سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«بهار اروپایی» نزدیک است! یک مرکز مطالعاتی وابسته به اندیشکده

بسمه تعالی

«بهار اروپایی» نزدیک است! 

یک مرکز مطالعاتی وابسته به اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» با اشاره به روند رو به رشد بحران اقتصادی در اروپا نسبت به وقوع «بهار اروپایی» هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این مرکز مطالعاتی ابتدا با مروری بر تحولات کشورهای عربی مثل مصر، لیبی و تونس و... این سوال را مطرح می کند که «با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر برخی کشورهای اروپایی مثل یونان، ایتالیا، اسپانیا و... آیا ممکن است چنین پدیده ای در اروپا نیز به وقوع بپیوندد؟» این مقاله پژوهشی سپس اینگونه به سوال خود پاسخ می دهد:
«مشکلات اقتصادی اروپا یکی از مهمترین عواملی است که حقیقتا می تواند به بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در این قاره منجر شود. البته این وضع تنها به کشورهای ضعیف اروپا محدود نمی شود چرا که اکنون تمام اروپا سه فصل متوالی است که در رکود به سر می برد.»
در بخش دیگری از این پژوهش می خوانیم: با کنار هم قرار دادن عوامل مختلف، چشم انداز اقتصادی اروپا آنقدر تیره می شود که تمام امیدها برای حل زودهنگام بحران به باد می رود. در حالی که طبق پیمان مالی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی باید در سال 2013 کسری بودجه خود را به 5/1 تا 2 درصد تولید ناخالص ملی خود برسانند تا از این طریق جلوی کاهش ارزش یورو را بگیرند، اما باز هم تمام عوامل نشان می دهد رکود اقتصادی اروپا در سال 2013 شدیدتر هم می شود.
«ای ای آیدیاز» در پایان، مقاله پژوهشی خود را اینگونه به پایان می رساند که: درست است که ضعف چشم انداز اقتصادی می تواند از لحاظ سیاسی مسئله ساز باشد، اما در حقیقت خطر اصلی از آنجا نشأت می گیرد که این قشر جوان هستند که بار اصلی رکود اقتصادی کنونی را به دوش می کشند. در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان در یونان و اسپانیا حول و حوش 60 درصد است و در ایتالیا و پرتغال هم نزدیک به 40 درصد است. اگر قرار باشد تجربه اعراب در اینجا تکرار شود، این آمار یک بمب ساعتی به شمار می آید، آن هم در عصر شبکه های اجتماعی! البته از بین رفتن اعتبار سیاسی منطقه اروپا نیز اوضاع را بیش از پیش آشفته کرده است.
دولت بی ثبات یونان اکنون با رسوایی گم شدن فهرست موسوم به «لیست لاگارد» روبه رو شده است. «لیست لاگارد» فهرستی از کسانی بود که از پرداخت مالیات فرار کرده بودند که در آن نام خانواده ها و سیاستمداران برجسته یونانی هم به چشم می خورد. در ایتالیا هم «پیر لوئیجی بارسانی» که احتمالا در انتخابات ایتالیا پیروز می شود با رسوایی بانک «مونته دپاچی دسینا» روبه رو است و در اسپانیا هم دولت پس از افشای پرداخت های بی حساب و کتاب به اعضای حزب حاکم به شدت زیر سوال رفته است.
نویسنده در پایان ابراز امیدواری کرده که اروپا با «بهار اروپا» روبه رو شود.
 


+ نوشته شـــده در دوشنبه 91/12/7ساعــت 9:14 صبح تــوسط عباس | نظر