سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی پیروزیهای بزرگ مقاومت و سر درگمی آمریکا مقامات آمریکا
مقامات آمریکایی در همان ابتدای پروژه بحران آفرینی علیه ایران، با مشاهده اتفاقات اخیر منطقه و همبستگی جبهه مقاومت، به وحشت افتاده و دچار انفعال شدند؛ به طوری که رئیس‌جمهور این کشور،«جان بولتون» را عامل شرایط جاری دانست و قصد دارد او را اخراج کند.



«دونالد ترامپ» که به تکبر و خود بزرگ بینی معروف است، یکی دو روزی است که از برج عاج خود به زیر آمده و دچار وحشت و سر درگمی شده است. او در سال 2016 ، یعنی زمانی که برای مسایل پیچیده جهانی، نسخه‌های ساده می‌پیچید و از مناطق مختلف آمریکا هوادار برای خودش جمع و جور می‌کرد، نمی‌توانست دقیقا بفهمد که ایران چه کشوری است و در منطقه چه جایگاهی دارد. اما به نظر می‌رسد که این روزها تا حدودی فهمیده که با چه کشوری طرف است و نباید این کشور را سر به سر گذاشت. 
در هر حال، اتفاقات چند روز اخیر در منطقه غرب آسیا، مثل آتش سوزی 6 تا 10 کشتی نفتکش در بندر فجیره امارات و حمله پهپادی انقلابیون یمن به مهم‌ترین تاسیسات نفتی عربستان در اطراف ریاض، که بزرگترین حمله طی 50 ماه اخیر دانسته شد، بازارهای بورس و اقتصاد جهان را تکان داده(که البته، جنگ تجاری آمریکا و چین نیز در این زلزله اقتصادی نقش داشته است) و قیمت نفت را بالا برده است.
با این اتفاقات، ترامپ فهمید که منطقه جای ماجراجویی‌های وی نیست.
 درس دیگری که ترامپ از تحولات جاری در منطقه گرفته ، آشکار شدن همبستگی میان نیروهای مقاومت در جای جای منطقه است، به طوری که آنها همه به هم مرتبط هستند و در یک جبهه می‌جنگند؛ در عراق اظهارات مسئولان و فرماندهان و تحرکات نیروهای مقاومت، آمریکایی‌ها را شدیدا به وحشت انداخته است، تا آنجا که فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نظامیان این کشور در عراق به دلیل تهدیدهای جدی نیروهای مورد حمایت ایران، در بالاترین مرحله آمادگی و هشدار قرار دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا هم دیروز با صدور بیانیه‌ای، به کارکنان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل دستور داد، «در اسرع وقت» عراق را ترک کنند.
در بیانیه واشنگتن آمده است: خدمات ارائه روادید عادی در هر دو مرکز فوق ، فعلا تعلیق شده و دولت واشنگتن توانایی محدودی برای خدمات‌‌دهی به شهروندان آمریکایی در عراق را دارد.
علت وحشت آمریکایی‌ها
یکی دو هفته‌ای هست که سران واشنگتن از افزایش تحرکات علیه نیروهای آمریکایی در عراق حرف می‌زنند. هر چند پیش از این هم آمریکایی‌ها در عراق احساس غریبی می‌کرده‌اند و مردم و گروه‌های عراقی مرتبا علیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق حرف می‌زده‌اند. ولی مشخصا از زمانی که کاخ سفید، سپاه ایران را تروریست اعلام کرده و در مقابل ، ایران نیز نیروهای آمریکایی در منطقه(سنتکام) را تروریست دانسته، شرایط امنیتی برای نیروهای آمریکایی در عراق بسیار سخت شده است.
آمریکایی‌ها در عراق می‌بینند که جریان‌های سیاسی و سازمان‌های نظامی تحت فرماندهی حشد‌الشعبی ، با تمام وجود اعلام می‌کنند که برای هر گونه حمایت از ایران و سپاه پاسداران، آمادگی دارند.
در همین راستا، «لیث العذاری» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق اظهار داشت: دولت عراق نباید موضع ملت و دولت ایران را فراموش کند، زمانی که داعش وارد عراق شد، تمام کشورها و زودتر از همه آمریکا، پشت ما را خالی کرده بودند و تنها دولت و ملت ایران در کنار ما ایستاده‌اند.وی افزود: ما به کارگیری خاک عراق برای ضربه زدن به کشورهای همسایه را نمی‌پذیریم.
العذاری گفت: باقی ماندن نیروهای خارجی در خاک عراق که به طور غیر قانونی آمدند،‌اشغالگری به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش «نجباء» عراق گفته بود: دولت عراق نباید مواضع دولت و ملت ایران در جنگ با داعش را فراموش کند.
خود کرده را تدبیر نیست!
هر چند شرایط جاری منطقه برای ایران ، عادی‌تر از همیشه است، ولی آمریکایی‌ها دچار ترس و وحشت هستند و بد جوری خودشان را به درد سر انداختند. حتی سران رژیم صهیونیستی که تا کنون مدعی بودند، برجام به نفع ایران است، اکنون که انفعال آمریکا را می‌بیند و مشاهده می‌کند که این ایران است در ارتباط با برجام شرط می‌گذارد و واشنگتن به جای واکنش نظامی ، شماره تماس می‌دهد و ترامپ برای مذاکره، به التماس می‌افتد، دچار وحشت شده‌اند. این هول و هراس صهیونیست‌ها را دیروز روزنامه صهیونیستی «ها آرتص» بر ملا کرده است. در این میان ، حتی کویت هم با مشاهده ماجرای فجیره و حمله پهپادی یمن به عربستان، حساب کار دستش آمده و نیروهای آین کشور هم اکنون در آماده‌باش به سر می‌برند. این سردرگمی آمریکا و متحدانش در منطقه و در مقابل، آرامش ایران، دلیلی جز این ندارد که دشمن از قدرت سخت و نرم کشورمان هراس دارد و این هراس را در اظهارات سفیر آمریکا در عربستان، که خود یک نظامی است، می‌توان مشاهده کرد؛ وی خطاب به کاخ سفید و کنگره آمریکا گفت، اگر جنگ اتفاق بیفتد، این جنگ به ضرر آمریکا هم هست.
پیامد بحران خود ساخته برای ترامپ
بر اساس خبر‌هایی که از واشنگتن مخابره می‌شود، به نظر می‌رسد که ترامپ شرایط سختی را می‌گذراند و به همین خاطر، به دنبال قربانی می‌گردد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه « نشنال اینترست» به نقل از منابع آگاه، از احتمال برکناری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، از سمت خود خبر داد. جالب است که ترامپ این مقام نزدیک به خود را به خاطر جنگ طلب بودن و تلاش وی تلاش برای تغییر نظام‌های ایران، کره شمالی و ونزوئلا، اخراج می‌کند! یعنی اتهام این فرد دقیقا همان ویژگی‌هایی است که ترامپ در خود دارد.
تهران هرگز تسلیم نمی‌شود
نشریه آلمانی «اشپیگل» با‌اشاره به بحران جاری ایران وآمریکا نوشت ، رئیس‌جمهور آمریکا در سطح جهانی موفقیت چندانی نداشته است. این موضوع شاید ریشه در یکی از رازهای پیروزی ترامپ در انتخابات داشته باشد و آن هم این بود که او در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود، برای مسایل پیچیده جهانی، پاسخ‌های ساده‌ای ارائه می‌داد.
این مسایل شامل رابطه بازرگانی با چین، موضوع مهاجرت ، برنامه هسته‌ای کشورهایی مانند ایران و یا کره‌شمالی می‌شدند. ترامپ برای همه این مسایل، راهکارهایی را ارئه می‌کرد. او «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، را «ابله» خطاب می‌کرد و می‌گفت «من به تنهایی می‌توانم مسا ئل را حل کنم» و یا «فقط من می‌توانم این مسئله را حل کنم.»
اینها مجموعه‌ای از توهمات و نادیده‌ گرفتن حقایق و نتیجه آن هم قابل پیش‌بینی بود. ترامپ در سمت رئیس‌جمهور آمریکا، تاکنون در حل این مسایل پیچیده شکست خورده است. وعده‌های بزرگ وی رو به فرو پاشی هستند. ضمن اینکه وی دیگر مشاور قدرتمندی ندارد که مانع اقدامات احمقانه او شود. 
سر در گمی آمریکا
آمریکایی‌ها در حال حاضر سردرگم هستند و مواضع متناقض می‌گیرند؛ از یک طرف سنتکام مدعی تحرکات نیروهای طرفدار ایران در عراق است و از طرف دیگر، «کریستوفر گیکا» ژنرال ارشد انگلیسی در ائتلاف 
ضد داعش گفت که هیچ افزایش تهدیدی از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه مشاهده نشده است.رئیس‌جمهور آمریکا هم که طی روزهای اخیر متوجه شده ایران ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، همه راه‌ها را پیش روی خود ، بسته می‌بیند؛ نه جرئت جنگیدن را دارد و نه می‌تواند آشکارا عقب بنشیند. در هر صورت، موضع قاطع کشورمان، پیامدهای سختی برای شخص ترامپ دارد و او از هم اکنون باید در انتخابات 2020 خود را شکست خورده بداند. علاوه‌بر آن، در همین مدت باقی مانده نیز باید خود را برای مواجهه با اعتراضات داخلی و خیابانی آماده کند. 
در ساختار حاکم نیز ترامپ از جانب نظامیان آمریکایی نیز اکنون تحت فشار است، و آنها که در عراق، و افغانستان حضور دارند، وی را عامل شرایط سخت خود می‌دانند.
در هر حال، انتشار خبر برکناری احتمالی جان بولتون، نشانه این است که آمریکا پرچم تسلیم را بر افراشته و می‌خواهد به اصطلاح برای صلح کفت و گو کند. البته ، آن صلحی که ترامپ به دنبالش است، چیزی جز بندگی و تسلیم طرف مقابل نیست و این چیزی است که ایران هرگز آن را نخواهد پذیرفت.

 


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 98/2/26ساعــت 9:32 صبح تــوسط عباس | نظر