سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکاتی درباره انتخاب هیأت رئیسه مجلس نهم

 

بسمه تعالی


 

حجت الاسلام قاسم روانبخش

سرانجام با فراز و نشیب‌هایی که طی شد رئیس و اعضای هیأت رئیسه  مجلس نهم مشخص شدند که یاد آور همان هیأت رئیسه مجلس هشتم است. به عبارتی هرچند مردم به تغییر 200 نماینده مجلس رای دادند ولی نمایندگانشان به ابقای همان مدیریت گرایش نشان دادند. در‌باره انتخاب هبات رئیسه مجلس و ضرورت‌های پیش رو نکاتی را متذکر می‌شویم:

1. از ابتدای انتخابات و حد‌اقل پس از مرحله اول انتخابات روشن بود که رقابت اصلی میان آقایان لاریجانی و حداد عادل است. از این رو متاسفانه فضای تخریب که در انتخابات به نحو گسترده‌ای بر ضد جبهه پایداری وجود داشت، این بار بر ضد حداد عادل شکل گرفت و مدیریت وی را بسته و خشک معرفی می‌کردند به طوری که گویا حتی نمایندگان در امور روز مره خویش نیز دچار تنگنا خواهند شد؛ در حالی که برای آقای لاریجانی این‌گونه تبلیغ می‌شد که ایشان اهل بسط ید می‌باشد و نمایندگان را در انجام رسالت خود مورد حمایت‌های مالی قرار می‌دهد. این‌گونه تبلیغات حتی در میان کارمندان مجلس نیز کم و بیش مشهود بود.
 
سخنان آقای لاریجانی در نشست فراکسیون رهروان ولایت نیز به‌گونه‌ای بر این مطلب مهر تایید زد: هر نماینده حداقل یک اتاق و یک منشی نیاز دارد که البته این‌ها ولخرجی نیست بلکه جزو مسائل اولیه است -‌بنابر گزارش فارس، این قسمت از سخنان لاریجانی با استقبال نمایندگان همراه شد به طوری که حضار با احسنت احسنت گفتن از سخنان لاریجانی تمجید کردند- وی افزود: کمیسیون‌های مجلس جایی برای کمیته‌های فرعی ندارد و رؤسای کمیسیون‌ها و سایر اعضا‌ نمی‌توانند با کارشناسان جلسه برگزار کنند لذا ما در اطراف مجلس در حال ساخت مکانی برای این مسائل هستیم ولی عده‌ای می‌گویند که این مسائل ولخرجی است در حالی که این طور نیست. لاریجانی سپس از حاضرین در جلسه پرسید که کدام یک از شما در شهرستان جایی برای ملاقات دارید که نمایندگان در پاسخ گفتند هیچ کدام. وی در ادامه اظهار داشت: بودجه‌ای‌ را در نظر گرفتیم تا مجلس در هر شهرستان یک ساختمان داشته باشد و نمایندگان بتوانند به امورات برسند.
 
2. تشکیل نشدن فراکسیون اصول‌گرایان نیز موضوع دیگری است که برخی مدعیان اصولگرایی را زیر سؤال برد. و مع الاسف کسانی که در ایام انتخابات نهاد‌های مقدسی را به پای وحدت قربانی می‌کردند در این‌جا به فکر وحدت اصول‌گرایی نیفتادند و موضوع را به حال خود رها کردند و این جبهه پایداری بود که برای فراکسیون واحد اصول‌گرایی دل می‌سوزاند. علت تشکیل نشدن فراکسیون واحد این بود که در این جا افتراق به نفع گروه خاصی رقم می‌خورد؛ از این رو به زعم آن‌ها وحدت ضرورت نداشت و مخالف خواست رهبری هم نبود!
 
3. تشکیل نشدن فراکسیون اصلاح طلبان، آقای علی مطهری اعلام کرد که در این دوره در مجلس فراکسیون اصلاح‌طلبان نداریم. گذشته از این که چرا این مطلب را ایشان اعلام می‌کند، سؤال این است که بی‌تردید قریب به 30 نفر از اصلاح طلبان در مجلس حضور دارند. این جمع در فراکسیون اصولگرایان که به حداد عادل رای داده‌اند، حضور ندارند بلکه در فراکسیون موسوم به رهروان ولایت قرار گرفته‌اند! و جالب‌تر این‌که نمایندگان مناطق اهل سنت نیز در این فراکسیون قرار دارند. البته آقای تاج زاده هم طی بیانیه‌ای که از زندان منتشر کرده و مثل گذشته روی سایت‌های خبری خارجی قرار گرفت، از نامزدی دکتر حداد عادل به شدت انتقاد کرده بود.
 
4. به هر حال هر آن‌چه بود گذشت و به قول آقای لاریجانی باید برگذشته‌ها صلوات بفرستیم و به فکر برادری و تلاش برای خدمت برآییم. ولی سخن ما با هیأت رئیسه مجلس این است که بیایید دغدغه‌های بر زمین مانده مقام معظم رهبری را که دغدغه‌های موکلان شما نیز محسوب می‌شود در اولویت کاری خود قرار دهید. بی‌تردید در این صورت، دوستان دیگری نیز که به شما رأی نداده‌اند به شما خواهند پیوست.
 
الف. امام خامنه‌ای سال جاری ر‌ا سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده‌اند و بی‌تردید می‌خواهند این موضوع در حد شعار باقی نماند بلکه لباس شعور بر اندام آن پوشیده شود. مجلس نهم باید این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد و راهکارهای اجرایی شدن آن را در کمیسیون اقتصاد و مرکز پژوهش‌ها بررسی کند. این مهم در صورتی محقق می‌شود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برخلاف مجلس هشتم کسی نباشد که تخصص او اقتصاد نیست! و فردی به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات مجلس انتخاب نشود که تخصصش جغرافیاست! این در حالی است که متخصصان اقتصاد در مجلس حضور داشتند. آقای دکتر مصباحی مقدم در مصاحبه با"تجارت نیوز27 اردیبهشت 1391"در این باره اظهار داشت: متأسفانه ریاست کمیسیون قوی عمل نکرده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس باید اقتصاد خوانده باشد که متأسفانه این‌گونه نبود.
 
ب. یکی دیگر از نکاتی که ولی امر مسلمین همواره بر آن تأکید می‌کنند، دقت در مصرف بیت‌المال است. این موضوع برای معظم له به حدی مهم است که آن را یکی از اصول مهم اصولگرایی نامیده‌اند. به‌راستی آیا تأسیس دفتر برای هر نماینده در شهرستان‌ها که ساخت آن در بیش از 600 شهرستان هزینه بالایی می‌برد و برای اداره آن نیز هزینه کارمندان متعدد افزوده می‌شود، یک ضرورت برای مجلس نهم به شمار می‌رود؟ آیا نمی‌توان در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها دفتری به این منظور اختصاص داد؟ افزایش بودجه یکصد میلیارد تومانی مجلس در سال جاری که رقم بودجه را به 460 میلیارد می‌رساند، بسیار جای تأمل دارد. این درحالی است که مجلس می‌تواند با صرفه جویی‌های ممکن، از خود شروع کند و دولت و دستگاه‌های دیگر را به صرفه جویی بیش‌تر فراخواند تا زمینه مناسب‌تری برای خدمت بیش‌تر به مردم شهرستان‌ها فراهم آورد نه برای نمایندگان آن‌ها.
 
ج. انضباط مالی نیز یکی دیگر از خواسته‌های رهبری است که پیروان ولایت باید به آن التزام عملی داشته باشند. شایسته است مجلسی که از دولت تفریغ بودجه می‌طلبد، خود در این موضوع پیشقدم باشد. باید برای نمایندگان و بالتبع مردم روشن شود که بودجه کلان مجلس در کجا هزینه شده و هر نماینده سالانه چقدر دریافت کرده است.
 
د. طرح نظارت بر نمایندگان که در مجلس هشتم تصویب شد، قرار است در مجلس نهم به اجرا در‌آید. این طرح که از تأکیدات مقام معظم رهبری به مجلس بود، پس از 2 سال معطلی به تصویب رسید و معظم له با تعبیر "کارکی" شد، نارضایتی خود را نسبت به آن اعلام کردند. شایسته است رهروان ولایت در اولین اقدام خود، اصلاح این طرح مهم را با دو فوریت در دستور کار مجلس قرار دهند و دغدغه ایشان را نسبت به نظارت برمجلس عملیاتی سازند. بی‌تردید چنان‌چه طرح نظارت عملی شود، در پایان مجلس نهم شاهد رد صلاحیت بیش از 30 نفر از نمایندگان نخواهیم بود. در این صورت است که مجلس می‌تواند با حریت کامل و حفظ استقلال خود بر همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها نظارت شایسته‌ای داشته باشد.
 
ه. اصل 27 قانون اساسی، اصل باقی مانده‌ای است که تا‌کنون هیچ دولت و مجلسی برای اجرای آن گامی بر نداشته است. از رهروان ولایت انتظار می‌رود که این اصل مهم را در اولویت قرار دهند و طرحی جامع برای اجرای چنین اصل مهمی تهیه و به تصویب برسانند.
 
و. اسلامی کردن علوم انسانی نیز از دغدغه‌های جدی امام و مقام ولایت است و متأسفانه در 32 سال انقلاب در برابر آن سنگ اندازی شده و به آن توجهی درخور صورت نگرفته است. از رهروان ولایت که هیأت رئیسه مجلس را در اختیار گرفته‌اند، انتظار می‌رود که این موضوع را در رأس طرح‌ها و برنامه‌های خود قرار دهند و به جای افزایش بودجه مجلس، بودجه تحقیق و پژوهش در این زمینه را افزایش دهند و فرآیند عملیاتی آن نظارت ویژه داشته باشند.
 
ز. توجه به فرهنگ عمومی جامعه از دیگر دغدغه‌های امام و رهبری است که مع الاسف این روزها شاهد آسیب‌های جدی به آن هستیم رهروان ولایت باید برا‌ی این معضل فرهنگی و اجتماعی چاره‌ای بیندیشند.
 
ح. نظم و انضباط در مجلس و حضور در صحن و کمیسیون‌ها نیز از دیگر دغدغه‌های جدی مقام ولایت است. امیدواریم اعضای این فراکسیون در پایان مجلس کارنامه قابل قبولی از خود نشان دهند و صداقت خویش را در رهروی ولایت به موکلان و همه مردم اثبات کنند.


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 91/3/18ساعــت 7:30 صبح تــوسط عباس | نظر