سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نمک شناسی به سبک عسگراولادی؛تجلیل ازهاشمی و ناطق

نمک شناسی به سبک عسگراولادی؛
در تکمیل سخنان اقای عسگر اولادی اضافه کرد که حقیقتا امثال آقای هاشمی و ناطق در جهان اسلام کمیابند و کمتر پیش می آید که مردم از جان و مال خویش برای روی کار آمدن برخی افراد بگذرند اما آن مسئول در پاسخ به سالها لطف و خدمات مردم، به رای و انتخاب مردم توهین کند.
عسگراولادی، سیاستمدار کهنه کار حزب موتلفه در سخنانی جالب گفت: متاسفانه برخی سخت‌گیری‌هایی راجع به آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و آقای ناطق‌نوری می‌شود که اگر ما به وضعیت دنیای اسلام نگاه کنیم، می‌بینیم که آنها چراغ برداشته و به‌دنبال افرادی مانند ‌هاشمی‌رفسنجانی و ناطق‌نوری می‌گردند.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک،حزب موتلفه و سیاستمدارانش این روزها بعنوان یک جریان نفوذی در جامعه اصولگرایی شناخته می شوند. موضوعی که نیاز به اسناد و مدارک زیادی ندارد و تنها می توان با رصد سخنان اعضای این حزب و حمایتهایشان از برخی افراد و جریانات اصلاح طلب و در مقابل موضع گیریهای اعضای شاخص این حزب علیه جریانات اصیل اصولگرایی بدست آورد.

موتلفه بعد از موضع گیریهای افراطی علیه برخی اشخاص و جریانات اصولگرایی این روزها بی پرده از برخی سیاسیون و جریانات که در ایام فتنه عملکرد مثبتی نداشته اند، حمایت می کند و این حمایتها تا حدی برای افراد و جریانات مطرود نشاط آور بوده است که اصلاح طلبان و تریبونهای رسانه ای آقای هاشمی رفسنجانی از این عملکرد تجلیل گسترده ای نموده اند.



روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز آنچنان از سخنان عجیب و قابل تامل عسگراولادی به وجد آمده بود که برخلاف منش و رویکرد افراطی گذشته خود، امروز سخن از اعتدال و میانه روی به میان آورد و نوشت: انتقاد از تندروی و افراط و تفریط بتدریج در حال تبدیل شدن به یک گفتمان فراگیر در سطوح مختلف است و سیاسیون از نحله‌های مختلف را به واکنش و مذمت این رفتارگزینی‌های فاقد عقلانیت و تدبیر واداشته است. اعتدال رمز ماندگاری و نقطه ثقل ثبات است، از همین رو عقلا و ریش‌سفیدان سیاسی فارغ از جناح‌بندی یا تعلق‌خاطر به طیف سیاسی متبوع خود با اندوخته چند دهه تجربه و شناخت جامعه مالوف بر ضرورت میانه‌روی و اعتدال تاکید می‌ورزند و همگان را به اجتناب از پرخاشگری و زیاده‌گویی که در سیاست‌ورزی تندروانه و ملهم از افراط و تفریط سرنوشت محتوم مروجان است، دعوت می‌کنند. اعتدال ضرورت همیشگی و غیر قابل چشم‌پوشی عمل‌ورزی سیاسی است اما این ضرورت به هنگامه مخاطرات و تهدیدات به‌مثابه پاشنه آشیلی است که می‌تواند توازن و آرامش را به سپهر عمومی جامعه تزریق کند و در برابر مخاطرات چون سدی سترگ باشد و در امواج متلاطم، سکان کشتی را در مسیر مطلوب باقی نگه دارد.
 چند صباحی هست که در جبهه اصولگرایان اظهارات تند و به‌دور از درایت سیاسی‌‌ مبنی بر نادیده گرفتن حق سیاست‌ورزی طیف رقیب دیده می‌شود و کنشگران منتسب به این طیف به انحاء مختلف که ازجمله آن شرط گذاری یا انتساب اتهام‌های ریز و درشت به اصلاح‌طلبان است آنان را از حضور در عرصه سیاسی برحذر می‌دارند و به‌زعم خودشان این طیف فاقد صلاحیت لازم برای حضور همسنگ و همسان با آنها در سپهر سیاسی است. آنها معتقدند حضور اصلاح‌طلبان در عرصه مهمی چون انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف به شروطی است که آنان تعیین می‌کنند. به‌رغم این نگاه ناروا و فاقد اصالت قانونی که برآمده از تنگ‌نظری سیاسی است، عقلا و ریش‌سفیدان این مجموعه نگاهی دیگرگونه و توأم با درایت به این مقولات دارند. حبیب‌الله عسگراولادی که سابقه پنج دهه فعالیت مستمر در عرصه سیاسی را در کارنامه خود دارد و سال‌های متمادی سمت دبیرکلی حزب موتلفه به‌عنوان یکی از مجموعه‌های بنیادین در شاکله اصولگرایی را برعهده داشته علاوه بر آنکه از منازعه‌جویی در فضای سیاسی و برخورد نامنصفانه با اصلاح‌طلبان انتقاد کرده با اشاره به آیت‌الله ‌هاشمی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری آنان را سرمایه‌های گرانسنگ و بی‌بدیلی عنوان داشت که در جهان اسلام کمیاب هستند و همگان به‌دنبال دستیابی به این اسوه‌های مبارزه و سیاستمداران باتجربه هستند و نباید با برخورد احساسی زمینه آسیب به جایگاه آنان را فراهم کرد و از نقش راهبردی و فرصت‌افزای آنان بی‌بهره ماند.


آرمان در ادامه نوشت: 
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که در جمع طرفداران حزب موتلفه سخن می‌گفت؛ مدل رقابت انتخاباتی در کشورمان را ملهم از دو روش دانست؛ روش منازعه‌ای و روش مناقشه‌ای. وی در تشریح این دو سبک خاطرنشان کرد: در چارچوب مناقشه‌ای هر کسی نقش خود را باید بگوید و اینکه گفتمان و برنامه‌اش چیست اما در منازعه، دو طرف رقابت می‌خواهند همدیگر را از بین ببرند. وی با رد دیدگاه منازعه‌ای و اظهارات بعضی اصولگرایان نسبت به انتخابات تصریح کرد: در رقابت نباید آهنگ نزاع داشت و باید سعی کنیم با نقش رقیب برخورد نکنیم، ما حق نداریم بگوییم اصلاح‌طلبان نیرویی نیستند و یا طرفداران آنها افسردگی روانی دارند. ما معتقدیم اصلاح‌طلبانی که اسلام، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و خط امام و رهبری را قبول دارند به شرط تائید شورای نگهبان در درون مجموعه نظام هستند. اشاره وی در این بخش از سخنانش به همقطارانی است که فارغ از چارچوب‌های قانونی برای حضور اصلاح‌طلبان خط و نشان می‌کشند و به الزامات قانونی اعتنا نمی‌ورزند. عسگراولادی در ادامه سخنان خود حمله نامنصفانه به رقیب و استفاده از ادبیات نامربوط را به‌دور از رعایت قواعد رقابت سالم عنوان می‌کند و خطاب به اصولگرایان می‌گوید: ما باید در انتخابات نقش خود که برنامه و گفتمان ما است را بگوییم و نقش رقیب را کمرنگ نکنیم. 

هاشمی و ناطق شخصیت‌های گرانسنگ!

روزنامه اصلاح طلب آرمان بعد از تمجید مکرر از عسکراولادی بخاطر چنین اظهار نظر جالبی نوشت: در طول سه سال گذشته و پیرو رویدادهای انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری موجی از حملات و تخریب‌های نامنصفانه و به دور از اخلاق‌مندی توسط رسانه‌ها و برخی جریان‌ها علیه آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری به‌راه افتاده بود و ناخیرخواهان با سوءاستفاده از فضای ملتهب سیاسی به دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی و مغرضانه چند دهه‌ای خود با این دو یار دیرین انقلاب و نظام بودند. آنان گمان می‌برند که با این حملات و اظهارات ناپخته و فاقد خیرخواهی می‌توانند نقش این دو را در سپهر سیاسی با نقصان و کاستی روبه‌رو کنند و آنان را به حاشیه برانند اما آیت‌الله ‌هاشمی باوجود تمامی نامهربانی‌ها و فشارهای ممتد هیچ‌گاه نگذاشت تا چراغ اعتدال‌ورزی در سپهر سیاسی خاموش بماند و در دیدارهای مختلف با اقشار و اصناف گفتنی‌ها را گفت و چون سدی سترگ در برابر استیلاجویی تندروها و گفتمان افراط و تفریطی ایستادگی کرد. حجت‌الاسلام ناطق‌نوری نیز که از رفتارها و اتهام‌زنی‌ها به وضوح دلگیر به‌نظر می‌رسید، درجهت حفظ وحدت چند صباحی سکوت اختیار کرد و در برهه اخیر شاهدیم که بر حجم فعالیت‌های سیاسی خود افزوده است و
 به‌عنوان یک اصولگرای معتدل و مورد احترام طیف مقابل با نزدیکی به بزنگاه حساس انتخابات وارد گود سیاست شده تا با حضور و تاثیرگذاری سیاسی‌اش جبهه اعتدال‌ورزی را استحکامی دوچندان ببخشد. آیت‌الله ‌هاشمی هم چندی پیش اعلام داشت که مردم از وی انتظار دارند تا در عرصه سیاسی فعال‌تر باشد و جملگی این اقدامات نشان می‌دهد که بزرگان عرصه اعتدال و خردورزی قصد دارند با حضور خود سپهر سیاسی را به سمت آرامش و توازن سوق بدهند. عسگراولادی نیز که از زمره ریش‌سفیدان عرصه سیاسی است با اشاره به نقش بی‌بدیل این دو و انتقاد از رفتارهای نامنصفانه در سخنان خود خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی سخت‌گیری‌هایی راجع به آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی و آقای ناطق‌نوری می‌شود که اگر ما به وضعیت دنیای اسلام نگاه کنیم، می‌بینیم که آنها چراغ برداشته و به‌دنبال افرادی مانند ‌هاشمی‌رفسنجانی و ناطق‌نوری می‌گردند. وی با اشاره به اهمیت وحدت از برخوردهای احساسی که مانع تحقق این گزاره است، گلایه دارد. عسگراولادی در بخش پایانی سخنان خود به قانونمندی تاکید دارد و تصریح می‌دارد که اگر نامزدی در روند قانونی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت باید از تخریب پرهیز کرد و به اخلاق اسلامی پایبند بود.


این روزنامه آرمان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و پایان مطلب منتشره خود، چاشنی اخلاقی منش یک روزه خود را بیشتر کرد و نوشت: تندروی به‌مثابه سم مهلکی که باعث تزلزل ساختارهای عقلانی می‌شود و سپهر سیاسی را به وادی رقابت‌های منازعه‌انگیز و ناخیرخواهانه سوق می‌دهد و جز فرصت‌سوزی ثمری نخواهد داشت باید لگام زده شود و این رفتارگزینی در پس اعتنا به عقلانیت و خردورزی به محاق برود. اعتدال و میانه‌روی در تضاد با تندروی و حواشی مضر پیرامونی آن است و برای کنترل و حذف این نابهنجاری می‌توان با بهره‌جویی از سرمایه اعتدال‌ورزی با تاسی به چهر‌ه‌هایی که این منش را همواره حفظ کرده‌اند و در سیاست‌ورزی آنان به شکلی نهادینه شده این راهبرد پی گرفته شده است مانع استیلای دیدگاهی شد که جز خود هیچ‌کس را برنمی‌تابد. دیدگاهی که سرنوشت محتومی خواهد داشت و میدانداری آن در سپهر سیاسی بی‌گمان آسیب‌زننده خواهد بود. اکنون بیش از هر زمانی نیازمند سیاست‌ورزی عقلا و ریش‌سفیدانی هستیم که در طول سه دهه تجارب گرانسنگی را اندوخته‌اند و اعتنا به منش آنان می‌تواند ما را از گذرگاه‌های سخت و صعب‌العبور به سلامت گذر دهد.

اینکه اقای عسگراولادی و روزنامه آرمان تا چه حد صداقت و کارشناسی را در ذکر مطالب و دیدگاه های خود خرج می نمایند، نیاز به توضیح زیادی ندارد و آنرا می توان از پاسخ اخیر مردم در انتخابات مجلس نهم دریافت کرد اما در پایان تنها دو نکته را متذکر می شویم و قضاوت در قبال این اظهارات را به مخاطبان فهیم خود واگذار می کنیم:

1- از اینکه یک رسانه اصلاح طلب بعد از سالها افراطی گری و تندروی اصلاح طلبان و ضربات سختی که با تندروی های خود به انقلاب، نظام و مردم شریف ایران وارد کرده اند به فکر اعتدال افتاده است؛ جای بسی تقدیر دارد اما مردم انتظار دارند که این رسانه از نقش خود و دوستانشان در اغتشاشات 88 که اوج بی منطقی و تندروی را در فضای سیاسی کشور به نمایش گذاشتند، توضیح دهید و از مردم عذرخواهی کنند و سپس از واژه ای مقدس به نام اعتدال که دستور صریح دین مبین اسلام می باشد و اصولگرایان همواره بدان عمل نموده اند، سخن به میان آورد.


2- اینکه آقای عسگراولادی انتقاد به برخی مردوین فتنه را سختگیری محسوب کنند و مدعی شوند که جهان اسلام چراغ برداشته و بدنبال امثال هاشمی و ناطق می گردند، از طنزهایی است که نیاز به توضیح زیادی ندارد و صرفا می توان آنرا نوعی نمک شناسی از سوی آقای عسگراولادی در قبال سالها خدمات خاندان هاشمی به حزب موتلفه قلمداد کرد و در تکمیل سخنان اقای عسگر اولادی اضافه کرد که حقیقتا امثال آقای هاشمی و ناطق در جهان اسلام کمیابند و کمتر پیش می آید که مردم از جان و مال خویش برای روی کار آمدن برخی افراد بگذرند اما آن مسئول در پاسخ به سالها لطف و خدمات مردم، به رای و انتخاب مردم توهین کند و به جای دفاع از حق مردم آب به آسیاب دشمن و فتنه گران بریزد.









+ نوشته شـــده در دوشنبه 91/5/30ساعــت 12:46 عصر تــوسط عباس | نظر