سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخنان مهم آیتالله مصباح یزدی در همایش بزرگ جبهه پایداری: اگر به

بسمه تعالی
سخنان مهم آیت‌الله مصباح یزدی در همایش بزرگ جبهه پایداری:
اگر به جبهه‌پایداری اعتماد دارید،تحقیق لازم نیست و الا، واجب‎شرعی است که تحقیق‌کنید/شناخت‌اصلح دلیل بی‌احترامی به دیگر کاندیدا‌ها نیست/ ما مرد وظیفه ایم و این که چه می شود به ما مربوط نیست

 

 عصر امروز یکشنبه، جبهه پایداری با بزرگزاری مراسم باشکوهی در سالن اجتماعات سیدالشهداء رسما حمایت خود از کاندیداتوری دکتر کامران باقری لنکرانی به عنوان چهره‎ای جوان، دانشمند، خوشنام و انقلابی را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام کرد.

به گزارش رجانیوز در این مراسم که با حضور جمع کثیری از حامیان این جبهه سیاسی _ گفتمانی و حضور و سخنرانی علامه مصباح یزدی همراه بود، حجت الاسلام آقاتهرانی، حجت الاسلام بی ریا، حجت الاسلام روانبخش، دکتر سلیمانی، دکتر پرویز داوودی، دکتر حسین صمصامی، دکتر قاضی زاده، دکتر ضرغام صادقی و بسیاری دیگر از چهره های مطرح جبهه انقلاب اسلامی حاضر بودند.

در این مراسم، دکتر قاضی زاده، سخنگوی جبهه پایداری، رسما حمایت این جبهه از کاندیداتوری دکتر لنکرانی را اعلام کرد.

در بخشی از همایش امروز جبهه پایداری، آیت الله مصباح یزدی برای حاضرین به سخنرانی پرداخت. ایشان با بیان اینکه واجب شرعی این است که همه برای انتخاب نامزد اصلح تحقیق کنند، گفت:‌ اگر فردی کاندیدای بهتر و صالح‌تر از خودش را ببیند و کاندیدا شود خیانت کرده است.

به گزارش رجانیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ابتدا با بیان اینکه «بنده با بهره‌ وجودی بسیار کم خود آمده‌ام تا در یک حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری به آن تأکید داشتند، شرکت کنم»، گفت: شاید اکثر شما این روایت را شنیده باشید که مسلمانی که به امور سایر مسلمانان اهتمام ندارد مسلمان نیست؛ معنای این روایت این نیست که هرکس به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد کافر و مرتد است و باید حد ارتداد بر او اجرا شود بلکه معنایش این است که آن شخص بهره کافی از اسلام نبرده است.

علامه مصباح یزدی با طرح این سؤال که اسلام چیست؟ گفت: در یک جمله و به اختصار اسلام را تعریف می‌کنم؛ اسلام عبارت است از راه رسیدن به سعادت حقیقی انسان‌ها در دنیا و آخرت. عقیده ما این است خدا انسان را برای کامل شدن و کامل‌تر شدن آفریده است و پیامبر مکرم اسلام راه را برای رسیدن به سعادت تعریف کرده است. اسلام در واقع تمام جهات ایجاد وجود انسان است که انسان را به حقیقت سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه لازمه اهتمام انسان به امور دیگر مسلمانان ارتباط با انسانهای دیگر است و این همان بعد اجتماعی اسلام است،‌ تأکید کرد: مصداق آن روایت این است که انسان در بعد اجتماعی اسلام فعال باشد و با دیگر انسان‌ها ارتباط بگیرد. انسان باید هر روز که از خواب برمی‌خیزد به این فکر باشد که چگونه به دیگران خدمت کند و چگونه دیگران و خود را در مسیر سعادت هدایت کند. البته خدمت به انسان‌هایی که سعادت انسان‌ها را سلب می‌کنند و با سعادت انسان‌ها دشمنی می‌کنند، خدمت نیست بلکه دشمنی با انسان‌هایی است که می‌خواهند به سعادت برسند.

این استاد فلسفه با طرح این سوال که اهتمام به امور مسلمانان یعنی چه؟ گفت: انسان باید چه دغدغه‌ای داشته باشد. اینکه می‌گوییم انسان باید دغدغه داشته باشد آیا معنایش این است که انسان باید در تمام امور ماتریالیستی دغدغه داشته باشد؟

وی افزود: یکی از نیازهای انسان‌ها بحث غذا است. انسان نمی‌تواند نسبت به گرسنگی انسان دیگر بی‌تفاوت باشد. یکی دیگر از نیازهای انسان امنیت است، انسان نمی‌تواند نسبت به امنیت دیگران بی‌تفاوت باشد؛ بنابراین ما نسبت به نیازهای اقتصادی و مادی انسان‌ها باید دغدغه داشته باشیم.

«در دیگر کشورها بحث نیازهای انسان اصولا روی نیازهایی است که دوام و اعتبارش تا هنگام مرگ است. مثلا تا هفتاد یا صد سال. اما سوال این است آیا ممکن است انسان نیازی داشته باشد که اعتبارش به حیات جسمی او نباشد؟ بله می‌شود، این نیاز، نیاز دینی است. انسان به امنیت، غذا، مسکن و دیگر نیازهای مادی تا زمانی نیاز دارد که در این دنیا زنده باشد اما نیازش به دین این طور نیست.»

وی با بیان اینکه نیاز انسان به دین «الیوم‌الاخر» است و قرآن در این باره تاکید داشته است، افزود: ما از آن عالم تجربه‌ای نداریم و به عقل ما هم نمی رسد که در آن عالم چه خبر است اما خداوند تمام انبیا را مقدمه رسالت پیامبر اسلام (ص) قرار داد تا پیامبر ما از آخرت و عالم دیگر برای ما بگوید.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه باید دقت کرد که در صورت اشتباه در این دنیا در آن دنیا هیچ راهی برای جبران نیست، افزود: آن عالم جای توشه نیست. توشه برای این دنیاست. پس اگر کسی در آن دنیا دست خالی بود و گفت چه خاکی باید بر سرم کنم، هیچ راهی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مقصود ما از تلاش برای سعادت انسان‌ها این نیست که تعداد مسلمانان را زیاد کنیم، خاطر نشان کرد: اینکه بگوییم مثلا یک میلیارد و نیم مسلمان بشود دو میلیارد، یعنی چه؟ آنچه برای ما مهم است سعادت انسان‌هاست و سعادت، همان چیزی است که دین نام دارد و ما آن را اسلام می‌گوییم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه متناهی با نامتناهی هیچ نسبتی ندارند، افزود‌: حتی کسانیکه دوران دبیرستان را گذرانده‌اند می‌دانند که نسبتی بین متناهی و نامتناهی نیست. یعنی انسانی که برای دین مردم و سعادت آنها خدمت می‌کند، خدمتش نامتناهی است اما کسی که برای دنیای افراد خدمت می‌کند خدمتش متناهی است.

وی با اشاره به دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت‌: در آن دوران که بزرگترها یادشان است، مراسمات دینی تعطیل شده بود، خبری از روزه‌خوانی نبود و اسلام اجرا نمی‌شد اما انسانی از تبار خاندان پیامبر و انبیا آمد که فریاد خداپرستی را در ایران بلند کرد و مردم را به اطاعت از خدا دعوت کرد و هر چه در دستش بود در طبق اخلاص گذاشت و برای خدا هدیه کرد.

این استاد اخلاق افزود: بعد از فریاد خداپرستی، یاران پاک که عده آنها کم بود به یاری امام (ره) شتافتند و امام را برای خدمت‌رسانی به اسلام کمک کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه یاران امام برای همراهی با امام سر از پا نمی‌شناختند گفت: بنده شاهد هستم که حتی ما چاپخانه پیدا نمی‌کردیم تا بیانیه‌های امام را چاپ کنیم؛ یادم هست فردی که اکنون هم زنده است، نیمه شب به خانه ما آمد و گفت که می‌خواهد دستگاه چاپ بسازد. گفتم معلوم نیست که امام چنین تکلیفی برای شما تعیین کرده باشد و دوم اینکه چگونه می‌توان با این فرصت دستگاه چاپ ساخت؟ ایشان گفت بنده مامور به نتیجه نیستم و هر چه از دستم برآید برای امام انجام خواهم داد.

وی تصریح کرد: امام (ره) جمله‌ای در آن دوران گفتند که نمی‌دانم چه کسی به ایشان گفته بود آیا به ایشان این جمله الهام شده بود یا نه؟ امام فرمودند یاران من در گهواره هستند و اکنون ما گهواره‌ای‌های امام را می‌بینیم که چه کسانی هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اگر کسی ادعا کند که دست کم 50 درصد از کارهای خوبی که بعد از رحلت امام انجام شده، ثوابش برای امام است، حرف گزافی نزده است. بنده معتقدم اگر امام نبود شرایط طور دیگری رقم می‌خورد آنها تاریخ را عوض می‌کردند حجاب ممنوع می‌شد و چه بلایی سر اسلام می‌آمد. فکر می‌کنم کارهایی که بعد از رحلت امام انجام می‌شود نیمی از ثوابش برای امام باشد.

وی با بیان اینکه ما مامور به نتیجه نیستیم گفت: ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. اینکه نتیجه چه می‌شود بحث دیگری است. مثلا در بحث تقلید از مراجع تقلید باید گفت هرکسی از یک مرجع تقلیدی تقلید می‌کند، آیا این اقدام به این معناست که همه مراجع در همه امور درست فتوا می‌دهند؟ نه اینطور نیست اما کسانی که تقلید می‌کنند وظیفه‌شان این است که اعلم را پیدا کنند و از او تقلید کنند، حالا ممکن است در فتاوا اشتباه هم باشد اما این دلیل نمی‌شود که افراد از مرجع تبعیت نکنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ایران اسلامی اکنون به برکت انقلاب اسلامی معادلات جهانی را به هم ریخته و در امور علمی، فضایی و روابط بین‌الملل تا حدی تأثیرگذار است که آنها می‌گویند اگر ایران نباشد مسائل جهانی حل نمی‌شود، افزود: حالا اگر ما بخواهیم اهتمام به امور مسلمانان داشته باشیم فقط این نیست که اگر پول داریم به فقرا بدهیم بلکه مهم این است که به دین جوانان اهمیت بدهیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دشمنان به قلب جوانان ما حمله می‌کنند و می‌خواهند ایمانشان را از بین ببرند.

وی افزود:‌ باید کسانی سر کار بیایند که دغدغه دین مردم را داشته باشند و اجازه ندهند مسائل دینی کمرنگ شود و خدایی نکرده قوس نزولی داشته باشند. متأسفانه در برخی خواص ما خدمت و اهتمام به امور مسلمانان تنها در امور مادی و فیزیولوژی تعریف شده است در حالیکه برای سعادت انسان‌ها باید دین را به آنها عرضه کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خدمت به انسان‌ها نیازمند تخصص است، افزود: اگر کسی می‌خواهد به بیماری خدمت کند، باید پزشک باشد. اگر کسی می‌خواهد مسکن بسازد باید تخصص داشته باشد اما آیا ممکن است فردی بدون تخصص به انسانها خدمت کند؟ بله کسی که تخصص ندارد می‌تواند با رأی دادن به فرد اصلحی زمینه دین‌داری بهتر جامعه و سعادت بیشتر برای نه تنها 70 میلیون ایرانی بلکه ملت‌های سایر کشورها را هم فراهم کند.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: اگر فرد صالحی سرکار بیاید و دلش برای دین مردم بسوزد می‌تواند خدمت زیادی به مسلمانان در همه ابعادی وجودش بکند.

وی به نیروهای مذهبی و مؤمنان توصیه کرد که برای انتخاب نامزد اصلح هوای نفسانی را کنار گذاشته و تحقیق کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اینکه کسی بگوید اگر فلانی سرکار بیاید پست من تضمین است، یا اینکه در انتخاب اصلح به دوستی و رفاقت اکتفاء‌ کند کار اشتباهی کرده است چرا که باید همه هوای نفس را کنار بگذارند و به اصلح رأی بدهند حتی اگر با آن فرد اصلح کدورت داشته باشند، هم دلیل نمی‌شود که به اصلح رأی ندهند.

وی با بیان اینکه عالم، عالم محدودیت‌هاست، افزود: با توجه به محدودیت‌ها، فشارهای داخل و خارج دشمن نباید این توقع باشد، کسی که سر کار می‌آید همه مشکلات را حل کند. چرا که باید گفت از اول حضرت آدم تا کنون آیا کسی فردی را سراغ دارد که همه مشکلات را حل کرده باشد؟ لذا ما باید توقع محدود و معقولی داشته باشیم تا دشمن سیاه نمایی نکند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود:‌ اینکه فردی برای یک دوره اصلح است، دلیل نیست که برای دوره‌های دیگر و یا پست‌های دیگر اصلح باشد و همینطور باید گفت فردی که برای ریاست‌جمهوری اصلح نیست دلیل نمی‌شود که بگوییم برای دیگر پست‌ها و جاها اصلح نباشد، ممکن است فردی برای تخصص دیگری اصلح باشد.

اگر به دوستانتان در جبهه پایداری اعتماد کامل دارید نیاز به تحقیق نیست

وی با اشاره به انتخاب گزینه اصلح توسط شورای مرکزی جبهه پایداری گفت:‌ اگر شما این دوستانتان را در جبهه پایداری کاملاً مورد اعتماد می‌دانید، نیازی به تحقیق نیست اما اگر غیر از این است واجب شرعی است که تحقیق کنید.

آیت‌الله مصباح یزدی خطاب به اعضای حاضر در سالن سید الشهدا گفت: شما موظف هستید که اگر فرد صالحی غیر از فرد منتخب این گروه را پیدا کردید به او رأی بدهید چون شرعاً باید این کار را بکنید.

وی همچنین گفت: البته اگر کسی فرد دیگری را بهتر از خودش می‌داند و اصلح می‌داند، اگر کاندیدا شود خیانت کرده است ولو اینکه همه مردم از او بخواهند کاندیدا شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: این آقایان ماه‌ها مطالعه کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند تا فرد اصلح را انتخاب کنند و به دیگران معرفی کنند اما شما باید تحقیق خود را انجام بدهید.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دلیل محذوریت و جایگاهی که دارند صلاح نیست از فرد خاصی حمایت کنند و بر همین اساس است که ایشان از کسی حمایت نمی‌کنند،‌افزود: البته وظیفه ما اینطور نیست ما باید نامزد اصلح را بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم تا بتوانیم زمینه خدمت به دین را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه انتخاب نامزد اصلح در یک گروه به معنای این نیست که در دیگر گروه‌ها فرد صالحی وجود ندارد، افزود: بنده اگر موفق به دعا کردن شوم تمام خدمتگذاران به انقلاب را دعا می‌کنم، حتی بنده برخی از خدمتگذاران را به اسم دعا می‌کنم چرا که این افراد، افراد صالحی هستند که به کشور و انقلاب خدمت می‌کنند. در کشور ما افراد صلاحی وجود دارند که دغدغه دارند و بنده به آنها احترام خاصی قائل هستم. مثلاً یک فرمانده ارتش که خدمت می‌کند و صالح است، مورد احترام است و ما باید آنها را دعا کنیم.

*شناخت اصلح دلیلی بر بی‌احترامی به دیگر کاندیدا‌ها نیست

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه شناخت اصلح دلیلی بر بی‌احترامی به دیگر کاندیدا و خدایی نکرده توهین به آنها نیست،‌ گفت:‌ بنده با عمق دل برای برخی آقایان دعا می‌کنم چرا که آنها خدمتگذار هستند پس باید بدانیم شناخت اصلح منافاتی با احترام به دیگران و عدم بی‌مهری به آنها ندارد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه ولایت فقیه و تدابیر رهبر معظم انقلاب گفت: علت پیشگامی انقلاب، ولایت فقیه است. ببینید مردم مصر سالها تلاش کردند اما چون ولایت فقیه نداشتند موفق نبودند پس باید قدر ولایت فقیه را بدانیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پایان گفت: نکته آخر من این است که ما باید توسل به حضرت ولی‌عصر را به عنوان یک نکته مهم و اساسی فراموش نکنیم.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 92/2/2ساعــت 11:4 صبح تــوسط عباس | نظر