سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طرحی که چراغ قالیباف را روشن می کند
با تصویب این طرح افرادی چون قالیباف که از مدتها قبل برنامه های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند اما همچنان اصرار دارند که با چراغ خاموش حرکت کنند؛ دیگر نمی توانند با این سیاست فعلی به حرکت خود ادامه دهند و چاره ای جز روشن کردن چراغ کاندیداتوری خود را ندارند. / در انتخابات مجلس نهم؛ تصاویری از سوء استفاده برخی کاندیداها از امکانات شهرداری تهران منتشر گردید که با واکنش مردم و نخبگان روبرو شد

با تصویب طرح جدید مجلس ؛ برخی از کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از جمله آقایان قالیباف، رضایی، پورمحمدی، ضرغامی و چند تن دیگر که سودای ریاست جمهوری را در سر می پرورانند؛ چاره ای جز کنار گذاشتن سیاست چراغ خاموش را ندارند و باید از سمت های خود استعفا دهند.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، چندی پیش حدود 40 نفر از نمایندگان مجلس با امضای طرحی دو فوریتی خواستار آن شدند تا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هم مانند کاندیدای انتخابات مجلس، 6ماه قبل از انتخابات از سمت‌های خود استعفا دهند تا شائبه سوء استفاده از اموال و امکاناتات بیت المال برای برنامه های تبلیغاتی شان بوجود نیاید.

با تصویب این طرح افرادی چون قالیباف که از مدتها قبل برنامه های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند اما همچنان اصرار دارند که با چراغ خاموش حرکت کنند؛ دیگر نمی توانند با این سیاست فعلی به حرکت خود ادامه دهند و چاره ای جز روشن کردن چراغ کاندیداتوری خود را ندارند.

لازم بذکر است که در انتخابات مجلس نهم؛ تصاویری از سوء استفاده برخی کاندیداها از امکانات شهرداری تهران منتشر گردید که با واکنش مردم و نخبگان روبرو شد و حتی دو خودروی شهرداری توقیف شد و برخی از عوامل شهرداری تهران بازداشت شدند.

این موضوع آنچنان زشت و زننده بود که حضرت علامه مصباح یزدی بعدها در اعتراض به این نوع دست درازیها به بیت المال اظهار داشت: در انتخابات گذشته مجلس عده‌ ای در سایه انتساب به نام اشخاص بزرگوار و محترمی که دست آنها را می‌بوسیم، کارهای خطرناکی را انجام داده و برنامه‌های مخربی را طراحی کردند که بسیار خطرناک است. 

علامه مصباح یزدی ادامه داد: گاهی نیز تنها به خاطر نفوذ شخص و داشتن امکاناتی از وی حمایت می‌شد و مثلا از امکانات شهرداری برای انتخابات هزینه می‌شد که چنین عملی با هزینه بیت المال شرعا جایز نیست و این انحراف از تفکر انقلابی و اسلامی است، اما برخی نه تنها از این امکانات در انتخابات استفاده کردند، بلکه به برخی تنها به خاطر اینکه به چنین امکاناتی دسترسی دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند و آن را نقطه قوت خود تلقی کردند، اجازه دخالت در تصمیم گیری‌ها داده شد. 

تصاویری از حمل ابزار تبلیغاتی یک جریان توسط ماشین های شهرداری تهران

 




وی با اشاره به اینکه فتنه اخیر خطر بزرگی برای انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: برخی نه تنها در مقابل فتنه موضع نگرفتند، بلکه با فتنه‌گران رابطه داشتند، لذا این‌ها نقص‌های بسیار بزرگی است که نمی‌توان آن را در انتخابات نادیده انگاشت. 

به هر حال امید می رود که طرح جدید نمایندگان تا حدی جلوی چنین سوء استفاده هایی را بگیرد.

این طرح، طرحی جدا از اصلاح قانون انتخابات است و در قالب دو فوریتی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

بر اساس این طرح، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مشمول قسمت الف ماده 29 انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شوند. این طرح به عنوان یک ماده واحده برای اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ارائه شده است.

استنباط طراحان از ارائه این طرح این است که قانونگذار در زمان تدوین قانون انتخابات شرایطی را در نظر بگیرد تا کاندیدا ها وضعیتشان یکسان باشد؛ مثلا یک نفر وزیر نباشد تا با استفاده از امکانات برای خود کار کند و در قانون انتخابات ریاست جمهوری هم باید این مسئله رعایت شود. به طور مثال یک نفر که رجل سیاسی است و امکاناتی را ندارد باید با شخصی که وزیر است یکسان باشد.

متن کامل طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی  که رئیس مجلس  از آن مسثنی شده، به شرح ذیل است:

*مقدمه (دلایل توجیهی)

باتوجه به ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که جهت رعایت در انتخابات نظام مقدس جمهوری اسلامی و یکسان بودن شرایط برای کاندیداها و بسته نمودن راه استفاده ناصواب احتمالی و ممکن از جایگاه‌ها و امکانات دولتی، مقامات کشوری و لشکری را ملزم نموده که شش ماه قبل از ثبت نام از مقام و شغل خود استعفا نمایند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند و از آنجا که رعایت این امر در جهت اجرای عدالت در مورد مشابه و مهمتر چون انتخابات ریاست جمهوری ارجحیت دارد. لذا لازم به نظر می‌رسد قسمت الف ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به داوطلبان کاندیدایی ریاست جمهوری نیز تسری یابد و در خصوص داوطلبان کاندیدای ریاست جمهوری نیز الزامی گردد.

تبصره: از آنجا که اصل یکصد و چهارده 114 قانون اساسی جمهوری اسلامی مدت ریاست جمهوری را چهار سال و انتخاب مجدد او را به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع دانسته رئیس جمهور از این قانون مستثنی می‌باشد.

*عنوان طرح: طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی

ماده واحده- ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل اصلاح و موارد زیر به شرایط انتخاب شوندگان اضافه گردد.

اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری محرومند، مگر اینکه حداقل 6 ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

1- معاونین و مشاورین رئیس جمهور

2- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین وی

3- رؤسای دفاتر سران سه قوه

4- وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها

5- معاونین و مشاورین وزرا

6- مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا

7- اعضای شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات

8 - رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی

9- رئیس دیوان عالی کشور و معاونین و مشاوری وی

10- دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین وی

11- رئیس دیوان عدالت اداری و معاونین و مشاورین وی

12- رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونین و مشاورین وی

13- رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونین آنان در سراسر کشور

14- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی

15- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی

16- استانداران

17- معاونین و مشاورین استانداران

18- فرمانداران

19- بخشداران

20- شهرداران و رؤسای مناطق شهرداری

21- رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولت

22- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

23- اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها

24- اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسری دارد.

25- رئیس کل بانک مرکزی ایران و معاونین و مشاورین وی

26- رؤسا و سرپرستان بنیادهای (مستضعفان، شهید، 15 خرداد، مسکن) کمیته امداد امام خمینی (ره)،نهضت سواد آموزی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون، معاونین و مشاورین آن.

27- شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات.

 


+ نوشته شـــده در سه شنبه 91/7/18ساعــت 8:25 صبح تــوسط عباس | نظر