سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی ب روزهای آخرکودتا علیه مرسی /روزنامه انگلیسی گاردین

بسمه تعالی

ب

روزهای آخر مرسی
روزنامه انگلیسی گاردین با استناد به «منابع اطلاعاتی» خود گزارشی از روزهای «آخر مرسی» در کاخ «الاتحادیه» منتشر کرد.
در این گزارش آمده: دو روز قبل از برکناری مرسی، عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش نزد «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر آمد و یک خواسته ساده مطرح کرد: «خودتان از قدرت کنار بروید». مرسی نیز بلافاصله پاسخ داد «مگر از روی نعش من رد شوید» اما در نهایت کار مرسی به جایی رسید که خود را کاملا منزوی، بدون متحد و بدون حامی بین نیروهای پلیس و ارتش دید.
به گفته مقامات ارتش، مسئولان امنیتی و حتی خود اخوانی‌ها، وقتی کماندوهای ارتش برای دستگیری مرسی وارد کاخ ریاست جمهوری شدند حتی اعضای گارد ریاست جمهوری نیز مقاومتی نکرده خیلی راحت کنار رفتند تا مرسی دستگیر شود!
مقامات اخوان‌المسلمین می‌گویند از روز 23 ژوئن یعنی یک هفته قبل از آغاز تظاهرات بزرگ مخالفان، حدس می‌زدند که مرسی به آخر کار رسیده. نظامی‌ها هفت روز به «مرسی» وقت داده بودند تا اختلافات میان خود و مردم را حل کند.
«مرسی» در این چند ماه آخر، تقریبا با همه نهادهای کشور درگیر بود، از سران مذهبی مسلمان و مسیحی گرفته تا دادگستری، نیروهای مسلح، پلیس و آژانس‌های اطلاعاتی، مخالفان سیاسی او هم اعطای اختیارات فراوان به اعضای اخوان‌المسلمین و دیگر اسلامگرایان در دوره مرسی و ناتوانی او در حل مشکلات عدیده اقتصادی مصر را در بوق و کرنا کردند و همین فشار افکار عمومی علیه او را افزایش داد.
بی‌اعتمادی بین «مرسی» و آژانس‌های اطلاعاتی مصر آنقدر زیاد شده بود که آنها شروع کردند به مخفی کردن اطلاعات از او، مثلا استقرار نیروها و خودروهای زرهی در شهرها، بدون اطلاع او صورت می‌گرفت.
پلیس هم در جریان اعتراض‌ها از حفاظت از دفاتر اخوان‌المسلمین در برابر حملات معترضان، خودداری کرد.
همین شد که مرسی وقتی برای بقای خود می‌جنگید، هیچ‌کسی را برای کمک گرفتن نداشت و در این شرایط وی تنها توانست به سفرای کشورهای غربی و گروه کوچکی از دستیارانش در اخوان‌المسلمین متوسل شود. آنها نیز فقط توانستند صحبت‌های دو دقیقه‌ای آخر او را ضبط و منتشر کنند.
«مراد علی» یکی از سخنگوهای اخوان‌المسلمین می‌گوید: «ارتش از قبل تصمیم خود را برای برکناری مرسی گرفته بود. مرسی حاضر شده بود امتیازهایی بدهد، اما هیچ‌ یک از آنها السیسی را راضی نمی‌کرد.»
علی می‌گوید: ما بی‌تجربه بودیم... فکرش را هم نمی‌کردیم بتوانند تا این حد خیانت کنند. آنها اینطور برخورد می‌‌کردند که «یا بروید و اعلام کنید که استعفا می‌دهید، یا ما شما را به زندان می‌اندازیم».
مقامات اخوان‌المسلمین می‌گویند فهمیده بودند که خط پایان نزدیک است. یک سخنگوی دیگر اخوا‌ن می‌گوید: از همان 23 ژوئن می‌دانستیم که همه چیز تمام شده. سفرای غربی به ما گفته بودند!
این سخنگوی اخوان می‌گوید، «آن پترسون» سفیر آمریکا در مصر یکی از این مقامات غربی بوده که از کودتای نظامی کاملا مطلع بود.


+ نوشته شـــده در دوشنبه 92/4/17ساعــت 7:47 صبح تــوسط عباس | نظر