر به تهران اجرای توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی و نه تحقیقات درباره فعالیت های احتمالی نظامی هسته ای ایران است.
 
اثبات نظر منتقدان مبنی بر احتمال حضور بازرسان در تاسیسات نظامی ، در کنار سایر موضوعاتی که پس از حضور تیم مذاکره کننده در کمیسیون ویژه برجام افشا شده است بیانگر آن است برخلاف اظهارات پیشین مقامات دولتی، برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه ایران و آژانس ابعاد دیگری دارد که کاملا بر خلاف منفعت ملی کشور است. در این بین مجلس شورای اسلامی که بر اساس مصوبه نمایندگان وظیفه نظارت بر اجرای توافق را دارد باید مقابل نادیده گرفته شدن خطوط قرمز نظام را بگیرد. 
 
هر چند برخی از چهره های شاخص مجلس که بر روی برخی از نمایندگان اثرگذاری دارند مانع اقدام متناسب از سوی نمایندگان می شوند.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/30ساعــت 10:10 صبح تــوسط عباس | نظر