سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی فارین پالیسی هشدار داد؛ خطر جنگ خونین در آمریکا جدی ا

فارین پالیسی هشدار داد؛ خطر جنگ خونین در آمریکا جدی است

پیروزی ترامپ برابر است با نابودی کاخ سفی

در کمتر از 48 ساعت مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدارهای دیگری نسبت به خطر وقوع خشونت و جنگ شهری در این کشور داده شده و این بار نوبت به نشریه «فارین پالیسی» رسیده تا در آخرین هشدارها، از خطر بروز «جنگی خونین» در آمریکا گزارشی تهیه کرده و منتشر کند.


سرویس خارجی-

شمارش معکوس برای برگزاری یکی از حساس‌ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده و اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، چیزی کمتر از 48 ساعت به اولین سه شنبه نوامبر و انتخابات آمریکا باقی نمانده است. حساس و خاص بودن این دور از انتخابات نیز به دلیل این است که، هر دو نامزد شرکت‌کننده از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، مواضع «خاص» و حساسی گرفته و تهدید کرده‌اند، نتایج انتخابات اگر به نفعشان نباشد، آن را نخواهند پذیرفت. بایدن با تلویح و ترامپ با تصریح چنین مواضعی را بارها اتخاذ کرده‌اند.
بسیاری از هواداران این دو نیز آن‌طور که گزارش رویترز نشان می‌دهد، طی یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند، نتایج را اگر به نفع نامزدشان نباشد، نخواهند پذیرفت. این شرایط در کنار برخی دلایل اقتصادی و اجتماعی دیگر باعث شده، بسیاری از کارشناسان از احتمال وقوع جنگ داخلی پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا بگویند.تا عصر روز جمعه، 86 میلیون و 800 هزار آمریکایی به صورت حضوری و پستی در این انتخابات شرکت کرده‌اند. این تعداد 63 درصد از مجموع کسانی است که در رقابت 2016 رای دادند. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط بحرانی امسال بین 150 تا 160 میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت خواهند کرد. براساس تحلیل‌های آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها در آرای پیش از موعد، پیشتازی بزرگی (47 درصد به 33 درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان دارند. این به معنای این نیست که دموکرات‌ها در حال پیروزی هستند. اما این مسئله فشار روی جمهوری‌خواهان را افزایش می‌دهد تا همین شرایط یا حتی بیش از آن را در روز انتخابات رقم بزنند. بزرگترین سؤال درباره میزان مشارکت مردمی این است که کدام طرف رای‌دهندگان جدید را جذب می‌کند؟ این آمار نشان می‌دهد، دموکرات‌ها در این زمینه جلو هستند اما نه ضرورتا چون ممکن است در دو روز آتی تغییراتی ایجاد شود. بر اساس گزارش‌ها بایدن که در نظرسنجی‌ها با حدود 10 درصد در سطح ملی پیش است، در ایالت‌های رقابتی و حساس چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تنها حدود 5 درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات امسال را بسیار دشوار کرده است.
درگیری‌های خونین
اما همان‌طور که در بالا اشاره شد این دور از انتخابات آمریکا می‌تواند، بسیار متفاوت از انتخابات قبلی این کشور باشد طوری که «ای‌بی‌سی نیوز» نوشته، به دلیل پیش‌بینی اعتراضات در شب انتخابات و احتمال به خشونت کشیده شدن آن‌، سرویس مخفی و نیروهای امنیتی آمریکا در حال مستحکم‌‌‌سازی فضای اطراف کاخ سفید هستند. نشریه فارین‌پالیسی نیز در آخرین هشدارهای خود در مورد وضعیت بی‌ثبات داخلی آمریکا در دو روز مانده به انتخابات در گزارشی با عنوان «خشونت‌های انتخاباتی در آمریکا تهدیدی روشن و حاضر است», نوشته: «در حالی که آمریکایی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی خود رأی می‌دهند، کارشناسان و سازمان‌های دولتی در مورد خطرات مرتبط با خشونت‌ها هشدار می‌دهند. ما بر سر این موضوع توافق داریم که وقوع خشونت امری محتمل است، اما خشونت ممکن است به ارعاب رأی‌دهندگان در چند حوزه اخذ رأی محدود شود. با وجود این، خطر وقوع حملات خونین تر، به ویژه از سوی افراط‌گرایان سفیدپوست و ضد دولت، علیه جوامع اقلیت و سیاستمداران وابسته به حزب دموکرات وجود دارد. شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نظرسنجی‌ها و تلاش برای غیر قانونی جلوه دادن نتایج انتخابات، خطر مرتبط با خشونت‌ها را ممکن است افزایش دهد».
مخوف‌ترین تهدید
به گزارش باشگاه خبرنگاران این نشریه آمریکایی می‌افزاید: «با توجه به نبود فهرست تروریستی در داخل و پیچیدگی‌های سیاسی که خشونت سیاسی داخلی اغلب به دنبال دارد، آمریکا توانایی کافی برای کنترل آن را ندارد. افراط‌گرایان در هر دو طیف وجود دارند و تهدید‌های ناشی از گروه راست افراطی بسیار خطرناک‌تر از چپ گرایان افراطی ارزیابی می‌شود. برتری‌طلبان خشونت‌طلب سفیدپوست و نئونازی‌ها مخوف‌ترین مظهر این تهدید هستند، اما گروه‌هایی همانند «اوث کیپرز» و«بوگالو بویز» و طیفی از گروه‌های کمتر شناخته شده‌تر که در عین حال فعالیت‌های جدی را در پیش می‌گیرند همانند شبه نظامیان ضد دولتی که در همه 50 ایالت آمریکا هستند نیز وجود دارند. بیشتر این شبه نظامیان به شدت مسلح هستند، به طور منظم آموزش می‌بینند و در تلاش برای جذب اعضای فعال از میان مأموران مجری قانون و دارای تجربه نظامی هستند. از سوی چپ‌گرایان نیز تهدید‌هایی وجود دارد که احتمال درگیری بین طرفداران ترامپ و طرفداران آنتیفا را افزایش می‌دهد. شمار زیادی از حامیان آنتیفا رئیس‌جمهور آمریکا را فاشیست می‌دانند و می‌توانند انگیزه بیشتری برای اقدامات شدیدتر از جمله خشونت -در پی پیروزی ترامپ در انتخابات- داشته باشند».
تشدید نگرانی‌ها
 غیر از «فارین پالیسی» و «ای بی‌سی نیوز»، منابع متعددی در آمریکا از تشدید نگرانی‌ها میان شهروندان این کشور درخصوص بروز شورش بعد از انتخابات سوم نوامبر(13 آبان) خبر می‌دهند.چند روز پیش رویترز از توزیع جلیقه ضد گلوله و ماسک ضد گاز بین خبرنگاران خود در آمریکا خبر داده بود. حالا، «نیویورک‌پست» گزارش داده شهروندان بسیار ثروتمند در منطقه «منهتن» اقدام به استخدام نگهبان‌های مسلح برای محافظت از ساختمان‌های شیک خود کرده‌اند. یک منبع آگاه به نیویورک‌پست گفته: «همه نگران امنیت هستند. همه ساختمان‌های بزرگ تدابیر ایمنی را تشدید کرده‌اند. اوضاع خارج از کنترل است. امیدواریم لازم نشود ولی آماده‌ایم». همچنین تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از واشنگتن نشان می‌دهد که مردم از ترس بروز آشوب کسب و کارهای خود را تعطیل کرده‌اند.
پایگاه خبری «هیل» نیز گزارش داده خطر درگیری مسلحانه در 5 ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا، میشیگان و اورگان بسیار بالاست. منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند در ایالت مریلند نگرانی‌ها درباره احتمال اعلام پیروزی زودهنگام از سوی ترامپ در شب انتخابات افزایش پیدا کرده است. پایگاه «ان‌پی‌آر» هم نوشته چنین اقدامی از سوی ترامپ در حکم «کودتا» خواهد بود، حتی اگر سرانجام کار در دادگاه‌ها تعیین شود و نه از طریق اقدامات نظامی. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل شرکت فیسبوک نیز از احتمال بروز ناآرامی‌های داخلی پس از انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته شرکت تحت امر او اقداماتی را برای مقابله با چنین ناآرامی‌هایی در نظر گرفته است. «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا هم روز جمعه گفته این ایالت را برای ناآرامی‌های بعد از انتخابات در روز سوم نوامبر (13 آبان)، آماده می‌کند. اظهارات او یک روز بعد از آن بیان شد که رئیس‌پلیس «بورلی هیلز» شهری در حومه غربی کلانشهر «لس آنجلس» واقع در ایالت کالیفرنیا گفت بلوار معروف «رودیو درایو» در این شهر در روز انتخابات و در چهارم نوامبر(14 آبان)، فردای روز انتخابات برای مهار ناآرامی‌های احتمالی انتخاباتی تعطیل خواهد بود.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 99/8/11ساعــت 11:5 صبح تــوسط عباس | نظر