سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیتالله مصباح یزدی : این دنیا محل آزمایش است و همه مشکلات هم نوع
بسمه تعالی
علامه مصباح یزدی در جلسه اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب/
فایده امتحان الهی سنجش میزان اخلاص افراد است/برای عمل به تکلیف باید منتظر زخم زبان‌ها بود

 

 

استاد اخلاق حوزه علمیه یکی از فلسفه‌های وجود معاد را تفاوت قائل شدن میان مؤمنان و گناهکاران دانست و گفت: اگر در مقابل اعمال نیکو پاداشی به انسان تعلق می‌گیرد لازم است که در برابر گناه نیز عذاب ببیند.

به گزارش  رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه سه‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، مشکلات فراوان در زندگی آدمی را مورد توجه قرار داد و گفت: چنانچه انسان در برخی موارد متحمل شکست هم بشود باز هم پلی به سوی پیروزی ساخته است.
 
هرچه انسان خودساخته‌تر باشد آرامش بیشتری خواهد داشت
 
وی افزود: در مکتب‌های بشری برای آنکه انسان‌ها بتوانند پس از بروز مشکلات آرامش یابند از تلقین‌هایی بهره گرفته می‌شود که چندان تأثیرگذار نیستند ضمن این‌که حالت‌های بعد از مصیبت‌ها در حقیقت نوعی رفتار انعکاسی هستند و هرچه انسان خودساخته‌تر باشد آرامش بیشتری هم خواهد داشت.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فوت فرزند میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و آرامش وی پس از این واقعه اظهار داشت: همان روز مهمانانی به خانه این عالم وارسته آمدند و او از آنها پذیرایی کرد و فقط در انتها گفت تشییع جنازه فرزندم فلان موقع است و می‌توانید بیایید، این نوع صبر و آرامش را در هر کسی نمی‌توان یافت.
 
وعده ثواب برای صبر در مقابل مصائب
 
وی ادامه داد: در مکتب دین برای این‌که انسان‌ها به آرامش پس از مصائب برسند وعده ثواب الهی برای صبر در این‌گونه مسائل داده شده است؛ چنانچه نگاه انسان به اتفاقات این دنیا تغییر یابد و بداند که هر آنچه روی می‌دهد از روی حساب و کتاب است آنگاه به آرامش خواهد رسید.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به قدرت و حکمت بی‌نهایت خداوند خاطرنشان کرد: او خلیفه خود را بر روی زمین آفرید و به او قدرت اختیار بخشید تا خود سرنوشتش را تعیین کند بنابراین اگر در مقابل اعمال نیکو پاداشی به انسان تعلق می‌گیرد لازم است که در برابر گناه نیز عذاب ببیند.
 
فرشتگان در قیامت خادمان مؤمنان هستند
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از فلسفه‌های وجود معاد را تفاوت قائل شدن میان مؤمنان و گناهکاران دانست و تصریح کرد: فرشتگان در جهان آخرت به عنوان خادمان مؤمنان مشغول به کارند و این رحمت که فوق همه رحمت‌ها است، به واسطه اعمال خوب اختیاری به آدمیان تعلق می‌گیرد.
وی ظرفیت‌های فراوان موجود در ضمیر انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: پیش‌زمینه استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها این است که آدمی مختار باشد؛ قدرت اختیار این ظرفیت را هم فعال می‌کند که انسان بتواند با توجه به خواسته‌های نفسانی پا روی علایقش بگذارد و فرمان خداوند را بپذیرد هرچند بسیاری از انسان‌ها تنها در مواقع گرفتاری و نگرانی خداوند را یاد می‌کنند.
 
فلسفه آفرینش، آزمایش و امتحان الهی است
 
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: این دنیا محل آزمایش است و همه مشکلات هم نوعی امتحان الهی محسوب می‌شوند زیرا هدف خلقت بشر همین مسأله بوده است و تنها قرآن و اسلام هستند که این نوع فلسفه آفرینش را مطرح می‌کنند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود جهاد فی سبیل‌الله را مورد توجه قرار داد و گفت: این تکلیف الهی دارای سختی‌های فراوانی است زیرا آدمی باید علاوه بر این‌که جان و مالش را فدا می‌کند آماده شنیدن زخم زبان‌های دشمن هم بوده و آبرویش را هم بدهد؛ تنها در این صورت است که معلوم می‌شود کدام‌یک از انسان‌ها حاضرند برای فرمان‌پذیری از خداوند هر کاری انجام دهند.
 
فایده امتحان الهی سنجش میزان اخلاص افراد است
 
وی سنجش میزان اخلاص در نیت‌ها و اعمال را از دیگر فواید امتحان‌های الهی دانست و افزود: مراتب خلوص نیت در همین آزمون‌های دنیایی مشخص می‌شوند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که خداوند می‌تواند همواره فرشتگانی را برای یاری مؤمنان نازل کند اما چنین کاری را انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: این جهان با حساب و کتاب اداره می‌شود و لازمه مختار بودن آدمی این است که خود بتواند تصمیم بگیرد و کارش را انجام دهد بدون این‌که همواره از سوی دیگری حمایت شود.
 
خداوند دنیا را محل آزمایش و صبر بندگان قرار داده است
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: خداوند درصدد است با تبیین صحیح این مسأله که این دنیا محل آزمایش انسان‌هاست، نیروی صبر و مقاومت را در آنها افزایش دهد.
 
وی تأکید کرد: انسان‌هایی که دلبستگی‌های خود را بیش از خداوند دوست دارند در حقیقت در انتظار عذاب الهی نشسته‌اند زیرا همه موارد در این دنیا مقدمه‌ای برای سنجش آنهاست.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که اگر جامعه‌ای لذت‌های دنیا را بیش از خدا دوست داشته باشد چنانچه تحریم‌ها را هم بردارند یک جوری می‌شود گفت: این روحیه مخالف تعالم و آموزه‌های اسلامی است و اگر آن ملت بر خدا توکل کنند وعده الهی در موردشان تحقق یافته و گرفتار خسران نخواهند شد.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 92/4/26ساعــت 6:54 عصر تــوسط عباس | نظر