سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی گزارش خبری تحلیلی کیهان از فاجعه نیجریه خمینیون: به ج
گزارش خبری تحلیلی کیهان از فاجعه نیجریه
سه روز از قتل عام شیعیان نیجریه می‌گذرد و اطلاع دقیقی از سرنوشت رهبر آنان در دست نیست. شیعیان مظلومی که به جرم عشق به امام(ره) و پیروی از مقام معظم رهبری در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و منادیان صلح به خاک خون کشیده شدند.

سرویس سیاسی- 

در لهوف سید بن طاووس آمده است؛ «غلام سیاهی بود اهل آفریقا که «جون بن حوی» نام داشت؛ در روز عاشورا و در میانه معرکه، جون از امام حسین(ع) اذن میدان گرفت ولی حضرت به او فرمودند تو غلام هستی جون، و غلامان از جنگ معافند. جون به پای امام علیه السلام افتاد و عرضه کرد مولای من، انصاف نیست که در وقت آسایش کنار شما باشم و هنگام سختی، شما را رها کنم، گرچه بوی خوشی ندارم و رنگ من سیاه است اما به خدا سوگند از شما جدا نخواهم شد تا خون تیره من با خون سرخ شما درآمیزد؛ پس اذن گرفت و به میدان رفت و پس از نبردی نمایان، به شهادت رسید و به صف شهدای عطشان دشت نینوا پیوست. آنگاه امام علیه السلام بر بالینش حاضر شد و فرمود خدایا رویش را سفید و بویش را معطر کن و با محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله محشورش گردان.
شیعیان کشور نیجریه در ساحل غربی آفریقا، ریختن خون جون در کربلا را نشانه بیعت محکم آفریقا با اهل بیت و امام حسین(ع) می‌دانند و چند روز پیش نیز به جرم همین بیعت و ارادت به اهل بیت و حضرت امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری -به عنوان پرچمداران عصر حاضر این حرکت- چند صد تن از آنها به خاک و خون کشیده شدند. 
چگونه عطر امام(ره) و انقلاب به غول آفریقا رسید؟
چگونگی شکل گیری و رشد جامعه شیعیان در نیجریه، خود از معجزات و عجایب عصر حاضر است. ماجرا به روزهای اوج مبارزه مردم ایران به رهبری حضرت امام(ره) با رژیم پهلوی و ارباب او آمریکا بازمی گردد. در این ایام، جوانی بیست‌وچند ساله و دانشجو به نام ابراهیم زکزاکی تصویری از حضرت امام را در حال اقامه نماز در یکی از نشریات غربی می‌بیند. تصویر مردی که حتی نمی‌داند کیست اما جاذبه‌ای دارد که ابراهیم جوان را با خود می‌برد تا سرنوشت او، میلیون‌ها هموطنش و بلکه نیجریه را نیز تغییر دهد و جماعتی از مومنان را شکل دهد که امروز به خمینیون معروف شده اند.
ابراهیم زکزاکی در اولین فرصت به ایران می‌آید و موفق به دیدار با حضرت امام(ره) شده و شیعه می‌شود. امام قرآنی به او هدیه می‌کند و می‌فرماید: به کشورت برو و با قرآن مردم کشورت را هدایت کن. و اینگونه است که ابراهیم زکزاکی پرچمدار آموزه‌های اهل بیت و انقلاب در پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا می‌شود. نیجریه که مشهور به غول آفریقاست امروزه بیش از 180 میلیون جمعیت دارد که بیشتر آنها مسلمان و بقیه مسیحی هستند. وی که پس از تحصیل در حوزه علمیه قم به کسوت روحانیت درمی آید جنبش «حرکت اسلامی نیجریه» را پایه گذاری می‌کند و علی رغم تمام محدودیت‌ها و موانعی که دولت‌های مختلف برایش پدید می‌آورند، موفق می‌شود طی حدود 3 دهه، تعداد شیعیان این کشور را به بیش از 10 میلیون نفر برساند. این در حالی است که پیش از این هیچ شیعه‌ای در این کشور نبوده است. 
شیعیان نیجریه رابطه‌ای عالی با اهل سنت و حتی مسیحیان این کشور دارند. مساجد خود را از اهل سنت جدا نکرده و در کنار آنها نماز می‌خوانند و در ارائه خدمات اجتماعی و کمک به فقرا و محرومان، تفاوتی میان شیعه، سنی و مسیحی قائل نمی‌شوند. 
نیجریه که هنوز هم زخم استعمار انگلیس را بر پیکر خود دارد، شیخ ابراهیم زکزاکی را ناجی و منادی بیداری این سرزمین می‌داند. شیعیان نیجریه علی رغم تمام محدودیت‌ها و فشارها به حرکت معنوی خود ادامه داده‌اند. آنها از دسترسی به کتب و منابع معارف شیعی محرومند و حتی به مفاتیح الجنان نیز به آسانی و وفور دسترسی ندارند. 
محرم و عاشورا از اصلی‌ترین نمادها و فرصت‌های آنان برای رساندن پیام خود به جامعه تشنه حقیقت نیجریه است. نوارها و سی دی‌های سخنرانی شیخ و یارانش در میان مردم دست به دست می‌شود و آنها که از شهرهای دور و حتی کشورهای همسایه خود را به شهر زاریا (اصلی‌ترین شهر شیعیان نیجریه) رسانده‌اند، این نوارها را به عنوان سوغات برای دیگران می‌برند. 
خشم آل سعود و صهیونیسم
دولت نیجریه که روابطی گرم و نزدیک با رژیم صهیونیستی و آل سعود دارد از هیچ اقدامی برای محدود کردن و ممانعت از گسترش این معارف دریغ نکرده است. این تلاش‌ها در سال‌های گذشته بصورت زندانی کردن چند باره شیخ ابراهیم صورت می‌گرفت (یک بار نیز در سال 2009 با بمب‌گذاری قصد ترور وی را داشتند که ناکام ماند) اما بی‌نتیجه بودن این کارشکنی‌ها باعث شده است از سال گذشته آنان وارد فاز خشونت علیه جامعه شیعیان نیجریه شوند. در راهپیمایی روز قدس سال گذشته ارتش نیجریه به تظاهرات کنندگان یورش برد و ده‌ها تن را به شهادت رساند که در میان شهدا 3 تن از پسران شیخ نیز بودند. 
خبرهایی که بعداً از این حادثه منتشر شد نشان داد رژیم صهیونیستی آمر اصلی این جنایت بوده و عوامل امنیتی آن فرماندهی میدانی این عملیات تروریستی را بر عهده داشته‌اند. تفکر وهابی آل سعود نیز در جنایت علیه شیعیان نیجریه، سهم قابل توجهی دارد. آنان علی رغم صرف هزینه‌های هنگفت نتوانسته‌اند مردم را از گرویدن به جنبش حرکت اسلامی بازدارند. یکی از یاران شیخ ابراهیم در این مورد تحلیل قابل توجهی دارد. وی می‌گوید؛ مردم می‌بینند که حرف و عمل مفتی‌های وهابی یکی نیست اما در مقابل شیخ ابراهیم زکزاکی به سخنی که می‌گوید عمل نیز می‌کند. بزرگ مردی که 3 روز است از سرنوشت او اطلاع دقیقی در دست نیست. برخی منابع اعلام کرده‌اند 4 گلوله به وی اصابت کرده و به همراه همسرش که او نیز مجروح است، در مکان نامعلومی به دست ارتش اسیر است.
جرم ما پیروی از امام و رهبری است
در حالی که شیعیان مظلوم نیجریه از سوی صهیونیست‌ها، ارتش کشور خود، آل سعود و گروه تروریستی بوکوحرام مورد حمله قرار گرفته و قربانی می‌دهد اما در عین استقامت همچنان صبر پیشه کرده‌اند. «حسن بالا» عضو جنبش اسلامی و از نزدیکان زکزاکی در این خصوص به مشرق می‌گوید: ما باز هم منتظر خواهیم ماند تا ببینیم رهبری جنبش چه دستوری می‌دهد. اگر رهبران ما دستور بدهند که باید قیام کنیم، حتماً این کار را خواهیم کرد. اگر دولت جرأت کند رهبر ما را شهید کند، و رهبران جدید ما دستور بدهند، قطعاً دولت را متلاشی خواهیم کرد. با این حال، تا الآن که من با شما صحبت می‌کنم هنوز چیزی مشخص نیست، اما در تقریباً تمام شهرهای نیجریه تظاهرات در دفاع از جنبش اسلامی شکل گرفته است و این تظاهرات‌ها ادامه خواهد داشت. بزرگ‌ترین اشتباهی که دولت می‌تواند در این شرایط مرتکب شود این است که شیخ زکزاکی را به شهادت برساند. این آخرین اشتباه دولت خواهد بود.
وی در بیان چرایی جنایت اخیر علیه شیعیان کشورش تاکید می‌کند: دلیل اصلی این‌که دولت نیجریه به ما شیعیان حمله می‌کند، شیعه بودن ما نیست، بلکه این است که اکثریت ما پیرو امام خمینی و رهبر ایران هستیم، و از فلسطین دفاع می‌کنیم و با جنایت‌ها و اشغالگری رژیم صهیونیستی در این کشور مخالف هستیم. بنابراین دلیل اصلی حمله دولت نیجریه به شیعیان این کشور، اعتقاد آن‌ها به ایدئولوژی امام خمینی و امام خامنه‌ای است.
فریاد انزجار در ایران 
در اعتراض به کشتار شیعیان نیجریه، جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق(ع) ظهر سه شنبه با تجمع مقابل مسجد دانشگاه خشم و اعتراض خود را نسبت به کشتار بیرحمانه شیعیان در نیجریه، آذربایجان و پاراچنار اعلام کردند.در این تجمع دانشجویان با شعارهای «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل‌سعود، لبیک یاحسین(ع)» این اقدام را محکوم کردند.
همچنین شماری از معترضان به حمله و کشتار شیعیان کشور آفریقایی نیجریه مقابل سفارت این کشور در تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند.تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه آمریکا، رژیم صهیونیستی، وهابیت، آل سعود و انگلیس خواستار اقدام بیشتر مسئولان دولت نیجریه در رسیدگی به حمله به شیعیان در این کشور شدند.
واکنش علما و مراجع تقلید 
همچنین حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید کشورمان با صدور بیانیه‌ای حمله به شیعیان نیجریه و قتل عام آنان را محکوم کرده، آزادی فوری شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور و برخورد قاطع حکومت نیجریه با فرقه ضاله بوکوحرام را خواستار شدند. علاوه بر این، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به کشتار شیعیان نیجریه پیام تسلیت صادر کرد.
همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن هجوم نیروهای نظامی نیجریه به منزل شیخ الزکزاکی، مسلمانان جهان را به حفظ وحدت و هوشیاری مقابل توطئه‌های دشمنان دعوت کرد و گفت: دولت نیجریه ضمن مجازات عوامل خودسر نظامی خود، آزادی و مداوای فوری شیخ ابراهیم الزکزاکی و دیگر آسیب دیدگان را در دستور کار خود قرار دهد.
در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: در این مقطع حساس تاریخی که جهان اسلام با چالشهای مختلفی مانند صهیونیست و گروه‌های تکفیری و تروریستی و نقشه‌‌های شوم استکبار جهانی در بسیاری از کشورهای اسلامی مواجه است جای تأسف است در کشور نیجریه که 70 درصد از مردم آن مسلمان می‌باشند شاهد جنایت آشکار نظامیان در حمله به حسینیه بقیه‌الله و منزل رهبر شیعیان این کشور باشیم که منجر به شهادت رسیدن صدها تن و زخمی شدن شیخ ابراهیم زکزاکی و اطرافیان ایشان گردید.
تماس روحانی با همتای نیجریه‌ای
همچنین حسن روحانی عصر دیروز در تماس تلفنی با محمد بوهاری رییس‌ جمهوری نیجریه به بررسی تحولات اخیر جهان اسلام و حادثه اخیر در شمال آن کشور پرداخت.
رییس‌ جمهوری کشورمان در این گفتگو ضمن جویا شدن وضعیت آسیب‌دیدگان این حادثه به ویژه رهبر شیعیان آن کشور، با بیان اینکه امروز همه مسلمانان راهی جز اتحاد و همدلی برای ساختن آینده کشورشان ندارند، گفت: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات دارد.
روحانی با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه حقیقت‌یاب در قبال این حادثه، اظهار داشت: انتظار داریم دولت نیجریه در شرایط فعلی از همه آسیب‌دیدگان دلجویی کرده و با دستورات قاطع از تداوم هرگونه ناآرامی جلوگیری کند.
 روحانی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارایه هرگونه کمک به ویژه اعزام تیم‌های پزشکی، مداوای مجروحین و آسیب‌دیدگان حادثه و التیام آلام مردم تأکید کرد.
محمد بوهاری رییس‌ جمهوری نیجریه نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از حساسیت و پیگیری رییس‌ جمهوری اسلامی ایران نسبت به وضعیت مسلمانان جهان و نیجریه، تشریح این حادثه ناخوشایند، و تأکید بر تعهد خود به حفظ جان مسلمانان این کشور، بر عزم دولت نیجریه برای پیگیری دقیق علل و عوامل وقوع این حادثه اشاره و اظهار داشت: دستور داده‌ام گزارشی دقیق از این حادثه تهیه شود و خواسته‌ام تا مقامات استان نسبت به آن واکنش نشان دهند، همه تلاش خود را برای حفظ آرامش به کار خواهیم گرفت و در خصوص این حادثه با کسانی که کوتاهی کرده باشند، برخورد خواهد شد.
برخورد دوگانه رسانه‌های زنجیره ای
یکی از نکات قابل تامل در مورد جنایت دولت نیجریه علیه شیعیان این کشور برخورد متناقض نما و دوگانه رسانه‌های زنجیره‌ای کشورمان با این حادثه  است. برخوردی همراه و همسو با رسانه‌های غربی در برابر این فاجعه و جنایت تروریستی.  چندی پیش که پاریس، پایتخت فرانسه مورد حملات تروریستی قرار گرفت صفحه نخست روزنامه‌های اصلاح طلب تا چندین روز بعد از آن حادثه تبدیل به تابلوی یادمان کشته شدگان حمله تروریستی فرانسه شده بودند و علاوه بر این رپرتاژ خبری، عده‌ای نیز با روشن کردن شمع در مقابل سفارت فرانسه با کشته شدگان این حادثه ابراز همدردی کردند  و همه این رخدادها در حالی است که نه رسانه‌های زنجیره‌ای و نه آن عده سینه چاک شهروندان غربی‌ها حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به کشتار فجیع شیعیان نیجریه طی روزهای اخیر نکرده اند.
این استاندارد دوگانه در میان رسانه‌های زنجیره‌ای مسئله تازه‌ای نیست و همواره با برخورد دوگانه آنها در امور مختلف مواجه بوده ایم اما نکته اینجاست که چنین رفتاری اثبات‌کننده این امر است که برای رسانه‌های مذکور حتی حرفه‌ای گری و انتشار اخبار مهم جهان نیز قابل اعتنا نیست و تنها آن بخشی از اخبار از نظر آنها قابل انتشار است که با افکار غربگرایانه آنها همخوان باشد.
علاوه بر این نکات جای خالی پیام تسلیت و همدری دولت در این برهه زمانی نسبت به کشتار شیعیان نیجریه خالی است و این امر تامل برانگیز است چرا که دولت به فاصله تنها چند ساعت بعد از حوادث تروریستی در پاریس پیام تسلیت فرستاد ولی هنوز بعد از گذشت سه روز از فاجعه شیعیان نیجریه هیچ موضع گیری جدی از دولتمردان دیده نشده. البته این مسئله نیز در رفتار سیاسی دولت سابقه داشته چرا که هنوز افکار عمومی کشور تعلل دولت در ارسال پیام تسلیت نسبت به شهدای عملیات تروریستی داعش در منطقه ضاحیه لبنان را از یاد نبرده است؛ پیام تسلیتی که سه روز بعد از بروز آن فاجعه و به زور افکار عمومی و آن هم ساعت‌ها بعد از صدور پیام تسلیت نسبت به کشته شدگان عملیات تروریستی پاریس صادر شد.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/9/25ساعــت 8:7 صبح تــوسط عباس | نظر