سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن/خانه ‏هاى خود را با تلاوت قرآن روشن

بسمه تعالی

نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن/خانه ‏هاى خود را با تلاوت قرآن روشن کنید

قراءة قرآن در خانه

منتشر شده در چهارشنبه, 21 تیر 1391 11:24

بازدید: 624

قرائت و تلاوت قرآن از مهمترین و با فضیلت ترین عبادات است و در این زمینه آیات و روایات متعدّدی وجود دارد. یکی از فروعاتِ مربوط به قرائت و تلاوت قرآن ، توصیه هایی است که اهل بیت علیهم السلام در مورد قرائت قرآن در خانه نموده اند. در اینجا به عنوان نمونه سه روایت را ذکر کرده ایم.

دو تذکّر :

تذکّر اوّل : هرچند بعضی بین قراءة قرآن و تلاوة آن فرقهایی گذاشته اند ، امّا به نظر می رسد در آیات و روایات این دو تعبیر به یک معنا به کار رفته اند و حدّاقلّ تا به حال به دلیل روشن و محکمی که نشان از متفاوت بودن معنای این دو عبارت داشته باشد دست نیافته ایم.

تذکّر دوم : آنچه درون کروشه ( [ ] ) آمده از طرف ما و به منظور شرح و توضیح است.

و امّا روایات :

1 ) از رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم روایت است که فرمود : « نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لا تتّخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصارى ؛ صلّوا فی الکنائس و البیع و عطّلوا بیوتهم ، فإنّ البیت إذا کثر فیه تلاوة القرآن کثر خیره و اتسع أهله و أضاء لأهل السماء کما تضیئ نجوم السماء لأهل الدنیا. »

« خانه ‏هاى خود را با تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را قبرستان نشمارید چنانکه یهودیان و مسیحیان‏ کردند [ که ] در همان کلیساها و معبدهاى خود نماز خواندند و خانه‏ هاى خود را معطّل [ و بى‏ عبادت ] گذاردند ، زیرا چون در خانه بسیار قرآن تلاوت شود ، خیرش فراوان گردد و اهل آن توسعه یابند و همچنانکه ستارگان آسمان براى اهل زمین نور می دهند [ و مى‏ درخشند ] ، [ این خانه ] براى اهل آسمان نور می دهد [ و می درخشد ]. »

2 ) از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده که امیر المؤمنین صلوات الله علیه فرمود : « البیت الذی یقرأ فیه القرآن و یذکر الله عزّ و جلّ فیه تکثر برکته و تحضره الملائکة و تهجره الشیاطین و یضیئ لأهل السماء کما تضیء الکواکب لأهل الأرض ، و إنّ البیت الذی لا یقرأ فیه القرآن و لا یذکر الله عزّ و جلّ فیه تقلّ برکته و تهجره الملائکة و تحضره الشیاطین. »

« خانه ه‏اى که در آن قرآن قرائت شود و ذکر خدا عزّ و جلّ گردد ، برکتش زیاد شود و ملائکه در آن حاضر شوند و شیاطین آن را ترک کنند و براى اهل آسمان نور می دهد [ و مى‏درخشد ] همچنانکه ستارگان براى اهل زمین نور می دهند [ و مى‏درخشد ] ، و همانا خانه ‏اى که در آن قرآن قرائت نشود و ذکر خدا عزّ و جلّ در آن نگردد ، برکتش کم شود و ‏ملائکه آن را ترک کنند و شیاطین در آن حاضر شوند. »

3 ) از امام جعفر صادق صلوات الله علیه نقل شده که فرمود : « إن البیت إذا کان فیه المرء المسلم یتلو القرآن یتراءاه أهل السماء کما یتراءى أهل الدنیا الکوکب الدری فی السماء. »

« چون در خانه‏ اى مرد مسلمانى [ یا به طور کلّی : انسان مسلمانی ] باشد که قرآن تلاوت کند ، اهل آسمان آن خانه را به یک دیگر نشان می دهند چنانکه اهل زمین ستارگان درخشان را به هم نشان می دهند. »

(ویرایش)


+ نوشته شـــده در یکشنبه 92/4/2ساعــت 8:1 صبح تــوسط عباس | نظر