سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اصلاح طلبان گروهی نیستندکه بدون امریکا بتوانند برای خود تصمیم بگ

بسمه تعآلی

انچه در پی می آید ماحصل گفتگوی تفصیلی خبرنگار عصرامروز با حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو ارشد جبهه پایداری است که از نظر می گذرانیم:

* اصلاح طلبان گروهی نیستند که بتوانند برای خود تصمیم بگیرند. این روح عدم استقلال در اکثریت این جریان حاکم است و استراتژی و خوراک فکری آنان از بیرون مرزها تامین می شود که آیا شرکت کنند و یا تحریم کنند.

* دیدار تعدادی از اصلاح طلبان با همفکران آمریکایی خود در پایگاه بگرام افغانستان اتخاذ استراتژی تحریم انتخابات نشان از اوج وابستگی و عدم استقلال فکری آنان دارد. بیانیه ای که از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بعد از نشست بگرام منتشر شد و در آن رسما اعلام کردند که با یک لیست واحد در انتخابات شرکت نمی کنیم تاییدی بر تلاش این جریان در تامین خواسته های آمریکایی و ضد نظام است.

* آمریکایی ها به آنان گفتند که به صورت یک لیست واحد و با عنوان اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند ولی به صورت انفرادی هرچه توان دارند حضور پیدا کنند.

* برخی از این افراد اگر زمینه را برای حضور پیدا کنند در انتخابات شرکت می کنند و طالب قدرت هستند ولی نه تحت عنوان اصلاحات و این مطلب هم چند دلیل عمده دارد. یکی از علل عدم شرکت به صورت لیست واحد این است که از اصلاح طلبان خواسته شده است که تنور انتخابات را گرم نکنند.

* آنها معتقدند که اگر ما به انتخابات وارد شویم و در مقابل اصولگرایان لیست واحد ارائه دهیم از یک طرف باعث گرم شدن تنور انتخابات می شویم و از طرفی حضور مردم در انتخابات را پررنگ تر می کنیم و نمی خواهیم به همین اندازه هم مؤثر باشیم.

* یکی دیگر از دلایل عدم حضور اصلاح طلبان با تابلو اصلاحات این است که آنان در انتخابات قبلی گفته اند که تقلب شده است. قطعا در این انتخابات نیز ساز وکار انتخاباتی تفاوتی با انتخابات ریاست جمهوری ندارد.یعنی اینکه انتخابات با نظارت و مدیریت شورای نگهبان و وزارت کشور برگزار می شود. آنها می گویند که اگر ما در انتخابات شرکت کنیم باید طرفداران را نیز ترغیب و تشویق به حضور کنیم و در نتیجه باید به آنان بگوییم که تقلب سال 88 دروغی بیش نبوده است و انتخابات سالم بوده است و این به ضرر آنهاست.

* در این جا این سؤال مطرح می شود که چه تفاوتی در ساختار و ساز و کار انتخابات به وجود آمده است که شما در سال 88 اتهام تقلب زده اید و حالا می گویید که انتخابات سالم است و این مشروعیت و اعتبار آنان را زیر سؤال می برد و اندک جایگاهی که در بین طرفداران خود دارند را از دست می دهند و آنان بر علیه شان موضع می گیرند. بنابراین اگر جبهه اصلاحات بخواهد درانتخابات به صورت رسمی شرکت کند این پارادوکس اساسی دامن گیر آنان خواهد شد.

* بر این اساس اصلاح طلبان طبق استراتژی طراحی شده در نشست بگرام عمل خواهند کرد و با تابلوی اصلاحات شرکت نخواهند کرد و توجه خود را به حضور عناصر مستقل با تفکر اصلاحات معطوف خواهند کرد و سعی می کنند لیست دیگری با اسم دیگری طراحی کنند. البته برخی عوامل داخلی این جریان مانند آقای خاتمی به این استراتژی طراحی شده از سوی اصلاح طلبان معترض هستند.

* اینها معتقدند که اگر ما انتخابات را تحریم کنیم باز هم حضور مردم در انتخابات گسترده خواهد بود و از طرفی این سبب می شود که برای همیشه موقعیت را از دست دهیم و از صحنه سیاسی به طور کامل حذف شویم.

* بعد از اینکه جبهه پایداری تمام تلاش خود را برای وحدت با جبهه متحد انجام داد متاسفانه جبهه متحد گامی را برای ابهام زدایی بر نداشت و تاکنون نیز بر مواضع خود باقی مانده اند.

* جبهه پایداری تمام طرق را برای به رسیدن به یک نتیجه واحد برداشته است حتی تشکیل گروه
2+2 را برای رفع ابهامات و مشکلات طرفین طراحی کرد ولی به نتیجه مطلوب دست نیافت.

* نشست هایی بارها با حضور حضرت ایت الله مهدوی کنی برگزار شد ولی تاکنون هیچ گام مثبتی از سوی جبهه متحد برداشته نشده است. البته هنوز جبهه پایداری برای ارائه لیست جداگانه در انتخابات به جمع بندی نهایی نرسیده است.

* نظر آیت الله علم الهدی در رابطه با اتحاد اصولگرایی و گفتمان وحدت نیز دغدغه اصلی جبهه پایداری نیز هست و هیچ تضاد و یا تناقض وجود ندارد و شکل گیری وحدت نقطه ایده آل ماست. اما نمی توانیم حضور افرادی که در ایام فتنه سال 88 جزو ساکتین و عافیت طلبان بودند و در برخی مواقع نیز حامی این جریان بوده اند را در جریان اصولگرایی پذیرا باشیم و ما به هیچ وجه از اصول خود کوتاه نمی آییم.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90/10/12ساعــت 11:6 صبح تــوسط عباس | نظر