سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازخوانی نقاط عطف فتنه 88/ بخش اول ادعای تقلب در انتخابات:

بسمه تعالی

بازخوانی نقاط عطف فتنه 88/ بخش اول ادعای تقلب در انتخابات:
همه پروژه تقلب؛ از نمازجمعه هاشمی تا کنفرانس خبری موسوی + دستخط مهدی هاشمی/ فیلم سخنان موسوی

 

گروه سیاسی: سومین سالگرد انتخابات دهم ریاست جمهوری در حالی فرا رسیده است که این انتخابات به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، سلسله رخدادهای قبل و بعد آن و نیز تاثیرات قابل توجهی که بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور گذاشت، از مهم‌ترین آزمون‌های ملی و حساسترین تحولات تاریخ انقلاب به شمار می‌آید. بر همین اساس، رجانیوز طی سلسله مطالبی به بازخوانی اهم اتفاقات رخ داده در سال 88 می پردازد که در بخش اول، ریشه های طرح ادعای تقلب در انتخابات بررسی می شود:
  
ادعای ناجوانمردانه «تقلب» به نظامی که با رای و حضور مردم ایجاد شده، رشد کرده و قوام یافته است، در همین ساختمان شوم ساخته و پرداخته شده و به حاصل دسترنج 30 ساله ملت ایران حمله شده است. از این پس همین ادعا و فعالیت‌های غیرقانونی است که فرصت را برای دشمنان همیشه در کمین این ملت فراهم آورد تا از اعتراض مردمی که عمده آن‌ها تنها ابهام و سوال نسبت به برخی از زوایای انتخابات داشتند، برای ایجاد شورش و اغتشاش سوءاستفاده کنند.
 
 
اما آیا این ادعای تقلب فقط در روز انتخابات و بعد از آن خلق شد؟ هر منصفی در عرصه انتخابات خواهد گفت که موج تردید در اذهان طرفداران موسوی قبل از انتخابات کاشته شد اما چرا و چگونه و توسط چه کسانی؟
 
جرقه «تقلب» در نماز جمعه هاشمی
 
البته این اختلاف‌ها درباره مبدع و طراح اصلی «ایده تقلب» هم مطرح است. چنانچه عده‌ای از ناظران میرحسین موسوی و گروه مشاورانش، گروهی اتاق فکر جریان اصلاحات و برخی نیز ایده تقلب را وارداتی و چکش کاری شده غربی‌ها می‌دانند. اما بخشی از تحلیلگران سیاسی با تکیه بر اسناد و مدارک مختلف همچنان معتقدند که خالق عبارت «تقلب در انتخابات» آقای اکبر ‌هاشمی رفسنجانی است.
 

جرقه «تقلب» در نماز جمعه هاشمی
 
«تقلب» از واژه‌هایی بود که در سال 1388 به ‌‌نهایت شکوفایی ادبی رسید و معانی آن در نزد ناظران سیاسی و سیاسیون از تعداد انگشتان دو دست هم فرا‌تر رفت. از تخلف در انتخابات و ابطال آن گرفته تا عبارت «رمز آشوب» و براندازی؛ همگی از جمله معانی مختلف این واژه جنجالی بودند.
 
البته این اختلاف‌ها درباره مبدع و طراح اصلی «ایده تقلب» هم مطرح است. چنانچه عده‌ای از ناظران میرحسین موسوی و گروه مشاورانش، گروهی اتاق فکر جریان اصلاحات و برخی نیز ایده تقلب را وارداتی و چکش کاری شده غربی‌ها می‌دانند. اما بخشی از تحلیلگران سیاسی با تکیه بر اسناد و مدارک مختلف همچنان معتقدند که خالق عبارت «تقلب در انتخابات» آقای اکبر ‌هاشمی رفسنجانی است.
 
پذیرش این نظر شاید در ابتدا کمی سنگین‌تر از دیگر گزینه‌های موجود باشد اما مروری بر مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دهم و توصیه و هشدارهای معنادار وی درباره احتمال وقوع تقلب، زمینه پذیرش این نظر را هموار می‌کند.
 
نخستین ورود آقای هاشمی را به موضوع تقلب، همانند بسیاری از مواضع خبرساز وی باید در تریبون نماز جمعه ردیابی کرد. در پاییز سال 87 و در زمانی که چندین ماه تا گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی مانده بود، رئیس مجمع تشخیص مصلحت دست بکار شد و در سخنانی که مناسبتی برای آن وجود نداشت، از لزوم «صیانت از آرای» مردم و اهمیت آن سخن گفت.
 
هرچند این سخنان با بی‌توجهی بخشی از سیاسیون همراه شد اما اصرار آقای ‌هاشمی رفسنجانی بر طرح این موضوع از تریبون‌های مهم، بسیاری را به تأمل واداشت.
 
وی در همایش جنجالی 30 سال قانونگذاری که با دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس و با حضور برخی چهره‌های مطرح اپوزیسیون برگزار شد، دیگر بار کوشید تا توجه افکار عمومی را به سوی ایده تقلب هدایت کند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنانش در این باره گفت: اگر مردم احساس کنند رأیشان در سرنوشت آنان بی‌اثر است و متولیانی پیدا شوند که رأی آن‌ها را هر جوری که می‌خواهند، بخوانند آنگاه دلسرد می‌شوند، چون مردم مسلمانند و هیچ وقت به کشور خیانت نمی‌کنند.
 
این سخنان در شرایطی از تریبون مجلس بیان می‌شد که درست شش ماه و 10روز تا انتخابات 22 خرداد، فاصله بود.
رویه آقای هاشمی در عین هدفمند بودن، مطابق با ظرفیت فضای سیاسی کشور ادامه یافت. البته از آنجایی‌که کاندیداتوری هیچ یک از چهره‌های افراطی اصلاح طلب در انتخابات قطعی نشده بود، محافل بیگانه هم هر از چندگاهی، هجمه به انتخابات ریاست جمهوری دهم را در دستور کار قرار می‌دادند.
 
اولین هشدار درباره این شبهه افکنی‌ها را رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال 88 و در جمع پرشکوه زائران امام رضا (ع) دادند.
 
ایشان با انتقاد از برخی که بیهوده تلاش می‌کنند از هم اکنون انتخابات 22 خرداد ریاست جمهوری را در ذهن مردم خدشه‌دار کنند، افزودند: تاکنون حدود 30 انتخابات در کشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و به همین علت مردم تحت تأثیر حرف‌هایی که تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را از هم‌اکنون متزلزل و خدشه‌دار جلوه دهند قرار نمی‌گیرند.
 
هفت روز پس از سخنان مهم رهبر معظم انقلاب، تریبون نماز جمعه تهران، بار دیگر در اختیار رئیس مجمع تشخیص قرار گرفت.
 
گرچه انتظار می‌رفت که آقای هاشمی در همراهی با بیانات رهبر انقلاب، بر صحت انتخابات و اطمینان دهی به مردم سخن بگوید اما در عین ناباوری ناظران سیاسی، وی حتی تأکیدات رهبر انقلاب را در جهت رویکرد سابق خود تفسیر کرد:
 
«مردم باید اطمینان داشته باشند که‌‌ همان رأیی که می‌دهند اثر خود را می‌گذارد.» این سخنان با مانور ویژه جریان اصلاحات و رسانه‌های خارجی حامی آنان هم همراه بود. شاید به همین دلیل بود که دو روز بعد یعنی نهم اردیبهشت، این موضوع در محورهای سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع پرستاران، معلمان و کارگران قرار گرفت.
 
البته این بار آدرس‌هایی که ایشان دادند به مراتب دقیق‌تر از گذشته بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مخاطب سخنانشان را «برخی دوستان بی‌انصاف» نام گذاشتند و فرمودند: با حضور پرانگیزه مردم همواره انتخاباتی سالم، متقن و خوبی در ایران برگزار شده اما متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آن‌ها توجه کنند با ناسپاسی علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برند.
 
رهبر انقلاب اسلامی سلامت همه انتخابات گذشته را نتیجه زحمات مسئولان و ملت برشمردند و افزودند: در یکی دو انتخابات، شبهاتی برای عده‌ای پیش آمده بود اما تحقیق و بررسی دقیق نشان داد که خدشه‌ای به آن انتخابات هم وارد نیست.
 
ایشان با یادآوری نتایج برخی انتخابات گذشته یادآوری کردند: مکرر اتفاق افتاده است که نتیجه انتخابات به ضرر جناحی که روی کار بوده تمام شده است پس چگونه ممکن است کسی انتخابات در ایران را زیر سؤال ببرد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تلاش‌های محافل غربی و صهیونیستی را درباره القای موضوع تقلب مورد اشاره قرار دادند و با تأکید بر نقش تعیین کننده رأی و اراده مردم در قانون اساسی برای انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم همه مسئولان کشور، خاطرنشان کردند: این روند در تمامی 30 سال اخیر با قوت و قدرت ادامه یافته اما دشمنانی که منافع نامشروع آنان در ایران قطع شده است با نادیده گرفتن یا انکار پدیده مبارک و با ارزش حضور مردم در مدیریت کشور همواره تلاش کرده‌اند به انتخابات ایران خدشه وارد کنند.
 
تشکیل کمیته صیانت از آرا 
 
همان‌طور که پیش‌تر اثبات شده بود، روند تردید آفرینی درباره صحت انتخابات نه تنها متوقف نشد که در هر دو جبهه داخلی و خارجی شدت بیشتری یافت و حتی زمینه آغاز زمزمه‌هایی درباره تشکیل کمیته و سازمان‌هایی غیرقانونی را فراهم آورد.
 
رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون در این مدت بار‌ها از «احتمال تقلب در انتخابات» و «لرزان بودن پایه‌های دموکراسی در ایران»، سخن گفته و حتی خواستار «نظارت ناظران بین‌المللی بر انتخابات ایران» شدند. در داخل کشور، افراطیون اصلاح طلب هم اظهارنظر پیرامون لزوم تشکیل کمیته‌ای موسوم به «صیانت از آرا» را به سطح رسانه‌ها کشاندند.
 
البته مجریان و ناظران انتخابات هم که از پشت پرده و اهداف این زمزمه‌ها اطلاع داشتند، به آن واکنش نشان دادند.
 
صادق محصولی وزیر کشور با انتقاد از طرح چنین سخنانی، حضور مردم در انتخابات را نشانه سلامت کامل آن دانست و حتی گفت: وزارت کشور تعهد کامل می‌دهد که هیچ نگرانی از بابت برگزاری سالم انتخابات در کشور وجود ندارد و مطرح‌شدن این مسائل تنها دسیسه دشمن است تا از مشارکت مردم جلوگیری کند.
 
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز با غیر قانونی خواندن تشکیل چنین کمیته‌ای، گفت: «شورای نگهبان طی 30 سال گذشته بی‌طرفی خود را نشان داده است و اسناد و مدارک آن نیز موجود است که در طول سال‌های گذشته انتخابات سالم برگزار شده و به نظر ما هیچ نیازی به ابراز نگرانی در خصوص سلامت انتخابات وجود ندارد.»
 
به موازات این اظهارات، بخشی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی هم کمیته مذکور را «کاملاً غیرقانونی» دانستند و لب به انتقاد از حامیان تشکیل آن گشودند.
 
با این حال آقای هاشمی رفسنجانی در روز چهارم اردیبهشت ماه، باز هم تریبون نماز جمعه را به عنوان محل اصرار بر ایده تقلب قرار داد.
 
سخنان رئیس مجمع تشخیص این بار از مرز شبهه و تردید افکنی گذشت و بدون توجه به گفته‌های وزیر کشور، به عرصه «تضمین خواهی» از مجریان انتخابات رسید.
 
وی انتخابات دهم ریاست جمهوری را مهم‌ترین مسئله پیش روی کشور دانست و گفت: ‌ مسئولان باید سلامت انتخابات را برای جامعه تضمین کنند تا مردم با خیال راحت پای صندوق‌های رأی حضور داشته باشند و این اطمینان دادن یک ضرورت است.
 
.
 
این موضوع ب?8? همراه چندین جلسه پنهانی، منجر به اعلام خبری شد که روز هفتم اردیبهشت با تی‌تر «تشکیل کمیته‌ هماهنگی شوراهای راهبری انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی» بر پیشانی روزنامه اعتمادملی نشست.
هدف این کمیته «صیانت از آرا» ی مردم خوانده شد اما تردیدآفرینی آن درباره صحت انتخابات بسیاری از سیاسیون را به این نتیجه رساند که هدف اصلی «پرورش ایده تقلب» برای زمان ضرورت است.
 
کمیته صیانت از آرا چه بود؟ 
 
مهدی هاشمی عضو محوری اتاق فکر کمیته به اصطلاح صیانت از آرا بود. او با تجربه انتخابات خبرگان چهارم، استراتژی القای شبهه تقلب را ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار داده بود.
 
سندی که مشاهده می‌کنید، دستخط مهدی هاشمی درباره استراتژی القای تقلب است که در آن این استراتژی به سه بخش قبل از انتخابات، در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات تقسیم شده است.
 
 
در بخش دیگری از این سند اشکالات عمده این‌گونه توضیح داده شده که 1- امکان رأی دادن چند باره 2- اشکال تیم شمارش3- پرداخت از شهرداری به مدیران مدرسه و مساجد 4- احمدی‌نژادخودش این تیم را درست کرده است و... 
اما مهم‌ترین بخش این یادداشت، آنجا است که مهدی هاشمی تیم نظارت شورای نگهبان و وزارت کشور را یکی می‌داند و از این مسئله «عدم انتخابات سالم» را نتیجه می‌گیرد.
 
این دست‌نوشته ماه‌ها قبل از انتخابات نوشته شده و از آن می‌توان حجم توطئه «تقلب» را ارزیابی کرد.
 
از سوی دیگر، نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نفر از نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری به دنبال جلسه مشترکی که در ششم فروردین 88 داشتند برای تشکیل کمیته صیانت از آرا به توافق رسیدند و سید علی اکبر محتشمی‌پور از ستاد مهندس موسوی و مرتضی الویری از ستاد مهدی کروبی به عنوان رؤسای کمیته‌های صیانت از آرا انتخاب شدند.
 
 
.
 
 
 
(توصیه همسر هاشمی رفسنجانی به مردم!)
 
بریزند در خیابان‌ها 
 
آقای هاشمی رفسنجانی هم که از سوی رئیس جمهور، «صحنه گردان اصلی» انتخابات لقب گرفته بود، حتی در روز انتخابات هم آخرین تیرش را پس از نوشتن نامه جنجالی‌اش به رهبر انقلاب، به سمت مجریان انتخابات شلیک و سعی کرد که سلامت انتخابات را مخدوش کند: «بسیار مهم است که این انتخابات به گونه‌ای برگزار شود که هیچ کس نتواند شبهه‌افکنی کند و همه بپذیرند آنچه که از صندوق بیرون می‌آید‌‌ همان باشد که مردم رأی دادند.»
 
 «عفت مرعشی»، همسر وی نیز صبح روز جمعه پس از انداختن رأی خود در صندوق حسینیه شماره یک جماران ناخشنودی خود از احتمال پیروزی احمدی‌نژاد را چنین بیان کرد‏: «امیدواریم احمدی‌نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ خود را دریافت کنند‏.» ‏ 
 
خانم مرعشی همچنین با تأیید سخنان همسرش در پیش‌بینی آغاز ناآرامی‌ها، گفت، در صورتی که میرحسین موسوی رئیس جمهور نشود و شائبه تقلب پیش آید مردم به خیابان‌ها می‌آیند و اعتراض خواهند کرد‏.
 
به موازات سخنان اعضای خانواده ‌هاشمی، شخصیت‌های اصلاح طلب هم مدعی پیروزی میرحسین موسوی شدند.
 
محمد نعیمی‌پور از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و مدیر مسئول روزنامه یاس نو در گفت‌وگویی با سایت نوروز اعلام کرد: «اگر امدادهای غیبی به یاری احمدی‌نژاد نیایند در همین دور اول آقای موسوی رئیس‌جمهور ایران خواهد شد.»
این سخنان در شرایطی بیان می‌شد که گزارش‌ها حاکی از وضعیت نامناسب آقای موسوی در اکثر حوزه‌های رأی‌گیری بود.
 
به همین دلیل بود که سایت‌های حامی وی قبل از آغاز رأی‌گیری میرحسین را با 30 میلیون رأی پیروز قطعی انتخابات نامیدند اما موسوی پس از نامساعد دیدن اوضاع، دست به قلم شد و در روز انتخابات با نوشتن نامه‌ای اعتراضی به رهبر معظم انقلاب، احتمال تخلف در انتخابات را مطرح کرد.
 
وی که پیش‌تر توزیع «سهام عدالت» و «سفرهای استانی» رئیس‌جمهور را دلیلی بر تخلف و صحت ادعای خود می‌دانست، در اقدامی عجیب در شب انتخابات و در حالی که رأی‌گیری در بسیاری از حوزه‌ها همچنان ادامه داشت، مدعی پیروزی خود در انتخابات شد.
 
 
 
 
کار به همین جا ختم نشد. چنانکه موسوی در ساعت 11 شب 22 خرداد اسم رمز آشوب را با جمع کردن خبرنگاران داخلی اعلام کرد. وی در حالی که همچنان مدعی تقلب در انتخابات بود گفت که بر اساس گزارش‌هایی که از نیرو‌هایش در حوزه‌های رأی‌گیری به او رسیده، با فاصله زیاد پیروز قطعی انتخابات است.
 
از همین جا بود که پروژه تقلبی که حدود 8 ماه پیش و از تریبون نماز جمعه توسط آقای هاشمی کلید خورده بود، وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از 12 ساعت با کمک بیانیه‌ای که میرحسین موسوی منتشر کرد، منجر به آغاز آشوب‌های پرهزینه‌ای در پایتخت کشور شد.
 
 
نامه جنجالی و بدون سلام رئیس مجمع تشخیص به رهبر معظم انقلاب و پیش بینی آشوب‌ها، سکوت چند هفته‌ای وی در قبال اغتشاشاتی که به بهانه تقلب صورت گرفت، صحنه گردانی مهدی هاشمی در پروژه تقلب، مواضعی که در حمایت از مدعیان تقلب اتخاذ کرد و دیدار‌های وی با سران این جریان، همگی حاکی از نقش غیر قابل انکاری است که می توان برای هاشمی رفسنجانی در القاء پروژه تقلب قائل بود.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 91/3/23ساعــت 8:8 صبح تــوسط عباس | نظر