سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اروپا نباید در چالش آمریکا با ایران خود را قربانی کند

 

1- روز 19 خرداد 1389-9 ژوئن 2010- قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای کشورمان صادر شد. در پاراگراف اول این قطعنامه آمده است؛
«قطعنامه 1929 شورای امنیت با یادآوری بیانیه رئیس شورا و قطعنامه های 1969(2006)، 1737(2006)، 1747(2007)، 1803 (2008)، 1835(2008) و 1887(2009) و با تاکید مجدد بر مفاد آنها... .»
سه روز بعد از صدور این قطعنامه -21خرداد 1389- 11ژوئن 2010- روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای.تودی» با اشاره به همین پاراگراف، قطعنامه های شورای امنیت را به استهزاء گرفته و نوشت «صدور چند قطعنامه پی در پی از سال 2006 تا سال 2010 با مضمون و مفاد یکسان نشان دهنده آن است که ایران برای هیچیک از این قطعنامه ها اهمیتی قائل نیست و پرسش آن است که اگر قطعنامه ها جدی است چرا ایران از آن هراسی ندارد و اگر جدی نیست چرا شورای امنیت باز هم به صدور قطعنامه جدید اصرار می ورزد»؟ در پاسخ به این پرسش بی پاسخ بود که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به میدان آمد و طی یادداشتی بی آن که برداشت «یو.اس. ای. تودی» را رد کند، نوشت «به نظر می ر سد قطعنامه 1929 برای روحیه دادن به رهبران جنبش سبز(!) صادر شده است که در ماههای اخیر - اشاره به حماسه 9 دی- ضربه سختی را متحمل شده اند».
2- اوایل سال 2012 میلادی باراک اوباما بعد از ملاقات با نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش اسرائیل در یک کنفرانس خبری مشترک، جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود و چند روز بعد «مک گاورن» و «الیزابت مور» از مسئولان عالیرتبه سابق «سیا» طی مقاله ای در «کانسرتیوم نیوز آنلاین» خطاب به او نوشتند «آقای اوباما! آیا شما و مشاورانتان از مفهوم همه گزینه ها روی میز است باخبرید؟ و در صورت بروز درگیری با ایران، می دانید چه عواقبی در پیش خواهد بود؟ در آن حالت، اسرائیل به طور کامل نابود می شود و آمریکا و اروپا در بحران فاجعه آمیزی فرو می روند».
3- دیروز مرکز مطالعات استراتژیک «چاتم هاوس
-CHATHAM HOUSE» که به اتاق فکر اتحادیه اروپا شهرت دارد با اشاره به تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد «ایران، برترین قدرت منطقه است و اروپا نباید در چالش آمریکا با این کشور خود را قربانی کند». چاتم هاوس، اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم نفتی ایران را «دیوانگی محض» خواند و کشورهای اروپایی را از خطری که در کمین آنهاست برحذر داشت. چاتم هاوس پیش از این به اهرمهایی اشاره کرده بود که ایران در اختیار دارد و چنانچه منافع خود را در خطر جدی ببیند در به کارگیری آنها کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد.
4- خداوند تبارک و تعالی بر درجات امام راحل ما- رضوان الله تعالی علیه- بیفزاید. آن بزرگوار در مردادماه 66 خطاب به آمریکا، شوروی سابق و کشورهای اروپایی که به خلیج فارس آمده بودند، هشدار داده و فرمودند «علی رغم فراهم بودن همه نوع امکانات دریایی و هوایی و زمینی- توان ایران اسلامی در آن روزها را با این روزها مقایسه کنید- در بستن تنگه هرمز و صدمه وارد کردن به کشتی ها و نفتکش ها و مراکز صدور نفت و پالایشگاه ها و بنادر منطقه خودداری کرده ایم و فقط به نشان دادن مقدار کمی از قدرت و حضور و توانایی خود و مقابله به مثل وارد عمل شده ایم.» حضرت امام(ره) که همه می دانند و تجربه کرده اند هرگز سخنی به گزاف نفرموده است، در ادامه تاکید می فرمایند که؛ اگر ضرورت ایجاب کند تنگه هرمز به روی همه کشتی های تجاری و نفتکش ها بسته خواهد شد و می فرمایند در آن صورت «اگر آمریکا تمامی امکانات هوایی و دریایی و جاسوسی- خبری خود و هم پیمانان خود در منطقه را بسیج کند، نمی تواند حتی یک کشتی را بدون خطر اسکورت و حفاظت نماید» و سپس با اشاره به انفجار و نابودی یکی از ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس می گویند «چه بهتر که آمریکا و ریگان از مسیر مین گذاری شده خلیج فارس که کوس رسوایی آنان را در جهان به صدا درآورده است، مجددا عبور نکنند».
و یکسال بعد با اشاره به قدرت نمایی رزمندگان اسلام در خلیج فارس که نابودی و غرق شدن یکی از ناوهای جنگی آمریکا و آسیب جدی به چند شناور دیگر دشمن را در پی داشت، می فرمایند «امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرایش جنگی آمریکا و اروپا در خلیج فارس صف آرایی نمود» و به آمریکا و اروپا اخطار می کنند؛ «تا دیر نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته اید از خلیج فارس بیرون بروید» و تاکید می فرمایند «همیشه اینگونه نیست که هواپیماهای مسافربری ما توسط ناوهای جنگی شما سرنگون شود، که ممکن است فرزندان انقلاب، ناوهای جنگی شما را به قعر آب های خلیج فارس بفرستند.»
5- همانگونه که به وضوح دیده می شود حضرت امام(ره) تصریح می کنند که بستن تنگه هرمز به روی کشتی های نفتکش و
- در صورت لزوم کشتی های تجاری- یکی از اهرم های کارآمد و مشروع جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با زورگویی و باج خواهی آمریکا و متحدانش است و ایران اسلامی می تواند و- به فرموده ایشان- باید از این اهرم در صورت نیاز استفاده کند. و حضرت آقا نیز بارها تاکید فرموده اند که اگر آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران دست به حماقت بزنند، منافع آنان در هیچ نقطه دنیا از حمله و یورش رزمندگان و ملت پاکباخته و جان برکف این مرز و بوم در امان نخواهد بود. از سوی دیگر پیش از این طی یادداشت جداگانه ای اشاره داشتیم، براساس دو کنوانسیون بین المللی 1958 ژنو و 1982 جامائیکا که هر دو درباره حقوق آبراه های بین المللی است، بستن تنگه هرمز به روی کشتی های نفتکش و هر شناور دیگری که با منافع ملی کشورمان تعارض داشته باشد، حق قانونی و تصریح شده جمهوری اسلامی ایران در قوانین بین المللی است. بنابراین، آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله و مخصوصا عربستان تحت سلطه آل سعود نباید کمترین تردیدی داشته باشند که چنانچه ایران اسلامی از حق مسلم و قانونی خود محروم شود، در بستن تنگه هرمز کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد و چرا چنین نباشد؟!
6- چند روز قبل، وزیر نفت جنگ آزموده کشورمان که سال ها خاک جبهه خورده است، در پی اطلاع از پیوستن کره جنوبی به تحریم نفتی اتحادیه اروپا، با صلابتی که بایسته رزمندگان اسلام است اعلام کرد در صورت پیوستن کره جنوبی به تحریم نفتی اتحادیه اروپا، از واردات این کشور به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری خواهد شد. به دنبال این هشدار، نیمه شب همان روز، مسئولان بلندپایه کره جنوبی که معلوم بود ضربه را سخت تر از تصور خود دیده اند با آقای قاسمی وزیر نفت کشورمان تماس گرفته و از اعزام نماینده ویژه کره جنوبی برای مذاکره در این باره خبر دادند.
حالا تصور کنید که اگر فعالیت شرکت هایی نظیر «سامسونگ»، «ال جی»، «هیوندای»، «کیا»، «دوو» و ده ها شرکت دیگر کره جنوبی در ایران ممنوع شود- که باید بشود- چه بلای ویرانگر و خردکننده ای بر سر اقتصاد کره جنوبی آوار خواهد شد؟ همین تصمیم درباره سایر کشورهایی که به تحریم نفتی اتحادیه اروپا پیوسته اند قابل اجراست. نیست؟!
7- و بالاخره، بستر دیگر این پروژه با نگاه به داخل کشور طراحی شده و افراد و جریاناتی در هر سه عرصه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ماموریت اجرای آن را برعهده دارند. پرداختن به این بستر اگرچه فرصت دیگری می طلبد ولی باید از مسئولان محترم اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی کشور پرسید؛ چرا بلافاصله بعد از اجلاس مسکو، قیمت دلار با یک جهش غیرقابل توجیه به بالای دوهزار تومان می رسد؟ چرا در حالی که به گفته رئیس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر، قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش بوده است، بهای سکه بعد از اجلاس مسکو افزایش می یابد؟ چه کسانی قیمت کالا، اجناس و خدمات مورد نیاز مردم را به میل خود بالا می برند؟ آیا شناسایی این جریانات مافیایی و رابطه آنها با دشمنان بیرونی دشوار است؟! به عنوان نمونه- و فقط یک نمونه- برخی از مسئولان محترم چرا و با مشاوره چه کسانی قیمت نان را افزایش می دهند و بعد اعلام می کنند که این افزایش ربطی به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ندارد و سپس مابه التفاوت نقدی این افزایش قیمت را به حساب مصرف کنندگان می ریزند؟ چه کسانی سنگ ها را بسته و سگ ها را گشاده و به جان ملت انداخته اند؟! آیا کسانی در پی آن نیستند که تحریم ها را موثر جلوه دهند و ناکامی دشمنان خارجی را با تنگ کردن عرصه به مردم در داخل کشور جبران کنند؟! در این باره گفتنی های فراوان و مستندی هست که به یقین شنیدنی خواهد بود و به فرصت دیگری می گذاریم.

بسمه تعالی

باد نکارید طوفان درو می کنید ! (یادداشت روز) 

تحریم نفتی اتحادیه اروپا که یکصد و شصت و چندمین تحریم آمریکا و متحدانش علیه ایران اسلامی است و روزنامه واشنگتن پست از آن با عنوان «آخرین تیر در ترکش غرب» یاد می کند، یک پروژه با دو بستر به ظاهر جداگانه داخلی و خارجی است. این دو بستر اگرچه در نگاه اول جدای از یکدیگر تلقی می شوند ولی به گواهی شواهد و قرائن غیرقابل تردید، نقطه تلاقی مشترکی دارند. خروجی بستر بیرونی، «تهدید» است و مأموریت کسانی که در بستر داخلی به صف شده اند، سنگ اندازی در چرخه امور کشور است تا از این رهگذر، تهدیدهای بیرونی را واقعی و موثر جلوه دهند. یادداشت پیش روی با توجه به محدودیت آن، نگاهی گذرا به این دو بستر دارد.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 91/4/12ساعــت 11:2 صبح تــوسط عباس | نظر