سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیروزی مرسی قطعی شد/ ارتش چه خواهد کرد؟

 

 

 


چنانچه ارتش به‌دلیل نگرانی از تبعات دست‌کاری در نتایج انتخابات از این اقدام صرف‌نظر کند، باز هم به نظر می‌رسد نباید پیروزی مرسی را پایان دیکتاتوری و تسلط 60 ساله نظامیان بر سرزمین اهرام ثلاثه دانست، چرا که سه روز پیش، ارتش مصر، پارلمان این کشور را منحل کرد و شورای نظامی در بیانیه‌ای اعلام کرده که تا زمان تشکیل پارلمان، اختیارات آن به این شورا واگذار شده است.

 

 


به گزارش رجانیوز، این خبر را ستاد مرسی اعلام کرد و به‌دنبال انتشار این خبر، طرفداران او با حضور در میدان التحریر قاهره به شادمانی پرداختند.

در این میان، مرسی حتی نشست خبری اعلام پیروزی خود در انتخابات را نیز برگزار کرد و با تأکید بر حقی که شهدا و مجروحان انقلاب مصر بر گردن مردم این کشور دارند، تأکید کرد که به‌دنبال انتقام‌گیری از کسی نیست و همه افرادی را که به وی رأی داده یا نداده‌اند، فرزندان مصر می‌داند.

نامزد اسلام‌گرایان مصر تاکید کرد که به تمامی مصری ها از مسلمانان و مسیحیان خدمت خواهد کرد و به عنوان پدری برای تمامی قومیت های ملت مصر خواهد بود و با دیدی یکسان به تمامی مصری ها خواهد نگریست.

پیش‌دستی ستاد مرسی در اعلام غیر رسمی نتایج در حالی است که پیش از این گفته می‌شد ارتش مصر که برگزاری انتخابات را برعهده داشت، قصد دارد به‌طور ناگهانی از پیروزی احمد شفیق خبر بدهد.

پیش از برگزاری انتخابات نیز برخی فعالان داخلی و خارجی هوادار انقلاب مصر، در خصوص دست‌کاری نتایج انتخابات به نفع سرلشگر احمد شفیق به‌شدت اظهار نگرانی کرده بودند.

در پی برگزاری دور اول انتخابات و رأی قابل توجهی که برای احمد شفیق اعلام شد، این شبهه به‌طور جدی از سوی برخی ناظران مسائل بین‌الملل مطرح شد که چگونه ممکن است آرای حامیان مبارک و لیبرال‌ها در ظرف چهار ماه یعنی از انتخابات مجلس شعب قانون‌گذاری مصر تا انتخابات ریاست جمهوری حدود 60 درصد رشد کند و در مقابل آرای انقلابیون و اسلام‌گرایان 30 درصد کاهش یابد.

در انتخابات مجلس قانون‌گذاری که دی ماه سال گذشته برگزار شد، حامیان مبارک و لیبرال‌ها تنها موفق به تصاحب یک کرسی در پارلمان شده بودند، در عین حال، اخوان المسلمین ترجیح داد که موضوع تقلب در دور اول را پیگیری جدی نکند، چرا که در صورت ابطال انتخابات، ارتش برای شش ماه تا یک سال دیگر دوباره اداره کشور را به‌دست می‌گرفت.

با این حال، هنوز نیز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده و این نگرانی وجود دارد که در دقیقه 90، ناگهان شفیق به‌عنوان برنده انتخابات اعلام شود.

اما چنانچه ارتش به‌دلیل نگرانی از تبعات دست‌کاری در نتایج انتخابات از این اقدام صرف‌نظر کند، باز هم به نظر می‌رسد نباید پیروزی مرسی را پایان دیکتاتوری و تسلط 60 ساله نظامیان بر سرزمین اهرام ثلاثه دانست، چرا که سه روز پیش، ارتش مصر، پارلمان این کشور را منحل کرد و شورای نظامی در بیانیه‌ای اعلام کرده که تا زمان تشکیل پارلمان، اختیارات آن به این شورا واگذار شده است.

رجانیوز پیش از این یادآوری کرده بود که به‌دلیل تندروی‌های اخوان المسلمین در ماجرای شورای تدوین قاونو اساسی و همکاری نکردن با سایر گروه‌های مؤثر در انقلاب، ارتش این شورا را گرو نگه داشته است تا چنانچه شفیق در نهایت رئیس‌جمهور شد، اختیارات رئیس‌جمهور را در قانون اساسی بسیار افزایش دهد و در صورت رییس‌جمهور شدن مرسی، این اختیارات را کاملاً محدود کند.

شفیق مورد حمایت غرب، رژیم صهیونیستی و برخی از رژیم‌های مرتجع منطقه به‌ویژه رژیم سعودی بود، به‌طوری که بر اساس یک نامه به کلی سری که سر از رسانه‌ها در آورد، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان یک ماه پیش به سفیر خود در مصرنوشت که بر اساس تأکید پادشاه عربستان، محمد مرسی که یک خطر واقعی برای ماست، نباید در انتخابات پیروز شود و در این زمینه همه توان و ظرفیت خود را به‌کار بگیرید.

 


+ نوشته شـــده در سه شنبه 91/3/30ساعــت 6:40 صبح تــوسط عباس | نظر