سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پس لرزه های بازداشت اخلالگران ،بازار گیج ارز؛

بسمه تعالی

پس لرزه های بازداشت اخلالگران بازار گیج ارز؛

همه فروشنده اند

همزمان با دستگیری اخلالگران بازار ارز، قیمت دلار همچنان رو به کاهش است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، دیروز بازار ارز علاوه بر کاهش قیمت ها با سردرگمی و گیجی دلالان نیز همراه بود، زیرا قیمت های متفاوتی برای دلار از سوی صرافی ها همراه بود که از 2500 تا 2700 تومان نوسان داشت.
یکی از دلالان در گفت وگو با خبرنگار کیهان که از او پرسید قیمت دلار امروز چند است؟ گفت: تا این ساعت (5/11) صبح هنوز قیمت ها به دست نیامده و بازار گیج است.

دلالان که هفته گذشته سود کلانی به جیب زده بودند، دیروز به علت نرسیدن به قیمت واحد، سرگردان، دست روی دست گذاشته بودند. نه می خریدند و نه می فروختند. صرافی ها نیز فقط فروشنده بودند.
در همین رابطه یکی از صرافان خیابان فردوسی تهران به خبرنگار ما گفت: روز شنبه نرخ دقیقی برای قیمت دلار در بازار آزاد در نیامد و به همین دلیل قیمت دلار نوسان متعددی داشت و هر صرافی یک قیمتی ارائه می داد.
یک صراف دیگر نیز به فارس گفت: روز شنبه اغلب مراجعه کنندگان به بازار ارز فروشنده بودند.
وی با اشاره به روند کاهش قیمت ها در بازار آزاد افزود: به دلیل اینکه تقاضای خرید ارز پایین است لذا به نظر می رسد قیمت دلار در روزهای آینده باز هم کاهش می یابد.
از سوی دیگر مرکز مبادله ارز هم دیروز نرخ دلار را نسبت به روزهای گذشته پائین تر آورد و معادل 2597 تومان تعیین کرد.
این در حالی بود که قیمت دلار در این مرکز روز پنج شنبه بیش از 2650 تومان بود.
همزمان با کاهش نرخ دلار در مرکز مبادله قیمت سایر ارزها نیز با افت محسوسی روبرو بود به طور مثال یورو 3385 تومان شد و یا لیر ترکیه به 1439 تومان تنزل یافت.
اقدام جدید بانک مرکزی
در همین حال بانک مرکزی به منظور توسعه فعالیت مرکز مبادله ارز، دستورالعمل اجرایی نحوه خرید و فروش ارز به نرخ این مرکز را به بانک ها ابلاغ کرد. 
در بخشی از این ابلاغیه آمده است: بانکها می توانند با رعایت موارد ذیل، نسبت به خرید و فروش ارز با نرخ مبادله ای جهت واردات کالا و خدمات مرتبط با اولویتهای 2 (به غیر از داروهای انسانی)، 3، 4 و 5 اقدام نمایند. در این دستورالعمل، بانکهای ملت، کشاورزی، تجارت، سپه، پارسیان و سامان به عنوان بانک عامل و واسطه و سایر بانکها به عنوان بانک عامل محسوب می شوند. خرید ارز به نرخ مبادله ای صرفا از طریق بانک واسطه تعیین شده امکان پذیر خواهد بود. کلیه بانکهای عامل می بایست نزد بانکهای واسطه حساب ریالی افتتاح نمایند. نرخ ارز مبادله ای به طور روزانه از سوی بانک مرکزی به بانکها اعلام و در سایت بانک (بانک مرکزی) برای عموم قابل دسترسی می باشد. کلیه متقاضیان ارز به نرخ مبادله ای با ارائه اسناد و مدارک لازم از جمله اوراق ثبت سفارش با اولویتهای یاد شده، می توانند به شعب ارزی بانکهای عامل مراجعه نموده و به میزان مبلغ مندرج در ثبت سفارش درخواست خرید ارز نمایند. با توجه به نوع ارز، محل عرضه و مقصد ارز و همچنین نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی در ابتدای هر روز، در صورتی که متقاضی خواستار استفاده از ارز با نرخ مبادله ای باشد، بانکهای عامل می بایست پس از کنترل اسناد و مدارک و تطبیق اطلاعات اوراق ثبت سفارش با اطلاعات مندرج در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، به منظور دریافت کد تخصیص ارز و صدور گواهی ثبت آماری، اطلاعات مربوطه را از طریق پرتال ارزی به اداره نظارت ارز بانک مرکزی ارسال نمایند.
تامین ارز 880 واحد تولیدی
از سوی دیگر معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اتصال شعب ارزی تمام بانک ها به سیستم مرکز مبادلات گفت: قرار بود بانک های استان ها یک ماه پس از راه اندازی مرکز به آن متصل شوند اما این اقدام از روز شنبه انجام شد.
مینو کیانی راد در گفت وگو با فارس با ارزیابی عملکرد فعالیت 14 روزه مرکز مبادلات ارزی اظهار داشت: استقبالی که از این مرکز برای تامین نیاز ارزی متقاضیان صورت گرفته، بسیار فراتر از حد انتظار بوده است.
وی افزود: بر این اساس از روز شنبه نیاز ارزی شهرستان ها برای دریافت ارز به نرخ غیر مرجع برای اولویت های 3 تا 6 توسط تمامی شعب ارزی بانک ها پاسخ داده می شود و دیگر نیازی به مراجعه به تهران نیست.
معاون ارزی بانک مرکزی یادآور شد: تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 13 مهر ماه، حدود 880 واحد تولیدی از طریق مرکز مبادلات ارزی به نرخ مبادله ای نسبت به تامین ارز خود جهت واردات کالا با توجه به اولویت های کالاهای مربوط اقدام کردند که با توجه به محدودیت زمانی روز پنجشنبه ارزش مبادلات از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
کیانی راد در ادامه با اشاره به اتصال و ورود تمامی بانک ها به سیستم مرکز مبادلات ارزی برای خرید و فروش ارز متقاضیان یادآور شد: علاوه بر 6 بانک عامل که به این مرکز متصل بوده اند، شعب ارزی 12 بانک دیگر نیز به این مرکز متصل شده اند.
آثار تحریم نیست سوءمدیریت است
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و ویلیام کوهن معاون وی که مسئول تحریم های ایران در وزارت خارجه محسوب می شود در اظهارنظری های جداگانه ای، کاهش ارزش ریال و وضعیت بازار ارز ایران را سوء مدیریت اعلام کرده اند. آنها درا ین باره می گویند: این وضعیت هیچ ربطی به تحریم ها نداشته و تصمیمات مدیریتی بر اوضاع داخل کشور اثر گذاشته است.
فراخوان مسئولان اقتصادی به مجلس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مهم ترین دلیل آشفتگی بازار ارز را سوءمدیریت دولتمردان دانست و از فرا خواندن مسئولان اقتصادی کشور از جمله مسئولان بانک مرکزی به مجلس خبر داد.
ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر درخصوص بخشی از سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه نوسانات بازار ارز ناشی از سیاست های اقتصادی دولت نیست، اظهار داشت: مجموعه عوامل مختلفی در نوسان بازار ارز نقش دارد که یکی از این عوامل سیاست های اقتصادی دولت است.
وی افزود: اگر منظور رئیس جمهور بحث تحریم های اقتصادی باشد ما سهم آن را در به وجود آمدن وضع موجود قبول داریم اما اینکه بگوئیم 100 درصد مسئله مربوط به تحریم ها است این موضوع به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و هر کسی هم که بخواهد روی این موضوع اصرار کند به خودی خود فلسفه وجودی دولت و حکومت را زیر سوال برده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطرنشان کرد: براساس قوانین رسمی کشور اعم از قانون اساسی و قوانین موضوعه امورات اجرایی کشور در همه حال چه با تحریم و چه بدون تحریم بر عهده قوه مجریه است و این قوه طبق وظیفه ای که دارد باید طوری برنامه ریزی کند که کشور با کمترین تبعات از آثار و پیامدهای تحریم عبور کند نه اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از اعمال تحریم ها عنوان کند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات در رابطه با میزان استخراج، عرضه و فروش نفت و همچنین کسب درآمدهای نفتی در اختیار دولت قرار دارد، بنابراین دولت اولین مرجعی است که در صورت بروز نوسان در هر یک از این مولفه ها می تواند با توجه به در اختیار داشتن دقیق ترین نوع اطلاعات هم واقعی ترین پیش بینی ها را داشته باشد و هم درست ترین تصمیمات را بگیرد.
فتحی پور تصریح کرد: بر این اساس، علت اصلی آشفتگی بازار ارز سوء مدیریت و اعمال سیاست های نادرست ارزی توسط مسئولان مربوطه درکشور است.
وی در ادامه درخصوص راه اندازی مرکز مبادلات ارزی بیان داشت: راه اندازی این مرکز توسط مسئولان بانک مرکزی اقدامی غیر کارشناسانه است چرا که نفس انجام چنین کاری موجب به وجود آمدن بازار سیاه ارز در کشور خواهد شد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ارز نباید به صورت مستقیم به افراد پرداخت شود، گفت: باید سازوکاری ایجاد شود که پس از ورود کالا به کشور و ارائه اسناد معتبر پول از طریق بانک ها به حساب طرف های خارجی ریخته شود.
به گفته وی، راه اندازی سیستم سامانه رهگیری از زمان تخصیص ارز تا زمان ترخیص کالای مورد نظر در این رابطه ضروری به نظر می رسد.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 91/7/16ساعــت 8:33 صبح تــوسط عباس | نظر