سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اظهارات علامه مصباح یزدی در دیدار با تعدادی از مدیران و کارکنان

 

بسمه تعالی

اظهارات علامه مصباح یزدی در دیدار با تعدادی از مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات:
عشق به امام و رهبری‌ منشأ تصمیم‌گیری‌های صحیح/برخی از مسئولین منصب ولایت‌فقیه را دکان روحانیون می‌دانند

 

گروه استان‌ها- قم: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امتحان الهی برای کسانی که با سرنوشت جامعه سروکار دارند، سنگین‌تر و دشوار‌تر است گفت: بنده بیش از 60 سال تجربه سیاسی و اجتماعی داشته و از نزدیک شاهد تحولات زیادی بوده‌ام، اما با وجود این تجربه، در فتنه 88 هرگز احتمال هم نمی‌دادم که چنین افرادی که سال‏ها در خدمت انقلاب اسلامی بوده‌اند وحتی از امام (ره) حکم‌هایی دریافت کرده بودند، در آخر پیری دست به توطئه برای براندازی نظام بزنند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با تعدادی از کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات با بیان اینکه درستی کارهای اختیاری انسان مرهون شناخت صحیح اوست، ادامه داد: شناخت‌ها انواع مختلفی دارند که هر انسانی با توجه به تصمیم‌گیری‌های خود در ابعاد فردی و اجتماعی، سعادت یا شقاوت خود را رقم می‌زند و حتی این شناخت‌ها منجر به پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی توسط فرد می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: پس از انقلاب سعی شد تا سطح معلومات و فرهنگ جامعه در همه زمینه‌ها ارتقا پیدا کند، ولی هنوز تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم، چرا که حتی بنیادی‌ترین مسائل انقلاب برای بسیاری از مسئولین سطح بالای کشور شناخته نشده است وحتی اگرشعارهایی می‌دهند، در عمل، گرایش‏شان به این شعارها سطحی است.

وی با بیان اینکه از آغاز تاریخ زندگی بشر تاکنون همواره قدرت در جوامع در حال تغییر و دست به دست شدن بوده است، ادامه داد: نگاهی گذرا به تاریخ کشورها و کشور خودمان این مسأله را روشن کرده و آیات قرآن نیز مؤید صحت این گفتار است.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری در تاریخ اسلام نیز چنین چیزی وجود داشته و هنوز پیامبر (ص) دفن نشده بود که عده‌ای به فکر گرفتن قدرت و رسیدن به حکومت افتادند.

وی با یادآوری آیاتی از قرآن کریم، این تغییر حکومت‌ها و جابجایی قدرت‌ها را سنت الهی دانست و افزود: این جابجایی قدرت‌ها در واقع امتحان الهی برای سنجش افراد و گروه‌هاست، هرچند خداوند به عملکردها عالم است، اما خواسته تا افراد خودشان سرنوشتشان را رقم بزنند.

علامه مصباح یزدی با تاکید بر اینکه همه افراد حتی پیامبران مورد آزمایش قرار می‌گیرند، ادامه داد: وی افزود: مردمی که دارای پستی پایین‌تر در انقلاب هستند، مسئولیت کمتر و امتحان ساده‌تری نیز دارند و خداوند نیز راحت‌تر آنها را به خاطر اشتباهاتشان عفو می‌کند، اما کسانی که دارای مسئولیت‌های مهم‏تری هستند، از آن جهت که کوتاهی آنها در سرنوشت جامعه تأثیر دارد، مسئولیت بیشتر و امتحان دشوارتری خواهند داشت و لغزش آنها به راحتی مورد عفو قرار نمی‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم شناخت صحیح و جهت دادن اراده و انگیزه به سمت حق را مهمترین عوامل تعیین رفتار انسان برشمرد و خاطر نشان کرد: گاهی انسان از روی هوی و هوس، تصمیم می‌گیرد و سپس سعی می‌کند توجیهی برای آن پیدا کند، در حالی‏ که انسان باید ابتدا دلایل را بررسی و راه صحیح را ـ هرچند مخالف تمایلاتش باشد ـ انتخاب کند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، برخی از مسئولین هنوز منصب ولایت‌فقیه را دکانی برای روحانیون می‌دانند و باور ندارند که ولایت فقیه، منصبی الهی است و حتی گاهی ولایت‌فقیه را به عنوان رقیبی برای خود تلقی می‌کنند.

عشق به امام و رهبری و انقلاب می‌تواند منشأ تصمیم‌گیری‌های صحیح باشد

وی با اشاره به تأثیر گرایش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها ادامه داد: گاهی گرایش‌هایی مانند عشق به امام و رهبری و انقلاب می‌تواند منشأ تصمیم‌گیری‌های صحیح باشد و در مقابل، گاهی عشق به مقام و شهرت و ثروت می‌تواند سبب تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارهای باطل شود.

علامه مصباح یزدی با بیان اینکه گاهی انسان حاضر است برای رسیدن به شهرت، از دین و حتی دنیا بگذرد، ادامه داد: چنین تهدیدهایی برای تصمیم‌گیری‌های انسان وجود دارد، لذا باید توجه داشت که اگر انگیزه در تصمیم‌گیری، رضای خدا باشد، همه کارها عبادت و اگر انگیزه " من" باشد، پیروی از شیطان است.

وی با تأکید بر اینکه امتحان الهی برای کسانی که با سرنوشت جامعه سروکار دارند، سنگین‌تر و دشوار‌تر است، ادامه داد: بنده بیش از 60 سال تجربه سیاسی و اجتماعی داشته و از نزدیک شاهد تحولات زیادی بوده‌ام، اما با وجود این تجربه، در فتنه 88 هرگز احتمال هم نمی‌دادم که چنین افرادی که سالها در خدمت انقلاب اسلامی بوده‌اند و حتی از امام (ره) حکم‌هایی دریافت کرده بودند، در آخر پیری دست به توطئه برای براندازی نظام بزنند.

این استاد برجسته حوزه خطاب به حاضران ادامه داد: هیچ کس سعادت و بهشت ما را تضمین نکرده است و خداوند اکنون شما را در این مسئولیت قرار داده است تا مورد امتحان قرار گیرید.

علامه مصباح یزدی با تأکید مجدد بر شناخت صحیح و انگیزه خدایی ادامه داد: هم در زمینه معارف بنیادی و هم در زمینه مسائل روز، باید شناخت خود را افزایش دهیم و در مسائلی که نمی‌دانیم، ازمتخصصین این امر پیروی کنیم.

وی با بیان اینکه در شناخت وظایف فردی باید به مرجع تقلید رجوع کرد، افزود: در خصوص احکام و مسائل اجتماعی روز باید نظر ولایت‌فقیه را پیروی کرد و اصلا وجود ولایت‌فقیه نیز به همین دلیل است، اما برخی خود را در حد ولایت‌فقیه می‌دانند و اهمیت نظر خودشان را معادل نظر ولایت‌فقیه قلمداد می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر به ولایت‌فقیه اعتقاد داریم، باید اطاعت از وی را در دستور کار خود قرار دهیم و وتضادها و تنش‌ها و سلیقه‌های شخصی را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه محور فعالیت غرب، جنگ نرم است، بر لزوم شناسایی و تبیین شیوه‌های جنگ نرم توسط وزارت اطلاعات تأکید و خاطر نشان کرد: فروپاشی شوروی به وسیله جنگ نرم صورت گرفت و همین نقشه را برای از پا درآوردن انقلاب اسلامی نیز کشیدند که به برکت حضرت امام(ره) و فداکاری مردم مخلص، خداوند انقلاب را حفظ کرد و دشمنان آن را روز به روز رسواتر کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه امور در دست خداست و ما تنها ابزار امتحان هستیم، ادامه داد: توکل بر خدا و توسل به اولیای الهی بهترین عامل برای استقامت در مسیر صحیح است.


+ نوشته شـــده در شنبه 91/3/13ساعــت 6:35 عصر تــوسط عباس | نظر