سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی ?? دیپلماسی اقتدار ایرانی و ماموریت الکاظمی سفر الک
وحدت ایران و عراق در شبکه‌های اجتماعی تِرِند شد?? دیپلماسی
 اقتدار ایرانی و ماموریت الکاظمی
 سفر الکاظمی ، نمایش اقتدار و قدرت ایران به نخست‌وزیر عراق بود

??نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه
 برای سفری دو روزه راهی ایران شد. او هر چند ابتدا دوست داشت برای بستن زبان مخالفان احتمالی و سیاسیون داخلی به عربستان برود، اما سعودی‌ها بازی درآوردند و با این عنوان که شاه مریض است و به بیمارستان رفته، مانع از حضورش در ریاض شدند. با این حال، الکاظمی به تهران آمد و مورد استقبال خوب میزبان ایرانی قرار گرفت. سفر الکاظمی به تهران، نمایش اقتدار و قدرت ایران به نخست‌وزیر عراق بود و اینکه او این نکته را به عینه ببیند که برخلاف تبلیغات امریکایی‌ها، ایران هم مقتدر است و هم توانمند! 

??الکاظمی در این سفر 
چند ماموریت مهم داشت، نخست در حوزه امنیتی بود، بعد در حوزه اقتصادی و نهایت هم در حوزه راهبردی. در حوزه امنیتی او بر آن بود تا ایران را راضی کند که مانع از حمله گروه‌های مقاومت به ارتش اشغالگر امریکا شود تا مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن به نتیجه برسد. در واقع، الکاظمی در این حوزه به شدت تحت فشار قرار دارد. دیدار او با سردار قاآنی از همین منظر قابل تعریف است. در حوزه اقتصادی هم که تقریبا 70 درصد ماموریت او به ایران بود، الکاظمی حرف‌هایی را به صراحت زد که باعث تعجب بسیار شد.

??او گفت که عراق شرایط ایران
 را درک می‌کند، در این شرایط سخت ایران را تنها نخواهد گذاشت و عراق به بازار بزرگ کالاهای ایرانی تبدیل شده است! حتی قول داد به زودی بدهی‌ برق و گاز ایران را هم پرداخت کند. با این حال، این همه کوتاه آمدن یک نکته مهم داشت که آن را در مطلب اولی گفتم، درخواست برای تنفس دادن به دولت او به وسیله گروه‌های مقاومت متعددی که به جهت انتقام خون فرماندهان مقاومت ریخته شده است. او حتی در دیدار با رئیس‌جمهور ایران در مورد حاج قاسم و ابومهدی المهندس هم چیزی نگفت.

??در حوزه راهبردی او آمد
 تا به زعم خودش این قول را به طرف ایرانی بدهد که عراق نقطه‌ای برای حمله به خاک ایران تبدیل نخواهد شد! این حرف معانی عجیبی در زبان دیپلماسی دارد! ارتش عراق هیچ کنترلی بر آسمان این کشور ندارد، نتوانست جلوی حمله به مواضع نیروهای مسلح خودش را بگیرد، نمی‌تواند مانع از پرواز بدون اجازه هواگردهای امریکایی شود، چگونه می‌خواهد مانع از این شود که این کشور به مکانی برای حمله به ایران تبدیل نشود! الا اینکه الکاظمی از طرف امریکایی‌ها در این مورد طی گرفته باشد تا در تهران به باور خودش آن را خرج کند!

??در حوزه راهبردی سفر الکاظمی 
هیچ دستاوردی برایش نداشت، چرا که او به خوبی دید که ایران همچنان منتقم خون فرماندهان شهید خودش است، حتی تلاش شد تا رگ غیرت عربی الکاظمی را هم بجنبانند و او را هم در این مسیر یار و همراه کنند. در این حوزه الکاظمی به نظر نمی‌رسد توفیقی به دست آورده باشد. سخنان رهبر انقلاب در مورد عدم دخالت در روابط بغداد واشنگتن به این معنی نبود که ایران دست از پیگیری انتقام از جنایت امریکا برخواهد داشت.

??در واقع، مهمترین و اصلی‌ترین 
دلیل سفر الکاظمی به تهران پیش از سفر به واشنگتن این بود که تضمین لازم را از ایران بگیرد که امریکایی‌ها پیش از ترک برنامه‌ریزی شده این کشور مورد حمله قرار نگیرند و مردم منطقه به این نتیجه نرسند که این ایران بود که امریکایی‌ها از عراق اخراج کرد. این موضوع اهمیت بسیار زیادی برای کاخ سفید دارد. آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که در مذاکرات راهبردی امریکا و عراق چه گذشته است و طرف امریکایی چه مواردی را مطرح کرده است.

??خط خبری که رسانه‌های وابسته
 به امریکا پیش از سفر الکاظمی به تهران در پیش گرفته بودند، حالا کاملا عوض شده است. تاکید ایرانی‌ها، به ویژه رهبر انقلاب بر اصل انتقام خون فرماندهان مقاومت که حتمی خواهد بود، آنها را شوکه کرده است. در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند حمله به عین الاسد پایان ماجرا است، اما حالا که به صورت رسمی شنیده‌اند آغاز ماجرای انتقام است دستور گرفته‌اند این خط خبری را در پیش بگیرند که ایرانی‌ها بیش از آنکه در عمل تهدید کنند، در کلام و حرف مشغول تهدید هستند، یعنی اگر هم امریکا عراق را ترک کرد، تحت فشار ایران نبوده است.

??همانگونه که گفته شد، 
در تهران ایرانی‌ها دیپلماسی اقتدا را به صورت کامل اجرا کردند و یک صفحه شطرنج حرفه‌ای و کاملا هماهنگ را برای نخست‌وزیر عراق تدارک دیدند، او چند بار کیش شد و مات و حالا با دست خالی به واشنگتن می‌رود، در حالی که سایه انتقام ایران و گروه‌های مقاومت عراقی نه تنها بر سر مذاکرات راهبردی دو طرف است، بلکه او می‌تواند راوی خوبی برای امریکایی‌ها باشد که ایران مقتدر و توانمند در سایه تحریم‌ها گسترده‌ترین کمک‌های پزشکی را هم به عراق می‌کند.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 99/5/5ساعــت 11:32 صبح تــوسط عباس | نظر