سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی پس از آغاز فرآیند خروج قلب راکتور اراک و همچنین مبادل
پس از آغاز فرآیند خروج قلب راکتور اراک و همچنین مبادله اورانیوم ، کنگره آمریکا طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته اند به آمریکا، محدود می کند. این طرح که ذیل قانون بودجه 2016 آمریکا آورده شده بود با امضای اوباما شکل قانون پیدا کرد.
پس از آغاز فرآیند خروج قلب راکتور اراک و همچنین مبادله اورانیوم ، کنگره آمریکا طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته اند به آمریکا، محدود می کند. این طرح که ذیل قانون بودجه 2016 آمریکا آورده شده بود با امضای اوباما شکل قانون پیدا کرد.
گروه بین الملل – رجانیوز: امضای قانون اعمال محدودیت برای سفر به ایران از سوی اوباما، مقامات دولتی را که قابل به وفای عهد آمریکایی ها هستند، دچار تناقض کرده است. 
 
به گزارش رجانیوز، پس از آغاز فرآیند خروج قلب راکتور اراک و همچنین مبادله اورانیوم ، کنگره آمریکا طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته اند به آمریکا، محدود می کند. این طرح که ذیل قانون بودجه 2016 آمریکا آورده شده بود با امضای اوباما شکل قانون پیدا کرد.
 
این قانون اما صراحتاً برخلاف برجام است موضوعی که وزیر امورخارجه و معاونانش و همچنین رئیس مجلس که از حامیان اصلی برجام به شمار می آید به صورت مستقیم به آن اشاره کردند. در بند 28 برجام 1+5 صراحتا از هر گونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت برجام منع شده است. در این بند آمده است: «گروه 1+5 و ایران متعهد هستند که این برجما را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبنای احترام متقابل اجرا کنند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت این برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را مختل سازد، خودداری کنند.»
 
در بند 29 برجام نیز تاکید شده است که آمریکا باید از هرگونه اقدام که بر روابط اقتصادی با ایران اختلال ایجاد کند خودداری کند: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات‏شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‏ آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»
 
در واکنش به این قانون، محمد جواد ظریف در گفت و گو با وب سایتخبری «المانیتور» با «بی‌معنی» و «پوچ» توصیف کردن مصوبه اخیر کنگره آمریکا، آن را بر خلاف تعهدات این کشور در برجام دانست و گفت: «اکنون منتظر تصمیم دولت آمریکا هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند.» او همچنین خبر داد که درباره این مصوبه با جان کری همتای آمریکایی‌اش در نیویورک صحبت کرده است.
 
اما تنها چند ساعت پس از قانونی شدن اعمال محدودیت برای سفر به ایران ، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای به ظریف مدعی شد : قانون جدید  برخلاف تعهدات ما بر اساس برجام نیست.
 
کری در این نامه آورده است: 
 
«اینجانب هم‌چنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل صدور ویزاهای تجاری 10 ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کنم و توضیحات بیش‌تر ارائه کنم.»
 
جان کری مدعی شده است با ایجاد تغییر در اجرای قانون مانع آن می شوند که این قانون موانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند. وی این تغیرات را این موارد اعلام کرده است: 
 
1) صدور ویزای های تجاری 10 ساله، 2) برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری3) اختیار توقف اجرای قانون
 
در پاسخ به این ادعا کری باید گفت:
 
هر ساله چندین هزار نفر با هدف تجاری، گردشگری و ... به ایران سفر می‌کنند مشخص است که ویزاهای تجاری شامل گردشگران به ایران نمی شود این مساله ضربه جدی به صنعت گردشگری ایران وارد می کند.
 
ب) لزوما تجاری که قصد دارند به ایران سفر کنند باید از آمریکا مجوز بگیرند این مساله باعث می شود بسیاری از تجار و نمایندگان شرکت های تجاری نتواندند به ایران سفر کنند چرا که تنها آن دسته ا افرادی می توانند به ایران بیایند که مورد تایید آمریکایی ها باشند و آمریکایی ها به راحتی می توانند بسیاری از این تجار را فیلتر کنند. 
 
ج) جان کری درحالی ادعا میکند که دولت می تواند اجرای قانون را متوقف کند که بر اساس بند 28 و 29 برجام دولت امریکا اصلا نمی بایست چنین قانونی را تصویب می کرد. توقف اجرا نیز تنها صورت مساله را پاک می کند هر چند که موضوع توقف اجرای این قانون نیز مثل دیگر وعده های آمریکایی ها نشدنی است.
 
نکته قابل تامل آنکه پس از انتشار نامه کری، عباس عراقچی که خود مدعی بود وضع این قانون برخلاف برجام است، در صفحه اینستاگرامش با تمجید از نامه کری نوشت: «نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت‌آمیز برجام و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند.»
 
آقای عراقچی البته به این نکته توجه نکرده است که رهبر معظم انقلاب «وضع» هرگونه تحریم جدید را برخلاف برجام عنوان کرده بودند موضوعی که آمریکایی‌ها مرتکب آن شدند. البته توقف اجرای قانونی که در برجام نیامده نیز موضوعی نیست که آمریکایی‌ها به آن تن دهند. 

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/10/2ساعــت 10:29 صبح تــوسط عباس | نظر