سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی رویکرد انفعالی دولت یازدهم که بر مبنای تنش زدایی با ک
رویکرد انفعالی دولت یازدهم که بر مبنای تنش زدایی با کشور های غربی پایه ریزی شده است موجب شده است که روز به روز به حجم و تعداد تهدید های طرف مقابل افزوده شود. رویکردی که تا به امروز تنها نتیجه ای که با خود به دنبال داشته است چیزی بیشتر از نابودی برنامه هسته ای و جمع آوری بخش عمده ای از سانتریفیوژها و پر کردن منفذ های قلب راکتور اراک با سیمان نبوده است. اما از طرف مقابل همچنان تهدید های طرف های غربی ادامه پیدا کرده است. اگرچه دولت یازدهم بعد از ناتوان بودن در رفع تحریم ها برای حل مشکلات اقتصادی موضع خود را تغییر داد و مدعی شد که برجام باعث شده است که سایه جنگ و تهدید از کشور برداشته شود، اما این روزها به لطف وجود قطعنامه 2231  که یکی از نوآوری های تیم مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم بوده است، طرف های غربی به دنبال محدود سازی توان دفاعی کشور هستند. اقدامی که حالا می توان گفت که به لطف برجام سایه جنگ بر کشور سنگین تر شده است
رویکرد انفعالی دولت یازدهم که بر مبنای تنش زدایی با کشور های غربی پایه ریزی شده است موجب شده است که روز به روز به حجم و تعداد تهدید های طرف مقابل افزوده شود. رویکردی که تا به امروز تنها نتیجه ای که با خود به دنبال داشته است چیزی بیشتر از نابودی برنامه هسته ای و جمع آوری بخش عمده ای از سانتریفیوژها و پر کردن منفذ های قلب راکتور اراک با سیمان نبوده است. اما از طرف مقابل همچنان تهدید های طرف های غربی ادامه پیدا کرده است. اگرچه دولت یازدهم بعد از ناتوان بودن در رفع تحریم ها برای حل مشکلات اقتصادی موضع خود را تغییر داد و مدعی شد که برجام باعث شده است که سایه جنگ و تهدید از کشور برداشته شود، اما این روزها به لطف وجود قطعنامه 2231 که یکی از نوآوری های تیم مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم بوده است، طرف های غربی به دنبال محدود سازی توان دفاعی کشور هستند. اقدامی که حالا می توان گفت که به لطف برجام سایه جنگ بر کشور سنگین تر شده است

گروه سیاسی - رجانیوز: «بدهکار را چیزی نگویی طلبکار می شود» این ضرب المثل حکایت عملکرد دولت یازدهم در دوره یک ساله اجرایی شدن برجام است. دوره ای که در آن ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و حالا زمان طلبکاری از طرف مقابل رسیده است، اما انفعال و سکوت تیم هسته ای وزارت خارجه در برابر بدعهدی طرف مقابل باعث شده است که آنها گستاخی را تمام کند و هر روز با طلبی جدید را مقابل دولت یازدهم حاضر شوند، به شکلی که در آخرین نمونه، وزیر امور خارجه فرانسه که به ایران سفر کرده است، در سخنانی تهدید آمییز به محمد جواد ظریف می گوید: «به تهران آمده ام تا به ایرانی ها بگویم که نباید خطا کنند»!

 

به گزارش رجانیوز، دقیقا از همان روزهایی که ایران اجرای تعهدات خود در برجام را آغاز کرده بود طرف مقابل بر پایبندی و صداقت ایران بر مفاد برجام تاکید کرده بودند و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

 

با این وجود این طرف مقابل بود که از همان روزهای اولیه به بهانه های مختلف از اجرای تعهدات خود در برجام خود داری می کرد. ولی در مقابل تمامی بدعهدی و نقض های مکرر از سوی آنها، تیم مذاکره کننده ایران بیش از همه در مسیر توجیه این عملکرد گام بر می داشت و حتی در شرایطی که در ماجرای تمدید قانون داماتو محمد جواد ظریف به صراحت اذعان کرد که این عمل مغایر با برجام بوده و نقض آن حساب می شود، اما رئیس جمهور در گفت و گویی زنده با لبخندی بر لب نوید داد که چند روز دیگر بخش دیگری از تعهدات خود را انجام می دهیم!

 

نتیجه ای این رویکرد موجب شده است که طرف مقابل جری تر شده و فرانسه نیز که در طول مدت مذاکرات نقش پلیس بد را ایفا می کرد بار دیگر به میدان بیاید و به جواد ظریف هشدار دهد که آزمایشات موشکی ایران ممنوع است! و از ایران درخواست کند که به فضای بی اعتمادی دامن نزند. در همین راستا «ژان مارک آیرو»، وزیر خارجه فرانسه در بدو ورود به تهران گفت: «من به عنوان مدافع توافق هسته‌ای (به تهران) آمده‌ام اما برای اینکه هشیار باشیم و توضیح بدهم که آنها (ایرانی‌ها) نبایستی خطا کنند».

 

وزیر خارجه فرانسه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزمایش موشک بالستیک در ایران با بیان اینکه ما در حال بررسی این موضوع هستیم، اظهار داشت: «فرانسه تا به حال چندین بار نگرانی خود را درباره استمرار آزمایشات موشکی ابراز کرده و گفته برخلاف مفاد قطعنامه 2231 و برخلاف اعتمادی است که در چارچوب توافق وین حاصل  شد و من با صراحت و صمیمیت این موضوع را به دوستان ایرانی و در یک چارچوب و ذهنیت همکاری دوجانبه اعلام کردم».

 

اما در شرایطی این سخنان از سوی مارک آیرو بیان می شود و به ایران هشدار می دهد که «ایرانی ها نباید خطا کنند و در خواست کرده است که به فضای بی اعتمادی دامن نزنند» که دولت یازدهم از زمان روی کار آمدنش تمام رویکرد خود را بر اساس اعتماد سازی به پیش برده بود. رویکردی که جز «تهدید» و «تحقیر» تاکنون دستاوردی با خود به دنبال نداشته است.

 

وزیر خارجه فرانسه از صمیمت و همکاری دوجانبه سخن می گوید. او برای اثبات صمیمت خود نیز بیان می کند «پاریس قصد دارد تعداد روادیدهایی که برای ایرانی‌ها صادر می‌کند را به دو برابر مقدار فعلی افزایش بدهد». با این حال او هیچ اشاره ای به این نکته نمی کند که افزایش روادید برای ایرانی‌ها برای چه کسی سود بیشتری دارد. در واقع با افزایش سفر از ایران به فرانسه، علاوه بر درآمدی که بابت روادید عائد این کشور می شود، افزایش مهاجران به این کشور نیز در رشد اقتصادی کمک قابل توجه ای می کند. اگر بنا بود فرانسه صمیمت خود را اثبات کند باید به طور مثال پیمانی جهت لغو روادید با ایران منعقد می کرد.

 

با این وجود نکته قابل توجه دیگر این است که اساسا ایران به تازگی هیچ آزمایش موشکی نداشته و موج سازی اخیر صرفا بر اساس ادعای یک رسانه امریکایی است. در همین راستا شبکه تلوزیونی فاکس نیوز مدعی شده است که 140 مایلی شرق تهران محل آزمایش موشک بالستیک شلیک شده است. بعد از انتشار این خبر بود که دوباره طرف مقابل بار دیگر بنا را بر طلبکاری گذاشت و سفیر امریکا در شورای امنیت خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با هدف بررسی آزمایش موشک بالستیک توسط تهران شد.

 

به هر حال سخنان وزیر خارجه فرانسه ناظر به بند 3 ضمیمه b قطعنامه 2231 است. در این بند آمده است:

 

«از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که جمع‌بندی مبسوط را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».

 

اما نکته  قابل توجه در این باره نوع واکنش ظریف به اظهارات وزیر خارجه فرانسه است. ظریف در واکنش به این اظهارات می گوید:

 

«در قطعنامه 2231 عبارتی است درباره بحث موشک‌های بالستیک که ایران موضع خود را در زمان تصویب قطعنامه صریحا اعلام کرده است. براساس این قطعنامه اشاره شده به موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است. وی گفت: ما همان زمان اعلام کردیم هیچ یک از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند و صرفا موشک‌هایی برای حمل کلاهک‌های متعارف و در حوزه دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران و خارج از حوزه قطعنامه 2231 هستند و این کماکان موضع ما است».

 
این سخنان محمد جواد ظریف در شرایطی است که دولت یازدهم یکی از افتخارات خود در حاشیه برجام را قطعنامه 2231 عنوان می کردند و مدعی بودند که این قطعنامه ضمانت اجرای خوبی در دست ایران است که بتواند با آن مقابل عهد شکنی های طرف های غربی ایستاد. با این وجود از همان لحظه تصویب این قطعنامه مشکلات جدید آن برای ایران خودنمایی کرد. به شکلی که وزارت خارجه در بیانیه ای نسبت به این بند از قطعنامه اعتراض خود را اعلام داشت. هرچند که خود در پیشنهاد تصویب آن نقش داشته بود. 
 
به هرحال رویکرد انفعالی دولت یازدهم که بر مبنای تنش زدایی با کشور های غربی پایه ریزی شده بود موجب شده است که روز برروز به حجم و تعداد تهدید های طرف مقابل افزوده شود. رویکردی که تا به امروز تنها نتیجه ای که با خود به دنبال داشته است چیزی بیشتر از نابودی برنامه هسته ای و جمع آوری بخش عمده ای از سانتریفیوژها و پر کردن منفذ های قلب راکتور اراک با سیمان نبوده است. اما از طرف مقابل همچنان تهدید های طرف های غربی ادامه پیدا کرده است.
 
اگرچه پس از آن که مشخص شد دولت یازدهم در رفع تحریم ها ناتوان است و برجامی که قرار بود برای حل مشکلات اقتصادی استفاده شود مرده متولد شده است، موضع خود را تغییر داد و مدعی شد که هدف برجام این بوده است که سایه جنگ و تهدید را از کشور برداشته شود، اما این روزها به علت قطعنامه 2231  که یکی از نوآوری های تیم مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم بوده است، طرف های غربی به دنبال محدود سازی توان دفاعی کشور هستند. اقدامی که حالا می توان گفت که به لطف برجام سایه جنگ بر کشور سنگین تر شده است.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 95/11/14ساعــت 5:16 عصر تــوسط عباس | نظر