سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی دستور اجرایی 13599 در کوران پرونده هسته ای ایران در س
دستور اجرایی 13599 در کوران پرونده هسته ای ایران در سال 91 (2012) و به بهانه پولشویی  وضع شده است و مطابق آن، تمامی بانکهای ایران از جمله بانک مرکزی، بانک‌های انصار و مهر، شرکت تایدوات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد تعاون سپاه،قرارگاه خاتم الانبیاء،دانشگاه‌های امام حسین، بقیه الله، مالک اشتر و نهادهای دولتی ایران شامل شرکت ملی نفت مشمول توقیف دارایی در آمریکا هستند. بر اساس این تحریم تمامی تراکنشهای دلاری این نهادها در آمریکا مسدود میشود. همچنین امکان دسترسی به اموال بلوکه شده‌ای که به صورت دلاری در بانک‌های خارجی موجود است، برای این نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.
دستور اجرایی 13599 در کوران پرونده هسته ای ایران در سال 91 (2012) و به بهانه پولشویی وضع شده است و مطابق آن، تمامی بانکهای ایران از جمله بانک مرکزی، بانک‌های انصار و مهر، شرکت تایدوات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد تعاون سپاه،قرارگاه خاتم الانبیاء،دانشگاه‌های امام حسین، بقیه الله، مالک اشتر و نهادهای دولتی ایران شامل شرکت ملی نفت مشمول توقیف دارایی در آمریکا هستند. بر اساس این تحریم تمامی تراکنشهای دلاری این نهادها در آمریکا مسدود میشود. همچنین امکان دسترسی به اموال بلوکه شده‌ای که به صورت دلاری در بانک‌های خارجی موجود است، برای این نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.

علی یحیی زاده-رجانیوز: خزانه داری آمریکا لیست جدیدی برای اعمال تحریمهای باقیمانده هسته ای منتشر کرد.

به گزارش رجانیوز دستور اجرایی 13599 در کوران پرونده هسته ای ایران در سال 91 (2012) و به بهانه پولشویی  وضع شده است و مطابق آن، تمامی بانکهای ایران از جمله بانک مرکزی، بانک‌های انصار و مهر، شرکت تایدوات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد تعاون سپاه،قرارگاه خاتم الانبیاء،دانشگاه‌های امام حسین، بقیه الله، مالک اشتر و نهادهای دولتی ایران شامل شرکت ملی نفت مشمول توقیف دارایی در آمریکا هستند. بر اساس این تحریم تمامی تراکنشهای دلاری این نهادها در آمریکا مسدود میشود. همچنین امکان دسترسی به اموال بلوکه شده‌ای که به صورت دلاری در بانک‌های خارجی موجود است، برای این نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.

در همین ارتباط باید اشاره کرد که دستور اجرایی 13599 جزو تحریم‌هایی است که در برجام مورد توجه قرار نگرفته و در  دوران پسابرجام باقی می‌ماند و هیچ گاه حتی توقف موقت هم نمی شود.

امروز که خزانه داری آمریکا دستور تعلیق تحریمهای ثانویه هسته ای را صادر کرد، همزمان لیست تحریمهای هسته ای باقیمانده 13599 را نیز منتشر کرده که متن کامل این دستور در این‌جا  قابل مشاهده کنید.

این درحالی است که پیش از این محمد جواد ظریف با ادعای لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای گفته بود:


« ما فکر می کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه های شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسما لغو شود ...... همه تحریم های ظالمانه ای که بخاطر موضوع هسته ای ایران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز بسیار خوبی برای مردم ایران است.»

نکته جالب توجه آن است که با وجود تاکید منتقدان در ایام تصویب برجام  مبنی بر باقیماندن ساختار تحریمها و از جمله باقیماندن تحریم تراکنش دلار به عنوان یک نقیصه جدی،  اما تیم مذاکره کننده با استناد به اینکه تحریمهای 13599 از نوع اولیه است، آن را بدیهی و مفروض جلوه می‌داد.


به همین جهت باید دید تعلیق سایر تحریمها همراه با طرح کاهش موازی قیمت نفت چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هر کجا در برجام کوچک‌ترین امتیازی برای کاهش فشار اقتصادی به ایران داده‌اند در مقابل از مسیر کاهش قیمت نفت (ضربه به درآمدهای نفتی ایران) و با همکاری عربستان- شریک استراتژیک منطقه‌ای خود- اقدام به جبران آن کرده است.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 94/10/27ساعــت 12:0 صبح تــوسط عباس | نظر