سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ائتلاف 40هزار نفری عشایر حلب برای دفاع از شهر/ گزارشی از اولین ع

بسمه تعالی

ائتلاف 40هزار نفری عشایر حلب برای دفاع از شهر/ گزارشی از اولین عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای مردمی در سوریه

 

 انتشار تصاویر به رگبار بستن اعضای عشیره آل بری در حلب که از سوی یک عضو وابسته به ارتش آزاد سوریه به کشته شدن 15 نفر از مردم در کنار دیوار یک مدرسه مقر تروریست‌ها انجامید، خشم عشایر حلب را برانگیخت و پای آنها را به نبرد علیه عناصر ارتش آزاد باز کرد.

به گزارش رجانیوز، در پی کشته شدن رئیس عشیره آل بری در اقدام وحشیانه اعضای ارتش آزاد سوریه در حلب، عشایر آل بری، البجاره، السخانه، العساسنه و البطوش در حلب در توافقی با یکدیگر برای تشکیل گروهی مبارز علیه گروه‌های مسلح در این شهر متحد شدند. گفته می‌شود تعداد داوطلبانی که به این اتحاد خواهند پیوست تا 40 هزار داوطلب می‌تواند افزایش پیدا کند.

این در حالی است که در اولین عملیات مشترک بین ارتش و نیروهای مردمی، مدرسه‌ای که در روزهای گذشته به مقر نیروهای مسلح تبدیل شده بود و در کنار آن 15 نفر از اهالی حلب را کشته شدند، منهدم شد که طی این حمله 150 تروریست مسلح کشته شدند. همچنین ارتش سوریه در کمینی موفق در غرب حلب، ده‌ها فرد مسلح را به هلاکت رساند. درگیری‌ در حلب همچنان ادامه دارد اما عرصه بر گروهک‌های مسلح تنگ‌تر شده است.  یک مقام ارتش سوریه در حلب اعلام کرد که تجهیزات و نیروهای بیشتری در راه حلب است زیرا جنگ سرنوشت‌ساز در این شهر، ممکن است چندین هفته طول بکشد.

پاکسازی پس از انفجار دمشق

پس انفجار تروریستی ساختمان شورای امنیت ملی سوریه در صبح روز چهارشنبه 28 تیرماه (18جولای) که در آن چهار نفر از سران امنیتی و اطلاعاتی سوریه از جمله وزیر دفاع و رئیس دستگاه اطلاعاتی و رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه ترور شدند، سرتیپ "شعیب سلمان" رییس گارد ریاست جمهوری سوریه، شخصا مسؤولیت تحقیقات راجع به این انفجار و همچنین پاکسازی شهر دمشق از تروریست‌ها را بر عهده گرفت.

ارتش سوریه عملیات پاکسازی در برخی از مناطق دمشق و حومه آن را پس از انفجار مقر شورای امنیت این کشور به صورت جدی‌تر از گذشته آغاز کرده، همچنان ادامه می‌دهد. در اولین پس از انجام اولین عملیات اعلام شد که منطقه نهر عیشه واقع در جنوب پایتخت پاکسازی شده و منطقه امن و خالی از حضور گروه های مسلح است. منطقه نهر عیشه از مناطق هم مرز با منطقه قدیمی المیدان در دمشق است و با منطقه القدم نیز که همچنان عملیات پاکسازی در آن با همکاری نیروهای امنیتی و ارتش سوریه ادامه دارد، متصل است.

برخی منابع مطلع اعلام کردند که از میان افراد مسلحی که به دست نیروهای ارتش کشته شده، مروان عبدالقادر عبدالله و عمر دیبو عمر و عبدالله بن عبد الکریم و محمود مرشد صالح و احمد الحمید شناسایی شده اند. این منابع اعلام کردند که نیروهای امنیتی تعدادی از افراد مسلح را که اقدام به ترساندن شهروندان و تخریب مناطق حی المرجه و النیرب در حلب می کردند را بازداشت کرده اند.

اما پس پاکسازی تروریست‌های مسلح از دمشق، این گروه‌های مسلح ناچار شدند نهایتا وارد شهر حلب شوند و با تصرف چند پاسگاه پلیس این شهر، امنیت مردم این شهر را به خطر بیندازند. شهر حلب با بیش از دو میلیون و نیم جمعیت دومین شهر بزرگ سوریه است.

پس از فرار تروریست‌ها به حلب، یک فرمانده میدانی ارتش سوریه در حلب به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که پاکسازی حلب و جنگ سرنوشت‌ساز در این شهر ممکن است با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی این شهر، چند هفته طول بکشد. در همین راستا روزنامه الوطن سوریه گزارش کرد که ارتش سوریه در حالی که تجهیزات و تدارکات خود را برای ورود به درگیری حلب جهت فیصله دادن غائله تقویت می‌کند و نشانه‌های آن حاکی است که ابتکار عمل در دست ارتش است نه گروه‌های مسلح. بدین معنا که فقط ارتش است که آغاز و پایان جنگ را تعیین می‌کند، شهر دمشق جز در چند نقطه محدود ساعات  آرامی پشت سر گذاشت. بنا بر این گزارش، یگان‌های ارتش و نیروی امنیتی سوریه در ریف دمشق به تعقیب گروه‌های مسلح همچنان ادامه می‌دهند و روز گذشته موفق شدند در حمص و ریف حمص تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کنند.

الوطن افزود: افراد مسلح از چند روز گذشته ماهیت درگیری‌ها را تغییر داده‌اند زیرا جبهه جدیدی در یکی از محلات حلب باز کردند که هدف آن، فرزندان عشایر حلب بود و بهانه آنان نیز این بود که آنان به کمیته‌های مردمی دفاع از میهن پیوسته‌اند. هر چند افرادی از عشایر حلب روز گذشته به تجمعی از این تروریست‌ها حمله کردند و تلفات جدی به آنان زدند که البته در پی این حمله بود که گروهک ارتش آزاد، عشایر را به انتقام‌گیری تهدید کرد.

شایان ذکر است در هفته‌های گذشته، مردم سوریه اقدام به ایجاد گروه‌هایی مردمی کردند با عنوان "کمیته مردمی دفاع از میهن " کردند. این کمیته که با الگوگیری از نیروهای بسیج جمهوری اسلامی تشکیل شده است، جوانان را برای مبارزه با گروه‌های تروریست مسلح آموزش می‌دهد.

اما در مقابل روزنامه "ایدین لیک" ترکیه در گزارشی از هدایت و راهبری طرح آموزش و مسلح سازی بیش از 5 هزار نفر از تروریست‌های ضد دولت بشار اسد، در پایگاه آمریکایی انجرلیک در استان ادانای ترکیه با فرماندهی "داریا دارنل" سرکنسول آمریکا در این استان پرده برداشت. در این گزارش آمده است که مخالفان سوری در این مرکز آموزش عملیات‌های تروریستی دیده و پس از تطمیع مالی و تجهیز شدن با انواع سلاح‌های مدرن سبک و نیم سنگین روانه خاک سوریه می‌شوند. در میان سلاح‌هایی که در اختیار تروریست‌ها قرار می‌گیرد سکوهای پرتاب موشک‌های ضدهوایی که قابلیت نصب بر پشت خودروها را دارند و مقادیر زیادی موشک و راکت به چشم می‌خورد. آیدین لیک تصریح کرد که تاکنون پنج هزار تن از تروریست‌هایی که در حال حاضر در خاک سوریه مشغول خونریزی و کشتار غیرنظامیان و نیروهای امنیتی سوریه هستند در پایگاه انجرلیک آموزش دیده‌اند.

داریا دارنل سرکنسول آمریکا در آدانا ماموریت دارد در کشورهای منطقه جبهه های مخالف دولت سوریه را سازماندهی کرده و این جبهه‌ها را آماده شورش کند و از بدو آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از پایگاه انجیرلیک به عنوان مرکز کنترل و هدایت بحران استفاده کرده است.

دارنل کار انتقال مهمات به خاک سوریه را نیز با همکاری کامیون‌های ترکیه‌ای انجام داده و گفته می‌شود کامیون‌های ترکیه‌ای که چندی پیش در خاک سوریه به آتش کشیده شدند، در حقیقت کار نقل و انتقال مهمات برای تروریست‌ها را انجام می‌دادند. منابع مطلع در گفتگو با آیدین لیک تاکید کردند که دولت آنکارا به طور کامل در جریان فعالیت‌های غیرقانونی دارنل سرکنسول آمریکا در خاک ترکیه قرار دارد و حتی از وی و فعالیت‌هایش حمایت می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: "باراک اوباما" یک حکم محرمانه را امضا کرده که طبق آن مجوز حمایت آمریکا از گروهک‌های مسلح سوریه را که به دنبال براندازی دولت سوریه هستند، صادر کرده است. این حکم اوباما که اوایل سال جاری میلادی تصویب شده و معروف به "حکم" اطلاعاتی است به طور گسترده‌ای به سازمان "سیا" و دیگر سازمانهای اطلاعاتی آمریکا اجازه می دهد هرگونه امکانات و حمایت‌هایی را که به خلع اسد از قدرت کمک می‌کند در اختیار گروهک‌های مسلح سوریه قرار دهند.

گروه‌های مسلح نیز که با عدم استقبال مردم حلب مواجه شدند، با اتکا به حمایت خارجی دست به ایجاد ناآرامی و درگیری در شهر حلب زدند. ناصر وابسته به گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه در اقدامی بی‌رحمانه 15 نفر از مردم را در کنار دیوار یک مدرسه که مقر عناصر مسلح شده بود، اعدام کردند. از جمله این کشته شدگان، رئیس عشیره آل بری نیز بود. انتشار تصویر این اعدام و انتشار خبر آن خشم عشایر حلب را برانگیخت و اعلام کردند که در کنار ارتش علیه عناصر ارتش آزاد مبارزه خواهند کرد. عشایر آل بری، البجاره، السخانه، العساسنه و البطوش در حلب در توافقی با یکدیگر برای تشکیل گروهی مبارز علیه گروه‌های مسلح در این شهر متحد شدند. گفته می‌شود تعداد داوطلبانی که به این اتحاد خواهند پیوست تا 40 هزار داوطلب می‌تواند افزایش پیدا کند.

شکست گروهک‌های مسلح در حلب آنهم پس از شکست سنگین در دمشق، پس از آن ادامه یافته است که سران سیاسی مخالفان سوریه در قاهره و ترکیه دچار اختلافات شدید شده‌اند و هر یک لیستی برای دولت انتقالی سوریه اعلام کرده‌اند.


+ نوشته شـــده در جمعه 91/5/13ساعــت 7:52 صبح تــوسط عباس | نظر