سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی برآشفتگی روزنامههای زنجیرهای از شهامت صداوسیما در پخش

 

به نظر می‌رسد پرده برداشتن از واقعیت‌ها درباره نقش یک جریان خاص در گسترش فساد به‌ویژه در حوزه مسکن، سبب شده تا محاسبات اتاق فکر این جریان کاملاً به هم ریخته و آنها را در مقابل مطالبه عمومی مردم قرار دهد.  
برآشفتگی روزنامه‌های زنجیره‌ای از شهامت صداوسیما در پخش مستند «رؤیای آجری »

چرا صداوسیما باید زبان گویای مردم باشد؟/ تحریف کنندگان واقعی مرحوم هاشمی چه کسانی هستند؟

به نظر می‌رسد پرده برداشتن از واقعیت‌ها درباره نقش یک جریان خاص در گسترش فساد به‌ویژه در حوزه مسکن، سبب شده تا محاسبات اتاق فکر این جریان کاملاً به هم ریخته و آنها را در مقابل مطالبه عمومی مردم قرار دهد.
گروه فرهنگ-رجانیوز: در هفته‌ای که گذشت مستندی با عنوان «رؤیای آجری» از شبکه مستند سیما پخش شد. مستندی که به صورت تحلیلی و مبتنی بر اسناد و تصاویر دیده‌نشده، سیاست‌گذاریِ مسکن در ایران را از زمان پهلوی‌ها تا امروز بررسی کرده است. 
 
به گزارش رجانیوز، در این مستند به نقش مثبت و منفی رجال تاثیرگذار در حوزه مسکن بی هیچ غرض‌ورزی و جناح‌بندی سیاسی پرداخته شده است. به عنوان نمونه در قسمت سوم، قهرمان داستانِ ماجرای زمین شهری، هاشمی رفسنجانی است؛ یا در قسمت پنجم که به نقش مخرّب مرحوم هاشمی رفسنجانی و غلامحسین کرباسچی می‌پردازد، قهرمان داستان، عباس آخوندی است. اما این مستند پس از اتمام، با واکنش همین افرادی روبرو شد که در بخش‌هایی از مستند، قهرمان اصلی بودند. واکنش‌هایی که اثر خود را در تیتر اصلی چهار روزنامه و تیترهای صفحات اول روزنامه‌های منتسب به جریانی خاص برجا گذاشته است.
 
 
اما عامل اصلی این اتفاق چیست؟ به نظر می‌رسد پرده برداشتن از واقعیت‌ها درباره نقش یک جریان خاص در گسترش فساد به‌ویژه در حوزه مسکن، سبب شده تا محاسبات اتاق فکر این جریان کاملاً به هم ریخته و آنها را در مقابل مطالبه عمومی مردم قرار دهد. 
 
جریانی که همیشه با سوار شدن بر روی ارعاب مردم از جنگ یا بزرگ‌نمایی مسائلی چون گشت ارشاد و حجاب اجباری، سعی در جمع‌آوری رأی در انتخابات‌ها داشت، حالا خود را چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، مقابل چشمان خود پرونده‌اش را در حوزه مسکن می‌بیند. مساله ای که باعث شده مردم احساس کنند، ترس از جنگ یا حجمه روی ماجرای حجاب، پوششی بوده بر فساد گسترده این جریان خاص روی ماجرای سقف بالای سر مردم.
 
لذا ایجاد هجمه‌ای رسانه‌ای علیه صدا و سیما در دستور کار این جریان قرارگرفته تا حداقل تولید و پخش چنین آثاری را متوقف سازند. آثاری که مردم را نسبت به عملکرد قبیله‌گرایانه این جریان خاص مطالبه‌گر می‌کند. 
 
عملیات رسانه‌ای‌شان را هم به دست تنها چهره تقریباً مقبول خاندان هاشمی سپردند تا با ادعای تحریف هاشمی فضا را برای تخریب صد او سیما هموار کنند.
 
اما از آنجا که با‌ سر و صدا و هیاهو، نمی‌توان پرده از واقعیات برداشت، روزنامه‌های امروز این جریان، عرصه تناقض‌های جالبی شد. مثلاً روزنامه اعتماد تیتر خود را به مشکل 45 ساله خانه‌های خالی اختصاص داده، درحالی که بالای همین تیتر عکس محسن هاشمی است با ادعای تحریف!
 
 
این همه تناقض از کجای این جریان بیرون می‌زند؟ آیا جز این است که مستند رؤیای آجری، ریشه اصلی خانه‌های خالی را در رفتار میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی جستجو کرده و یافته است؟ 
 
درجای دیگری روزنامه جمهوری اسلامی با ادعای اینکه رؤیای آجری، مدیریت دوره هاشمی را با مدیریت دوره فرح پهلوی، یکی دانسته، صداوسیما را آماج حملات خود کرده و روزنامه اعتماد در همین روز با استناد به روزنامه آیندگان! مرتبط با دوران فرح پهلوی، معتقد است مشکل مسکن با این شکل و شمایل، ریشه‌ای ماقبلِ انقلابی دارد. خب مگر رؤیای آجری جز همین را گفته است؟ 
 
اما در رد ادعای محسن هاشمی شاید خواندن این بخش از خطبه‌های هاشمی رفسنجانی کافی باشد. او در خطبه‌ای که به «خطبه تجمل» معروف شد گفته: «یکی از چیزهایی که انحراف بود در جامعه ما و هنوز هم هست متاسفانه، هنوز نتونستیم اصلاح بکنیم،{در}این مملکت هرجا نقطه خوش آب و هوا و منظره خوبی وجود داشت، طاغوت‌ها و رفاه‌طلب‌ها و آنهایی که کاری به اسلام نداشتند مال آنها بود و مسلمانها را همیشه توی مناطق غیرمناسب فکر می‌کردند جاشونه. شمال شهر هرجایی که جای بهتریه، مال آنها بود. مناطق لب دریا{را} آنها تصرف می‌کنند. مناظر خوب، مراتع و جنگل‌ها را، کوهستانها و اینها را آنها تصرف می‌کردند. کأنّه اصلاً اینه؛ آدمی که مسلمونه یه چنین فرهنگی داره، می‌شد البته؛ حالا ما خیلی تلاش کردیم اینها را به هم بزنیم، ولی هنوز اینطوری نشده. یه فرهنگی وجود داره که آدم‌های متدین و مقدس و حزب اللهی زندگی‌شون مساوی است با جاهای بدمنظره و بی زینت و چیزهای نامناسب. یه وقت بحث سر اینه که اینها نمیخوان اسراف کنند این درسته. یه وقت زینت همراه با اسرافه، جامعه‌ای که فقیر داره اسراف توش واقعاً گناهه. گناه بزرگه که نباید مرتکب بشوند. یه وقت اینه که این یه فرهنگ بشه، توی جامعه. من این را خطر برای جامعه اسلامی می‌دونم. یه فرهنگ بشه که اصلاً  مقدس بودن و حزب اللهی بودن و متدین بودن و متعهد بودن و اهل آخرت بودن مساوی است با اینکه آدم جلمبر باشه و قیافه‌ش یه قیافه قابل رؤیتی نباشه. این گناهه. این درست نیست. اسلام با این مبارزه کرده. خذوا زینتکم عند کل مسجد...»
 
Video Player

 
 


انتشار برای اولین بار؛ فیلم خطبه معروف به «مانور تجمل» 

 
در ادامه خطبه چنان که در فیلم می‌بینید آیت الله هاشمی، بین زندگی در نقاط خوش آب و هوا و استفاده از زینت در مسجد، پل می‌زند و نهایتاً می‌گوید در مساجد باید «مانور تجمل» اتفاق بیفتد.
 
اینکه میان زینت و خوش‌بویی و خوش‌رویی در مساجد و زندگی در مناطق خوش آب و هوا، لب دریا و کوهستان که قبلاً طاغوت‌ها زندگی می‌کردند و اکنون باید مومنین، زندگی کنند چه ربطی وجود دارد! مساله‌ای است که باید طرفداران ایشان پاسخ دهند.
 
اینکه حد و مرز اسراف که هاشمی می‌گوید دقیقاً چقدر است و چگونه بین خانه‌های چندهزارمتری طرفداران ایشان و پرهیز از اسراف می‌توان جمع بست، موضوعی است که حتماً جامعه از مومنین منظور هاشمی مطالبه خواهد کرد.
 
اما اگر فقط از همین زاویه به این خطبه نگاه کنیم اتفاقا آن‌ها که هاشمی را تحریف می‌کنند نزدیکترین افراد به او هستند. سبک زندگی نزدیکان و مدیران هاشمی دقیقاً چقدر به ادعای پرهیز از اسراف او در این خطبه شبیه است؟ اصلاً اسراف را چه می‌دانند؟ 
 
البته تحلیل دیگری که می‌توان ارائه کرد این است که همه خانه‌های چندهزارمتری بعضی از وزرا و نزدیکان و علاقه‌مندان مرحوم هاشمی مصداق همان «مسجد» است و بزرگی و رفاه و تجمل‌گرایی در آن، مصداق مانور تجمل در مسجد حساب می‌شود. در غیر اینصورت اگرچه این خطبه سراسر تناقض است اما با استناد به همین بخش خطبه می‌توان نزدیک‌ترین افراد به تفکر هاشمی را اصلی‌ترین تحریف‌کنندگان او دانست.
 
سردار نقدی درباره شهردار محبوب هاشمی‌رفسنجانی اینطور می‌گوید: «بعضی از این‌که از فرصت مدیریت برای خدمت استفاده کنند رفته بودند سراغ زر‌اندوزی. ایشان با ژیان به تهران آمد و یک خانه‌ای پیدا می‌کند شش طبقه در بهترین نقاط تهران که زیرش استخر دارد. کسی که هیچی نداشته و بعد ظرف چند روز می‌شود یک مسئول مهم در پایتخت، بعد خانه‌اش یکهو استخر دارد؛ از طبقه ششم می‌آید استخر و خانه مقابلش را نمی‌گذارد بسازند، بخاطر ویوی طبقه شش!»
 
Video Player

 
 


صحبت‌های سردار نقدی پیرامون تخلفات کرباسچی | دانلود فیلم 

 
به هرحال رؤیای آجری مستندی مبتنی بر اسناد و روایت‌های دست اول است. اینکه یک جریان تنبل، پرهزینه و منفعت‌طلب، به صدا و سیما حمله می‌کند و از ملت ایران طلبکار هست، نشان از همان تفکر پهلوی‌ها دارد. همان‌هایی که مردم را رعیت خود می‌دانستند و زندگی اشرافی‌گری‌شان را با اصالت خون توجیه می‌کردند.
 
درحالی خطبه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی توجیه می‌شود که برخی مسئولان دولتی با همان تفکر پهلوی، در قصرها و خانه‌های چندهزار متری زندگی می‌کنند و مردم از فرط فقر، به دنبال اجاره پشت‌بام هستند.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 99/5/14ساعــت 9:31 صبح تــوسط عباس | نظر