سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آمریکا به دنبال امنیت گورستانی در مصر است/اگر مرسی نتواند به مطا

بسمه تعالی

اگر مرسی نتواند به مطالبات مردم پاسخ دهد قطعا ارتش مصر قدرت را از مرسی می گیرد / آمریکا به دنبال امنیت گورستانی در مصر است

غربی ها استفاده خود را پس از سرنگونی حسنی مبارک بردند. به این مفهوم که با دادن میدان به گروههای تکفیری و وارد کردن این گروههای سلفی چهره کاملا خشنی از اسلام در افکار عمومی غرب و اروپا ترسیم کردند. از آنجایی که اکنون زمینه برای برکناری گروههای سلفی تکفیری فراهم شده است لذا آمریکا سعی می کند برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی میدان را به ارتش مصر بدهد تا بتواند از کودتا یک امنیت گورستانی در مصر ایجاد کند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، به دنبال فراخوان گروه‌های و جبهه مخالف دولت مصر برای برگزاری تظاهرات ضددولتی در اولین سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی، روز گذشته مخالفان در میدان تحریر در قاهره و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

اوج گرفتن اعتراضات مردمی در مصر حکایت از خطر شروع درگیری‌های داخلی و بی ثباتی در این کشور را دارد که در این راستا و به منظور روشن‌تر شدن ابعاد تحولات اخیر مصر، پایگاه 598 در گفتگویی با دکتر حسن هانی زاده  کارشناس ارشد مسائل جهان عرب به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

دکتر هانی زاده ضمن بررسی مهمترین تحولات اخیر مصر اظهار داشت: شدت گرفتن اعتراضات مردمی به دعوت جبهه مخالف دولت حاکم در مصر برآیند برخی اشتباهات مرسی در طول یک سال دوره ریاست جمهوری او بوده است، مرسی پس از انتخابات اخیر و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه به دلیل گرایش به سمت سلفی های تکفیری و وهابی ها به تدریج از جامعه مصر فاصله گرفت و این یکی از اشتباهات بزرگ مرسی بوده و به جای اینکه از همه طیف های سیاسی مصر برای حضور در دستگاههای اجرایی و ادارات دولتی بهره بگیرد صرفا از گروههای سلفی و تکفیری استفاده نمود زیرا که خود را وامدار این گروه های تکفیری می داند.


کارشناس مسائل جهان عرب افزود:  تنگ شدن دایره مشارکت عمومی در مصر و همچنین افراط کاری های سلفی ها و وهابی ها و برخی از اعضای اخوان المسلمین و به شهادت رسانده شیخ حسن شحاته یکی از رهبران شیعیان و سه نفر از همراهان وی توسط گروهای سلفی تکفیری شرایط غیر قابل قبولی برای جامعه مصر به وجود آورد و لذا با توجه به این وضعیت و همچنین افراط کاری محمد مرسی در سیاست خارجی و قطع رابطه با سوریه همه اینها موجب شد که جامعه مصر علیه دولت مرسی دست به تظاهرات بزنند که الان شماری از مردم کشته و نزدیک به هزار نفر در درگیری های داخلی مجروح شده اند.

ایشان با اشاره به نقاط ضعف محمد مرسی در اداره کشور بیان نمود: مشکلات فکری و مدیریتی یک ساله محمد مرسی نشان میدهد که دولت محمد مرسی نمی تواند در برابر اراده مردم مصر مقاومت کند و لذا الان شرایط به نفط مرسی نیست و وظیفه به گونه ای است که ممکن است ارتش این کشور اگر خشونت ها تشدید شود و مرسی نتواند به مطالبات مردم پاسخ دهد قطعا ارتش وارد عمل می شود و قدرت را از مرسی خارج خواهد کرد.

هانی زاده در خصوص شرایط کنونی مرسی گفت: الان مرسی در شرایط کاملا دشواری به سر می برد و خروج وی از کاخ ریاست جمهوری و اینکه وی الان در پناه گاه گارد ریاست جمهوری قرار دارد، اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و خشونت ها تشدید و تظاهرات ادامه پیدا کند قطعا دولت مرسی فلج خواهد شد و اگر این خشونت ها منجر به جنگ داخلی شود یقیناً ارتش مصر وارد عمل می شود و مرسی را برکنار خواهد کرد و پس از مدتی انتخابات کنترل شده بدون حضور اسلامگرایان برگزار خواهد شد بنابراین الان وضعیت در مصر به گونه ای است که احتمال دخالت ارتش برای به دست گرفتن قدرت زیاد است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص خواست غرب از تحولات مصر اظهار داشت: آمریکایی ها و غربی ها استفاده خود را پس از سرنگونی حسنی مبارک بردند. به این مفهوم که با دادن میدان به گروههای سلفی تکفیری و وارد کردن این گروههای سلفی چهره کاملا خشنی از اسلام در افکار عمومی غرب و اروپا ترسیم کردند.

وی افزود: در حالی که این گروههای سلفی تکفیری هیچ ارتباطی به مسلمانان اهل سنت ندارند و یک فرقه گمراه است که آبشخور فکری آنها از وهابیت است بنابراین غربی ها تلقی بسیار خشونت آمیزی از اسلام پیدا کردند و از آنجایی که اکنون زمینه برای برکناری گروههای سلفی تکفیری فراهم شده است لذا آمریکا سعی می کند برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی میدان را به ارتش مصر بدهد تا بتواند از کودتا یک امنیت گورستانی در مصر ایجاد کند تا در حقیقت گروههای سلفی و تکفیری را از صحنه خارج نماید.

+ نوشته شـــده در سه شنبه 92/4/11ساعــت 12:1 عصر تــوسط عباس | نظر