سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی اعتماد به نفس ایران بیشتر شده جانشین خمینی شگفتی آ
«رهبری آیت‌الله خامنه‌ای همه را در داخل و خارج ایران شگفت‌زده کرد. ایران امروز با اعتماد به نفس بیشتری پیش می‌رود.»

کیهان نوشت: این تحلیل را سرکیس نعوم روزنامه‌نگار معروف لبنانی در روزنامه النهار منتشر کرد. وی که چندی پیش سفری به تهران داشته در گزارشی نوشت: از همان ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های خارجی به ویژه کسانی که از کشورهای عربی و اسلامی به ایران سفر می‌کردند، متوجه می‌شدند که مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش دارند آنها را قانع کنند که برنامه دینی، سیاسی و ایدئولوژیک آنها پیروز خواهد شد و توان لازم را برای تحقق بخشیدن به آن دارند. و دیگر این که ایران در نهایت به قدرتی بزرگ نه فقط در منطقه بلکه در سطح جهان تبدیل خواهد شد و می‌تواند کشورهای مستضعف جهان سوم را زیر چتر خود گرفته و در جهان تک‌قطبی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هدایت محور جهانی مقابل ایالات متحده آمریکا را برعهده گیرد.


در ادامه این گزارش آمده است: بیشتر کسانی که به ایران سفر می‌کردند با شنیدن سخنان مقامات ایرانی قانع می‌شدند چرا که اولا به اصل ایدئولوژی ایران ایمان داشتند، دوم این که با چشمان خود دیده بودند ایران چطور توانست حمله عراق در زمان صدام حسین را که از پشتیبانی گسترده آمریکا و کشورهای عربی برخوردار بود به عنوان اولین چالش پیش‌روی خود پشت‌سر بگذارد. دلیل سوم هم این بود که این نظام نوپا توانست برنامه بلندپروازانه‌ای را در سطح منطقه مطرح کرده و تا حد زیادی آن را به مرحله اجرا درآورد.


وی ادامه می‌دهد: البته حوادث خشونت‌بار و نظامی که از اواخر سال 2010 در منطقه روی داد تردیدهای زیادی را در خصوص ادامه اجرای کامل و صددرصد این برنامه و تکمیل آن ایجاد کرد. از همین رو این باور در بعضی‌ها ایجاد شد  که ایران احتمالا از برنامه گسترده چند بعدی خود دست کشیده و به برخورداری از نقش مهم منطقه‌ای اکتفا خواهد کرد و آن را جایگزین برنامه بلندپروازانه می‌کند. اگرچه برخی از شخصیت‌ها از ایران دیدن کرده و از نزدیک در جریان تلاش‌های همه‌جانبه ایران قرار می‌گرفتند اما این باور در آنها ایجاد نشد که اهداف بلندپروازانه ایران به طور کامل قابل تحقق است.
امروز چطور؟ کسانی که این روزها از ایران دیدن می‌کنند به ویژه آنهایی که از نزدیک با اوضاع پیچیده و دشوار منطقه و رویدادها و اختلاف‌های موجود بین کشورهای منطقه در خصوص سیاست‌های بین‌المللی آشنا هستند، نتایج واقع‌بینانه‌ای استنتاج می‌کنند.


ایران که قبلا اعتماد به نفس خود را از ایمان کامل به ایدئولوژی کسب می‌کرد و از طرفداری توده‌های مردم در داخل ایران و حتی در کشورهای اسلامی خرسند بود امروز به دنبال کسب موفقیت‌ها و دستاوردها، احساس آسودگی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.


نعوم با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای ایران و حفظ آن با وجود فشارهای غرب می‌افزاید: از دستاوردهای دیگر ایران این است که با وجود چالش‌های متعدد با دنیا و تحریم‌های بین‌المللی، اروپایی و آمریکایی، توانست تمام تلاش خود را صرف بازسازی زیرساخت‌های شهری و اقتصادی ساخته و قدرت نظامی بسیار مهمی را بنا کند. کسانی که امروز به تهران سفر می‌کنند، با مشاهده ساختمان‌ها، خیابان‌ها، میدان،ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، پل‌ها و زیرگذرها، احساس می‌کنند به پایتخت جدیدی از ایران سفر کرده‌‌اند. البته بدان معنا نیست که ایران توانسته است همه مشکلات اقتصادی خود را حل کند.
سرکیس نعوم افزود: زمانی که آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب و ولی‌فقیه جانشین امام‌خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شدند خیلی‌ها تصور می‌کردند با یک فرد معمولی و عادی روبه‌رو هستند. نگرانی‌هایی هم وجود داشت. با وجود همه تصورات، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، برخورد بسیار حکیمانه‌ای با مشکلات داشتند و همگان را شگفت‌زده کردند.


این روزنامه‌نگار، تثبیت دموکراسی و انتخابات در ایران و ایجاد رفاه نسبی را از جمله دستاوردهای جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: فعالیت و نقش‌آفرینی بدون محدودیت زنان در جامعه که نیمی از جمعیت ایران می‌باشند از دستاوردهای دیگر نظام جمهوری اسلامی می‌باشد.


+ نوشته شـــده در جمعه 94/8/1ساعــت 8:28 صبح تــوسط عباس | نظر