سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحلیلگران غربی: تنگه هرمز 48 ساعت بسته شود بازارهای غرب فرو می ر

 

بسمه تعالی

تحلیلگران غربی: تنگه هرمز 48 ساعت بسته شود بازارهای غرب فرو می ریزد 

یک تحلیلگر برجسته مسائل نظامی در آمریکا گفت: نه اسرائیل توان حمله نظامی به ایران را دارد و نه بازارهای غربی تحمل بسته شدن تنگه هرمز را دارند.
گوردون داف نظامی سابق آمریکایی در دوران جنگ ویتنام و نویسنده مشهور ویترنزتودی، در مقاله ای که پرس تی وی آن را منتشر کرد با اشاره به ضعف نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: من در تعجبم که اسرائیل چگونه می خواهد به ایران حمله کند در حالی که نیروهای نظامی اسرائیل به راحتی از صحنه فرار می کنند و بسیاری در اسرائیل به دنبال آن هستند که سربازی اجباری تعطیل شود.
این تحلیلگر برجسته نظامی ادامه داد: بسیاری از جوانان اسرائیلی نگران تهدیدهای فزاینده ای هستند که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، بیش از 50 درصد جوانان اسرائیلی از خدمت سربازی فرار می کنند و جز برای یهودیان ارتدوکس، قوانین اسرائیل دیگر معتبر نیست.
وی افزود: سال ها قبل در تیمی عضویت داشتم که در خصوص تنگه هرمز مطالعه می کرد، در این مطالعه دریافتیم که ایران نه تنها قادر است تنگه هرمز را ببندد و هر کشتی نظامی و غیرنظامی را در صدها مایل دورتر از سواحل خود هدف قرار دهد، بلکه قادر است این تنگه را تا زمانی که لازم باشد بسته نگه دارد، ظرف 48 ساعت از بسته نگه داشتن تنگه هرمز، بازارها و ارزهای غربی دچار فروپاشی خواهند شد.
وی تأکید کرد: نتایج اقتصادی چنین اقدامی، غیرقابل جبران خواهد بود. 
گفتنی است نیویورک تایمز نیز در مقاله ای به قلم سه تحلیلگر این روزنامه آمریکایی نوشت: مقامات ارشد پنتاگون از توانایی ایران در بستن تنگه هرمز آگاهند و به همین خاطر هشت مین روب به خلیج فارس آورده اند تا زمان بسته شدن این تنگه را کوتاه کنند.
تام شانکر، اریک اشمیت و دیوید سنگر در این مقاله ادامه داده اند: ایالات متحده به آرامی نیروهای کمکی بیشتری را به خلیج فارس فرستاده است تا از تلاش احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز جلوگیری کند.
گفتنی است چندی پیش رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نیز هشدار داده بود در صورت تهدید ایران ممکن است این کشور تنگه هرمز را مسدود کند.
ژنرال رونالد برگس رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در نشست کمیته سرویس های مسلح سنای آمریکا ادامه داد: ایران دست کم به طور موقت می تواند تنگه هرمز را مسدود کند، این کشور حتی می تواند عواملی را در سرتاسر جهان به کار گیرد تا به منافع آمریکا ضربه بزند.
2 برابر شدن قیمت نفت
با بستن تنگه هرمز
سخنگوی وزارت نفت عراق نیز با اعلام اینکه بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران قیمت نفت را به دو برابر میزان کنونی افزایش می دهد گفت: بسته شدن تنگه هرمز تمامی کشورهای تولیدکننده نفت را تحت تأثیر این امر قرار خواهد داد.
عاصم جهاد تأکید کرد: تمامی دولت های جهان تلاش می کنند تا مانع بسته شدن تنگه هرمز شوند زیرا بسته شدن آن به ضرر اقتصاد تمام کشورهای جهان که اکنون از بحران شدیدی رنج می برند، تمام خواهد شد.
سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، حتی برای ساعاتی محدود، قیمت نفت دو برابر خواهد شد.
هفته گذشته نیز معاون نخست وزیر عراق با پیش بینی افزایش قیمت نفت به 150 دلار در صورت بسته شدن تنگه هرمز گفت: اگر تنش بین ایران و غرب افزایش پیدا کند با قیمت هایی روبرو می شویم که تاکنون کسی ندیده است.
حسین شهرستانی ادامه داد: اگر ایران تنگه هرمز را مسدود کند قیمت نفت به بیش از 150 دلار در هر بشکه خواهد رسید. واقعاً نمی توان شرایط بازار نفت و قیمت انرژی را پیش بینی کرد.
گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را آماده کرده اند که در صورت تصویب نهایی آن از عبور نفتکش هایی که به کشورهای تحریم کننده ایران نفت می برند جلوگیری خواهد شد.

 


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 91/4/21ساعــت 5:34 عصر تــوسط عباس | نظر