سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی خشم مفتیان وهابی ادامه داردکنفرانس اهل سنت در چچن، سع

خشم مفتیان وهابی ادامه دارد

کنفرانس اهل سنت در چچن، سعودی‌ها را از اهل سنت حساب نکرد

 خبرگزاری فارس: کنفرانس اهل سنت در چچن، سعودی‌ها را از اهل سنت حساب نکرد

خشم سعودی‌ها و مفتی‌های وهابی و سلفی کماکان از کنفرانس «اهل سنت چه کسانی هستند» در چچن روسیه تمامی ندارد. کنفرانسی که وهابیت و جریان تکفیری را باعث بدنامی اسلام دانست.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کنفرانس «اهل سنت چه کسانی هستند» که با حضور 200 عالم اهل سنت به ویژه مفتیان دانشگاه الازهر در تاریخ 4 شهریور در چچن روسیه برگزار شد از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری برای شرکت در این کنفرانس دعوت نکرد که این موضوع باعث واکنش شدید و عصانیت مفتیان سلفی و وهابی شده است.

در این کنفرانس که با سخنرانی «رمضان احمد قدیرف» رئیس‌جمهور چچن در شهر «گروزنی» آغاز به کار کرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شکل بگیرد؛ تعریفی که وهابیت و سلفی‌گری تکفیری در آن جایی نداشت.

در این کنفرانس که شیخ «احمد الطیب» شیخ الازهر نیز حضور داشت شرکت کنندگان در بیانیه پایانی اهل سنت را این چنین تعریف کردند: «اهل سنت در اعتقاد و مذاهب کلامی، اشعری و ماتریدی و در فقه همان مذاهب چهارگانه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی هستند و اهل تصوفِ پاک از نظر علمی و اخلاقی و تزکیه نفس همچون امام الجنید (جنید بغدادی) و امثالهم هستند...»

در این کنفرانس تاکید شد که وهابیت و سلفیت باعث تفرقه در امت اسلامی و بدنامی اسلام شده است.

در بیانیه پایانی همچنین آمده است: جلوگیری از انحراف و به خطر افتادن مفهوم اهل سنت و جماعت مسأله بسیار مهم و ضروری است، مفهومی که تندروها سعی دارند این عنوان شریف را بربایند و آن را به خود محدود کنند.


حضور شیخ احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر، در این کنفرانس ضربه سنگینی به مدعیان اهل سنت وارد کرده است

پس از این کنفرانس که با بایکوت خبری بسیار شدید رسانه‌های جریان سعودی و غربی توأم بود، به تدریج واکنش‌ها به آن خود را نشان می‌دهد و مفتیان و شخصیت‌های سعودی یکی پس از دیگری این کنفرانس را هدف حملات خود می‌کنند.

به نوشته پایگاه خبری عربی21، محدود کردن تعریف اهل سنت در اشعری گری و ماتریدی به معنای خارج کردن اهل حدیث و سلفی‌گری از دایره اهل سنت است، موضوعی که موجب خشم و عصبانیت سلفی‌ها شده است و «سعد البریک» از مفتیان وهابی درباره این کنفرانس گفته است: « نشستی که از رشته‌های توطئه علیه اهل سنت محسوب می‌شود و یک دشمنی آشکار علیه عقیده و کشورمان است».

هیأت علمای عربستان نیز در موضع‌گیری خود اعلام کرده است: کنفرانس «چه کسانی از اهل سنت هستند» که اخیرا در شهر «گروزنی چچن» برگزار شده با هدف برانگیختن فتنه و درگیری مذهبی بین مذاهب اسلامی است.

شیخ «محمد السعیدی» از دیگر مفتیان وهابی عربستان نیز درباره این کنفرانس گفته است: نشستی که به منزله یک توطئه علیه جهان اسلام و به خصوص عربستان سعودی است.

«جمال قاشقچی» نویسنده معروف سعودی و مدیر شبکه «العرب» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: کنفرانس «گروزنی» به زودی باعث درگیری و چند گانگی خواهد شد؛ گویی دست‌های شری پشت پرده کار می‌کنند و گویی فتنه حنبلی‌ و اشعری در قرن پنجم، بار دیگر بروز پیدا می‌کند.

همچنین سلفی‌های مصر و وهابیت عربستان حملات گسترده‌ای علیه شیخ «احمد الطیب» رئیس دانشگاه الازهر مصر به راه انداخته‌اند.

«محمد آل شیخ» از نویسندگان معروف عربستان نوشته است: مشارکت «شیخ الازهر در کنفرانس گروزنی که عربستان را از اهل سنت ندانسته است، باعث تغییر نوع رابطه و رفتار ما با مصر خواهد شد و مصر با السیسی به سوی نابودی خواهد رفت...


+ نوشته شـــده در جمعه 95/6/12ساعــت 6:47 عصر تــوسط عباس | نظر