سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نگاهی به برجام پس از 72 روز در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما هدف
هدف آمریکا از برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود و هم اکنون در دوره پسابرجام تمام قوای آمریکا در حال اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران هستند.
اجرای برجام پس از 72 روز موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که در آن کارشناسان نقاط مثبت و منفی آن را بررسی و ارزیابی کردند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،‌ دبیرکل حزب ندای ایرانیان در این برنامه با بیان اینکه برجام با حمایت جدی مردم ایران کشورهای منطقه و دنیا روبرو شد گفت: با آرامشی که در کشور حاکم شد زمینه برای سرمایه گذاری خارجی و برنامه ریزی های جدید فراهم آمد.

مجید فراهانی با اشاره به ورود شرکت ها و صنعتگران خارجی به کشور برای ساخت کارخانجات مختلف و سرمایه گذاری در ایران گفت: اینکه تصور شود بلافاصله پس از برجام فضای اقتصادی کشور دگرگون می شود ساده اندیشی است. 

وی تصریح کرد: رشد و رونق اقتصادی و به ثمر رسیدن طرح ها زمان بر است و ما نمی توانیم به صرف اینکه برجام اجرایی شده شاهد تغییرات اساسی در اقتصاد کشور باشیم.

 


وی یکی از نشانه های موفق بودن امضاء‌ و اجرای برجام را اختلافات کاندیداهای جمهوریخواه و دموکرات در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست و افزود: اگر برجام مثبت و موفق نبود به هیچ وجه محلی برای اختلاف دو جریان سیاسی در آمریکا در این رقابتها وجود نداشت. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه زمان مباحث پیش از برجام گذشته است تصریح کرد: با امضاء‌ برجام طرفین تعهداتی دارند که هر کدام در قبال اجرای آنها موظفند و باید پاسخگو باشند. 

مجید فراهانی افزود: پس از برجام،‌ دولت آمریکا دیگر امکان بسیج کردن دنیا علیه ایران را ندارد. 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت تأخیر در بازگشت اموال و دارایی های ایران پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها گفت: وقتی کشوری برای اساس قطعنامه های سازمان ملل تحریم شود اموالش در دیگر کشورها بلوکه می شود و این کشورها پس از رفع تحریم ها برای بازگرداندن یکباره این اموال و دارایی ها مقاومت می کنند و سعی می کنند که آنها را در چند مرحله پس دهند اما در نهایت این پولها به ایران بازخواهد گشت. 

وی تصریح کرد: انتقاد به برجام تا قبل از امضاء‌ آن خوب بود اما باید بپذیریم برجام به عنوان یک میثاق ملی و بین المللی امضاء و اجرایی شده است و ما باید به تعهداتمان عمل کنیم. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: همه صاحب نظران و دلسوزان کشور در این شرایط باید در پی توسعه و رونق اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم باشند. 

فراهانی با اشاره به اینکه شرایط بین المللی و منطقه ای و چالشها و درگیریها در اطراف جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی شرایط را برای ایجاد تحریم های بیشتر و درگیریهای احتمالی فراهم کرده است گفت: منتقدان برجام باید بدیلی در برابر آن ارائه کنند که کشور را از تحریم ها،‌ درگیری و جنگ دور کند. 

وی افزود: نباید موضوعات غیرمرتبط با برنامه هسته ای از جمله برنامه موشکی و دفاعی کشور را به برجام ربط داد. 

فراهانی ربط دادن دیگر برنامه ها و موضوعات به مسئله هسته ای را برنامه و دام برخی طرف ها دانست و گفت: در داخل کشور ما نباید به این دام بیفتیم و در جبهه ایجاد تنش در منطقه قرار بگیریم. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: جای تعجب است که با گذشت این همه زمان از امضاء‌ و اجرای برجام همچنان مخالفت هایی با آن در کشور وجود دارد. 

فراهانی تصریح کرد: باید در پی ایجاد امید و آرامش در جامعه و کشور باشیم و ارائه عملکرد ناقص و ایجاد یأس و ناامیدی در مردم کمی به کشور نمی کند. 

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی هم در این برنامه برجام را در حال تبدیل شدن به خسارت محض دانست و گفت: علت این مسئله عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش است و این قابل پیش بینی بود. 

وی صدور قانون جدید ویزا و به جریان انداختن پرونده های قدیمی قضائی در آمریکا و محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران به پرداخت خسارت به قربانیان برخی اقدامات تروریستی را یادآور شد و گفت: این سؤال مطرح است که چرا پس از امضاء و اجرای برجام فعالیت های ضد ایرانی در آمریکا علیه ایران شدت گرفته است. 

 

00:0000:23

ایزدی با اشاره به برخی اظهارات کاندیداهای جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا درباره برجام گفت: طبیعی است که مجموعه ای که در حال رقابت انتخاباتی هستند برای رسیدن به ریاست جمهوری حاکمان فعلی آمریکا را زیر سؤال ببرند. 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: جمهوریخواهان دغدغه مدیریت برنامه هسته ای ایران را ندارند چرا که با برجام امکان نظارت آنان بر برنامه هسته ای و حتی دانشگاه های ایران فراهم شده است، دغدغه آنها این است که تحریم ها علیه ایران تعلیق نشود. 

وی با بیان اینکه قبل از امضاء برجام پیش بینی می شد که آمریکا به تعهداتش عمل نخواهد کرد گفت: دولت در آن زمان زیر بار انتقادها نمی رفت و می گفت که منتقدان بی جهت دلواپس هستند اما الآن باید پاسخگو باشند. 

ایزدی افزود: در دولت دوستانی هستند که عملکرد مقامات آمریکا را توجیه می کنند در صورتی که در نامه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برجام تصریح شده است که نباید هیچگونه تحریم جدیدی با هر بهانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود. 

وی با بیان اینکه کشورهای موسوم به گروه 7، گروه ویژه اقدام مالی را ایجاد کرده است گفت: این گروه سه ماه بعد از امضاء برجام ایران را به بهانه پولشویی در فهرستی قرار می دهد که نباید با آن مبادلات تجاری صورت گیرد. 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: عجیب است که کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مترجم وزارت خارجه آمریکا می شوند و اقدامات آنها را توجیه می کنند. 
ایزدی افزود: این یک اصل ساده است که در مذاکرات نباید خودمان را شیفته رسیدن به تفاهم نشان می دادیم و آثار تحریم ها را عیان می کردیم اما دوستان در دولت این مسئله را رعایت نکردند. 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت که پیش از برجام همه چیز کشور را به مذاکرات هسته ای مرتبط می کرد حال پس از اجرای برجام حل مشکلات را زمانبر می داند. 

وی تصریح کرد: نیاز است که دولت در حوزه هایی که اشتباه عمل کرده بازنگری و اصلاح کند. 

ایزدی گفت: نباید با موضع صهیونیستها که رفع تحریمها را مرتبط با گفتگو در زمینه برنامه موشکی و نقش منطقه ای ایران می دانند همسو شد. 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این در حالیست که فردی در دولت همه حرفهای طرف مقابل را توجیه می کند که می گوید باید برای رفع تحریمها امتیازات بیشتری داد و برجام 2 و 3 را امضاء‌ و اجرا کرد. 

وی گفت: دوستان علاقمند به بهبود روابط با آمریکا هستند و وقتی می گویند می خواهیم با دنیا تعامل کنیم منظورشان آمریکاست در حالیکه چنین تمایلی در طرف مقابل دیده نمی شود و این مشکل در دولت است. 

ایزدی خاطر نشان کرد: هدف آمریکا از برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود و هم اکنون در دوره پسابرجام تمام قوای آمریکا در حال اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران هستند.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 95/1/11ساعــت 11:0 صبح تــوسط عباس | نظر