سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازداشت دیرهنگام 16 اخلالگر بازار ارز

بسمه تعالی

بازداشت دیرهنگام 16 اخلالگر بازار ارز

در پی نوسانات بازار ارز و التهابات اقتصادی ناشی از آن، براساس شواهد و قرائن قابل پیش بینی بود که دست هایی در کار است تا آرامش به بازار ارز بازنگردد و حاشیه امنی برای اخلالگران و سودجویان و رانت خواران باشد. اما روز پنج شنبه دادستانی عمومی و انقلاب تهران از بازداشت 16 نفر از عوامل عمده اختلالات ارزی خبر داد.
براساس اعلام دادستانی تهران 16 نفر از عوامل عمده اختلالات ارزی که با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن و با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش آمده در بازار ارز را فراهم کرده بودند دستگیر شدند.

این افراد از فضای موجود به طریق غیرقانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره برداری کرده بودند.
خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی به صورت گسترده، خرید و فروش قاچاق ارز، تشکیل باندهای سازمان یافته و انجام معاملات ارز به صورت صوری و غیرواقعی با هدف افزایش قیمت ارز به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در کسب و کار و بازار و تحصیل مال نامشروع از طریق اقدامات مذکور که باعث بالا بردن غیرمنطقی نرخ ارز و متشنج کردن فضای ارزی کشور شده و موجبات تضییع حقوق مردم را فراهم کرده بود از جمله اتهامات این افراد است.
این اقدام در خور تحسین دادستانی و دستگاه قضایی در حالی است که افکار عمومی انتظار داشتند خیلی زودتر از این، اخلالگران بازار ارز شناسایی و دستگیر می شدند.
این گزارش می افزاید، به عنوان مثال گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان یاد شده از طریق اقدامات مجرمانه مذکور ظرف یک سال اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.
گفتنی است؛ سؤالی که بر مبنای گزارش دادستانی مطرح می شود این است که چرا در حالی که این روند غیرقانونی و پرتخلف طی یک سال اخیر جریان داشته، اقدامات اطلاعاتی، تحقیقاتی و قضایی در جهت شناسایی اخلالگری که میزان گردش مالی او به رقم هنگفت هزار میلیارد تومان رسیده پیش از این به سرانجام نرسیده است.
پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران در خاتمه افزوده است که در این پرونده متهمان دیگری نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند که اطلاع رسانی در این زمینه متعاقباً صورت خواهد گرفت.
خاطرنشان می شود طی هفته ها و ماه های اخیر که التهابات و نوسانات بازار ارز به اوج رسیده و انتظار بود تا اطلاع رسانی صحیح و بهنگامی برای افکار عمومی انجام شود این کار صورت نگرفت. اکنون افکار عمومی این مطالبه بحق را دارد تا درباره این اخلالگران و شناسایی دیگر اخلالگران بازار ارز، دستگاه قضایی اطلاع رسانی نماید و عموم مردم در انتظار مجازات عادلانه و قاطعانه با آنها هستند.
ضرورت مقابله با قاچاق 
30 میلیارد دلار کالا در سال
از سوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد که واردات باید توسط دولت ساماندهی و از ورود سالیانه 30 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود.
علیرضا منادی سپیدان افزود: در حال حاضر انواع و اقسام کالاهای غیرضروری وارد کشور شده و میزان زیادی ارز بابت واردات این کالاها پرداخت می شود.
عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس افزود: سالانه حدود 30 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که باعث از بین بردن اشتغال و تولید کارخانه های داخلی می شود و دولت در راستای ساماندهی تقاضا برای ارز، باید جلوی قاچاق را بگیرد.
وی با اشاره به اینکه قرار بود دولت 30 درصد از درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را به تولید اختصاص دهد به «فارس» گفت: دولت با اعلام اینکه همه درآمد هدفمندی را به مردم می دهیم به تولید ظلم کرد، با افزایش هزینه های تولید و افزایش قیمت ها تمام مردم دچار مشکل می شوند.
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین قرار بود 20 درصد از درآمد هدفمندی صرف جبران هزینه دستگاهها و سازمانهای دولتی شود که دولت آن را هم نپرداخت و نتیجه این شد، اکثر ادارات و بیمارستان های دولتی دچار مشکل شده اند و خدمات به مردم نمی دهند و فعالیت آنها به سختی پیش می رود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: چگونه بود که در جنگ تحمیلی مدیریت جنگ برعهده یک فرمانده مدیریت بحران سپرده شد، اما امروز جنگ اقتصادی است و مدیریت ارزی کشور را به دست مدیری داده اند که به هیچ وجه مدیر بحران نیست. ممکن است در شرایط عادی بتواند مدیریت کند، اما به هیچ وجه نمی تواند بحران ارزی را حل کند.
وی تاکید کرد: التهاب بازار ارز هیچ دلیلی جز سوءمدیریت ندارد و اولین دلیل مشکل بازار ارز سوءمدیریت است؛ در حالی که اقتصاد کشور بنا به گفته رئیس جمهور قریب به 100 درصد دولتی است و هر مشکلی در آن وجود دارد، از بابت سوءمدیریت دولت است.
منادی گفت: اگر مدیر خوبی برای بانک مرکزی و مدیریت مندی انتخاب شود مشکل به راحتی قابل حل است.
همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: افرادی که به دنبال اخلال در بازار ارز هستند و در این مسیر با دشمنان همکاری می کنند باید بدانند که با آنها شدیدا برخورد خواهد شد.
محمداسماعیل کوثری افزود: علی رغم تصور مقامات کاخ سفید تحریم ها تاثیر چندانی بر اقتصاد مانداشته و در آینده نزدیک ما شاهد کاهش قیمت ارز و نقش بر آ ب شدن نقشه های غربی ها خواهیم بود.
وی افزود: مرکز مبادلات ارزی که به تازگی کار خود را آغاز کرده به زودی نبض بازار را در کنترل خود خواهد گرفت و حباب قیمت دلار در آینده ای نزدیک خواهد ترکید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: افرادی که با بالا بردن قیمت ارز به دنبال سودجویی و نیز همکاری با استکبار و خوشحال کردن آنها هستند باید بدانند که با آنها شدیداً برخورد شده و آنها و اربابانشان از کرده خود پشیمان خواهند شد.
تحقیقات کمیسیون اصل 90 از اخلال بازار ارز
از سوی دیگر؛ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت که این کمیسیون نتیجه تحقیقات خود درباره دلایل نابسامانی و عوامل اخلالگر در بازار ارز را ظرف 20 روز آینده اعلام می کند.
محمدعلی پورمختار اظهار داشت: کمیسیون اصل 90 از بدو نابسامانی در بازار ارز و بروز گرانی ها، دلایل آن را مورد بررسی قرار داد که این بررسی ها همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در این مدت هر هفته به صورت مستمر با کارشناسان و مسئولان ذی ربط جلسه داشتیم و بررسی کردیم چه بخشی از نابسامانی ها ناشی از تحریم و چه بخشی ناشی از عملکرد حوزه های مختلف است.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره هویت دستگیرشدگان به اتهام اخلال در بازار ارز اظهار داشت: حدود 10 روز پیش 8 نفر و روز چهارشنبه هم 8 نفر به اتهام اخلال در بازار ارز دستگیر شدند.
پورمختار افزود: این افراد بخشی از کسانی هستند که در زمان جنگ هم براساس منافع خود به دنبال بر هم زدن نظم بازار به منظور دستیابی به سود سرشار و بادآورده بودند و امروز هم با همان انگیزه فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه دستگیری اخلالگران در بازار ارز کار دشواری نیست، افزود: کنترل بازار، حساب ها و جا به جایی پول ها در اختیار بانک مرکزی و بانک هاست و با یک برنامه ریزی می توان اخلالگران را شناسایی کرد.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به مسئولان نظارتی توصیه کرد وظایف نظارتی خود برای کنترل ارز و تنظیم بازار را به صورت جدی تر پیگیری کنند تا از تکرار بروز اختلالات اخیر جلوگیری شود.
پورمختار به «فارس» گفت: کسانی که نظارت و تأمین به موقع ارز و کالاهای اساسی مورد نیاز را در دست دارند نباید از شرایطی که بعضا پیش می آید و مشکل آفرین می شود، غافل شوند.
وی در پایان با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 نهایتا ظرف 20 روز آینده نتیجه تحقیقات خود درباره «دلایل نابسامانی و عوامل اخلالگر در بازار ارز و وابستگی و مرکز فرماندهی آنها» را اعلام می کند.
 


+ نوشته شـــده در شنبه 91/7/15ساعــت 9:8 صبح تــوسط عباس | نظر