سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی:شلیک 1000 موشک به اسرائیل گنبد آهنین مختل شد ادامه چه
ادامه چهار روز جنگ علیه غزه با شلیک بیش از 1000 موشک از سوی گروه‌های مقاومت و اصابت برخی از این موشک‌ها به اهدافی در مناطق اشغالی نشان داد که سامانه گنبدآهنین رژیم صهیونیستی کارایی کاملی برای صهیونیست‌ها ندارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته است: «میزان کارایی گنبد آهنین کاهش یافته است.»

 

سرویس خارجی-

جنگ رژیم صهیونیستی علیه گروه مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه در چهارمین روز ادامه یافت و منابع عبری‌زبان تائید کردند که در جریان چهار روز جنگ اخیر بیش از 1000 موشک و راکت از نوار غزه به سمت مناطق اشغالی شلیک شده است. همچنین به‌دنبال ناتوانی سامانه پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در دفع حملات موشکی و راکتی مقاومت فلسطین، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک اسرائیلی در پی خطای این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت را خبر داد. از سوی دیگر تاکنون حداقل 8 صهیونیست در جنگ اخیر زخمی شده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که تعداد زخمی‌ها و تلفات صهیونیست‌ها در جریان جنگ چهار روزه اخیر بسیار بیشتر از اعلام رسمی منابع تل‌آویو باشد، چون به‌طور کلی سیاست مقامات صهیونیستی همواره بر سانسور و جلوگیری از انتشار آمار تلفات و آسیب‌هاست. از این‌رو به نظر می‌رسد که افزایش تلفات صهیونیست‌ها به‌تدریج طی روزهای آتی اعلام شود. تصاویری که از اصابت موشک‌ گروه‌های مقاومت فلسطینی به مناطق اشغالی منتشر شده، نشان می‌دهد که موشک گروه‌های مقاومت فلسطین 80 درصد یک ساختمان را ویران کرده و این موضوع بیش از هرچیز اختلال در سیستم پدافندی صهیونیست‌ها موسوم به گنبد آهنین را نشان می‌‍‌‌دهد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز عدم کارایی صد درصدی گنبد آهنین این رژیم را تایید کرده و گفته است: «میزان موفقیت گنبد آهنین در انهدام موشک‌های شلیک‌شده اخیر از سمت غزه 91 درصد بوده است که در مقایسه با دفعات قبل چهار درصد کاهش نشان می‌دهد زیرا در مرحله قبلی میزان موفقیت گنبد آهنین 95 درصد بود.»
آنچه کشته شدن یک صهیونیست بر اثر اصابت موشک گروه‌های فلسطینی را مهم نشان می‌دهد، محل اصابت موشک‌هاست. این موشک در شهری موسوم به خولون در استان تل‌آویو به هدف خورده است. خولون در مرکز مناطق اشغالی و در 10 کیلومتری جنوب کلانشهر تل‌آویو واقع شده ‌است. همچنین فاصله این شهر تا مرز غزه 55 کیلومتر است و اصابت موشک به این شهر 200 هزار نفری نشان‌دهنده آن است که موشک‌های جهاد اسلامی به راحتی می‌توانند قلب مراکز اشغالی را هدف قرار دهد. شلیک این موشک کابوس صهیونیست‌ها شده و در حالی که محاسبات آنها تاکنون بر آن بود که جهاد اسلامی نمی‌تواند شهرهای مناطق مرکزی را هدف قرار دهد، اما اکنون موشک جهاد اسلامی به 10 کیلومتری تل‌آویو اصابت کرده است. حتی فراتر و دورتر از خولون، تعدادی دیگری از موشک‌های جهاد اسلامی به سوی شهرک‌های اشغالی بیت‌المقدس شلیک شده و تصاویری از وحشت و فرار صهیونیست‌ها هنگام شلیک موشک‌های مقاومت به بیت‌المقدس اشغالی در رسانه‌ها منتشر شده است. این در حالی است که فاصله شهرک‌های اشغالی اطراف بیت‌المقدس تا مرز غزه بیش از 70 کیلومتر است. همزمان با شلیک موشک‌های جهاد اسلامی به اطراف بیت‌المقدس، فرمانده اتاق مشترک مقاومت فلسطینی نیز تاکید کرد: «بمباران قدس اشغالی پیام مهمی برای همه دارد که همه باید آن را درک کنند؛ چون ما دایره درگیری را کنترل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم کی و کجا قاطعانه پاسخ دهیم.»
موشک‌های شلیک‌شده به عسقلان پیشرفته بود
چهار روز جنگ اخیر در غزه ثابت کرد که گروه‌های مقاومت توانسته‌اند توان موشکی خود را توسعه دهند. شبکه هفت رژیم صهیونیستی نیز در گزارش روز جمعه خود اذعان کرد که تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده توسط نیروهای مقاومت فلسطینی به شهرک صهیونیست‌نشین عسقلان پیشرفته و حامل کلاهک‌های انفجاری به وزن 500 کیلوگرم بود. این شبکه صهیونیستی با اعلام این خبر به نقل از «یزهر دیوید» یکی از مقامات ارشد سابق دستگاه امنیت داخلی این رژیم (شاباک) اعتراف کرد که قدرت بازدارندگی رژیم اسرائیل در مقابل مقاومت به‌شدت تحلیل رفته است. وی با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی در انهدام برخی از موشک‌های شلیک‌شده به سمت سرزمین‌های اشغالی افزود که «در این خصوص رسانه‌های فلسطینی به ما می‌خندند.»
هنوز به‌صورت کامل ورود نکرده‌ایم
تحولات اخیر جنگ در فلسطین نشان می‌دهد که طی چهار روز گذشته پاسخ‌های موشکی مقاومت علیه اشغالگران فقط از سوی جهاد اسلامی صورت گرفته و در واقع هنوز ضرورت ورود همه‌جانبه و تمام‌عیار همه گروه‌های مقاومت فلسطینی در نبرد علیه ارتش رژیم صهیونیستی به‌ وجود نیامده است. در واقع طی چهار روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی که روزگاری خود را پنجمین ارتش قدرتمند جهان معرفی می‌کرد، فقط مشغول مقابله با گروه جهاد اسلامی بوده است و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین و منطقه نیز آماده ورود به نبرد در صورت تداوم حملات هستند. رسانه‌های عبری‌زبان هم اعلام کردند که میانجی مصری به تل‌آویو اطلاع داده که اگر درگیری علیه غزه امروز و فردا پایان نیابد و آرامش حاصل نشود، حماس آشکارا وارد تقابل خواهد شد.
از سوی دیگر، در جنوب لبنان و حتی بخش‌هایی از سوریه نیز دیگر گروه‌های مقاومت آمادگی مقابله با صهیونیست‌ها را دارند و طی چند روز گذشته مقامات مختلفی در حزب‌الله لبنان آمادگی خود را برای حمایت از جهاد اسلامی اعلام کرده‌اند. همچنین باید در نظر داشت که جهاد اسلامی تاکنون برای مقابله با اشغالگران فقط بخشی از توانایی موشکی خود را به رخ تل‌آویو کشانده است، این در حالی است که سایر موشک‌ها و پهپادهای رادارگریز جهاد اسلامی هنوز در مقابله با اشغالگران به‌کار گرفته نشده و تردیدی نیست که در صورت ادامه جنگ؛ به‌کار گرفتن تسلیحات پیشرفته‌تر جهاد اسلامی علیه تل‌آویو می‌تواند به‌طور کامل توازن نظامی را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر دهد.
در عین حال این نخستین‌بار نیست که صهیونیست‌ها در نبرد علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی به دستاوردی نمی‌رسند. صحنه تحولات فلسطین از سال 2001 به نفع گروه‌های مقاومت مسلح تغییر کرده و طی سال‌های گذشته هر سال تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها چه در کرانه باختری و چه در نوار غزه به سلاح‌های لازم تجهیز شده‌اند. غزه در سال 2001 فاقد کمترین توان موشکی بود. آن زمان آریل شارون، ادعا کرد کار غزه و فلسطین را صد روزه تمام می‌کند، اما او هم مجبور شد تابستان 2005 دستور عقب‌نشینی را صادر کند و بگوید: «عقب‌نشینی، اقدامی دردناک اما اجتناب‌ناپذیر است.» صهیونیست‌ها همچنین پس از آن، جنگ‌های بعدی موسوم به 33 روزه، 22 روزه، 11 روزه، 8 روزه و دو روزه را با سرشکستگی پشت‌سر گذاشته‌اند، آنچنان‌که روزنامه‌ هاآرتص پس از توقف جنگ 22 روزه غزه نوشت: «ما نمی‌دانیم چگونه جنگ‌های خود را پایان ببریم و دستاورد تعبیر کنیم تا به شکست تفسیر نشود. دستاورد 60 ساله ما با این جنگ‌ها از بین رفته است.»
آشفتگی در کابینه نتانیاهو
روز جمعه، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر فوق‌افراطی رژیم صهیونیستی تصویری از خود در کنار رئیس سیا و وزیر جنگ را منتشر کرد تا به نظامیان حاضر در جنگ روحیه بدهد، اما واقعیت امر آن است که نتانیاهو برخلاف ظاهر ماجرا، ابتکار عمل را در میدان جنگ را از دست داده است. نتانیاهو در داخل با 18 هفته اعتراضی رو‌به‌رو بوده و مخالفانش او را فرعون می‌خوانند و در جبهه جنگ نیز مدعی است که توانسته 200 هدف را در نوار غزه بمباران کند، اما بمباران این مناطق نمی‌تواند تغییری در توازن نظامی میان مقاومت فلسطین و اشغالگران ایجاد کند. بنابر تخمین صهیونیست‌ها، فقط 150 هزار موشک پیشرفته حزب‌الله، مراکز راهبردی رژیم اسرائیل را هدف گرفته‌اند و این تعداد وقتی در کنار هزاران موشک‌های حماس و جهاد اسلامی قرار می گیرند، کابوس باران موشکی در آسمان مناطق اشغالی را به واقعیت تبدیل می‌کند، به‌ویژه آنکه به اعتراف صهیونیست‌ها، گنبد آهنین نمی‌تواند همه موشک‌ها را رهگیری کند. «محمد المصری» تحلیلگر سیاسی خبرگزاری الجزیره نیز گفته: «اگر سیاست ترور اسرائیل موفق بوده پس چرا شلیک موشک‌های فلسطینی ادامه دارد؟! زندگی در فلسطین اشغالی فلج شده و 2 میلیون شهرک‌نشین در پناهگاه به سر می‌برند؛ رژیمی که دارای سلاح هسته‌ای، انواع و اقسام تسلیحات است، حریف یک گروه فلسطینی نمی‌شود!»
روز جمعه همچنین، مقاومت فلسطین از حمله خمپاره‌ای سنگین به پایگاه ناحل عوز در مجاورت باریکه غزه خبر داد و اعلام کرد که 50 گلوله خمپاره به سمت این پایگاه صهیونیستی شلیک کرده و آن را از فعالیت انداخته است. همچنین مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از منابع عبری‌زبان اعلام کرد که حماس در سامانه‌های پدافندی صهیونیست‌ها اختلال ایجاد کرده برای همین این سامانه‌ها موشک شلیک‌شده به سمت مناطق اشغالی را به‌صورت کامل رهگیری و منهدم نمی‌کنند. همزمان گروه هکری انانیموس سودان که طی دو ماه گذشته بیشترین حملات هکری علیه اشغالگران داشت، روز جمعه اعلام کرد: «ما به گنبد آهنین و آژیر‌های خطر حمله کردیم، غزه موفق باشی!» از سوی دیگر، عصر جمعه موشک‌های مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در ناحل عوز اصابت کردند و طبق گفته منابع فلسطینی، سامانه پدافندی موسوم به «گنبد آهنین» موفق به رهگیری این موشک‌ها نشده است.
کمک از بمب‌های سنگرشکن آمریکایی
جنگ اخیر اشغالگران صهیونیست علیه غزه با موافقت آمریکایی‌ها شروع شد و کیهان پیش‌تر در گزارشی تحلیلی چراغ سبز مشاور بایدن برای آغاز جنگ را هنگام حضور او در مناطق اشغالی بررسی کرده بود. تسلیحات آمریکایی همچنین در جریان جنگ غزه حضور پررنگی دارند و منابع میدانی تصاویری از اصابت بمب‌های سنگرشکن آمریکایی با جنگنده‌های آمریکایی و توسط خلبان‌های چندملیتی مهاجر صهیونیست بر خانه‌های مردم بی‌دفاع غزه را نشان داده‌اند. این در حالی است که بمب‌های سنگرشکن آمریکایی که در اختیار متحدان این کشور قرار می‌گیرد، فقط با موافقت و تائید واشنگتن قابل استفاده خواهند بود و از این‌رو استفاده از بمب‌های سنگرشکن آمریکا در غزه نشانه دیگری از حمایت مستقیم واشنگتن از تل‌آویو در جنگ اخیر علیه نوار غزه است. استفاده از بمب‌های سنگین و سنگرشکن آمریکایی در نواحی مسکونی غزه در حالی است که استفاده از این نوع تسلیحات در مناطق مسکونی برخلاف کنوانسیون‌های جنگی است، اما تاکنون نه سازمان ملل و نه هیچ‌کدام از کشورهای غربی واکنشی به فروریختن این بمب‌‎ها بر روی خانه‌های مسکونی فلسطینی‌ها در نوار غزه نداشته‌اند.


+ نوشته شـــده در شنبه 102/2/23ساعــت 6:37 عصر تــوسط عباس | نظر