سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی افراط در خوشبینی به دشمن مذاکرات را به دست انداز اند

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در ابتدا باید گفت که بحث به بن بست رسیدن مذاکرات جاری را در زمان کنونی نباید جدی تلقی کرد و با توجه به اظهارات طرفین مذاکرات، استفاده از عبارت "بن بست" تنها نوعی مصرف داخلی برای آنها دارد که در آینده به واکاوی بیشتر در این زمینه پرداخته می شود.

اما در بحث اینکه چرا اعلام شد مذاکرات، براساس پیش بینی قبلی طرفین، با پیشرفت خوبی همراه نبوده است، نکات مهمی وجود دارد که به اختصار، به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) عهدشکنی آمریکا


در جریان مذاکرات 8 ماهه اخیر هسته ای و از زمان اعلام توافق ضعیف ژنو در تاریخ 3 آذر 92 و نیز از روز اجرای آن در تاریخ 30 دیماه 92 که به روز سیاه هسته ای معروف شد، دولت آمریکا برخلاف عهدی که پای میز مذاکره با طرف ایرانی بسته بود، بارها و بارها ضمن نقض توافق، اقدامات خصمانه و نظرات گستاخانه ای را علیه دولت و ملت ایران مطرح کرد. از اتخاذ تحریم های مکرر و متوالی طی همین مدت ذکرشده تا انواع تهدیدهای نظامی و غیرنظامی و حتی عدم صدور ویزا برای نماینده رسمی دولت یازدهم جهت جلوس بر کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل و... نشان می دهد که خوشبینی افراطی عده ای ساده لوح به اجرای معاهدات از سوی یانکی ها و دلبستن به خنده های شیطانی آنها، تنها صورت ماجراست و در میدان عمل، این ساده انگاری منجر به فضادادن به دشمن و ایجاد فرصت برای پیشروی او بوده است

ب) اجرای همه تعهدات ایران و عدم تحقق حداقل های وعده داده شده 1+5

طی 4 ماهی که از زمان اجرای گام اول توافق ضعیف ژنو می گذرد، به اذعان چندباره آژانس بین المللی انرژی اتمی و کاترین اشتون اروپایی، دولت ایران به تمام تعهدات پرشماری که در متن توافق به آن وعده کرده بود، جنبه عملیاتی بخشیده است.


در مقابل اما حریف عهدشکن غربی به ریاست آمریکا و نظارت رژیم صهیونیستی، از انجام حداقل های ناچیزی که وعده نسیه اش را داده بود، نیز سر باز زده است.

پ) دست خالی مذاکره کنندگان ایرانی برای تداوم چانه زنی

 به نظر می رسد یکی از علل عدم دستیابی به پیشرفت پیش بینی شده خوش باوران نسبت به مذاکرات وین 4، دست خالی تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل زیاده خواهی های روزافزون آمریکایی ها و اروپایی هاست. به عبارت دیگر می توان گفت تیم ایرانی در ژنو به سرعت همه چیزش را داد و در وین، چیزی برای مذاکره، معامله، چانه زنی و... دراختیار نداشت و بعضا، به جهت عدم رعایت برخی خطوط قرمز در توافق ژنو، در جریان مذاکرات فعلی درصدد پیشروی نیز بوده است.

این نکته مهم می تواند یکی از علل اصلی عدم رسیدن به یک پیشرفت محسوس در جریان مذاکرت وین 4 باشد.

 مجددا تکرار می شود که اعلام بن بست در مذاکرات، تنها یک مصرف داخلی دارد و باید هوشیاری و بصیرت درباره روند آتی مذاکرات را با حساسیت بیشتر ادامه داد. روزهای آتی تا 30 تیرماه، روزهای حساس و سرنوشت سازی است که نسبت به آنها غفلت شود.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/28ساعــت 5:56 عصر تــوسط عباس | نظر
جهانگیری یا نوبخت، کدام دولتمرد راست می گوید؟ حجه الاسلام حمید
بسمه تعالی
جهانگیری یا نوبخت، کدام دولتمرد راست می گوید؟


م

 

 حجه الاسلام حمید رسایی

 

 

 

 حجه السلام رساییدر روزهای پایانی سال 1392 آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ضمن حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد : «در بهمن امسال ما به 77 میلیون و 374 هزار نفر یارانه پرداخت کردیم.» چند هفته بعد اما وقتی تلاش همه جانبه دولت در راستای انصراف مردم از یارانه نقدی، با "نه" 97 درصدی مردم مواجه شد، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ضمن حضور در جمع خبرنگاران، آمار و ارقامی را اعلام کرد که با آمارهای جهانگیری هم خوانی نداشت.

نوبخت گفت: «حدود 73 میلیون نفر خواهان دریافت یارانه نقدی بوده‌اند. دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف داده اند. با این میزان انصراف، 1200 میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه شد.» در آمار و ارقامی که این دو مقام دولت یازدهم ارائه داده اند، چند فرضیه مطرح است که قابل تأمل است:

الف - اگر آمار ارائه شده توسط معاون اول رییس جمهور صحیح باشد یعنی در بهمن ماه سال 1392 تعداد یارانه بگیران 77 میلیون و 374 هزار نفر بوده است. دراین صورت آمار افرادی که در اردیبهشت یارانه نمی گیرند، بر اساس گزارش آقای نوبخت که عنوان کرده 73 میلیون ثبت نام کرده اند؛ جمعاً 4 میلیون و 374 هزار نفر است. بر این اساس از این محل، سالانه 2388 میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه خواهد شد که مجلس و دستگاه های نظارتی می بایست در مطالبه و محاسبه هزینه کرد این مبلغ حساسیت به خرج دهند. بر این اساس مبلغ 1200 میلیارد تومانی که از سوی سخنگوی دولت مطرح شده، کذب است.

ب - اگر آمار ارائه شده توسط سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران صحیح باشد یعنی تعداد دو میلیون و 400 هزار نفر برای یارانه ثبت نام نکرده باشند و حدود 73 میلیون نفر نیز خواهان دریافت یارانه نقدی بوده‌ باشند، جمع یارانه بگیران حدود 75 میلیون و 400 هزار نفر خواهد شد. معنا و مفهوم این عدد آن است که آمار یارانه بگیران، آنچه معاون اول رئیس جمهور به زبان آورده نیست و آنچه این مقام دولتی اعلام کرده، کذب است زیرا 2 میلیون نفر، اختلاف وجود دارد. در این صورت باید آقای معاون اول توضیح دهد که یارانه این دو میلیون نفر به کجا واریز شده است.

همچنین در این آمار و اطلاعات که با دستپاچگی مدیران ارشد دولت مطرح شده است چند نکته مبهم دیگر نیز وجود دارد که به نظر می رسد عمدا مورد تغافل قرار گرفته است:

طبق آخرین آمار سازمان ثبت احوال، تعداد متولدین سال 1393 تا تاریخ 14 اردیبهشت امسال مجموعا 176/837 نفر است که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند و این عدد در آمار فوق مدنظر قرار نگرفته است. افرادی که قبلا یارانه دریافت نمی کردند ولی در حال حاضر متقاضی دریافت یارانه هستند نیز در آمار فوق مدنظر قرار نگرفته و فعلا هم امکان ثبت نام آنها فراهم نشده است.

 آقای نوبخت با یک بی توجهی معنادار، تمامی کسانی را که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند را جزو انصراف دهندگان نامید در حالیکه این تعداد 2 میلیون و چهارصد هزار نفری شامل چهار گروه هستند؛ یکی کسانی که در دوره قبل ثبت نام نکرده بودند و طبق قانون انقباضی دولت نمی توانستند در این دوره ثبت نام کنند؛ گروه دیگر متولدین سال 93 هستند که از دریافت یارانه حذف شده اند؛ گروه سوم افرادی هستند که در فرصت ده روزه تعیین شده موفق به ثبت نام نشده اند و فعلا هم فرصت دوباره برای آنان فراهم نشده است. در حقیقت فقط بخش کمی از این عدد ثبت نام نشده، انصرافی ها هستند. البته اگر افرادی را که بصورت سازمانی یا گروهی حذف شده اند را نیز جزو جماعت انصراف دهنده بدانیم.

 دولت ظاهرا به دلایل خاص از ارائه آمار خارج نشینانی که در این طرح حذف شده اند امتناع می ورزد، تا شاید در این وضعیت نزول محبوبیت دولت، بتواند از حداقل پایگاه اجتماعی موجود در کمپین خارج نشینان محروم نگردد.

در حال حاضر سایت هدفمندی یارانه ها  فقط برای انصراف فعال است و حسب بازدید از مراکز پلیس + 10 روزانه تعداد زیادی از مردم به منظور انجام اصلاحات (تغییر سرپرست خانوار به دلیل ازدواج، طلاق و...) به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه می کنند ولی در حال حاضر امکان اصلاح وجود ندارد.

نتیجه و احتمالات:

به نظر می رسد با توجه به موج تخریبی مقامات دولتی علیه دولت قبل و ایجاد تشکیک در آمار یارانه بگیران و عنوان این مطلب که "یارانه پرداختی دولت دهم بیش از جمعیت کشور بوده است" دولتمردان فعلا از ارائه آمار دقیق سرباز می زنند و حتی حداقل هماهنگی در بیان آمار صحیح در کابینه  وجود ندارد.

عجیب تر آنکه در دولتی که حتی در ارائه آمار ثبت نام شدگان یارانه نقدی و انصرافی ها و در آمد حاصله از محل انصراف از یارانه صداقت یا صحت دیده نمی شود، چه تضمینی وجود دارد که در ارائه گزارش محل هزینه کرد درآمد حاصله از انصراف ها که دائما وعده آن داده می شود، صداقت یا صحت ادعا دیده شود؟ بویژه که امکان نظارت برای مردم در این مرحله به راحتی مهیا نیست.

 با این حساب لازم است دولت راستگویان، تدبیری برای پاسخ به این سئوالات بیندیشد:

1. اعلام کند دقیقا در پایان سال1392 چند نفر یارانه می گرفتند؟ 

2. مشخص کند در طرح جدید چند نفر و چند درصد از جمعیت کشور ثبت نام کرده اند؟

3. دقیقا بگوید چند نفر و چند درصد از مردم از اخذ یارانه انصراف داده اند؟

4. دقیقا درآمد حاصله از انصراف از یارانه ها چقدر خواهد شد؟

5. خارج نشینان حذف شده از گردونه اخذ یارانه چند نفرند و دولت چه برنامه ای برای یارانه خارج نشینان از کشور دارد؟

6. دولت در پرداخت یارانه به ایرانیان مقیم خارج که از IPهای ایرانی ثبت نام کرده اند، چگونه عمل خواهد کرد؟

7. تکلیف کسانی که با درخواست دولت انصراف دادند اما اکنون می بینند ثبت نام کنندگان متمول هم یارانه می گیرند چیست؟ آیا در کنار فرصت دایمی برای انصراف، حتی یک روز فرصت ثبت نام مجدد به این افراد داده می شود؟

8. در حالی که دولت قبل را به ارائه آمار غلط متهم می کنند، دلیل اختلاف 2 میلیونی در ارائه آمار یارانه بگیران توسط معاون اول رییس جمهور و سخنگوی دولت چیست؟ آیا احتمال ندارد ادعاهایی که درباره آمار ارائه شده دولت قبل شده نیز غلط باشد؟


+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/28ساعــت 9:19 صبح تــوسط عباس | نظر
رانتخواران سابقهدارخوابنما شدهاند؟! (خبر ویژه) مبارزه با فساد به
مبارزه با فساد به شعار نوکارگزاران تبدیل شده و از تریبون موافقان تجمل و رانت‌های اقتصادی، صدای مبارزه با فساد شنیده می‌شود.
روزنامه جوان در گزارشی به تحرکات جدید حزب کارگزاران پرداخت و نوشت: با مرور صفحات روزنامه‌های وابسته به این طیف به وضوح می‌توان دریافت که مبارزه و مقابله با فساد اقتصادی و رانت‌خواری یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که این جریان رسانه‌ای برای خود تعریف کرده است.
در این گزارش ضمن مرور پرونده تخلفات کسانی چون کرباسچی و فاضل خداداد (اختلاس 123 میلیارد تومانی) در دوره سازندگی آمده است: رئیس دولت سازندگی در زمان مدیریتش بر قوه مجریه در افتتاح یکی از پروژه‌های دوران سازندگی بیان می‌کند: «وقتی که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلا 10 میلیارد خرج می‌کنیم ممکن است از قبل آن 500 میلیون هم اختلاس شود، اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ کس نمی‌تواند از این سد اختلاس و دزدی کند!»‌یا در تریبونی دیگر با تاکید بر پیشرفت کشور اعلام شد «برای توسعه کشور چه بسا عده‌ای از فقیران و مستضعفان زیر چرخ سازندگی له شوند.»
روزنامه جوان همچنین یادآور شد: نقش و رد پای یکی دیگر از چهره‌های نزدیک به طیف کارگزاران را در برخی قراردادهای مسئله‌دار اقتصادی می‌توان یافت. به عنوان نمونه پورسانت 85 میلیون دلاری وی در قرارداد کرسنت که حداقل خسارت سالانه این قرارداد معادل 24 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و همچنین رشوه‌گیری وی (مبلغ 15 میلیون دلار آمریکا) از شرکت نروژی در پرونده استات اویل را هم نباید فراموش کرد، آن هم در شرایطی که شرکت نروژی استات اویل به دلیل پرداخت رشوه به او محکوم شد و با آن برخورد شد، در حالی که این شرکت برای کسب منافع برای کشورش چنین رشوه‌ای را داده بود، اما در ایران با رشوه‌گیر که منافع ملی کشور را مورد هجمه قرار داده بود برخوردی نشد.
این روزنامه افزود: ثبت 480 هزار صفحه سند در قالب 43 جلد گزارش از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به مجلس هم مورد دیگری است که نقش وابستگان کارگزاران را در تحرکات مسئله‌دار اقتصادی و مدیریتی کشور نشان می‌دهد.
در این گزارش‌ها 90 سند فساد و مشکلات این  دانشگاه ثبت شده بود که شخص مدیر دانشگاه آزاد اسلامی در آن نقش ایفا می‌کرد. یکی از صدها تخلف دانشگاه آزاد پرداخت متاسفانه ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان بوده است که بعدها معلوم شد چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد. جالب توجه است که م. ه بابت ماموریت به دانشگاه آزاد واحد آکسفورد به مدت 19 ماه ماهانه 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان از دانشگاه آزاد دریافت می‌کرده است.
بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور به شماره 32/85/40956، م. ه مبلغ 520 میلیون ریال از وجوه شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی اختلاس کرده است. همچنین مشارکت مدنی وی با شرکتی به نام شناور سکوساز (شنکو) فاقد وجاهت قانونی عنوان شده است.
اسناد موجود در بنیاد بیماری‌های خاص حاکی از آن است که در سال 1374 مبلغ 2 میلیارد ریال از وجوهات بنیاد بیماری‌های خاص، تحت مسئولیت خانم ف.ه توسط آقای «آ» در اختیار ستاد انتخاباتی کارگزاران قرار گرفته است. با توجه به شرایط موجود سوء استفاده مالی از محل وجوهات بنیاد بیماری‌های خاص در انتخابات آتی متصور می‌باشد.
این گزارش تصریح می‌کند: آقای ح. ب در سال 1372 توسط اعضای حزب کارگزاران، جهت فعالیت در کیش به رئیس سابق منطقه آزاد کیش معرفی می‌گردد و به توصیه آنها، 770/000 مترمربع زمین (هر متر 4 هزار تومان، جمعا معادل 3/080/000/000 تومان) در اختیار وی قرار می‌گیرد.
جوان در ارزیابی تحرکات اخیر کارگزاران نوشت: تکنوکرات‌ها برای توسعه قدرت خود تصمیم داشته‌اند به صورت جدی وارد آوردگاه انتخابات مجلس دهم و خبرگان آینده شده برای همین باید وجهه مخدوش چهره‌های منسوب به خود را - از هم‌اکنون- ترمیم کرده تا بتوانند با ظاهری متفاوت پایگاه اجتماعی قابلی را به دست آورند و کرسی‌های این دو مجلس را کسب کنند.

+ نوشته شـــده در شنبه 93/2/27ساعــت 12:4 عصر تــوسط عباس | نظر
امام مهدی(عج) در حدیث معروف لوح/ بیان شباهت های امام عصر(عج) به
بسمه تعالی
امام مهدی(عج) در حدیث معروف لوح/ بیان شباهت های امام عصر(عج) به حضرت نوح و ایوب سلام الله علیهما/ صوت: سخنرانی حجت الاسلام رفیعی درباره امام عصر(عج) از زبان امام رضا علیه السلام

 

گروه معارف – رجانیوز: به نام خدای مهربان- یا حجت بن الحسن علیهماالسلام ! که صاحب عصای موسیایی، دم مسیحایی عیسی، عمر نوح، حسن یوسف، حلم ابراهیم و...

و میراث‌دار رحمت محمد صلی الله علیه و آله، عدل علی علیه‌السلام ، زهد فاطمه سلام الله علیها، جود و کرم مجتبی علیه‌السلام، مظلومیت حسین علیه‌السلام و صبر زینب سلام‌الله علیها هستی.

امام خوبی‌ها! اکنون در ماه رجب که ماه بخشش الهی است و ایام البیض آن که روزهای علی و زینب است، از شما که واسطه‌ی رحمت خدا بر مایید، می‌خواهیم به حق آن بانویی که خودتان فرمودید در مصیبتشان به جای اشک خون گریه می‌کنید، برایمان از خدا در دوری از وسوسه‌های دم به دم نفس و گاه به گاه شیاطین جن و انس صبر بخواهید.

آقا! شب و روزمان را در فرار از لجن‌زار گناهانی می‌گذرانیم که محاصره‌مان نموده‌اند. مولا! حفظ ایمانمان سخت‌تر از نگاه داشتن گلوله‌ی آتشین و گداخته شده(1) و قسم به «رجبیون»(2) تنها و تنها امید به آمدنتان، نور روشنی بخش دلهای‌مان است و چراغ راه آینده‌ی ایمانمان. اینکه این سختی‌ها  مقدمه‌ای باشد برای ظهور نورانی شما و مگر جز این است که از علائم ظهور قائم(عج) آزار و شدتی است که بر مؤمنین می‌رسد.(3)

الهی! بحق زینب سلام‌الله‌علیها در ظهور مولایمان مهدی(عج) تعجیل فرما. آمین یا رب العالمین 

 

 

***

امام مهدی(عج) در حدیث معروف لوح

 

متن عربی حدیث لوح:

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَرِیفٍ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِی حَمَّادٍ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَبِی لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ- إِنَّ لِی إِلَیْکَ حَاجَةً فَمَتَى یَخِفُّ عَلَیْکَ أَنْ أَخْلُوَ بِکَ فَأَسْأَلَکَ عَنْهَا فَقَالَ لَهُ جَابِرٌ أَیَّ الْأَوْقَاتِ أَحْبَبْتَهُ فَخَلَا بِهِ فِی بَعْضِ الْأَیَّامِ فَقَالَ لَهُ یَا جَابِرُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّوْحِ الَّذِی رَأَیْتَهُ فِی یَدِ أُمِّی فَاطِمَةَ علیها السلام بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم وَ مَا أَخْبَرَتْکَ بِهِ أُمِّی أَنَّهُ فِی ذَلِکَ اللَّوْحِ مَکْتُوبٌ فَقَالَ جَابِرٌ أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّکَ فَاطِمَةَ علیه السلام فِی حَیَاةِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهَنَّیْتُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَیْنِ وَ رَأَیْتُ فِی یَدَیْهَا لَوْحاً أَخْضَرَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ وَ رَأَیْتُ فِیهِ کِتَاباً أَبْیَضَ شِبْهَ لَوْنِ الشَّمْسِ فَقُلْتُ لَهَا بِأَبِی وَ أُمِّی یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا هَذَا اللَّوْحُ فَقَالَتْ هَذَا لَوْحٌ أَهْدَاهُ اللَّهُ إِلَى رَسُولِهِ صلی الله علیه و آله فِیهِ اسْمُ أَبِی وَ اسْمُ بَعْلِی وَ اسْمُ ابْنَیَّ وَ اسْمُ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِی وَ أَعْطَانِیهِ أَبِی لِیُبَشِّرَنِی بِذَلِکَ قَالَ جَابِرٌ فَأَعْطَتْنِیهِ أُمُّکَ فَاطِمَةُ علیها السلام فَقَرَأْتُهُ وَ اسْتَنْسَخْتُهُ فَقَالَ لَهُ أَبِی فَهَلْ لَکَ یَا جَابِرُ أَنْ تَعْرِضَهُ عَلَیَّ قَالَ نَعَمْ فَمَشَى مَعَهُ أَبِی إِلَى مَنْزِلِ جَابِرٍ فَأَخْرَجَ صَحِیفَةً مِنْ رَقٍّ فَقَالَ یَا جَابِرُ انْظُرْ فِی کِتَابِکَ لِأَقْرَأَ أَنَا عَلَیْکَ فَنَظَرَ جَابِرٌ فِی نُسْخَةٍ فَقَرَأَهُ أَبِی فَمَا خَالَفَ حَرْفٌ حَرْفاً فَقَالَ جَابِرٌ فَأَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی هَکَذَا رَأَیْتُهُ فِی اللَّوْحِ مَکْتُوباً:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* هَذَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ*- لِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ وَ نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ وَ حِجَابِهِ وَ دَلِیلِهِ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَظِّمْ یَا مُحَمَّدُ أَسْمَائِی وَ اشْکُرْ نَعْمَائِی وَ لَا تَجْحَدْ آلَائِی إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا قَاصِمُ الْجَبَّارِینَ وَ مُدِیلُ الْمَظْلُومِینَ وَ دَیَّانُ الدِّینِ إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَمَنْ رَجَا غَیْرَ فَضْلِی أَوْ خَافَ غَیْرَ عَدْلِی عَذَّبْتُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ فَإِیَّایَ فَاعْبُدْ وَ عَلَیَّ فَتَوَکَّلْ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیّاً فَأُکْمِلَتْ أَیَّامُهُ وَ انْقَضَتْ مُدَّتُهُ إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَصِیّاً وَ إِنِّی فَضَّلْتُکَ عَلَى الْأَنْبِیَاءِ وَ فَضَّلْتُ وَصِیَّکَ عَلَى الْأَوْصِیَاءِ وَ أَکْرَمْتُکَ بِشِبْلَیْکَ وَ سِبْطَیْکَ حَسَنٍ وَ حُسَیْنٍ فَجَعَلْتُ حَسَناً مَعْدِنَ عِلْمِی-بَعْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ أَبِیهِ وَ جَعَلْتُ حُسَیْناً خَازِنَ وَحْیِی وَ أَکْرَمْتُهُ بِالشَّهَادَةِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَ أَرْفَعُ الشُّهَدَاءِ دَرَجَةً جَعَلْتُ کَلِمَتِیَ التَّامَّةَ مَعَهُ وَ حُجَّتِیَ الْبَالِغَةَ عِنْدَهُ بِعِتْرَتِهِ أُثِیبُ وَ أُعَاقِبُ أَوَّلُهُمْ عَلِیٌّ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ وَ زَیْنُ أَوْلِیَائِیَ الْمَاضِینَ وَ ابْنُهُ شِبْهُ جَدِّهِ الْمَحْمُودِ مُحَمَّدٌ الْبَاقِرُ عِلْمِی وَ الْمَعْدِنُ لِحِکْمَتِی سَیَهْلِکُ الْمُرْتَابُونَ فِی جَعْفَرٍ الرَّادُّ عَلَیْهِ کَالرَّادِّ عَلَیَّ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَى جَعْفَرٍ وَ لَأَسُرَّنَّهُ فِی أَشْیَاعِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ أَوْلِیَائِهِ أُتِیحَتْ بَعْدَهُ مُوسَى فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ حِنْدِسٌ- لِأَنَّ خَیْطَ فَرْضِی لَا یَنْقَطِعُ وَ حُجَّتِی لَا تَخْفَى وَ أَنَّ أَوْلِیَائِی یُسْقَوْنَ بِالْکَأْسِ الْأَوْفَى مَنْ جَحَدَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَدْ جَحَدَ نِعْمَتِی وَ مَنْ غَیَّرَ آیَةً مِنْ کِتَابِی فَقَدِ افْتَرَى عَلَیَّ وَیْلٌ لِلْمُفْتَرِینَ الْجَاحِدِینَ عِنْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ مُوسَى عَبْدِی وَ حَبِیبِی وَ خِیَرَتِی فِی عَلِیٍّ وَلِیِّی وَ نَاصِرِی وَ مَنْ أَضَعُ عَلَیْهِ أَعْبَاءَ النُّبُوَّةِ وَ أَمْتَحِنُهُ بِالاضْطِلَاعِ بِهَا یَقْتُلُهُ عِفْرِیتٌ مُسْتَکْبِرٌ یُدْفَنُ فِی الْمَدِینَةِ الَّتِی بَنَاهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- إِلَى جَنْبِ شَرِّ خَلْقِی حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَسُرَّنَّهُ بِمُحَمَّدٍ ابْنِهِ وَ خَلِیفَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ وَارِثِ عِلْمِهِ فَهُوَ مَعْدِنُ عِلْمِی وَ مَوْضِعُ سِرِّی وَ حُجَّتِی عَلَى خَلْقِی لَا یُؤْمِنُ عَبْدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلْتُ الْجَنَّةَ مَثْوَاهُ وَ شَفَّعْتُهُ فِی سَبْعِینَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ کُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا النَّارَ وَ أَخْتِمُ بِالسَّعَادَةِ لِابْنِهِ عَلِیٍّ وَلِیِّی وَ نَاصِرِی وَ الشَّاهِدِ فِی خَلْقِی وَ أَمِینِی عَلَى وَحْیِی أُخْرِجُ مِنْهُ الدَّاعِیَ إِلَى سَبِیلِی وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِیَ الْحَسَنَ وَ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ م‏ح‏م‏د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوبَ فَیُذَلُّ أَوْلِیَائِی فِی زَمَانِهِ وَ تُتَهَادَى رُءُوسُهُمْ کَمَا تُتَهَادَى رُءُوسُ التُّرْکِ وَ الدَّیْلَمِ فَیُقْتَلُونَ وَ یُحْرَقُونَ وَ یَکُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ وَ یَفْشُو الْوَیْلُ وَ الرَّنَّةُ فِی نِسَائِهِمْ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ کُلَّ فِتْنَةٍ عَمْیَاءَ حِنْدِسٍ وَ بِهِمْ أَکْشِفُ الزَّلَازِلَ وَ أَدْفَعُ الْآصَارَ وَ الْأَغْلَالَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ.

قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَالِمٍ قَالَ أَبُو بَصِیرٍ لَوْ لَمْ تَسْمَعْ فِی دَهْرِکَ إِلَّا هَذَا الْحَدِیثَ لَکَفَاکَ فَصُنْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِه‏(4)

ترجمه فارسی حدیث لوح:

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: پدرم به جابر بن عبداللَّه انصارى فرمود: من با تو کارى دارم، چه وقت برایت آسان‏تر است که ترا تنها ببینم و از تو سؤال کنم؟ جابر گفت: هر وقت شما بخواهى، پس روزى با او در خلوت نشستند و به او فرمودند: درباره لوحى که آن را در دست مادرم فاطمه علیهاالسلام دختر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله دیده‏اى و آنچه مادرم به تو فرمود که در آن لوح نوشته بود، به من خبر ده. جابر گفت: خدا را گواه می‌گیرم که من در زمان حیات رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله خدمت مادرت فاطمه علیهاالسلام رفتم و او را به ولادت حسین علیه‌السلام تبریک گفتم، در دستش لوح سبزى دیدم که گمان کردم از زمرد است و مکتوبى سفید در آن دیدم که چون رنگ خورشید (درخشان) بود.

به ایشان عرض کردم: دختر پیغمبر! پدر و مادرم قربانت، این لوح چیست؟ فرمودند: لوحى است که خدا آن را به رسولش صلّى اللَّه علیه و آله اهدا فرموده، اسم پدرم و اسم شوهرم و اسم دو پسرم و اسم اوصیاء از فرزندانم در آن نوشته است و پدرم آن را بعنوان مژدگانى بمن عطا فرموده.

جابر گوید: سپس مادرت فاطمه علیهاالسلام آن را به من داد. من آن را خواندم و رونویسى کردم. پدرم به او گفتند: اى جابر! آن را بر من عرضه میدارى؟ عرض کرد: آرى. آنگاه پدرم همراه جابر به منزل او رفت، جابر ورق صحیفه‏اى بیرون آورد. پدرم فرمودند: اى جابر، تو در نوشته‏ات نگاه کن تا من برایت بخوانم، جابر در نسخه خود نگریست و پدرم قرائت کردند، حتى حرفى با حرفى اختلاف نداشت.

آنگاه جابر گفت: خدا را گواه می‌گیرم که این گونه در آن لوح نوشته دیدم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ این نامه از جانب خداوند عزیز حکیم است براى محمد پیغمبر او، و نور و سفیر و دربان (واسطه میان خالق و مخلوق) و دلیل او، که روح الامین (جبرئیل) از نزد پروردگار جهان بر او نازل شود. اى محمد أسماء مرا (ائمه و اوصیائت را- از مجلسى (ره)-) بزرگ شمار و نعمت‌هاى مرا سپاسگزار و الطاف مرا انکار مدار. همانا منم خدائى که جز من شایان پرستشى نیست، منم شکننده جباران و دولت رساننده به مظلومان و جزا دهنده روز رستاخیز، همانا منم خدائى که جز من شایان پرستشى نیست، هر که جز فضل مرا امیدوار باشد (با اینکه خود را مستحق ثواب من داند) و از غیر عدالت من بترسد، (با اینکه کیفر مرا ستم انگارد) او را عذابى کنم که هیچ یک از جهانیان را نکرده باشم، پس تنها مرا پرستش کن و تنها بر من توکل نما. من هیچ پیغمبرى را مبعوث نساختم که دورانش کامل شود و مدتش تمام گردد، جز اینکه براى او وصى و جانشینى مقرر کردم. و من ترا بر پیغمبران برترى دادم و وصى ترا بر اوصیاء دیگر، و ترا به دو شیر زاده و دو نوه‏ات حسن و حسین گرامى داشتم، و حسن را بعد از سپرى شدن روزگار پدرش کانون علم خود قرار دادم و حسین را خزانه دار وحى خود ساختم و او را بشهادت گرامى داشتم و پایان کارش را به سعادت رسانیدم، او برترین شهداست و مقامش از همه آنها عالی‌تر است. کلمه تامه (معارف و حجج) خود را همراه او و حجت رساى خود (براهین قطعى امامت) را نزد او قرار دادم، به سبب عترت او پاداش و کیفر دهم. نخستین آنها علی، سرور عابدان و زینت اولیاء گذشته من است. و پسر او که مانند جد محمود (پسندیده) خود محمد است، او شکافنده علم من و کانون حکمت من است و جعفر است که شکّ ‏کنندگان در باره او هلاک می شوند، هر که او را نپذیرد (خود او را به امامت نپذیرد یا سخنش را به اطاعت) مرا نپذیرفته، سخن و وعده پابرجاى من است که: مقام جعفر را گرامى‏ دارم و او را نسبت به پیروان و یاران و دوستانش مسرور سازم. پس از او موسى است که (در زمان او) آشوبى سخت و گیج‏کننده فرا گیرد، زیرا رشته وجوب اطاعت من منقطع نگردد و حجت من پنهان نشود و همانا اولیاء من با جامى سرشار سیراب شوند. هر کس یکى از آنها را انکار کند، نعمت مرا انکار کرده و آنکه یک آیه از کتاب مرا تغییر دهد، بر من دروغ بسته است.

پس از گذشتن دوران بنده و دوست و برگزیده‏ام موسى، واى بر دروغ‏بندان و منکرین على (امام هشتم علیه‌السلام) و دوست و یاور من و کسى که بارهاى سنگین نبوت را به دوش او گذارم و به وسیله انجام دادن آنها امتحانش کنم او را مردى پلید و گردنکش (مأمون علیه اللعنة) می‌کشد و در شهرى که (طوس) بنده صالح (ذوالقرنین) آن را ساخته است، نزدیک بدترین مخلوقم (هارون علیه اللعنة) بخاک سپرده مى‏شود، فرمان و وعده من ثابت شده که:

او را به وجود پسرش و جانشین و وارث علمش محمد مسرور سازم، او کانون علم من و محل راز من و حجت من بر خلقم می باشد، هر بنده‏اى به او ایمان آورد، بهشت را جایگاهش سازم و شفاعت او را نسبت به هفتاد تن از خاندانش که همگى سزاوار دوزخ باشند بپذیرم.

و عاقبت کار پسرش على را که دوست و یاور من و گواه در میان مخلوق من و امین وحى من است به سعادت رسانم.

از او بوجود آورم دعوت ‏کننده بسوى راهم و خزانه ‏دار علمم حسن (امام عسکرى علیه السلام( را.

و این رشته را بوجود پسر او «م ح م د» که رحمت براى جهانیان است کامل کنم، او کمال موسى و رونق عیسى و صبر ایوب دارد. در زمان (غیبت) او دوستانم خوار گردند و (ستمگران) سرهاى آنها را براى یک دیگر هدیه فرستند، چنان که سرهاى ترک و دیلم (کفار) را به هدیه فرستند، ایشان را بکشند و بسوزانند و آنها ترسان و بیمناک و هراسان باشند، زمین از خونشان رنگین گردد و ناله و واویلا در میان زنانشان بلند شود، آنها دوستان حقیقى منند. بوسیله آنها هر آشوب سخت و تاریک را بزدایم و از برکت آنها شبهات و مصائب و زنجیرها را بردارم، درودها و رحمت پروردگارشان بر آنها باد، و تنها ایشانند، هدایت‏شدگان.

عبد الرحمن بن سالم گوید: ابو بصیر گفت: اگر در دوران عمرت جز این حدیث نشنیده باشى، ترا کفایت کند، پس آن را از نااهلش پنهان دار.

***

طرح گرافیکی

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 برای دریافت پوستر در ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید

***

ویژگی‌های امام مهدی(عج)

صبر

استقامت و صبر هر انسان را باید با بررسى میزان بلاها و مقدار مشکلات وارده بر او، برآورد کرد. صبورترین و بردبارترین انسان هاى تاریخ چند سال در برابر سختى ها دوام آورده و چه اندازه بلاها و غم ها را تحمل کرده‌اند؟

به یقین محنت‌ها و بلاها و مصیبت‌هاى امام زمان علیه‌السلام در طول این همه قرن، هرگز قابل مقایسه با هیچ انسان دیگرى نیست; زیرا نه تنها کثرت بلاها و طول زمان ابتلائات است که صبر و استقامتى والا مى‌طلبد؛ بلکه نوع مسئولیت انسان هم در تعیین میزان استقامت و شکیبایى، تأثیرگذار است و حضرت مهدى(علیه السلام) امام زمان و حجت عالمیان و ولى همه مؤمنان و پدر و سرپرست همه شیعیان است.(5)

شهید چمران در کتاب بینش و نیایش درباره صبر امام عصر(عج) می‌گوید: «او به هیچ‏وجه از غیبت خود لذت نمی‏برد. او آسوده نخوابیده است. او نگران است. او ناراحت است. او خونریزی‏ها و جنایت‏ها و خیانت‏ها و ظلم و ستم‏ها و ناراحتی‏هایی که بر مردم و محرومین ومستضعفین عالم می‏گذرد، او همه را مشاهده می‏کند و رنج می‏برد و شکنجه می‏بیند. او می‏خواهد که هرچه زودتر ظهور کند و ریشه ظلم و فساد را از این عالم براندازد و عدل و داد را به جای آن برقرار کند.»(6)

آیت الله بهجت اعلی الله مقامه می‌فرماید: «حضرت غایب(عج) عجب صبری دارند! با اینکه از تمام آنچه که ما می‌دانیم یا نمی‌دانیم اطّلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری‌های ما باخبر است... خدا چه صبری داده به حضرت غایب(عج) که هزار سال می‌بیند بر سر مسلمان‌ها چه بلاهایی می‌آید و خود آنها چه بلاهایی بر سر هم می‌آورند و همه را تحمّل می‌کند.»(7)

صبر آن حضرت که جزو ویژگی‌های بدیهی آن بزرگوار است، در نگاه علما و دانشمندان دین آنچنان با انتظار درآمیخته که کمتر به صورت مستقل بدان پرداخته شده است. از همین رو دست نگارنده برای پژوهش در مورد صبر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بسته بوده و به ناچار به همین اندک بسنده می‌کند.

وظایف منتظران

در زیارت جامعه یکی از ویژگی‌های امامان معصوم صبر آن بزرگواران  در راه خدا  در مقابل پیش آمدهاى ناگوار بیان شده است. «وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَکُمْ فِی جَنْبِهِ» در زیارت امین الله هم ما به عنوان شیعیان آن بزرگواران از خداوند متعال درخواست می کنیم که به ما در زمان نزول بلا صبر و شکیبایی عنایت فرماید.

«صابِرَةً عَلى نُزُولِ بَلاَّئِکَ »و در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام چه بلایی بالاتر از محرومیت از درک محضر آن بزرگوار

خداوند، بندگان خود را در زمان غیبت ولىّ‌اش، با انواع محنت‌ها و بلاها امتحان مى‌کند تا بد از خوب جدا شود و این سنّت خداوند، در گذشتگان و آیندگان است؛ هم‌چنان‌که خداى تعالى فرموده: أَحَسِبَ اَلنّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ (سوره عنکبوت، 2)؛ آیا مردم چنین مى‌پندارند به صرف این‌که گفتند ایمان آوردیم رها مى‌شوند و هیچ امتحان نمى‌گردند.

صبر کردن در زمان غیبت امام زمان علیه السّلام بر چند گونه است:

1?. صبر بر طول غیبت، به این‌که از شتابزدگانى که به سبب طولانى شدن غیبت دل‌هاى‌شان قساوت مى‌گیرد نباشد، که شتابزدگان در مورد امام علیه السّلام به تردید مى‌افتند.

2?. صبر کردن مؤمن بر آن‌چه از آزار و استهزاء و تکذیب و مانند آن‌ها از مخالفین خود مى‌بیند.[چنانچه امام حسین علیه اسلام می فرمایند: 

«هر مؤمنی که در زمان غایب بودن امام دوازدهم، بر اذیت و تکذیب دشمنان صبر کند؛ به منزله کسی است که با کفار در خدمت رسول‌الله(ص) جهاد کرده باشد.»

3?. صبر بر اقسام بلاها و محنت‌هایى که بر او وارد مى‌شود، که بعضى از آن‌ها در آی? شریفه یاد گردیده که خداى تعالى مى‌فرماید:

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ...

4?. صبر بر آن‌چه از گرفتارى مؤمنین به دست معاندین و آزار مخالفین نسبت به ایشان مى‌بیند، در صورتى که نتواند آن‌ها را خلاص کند و از ایشان دفاع نماید، که در این حال وظیف? او صبر و دعا کردن است.(8)

شباهت امام مهدی (عج) به حضرت نوح علیه‌السلام و ایوب پیامبر سلام الله علیه

نوح علیه السّلام نهصد و پنجاه سال صبر کرد، چنان‌که خداوند مى‌فرماید: فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاّ خَمْسِینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ اَلطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ؛ (سوره عنکبوت، 14)  پس در میان آنان هزار سال منهاى پنجاه سال به سر برد، آن‌گاه طوفان آنان را فروگرفت، درحالى‌که ایشان ستمکار بودند. قائم-عجّل اللّه فرجه الشریف- نیز از اوّل امامتش تاکنون صبر کرده، و نمى‌دانم تا کى صبر خواهد کرد.(9)

ایوب علیه السّلام؛ هفت سال بر بلا صبر کرد -چنان‌که از حضرت ابى عبداللّه صادق علیه السّلام روایت شده-خداوند متعال مى‌فرماید: إِنّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ اَلْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّابٌ؛ (سوره ص،44) همانا ما او را صبرکننده یافتیم، خوب بنده‌اى است. بسیار توجه‌کننده به سوى خدا. قائم علیه‌السّلام، از هنگام وفات پدرش تاکنون صبر کرده، و نمى‌دانم تا کى این صبر ادامه خواهد داشت!

ایوب علیه‌السّلام؛ یک یا دو چشمه از زمین برایش جوشید، خداوند متعال مى‌فرماید: اُرْکُضْ بِرِجْلِکَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ؛  (سوره ص،44) پاى خود را محکم بر زمین بزن که این چشم? آبى براى شستشو و نوشیدن است. قائم علیه السّلام نیز، برایش چشمه از زمین جوشیده است، شیخ طوسى به سند خود از ابو سوره روایت کرده این‌که: وى حضرت حجّت علیه السّلام را هنگام مراجعت از کربلا در زیارت عرفه ملاقات ??کرد. ابو سوره مى‌گوید: آن شب راه مى‌رفتیم ناگاه بر قبرهاى مسجد سهله رسیدیم، فرمود: این منزل من است. سپس فرمود: تو نزد ابن الزرارى على بن یحیى برو و بگو آن مالى که چنین و چنان علامت دارد و در... قرار دارد و با... پوشانده شده به تو بدهد.

عرض کردم: تو کیستى؟

فرمود: من محمد بن الحسن هستم، سپس راه رفتیم تا هنگام سحر به نواویس رسیدیم، نشست و با دست زمین را کند، ناگاه آب بیرون آمد، وضو گرفت و سیزده رکعت نماز خواند. پس از آن نزد ابن الزرارى رفتم، در را کوبیدم.

گفت: تو کیستى؟ گفتم: ابو سوره هستم. شنیدم با خود مى‌گفت: مرا با ابو سوره چه‌کار؟ وقتى بیرون آمد جریان را برایش گفتم، با من مصافحه کرد و صورتم را بوسید و دستم را بر صورتش کشید، سپس مرا داخل خانه برد و از پایین پاى تخت، کیسه را بیرون آورد. و ابو سوره حق را شناخت و بعد از این جریان شیعه شد، زیرا او زیدى بود.(10)

ایوب علیه السّلام؛ خداوند-عزّ و جلّ-مردگانى را برایش زنده کرد، خداوند چنین فرموده: وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْرى لِلْعابِدِینَ؛ ( سوره انبیا ،84) و خاندانش را بازآوردیم و همانندشان را با آن‌ها به او دادیم، رحمتى از سوى ما و یادآورى براى عبادت‌کنندگان. قائم علیه السّلام نیز، خداوند مردگانى را برایش زنده مى‌کند.(11)

***

صوت

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پیرامون امام زمان(عج) از زبان امام رضا علیه السلام

***

تشرفات

رؤیاى صادقه حاج ملا سلطان علی روضه خوان

شیخ جلیل حاج ملا سلطان علی روضه خوان تبریزی که از جمله عباد وزهاد بود، نقل کرد: در عالم رؤیا به حضور حضرت بقیة اللّه (ارواحنا فداه) مشرف شدم وخدمت ایشان عرض کردم: مولای من، آنچه در زیارت ناحیه مقدسه ذکر شده است که می فرمایید: فلاندبنک صباحا ومساء ولابکین علیک بدل الدموع دما، صحیح است؟ فرمودند: بلی صحیح است.

عرض کردم: آن مصیبتی که در آن بجای اشک خون گریه می‌کنید، کدام است؟ آیا مصیبت حضرت علی‌اکبر است؟ فرمودند: نه، اگر علی اکبر زنده بود، در این مصیبت او هم خون گریه می‌کرد.

گفتم: آیا مصیبت حضرت عباس است؟ فرمود: نه، بلکه اگر حضرت عباس (علیه‌السلام) در حیات بود، او هم در این مصیبت خون گریه می کرد.

عرض کردم: لابد مصیبت حضرت سید الشهداء (علیه السلام) است.

فرمود: نه، حضرت سید الشهداء (علیه السلام) هم اگر در حیات بود، در این مصیبت، خون گریه می کرد.

عرض کردم: پس این کدام مصیبت است که من نمی‌دانم؟ فرمودند: آن مصیبت، مصیبت اسیری حضرت زینب (سلام الله علیها) است.(12)

دانلود سخنان آیت الله سیبویه درباره روضه حضرت زینب سلام الله علیها

***

مرحوم حاج محمد رضا سقازاده، که یکى از وعاظ توانمند بود، نقل مى کند:

روزى به محضر یکى از علماى بزرگ و مجتهد مقدس و مهذب، حاج ملاعلى همدانى مشرف گشتم و از او درباره مرقد حضرت زینب جویا شدم ، او در جوابم فرمود:

روزى مرحوم حضرت آیت الله العظمى آقا ضیاء عراقى (که از محققین و مراجع تقلید بود) فرمودند: شخصى شیعه مذهب از شیعیان قطیف عربستان به قصد زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام عازم ایران مى‌گردد. او در طول راه پول خود را گم مى کند.

حیران و سرگردان مى‌ماند و براى رفع مشکل متوسل به حضرت بقیة الله امام زمان(عج) مى‌گردد. در همان حال سید نورانى را مى‌بیند که به او مبلغى مرحمت کرده و مى‌گوید: این مبلغ تو را به سامره مى رساند. چون به آن شهر رسیدى، پیش وکیل ماحاج میرزا حسن شیرازى مى‌روى و به او مى‌گویى: سید مهدى مى‌گوید آن قدر پول از طرف من به تو بدهد که تو را به مشهد برساند و مشکل مالى‌ات را برطرف سازد. اگر او نشانه خواست، به او بگو: امسال در فصل تابستان، شما با حاج ملاعلى کنى طهرانى، در شام در حرم عمه‌ام مشرف بودید، ازدحام جمعیت باعث شده بود که حرم عمه‌ام کثیف گردد و آشغال ریخته شود. شما عبا از دوش گرفته و با آن حرم را جاروب کردى! و حاج ملاعلى کنى نیز آن آشغال‌ها را بیرون مى‌ریخت... و من در کنار شما بودم! 

شیعه قطیفى مى گوید: چون به سامرا رسیدم و به خدمت مرحوم شیرازى شرفیاب شدم جریان را به عرض او رساندم. بى اختیار در حالى که اشک شوق مى ریخت، دست در گردنم افکند و چشمهایم را بوسید و تبریک گفت و مبالغى را برایم مرحمت کرد. چون به تهران آمدم، خدمت حاج آقاى کنى رسیدم و آن جریان را براى او نیز تعریف نمودم . او تصدیق کرد، ولى بسیار متأثر گشت که اى کاش این نمایندگى و افتخار نصیب او مى شد.(13)

***

 


+ نوشته شـــده در جمعه 93/2/26ساعــت 7:3 صبح تــوسط عباس | نظر
نامه دانشجویان دانشگاه شریف به رئیسجمهور جمعی از دانشجویان دانشگ
بسمه تعالی

ی

کارت پستال روز ملی فناوری هسته ای /شهدای هسته ای

نامه دانشجویان دانشگاه شریف به رئیس‌جمهور

 

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پی عدم صدور مجوز برای اجتماع دانشجویان مدافع عزت و منافع ملی در مقابل مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور گلایه‌های خود را مطرح کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پی عدم صدور مجوز برای اجتماع دانشجویان مدافع عزت و منافع ملی در مقابل مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور گلایه‌های خود را مطرح کردند.
 
متن این نامه به شرح ذیل است:
 
« بی شک یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دولت شما رخ داده و در حال پیگیری است، مذاکرات هسته‌ای است که در گام اول منجر به توافق ژنو شد. نیاز به یادآوری نیست که ما دانشجویان دانشگاه صنتعی شریف در نامه‌ای که به امضای 150 نفراز نخبگان دانشگاه شریف رسیده بود از همه دانشجویان برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای برای تشکیل حلقه انسانی به دور سایت هسته‌ای فردو دعوت کردیم که با استقبال پر شور دانشجویان سراسر کشور مواجه شد و صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی هم در جمع دانشجویان حضور یافت.
 
اما پس از گام اول مذاکرات و انجام توافقنامه ژنو یا به اصطلاح برنامه اقدام مشترک و ملاحظه عدم توازن داده‌ها و ستانده‌ها و نیز کثرت ایرادات حقوقی در این توافق، رفته رفته انتقادات و نگرانی‌های بسیاری در سطح جامعه از جمله در اذهان جامعه دانشگاهی شکل گرفت.
 
اما این پایان ماجرا نبود، بعد از انجام کامل تعهدات ایران و در مقابل عدم انجام تعهدات و گستاخی‌های بیشمار  طرف‌های مقابل به خصوص آمریکا با عدم واکنش در خور توسط مسئولان مربوطه مواجه شدیم.
 
این در حالی بود که جنابعالی فرمودید که جز یک عده کم سواد در مورد توافق اظهارنظر نمی‌کنند و از جامعه دانشگاهی دعوت کردید که در بحث توافقنامه ورود کرده و به میدان بیایند و بارها بر آن تاکید کردید.
 
اما آنچه در عمل مشاهده کردیم چیزی جز مقابله با منتقدان چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی نبوده است.
 
جنابعالی و همکارانتان به هیچ یک از نگرانی‌های جامعه دانشگاهی و مردم پاسخ ندادید، حتی پس از دعوت برای حضور در دانشگاه کسی حاضر  به جوابگویی نشد و از  پاسخگویی سرباز زدند.
 
اما با این حال روند مذاکرات هم با سرعت در حال پیش روی بود و  روز بروز طرف غربی هم بگونه‌ای عمل می‌کرد که  باعث افزایش نگرانی به خصوص در مورد توافق گام نهایی می‌شد.
 
در همین راستا در نامه 150 نفره از دانشجویان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف از جامعه دانشگاهی دعوت شد تا در تجمع مدافعان عزت و منافع ملی در مقابل مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و  تشکل‌های  دانشجویی هم برای برگزاری برنامه اعلام حمایت کردند.
 
پس از این دعوت موج عظیمی از  دانشجویان سراسر کشور به دعوت ما پاسخ گفتند و درنامه‌های مختلف آمادگی خود را برای حضور در تجمع اعلام کردند.
 
اما درکمال ناباوری پس از گذشت مدتی از درخواست مجوز، روز قبل از برنامه استانداری تهران به بهانه‌ای غیرمنطقی با برگزاری تجمع مخالفت کرده و مجوز لازم برای برگزاری برنامه را صادر نکرد.
 
از یک سو دعوت دانشگاهیان به حضور و اظهار نظر در مورد مسائل اساسی کشور و از سوی دیگر سرکوب و مقابله با هرگونه نقد و ایراز نگرانی چگونه قابل توجیه است؟
 
تنها خواسته بیش از 150 دانشجو و نخبه دانشگاه شریف و در کنار آن‌ها خیل عظیمی از دانشجویان کشور فراهم آمدن امکان اجتماع دانشگاهیان در مقابل خانه ملت بود که با مخالفت دولت مواجه شد این مخالفت‌ها چگونه با شعار استقبال دولت از انتقاد قابل جمع است؟  براستی عدم صدور مجوز تجمع دانشجویان مدافع عزت و منافع ملی توسط استانداری دولت تدبیر و امید به چه دلیلی و توجیهی صورت گرفت؟
 
به طور حتم این ابراز نگرانی‌ها و اعلام ایستادگی بر سر منافع و عزت کشور توسط دانشجویان و نخبگان دانشگاه شریف و سایر دانشگاهیان یک ظرفیت قابل بهره گیری توسط دولت و تیم مذاکره کننده برای مقابله با هرگونه زیاده خواهی دشمنان و دفاع از مناع کشور است که در این میان سوال اینجاست که با چه استدلالی با چنین اجتماعاتی به کلی مخالفت می‌شود؟
 
اما باید بگوییم که ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پیمان خود را با همکلاسی شهیدمان مصطفای احمدی روشن فراموش نمی‌کنیم و از او آموخته‌ایم که تا جان در بدن داریم پای عزت و منافع ملی کشور عزیز و انقلاب برزرگمان بایستیم و سنگرهای علمی کشور را هرچه در توان داریم به پیش ببریم.
 
و در پایان جناب آقای روحانی، صمیمانه به شما توصیه می‌کنیم که مشی کنونی خود را در برخورد با منتقدان تغییر دهید چرا که این روش درخور ملت عزیز ایران نیست و به نتیجه نخواهد رسید.»

+ نوشته شـــده در دوشنبه 93/2/22ساعــت 4:53 عصر تــوسط عباس | نظر
ک 43 تجمع دفاع از حجاب و عفاف در تهران در پی بداخلاقی رسانهای
کد خبر :205178زمان مخابره : 1393/2/18 - 18 : 43
تجمع دفاع از حجاب و عفاف در تهران
 
در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای مطرح شد؛ 
نهضت مردمی عفاف و حجاب هیچ‌گونه وابستگی جناحی و حزبی نداردخبرگزاری رسا ـ نهضت مردمی عفاف و حجاب در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای بر عدم وابستگی این نهضت به اجزاب و جناح‌ها تأکید و بیان داشته است: از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟

به گزارش خبرگزاری رسا، نهضت مردمی عفاف و حجاب در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای بر عدم وابستگی این نهضت به اجزاب و جناح‌ها تأکید و بیان داشته است: از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟ در صورتی که ماحصل 27 قانون اساسی این تجمع کاملا قانونی بوده است زیرا در اصل 27، قانون گذار می فرماید تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّ الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم (سوره مبارکه رعد/آیه11)

ضمن قدردانی و تشکر از عموم مردم متدین و انقلابی تهران جهت حضور در تجمع هزاران نفری روز 17 اردیبهشت در میدان فاطمی-حضرت ولیعصر-عجل الله تعالی فرجه الشریف- به استحضار عموم ملت شریف می‌رساند علی رغم خبرهای کذب منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها این نهضت مردمی هیچ‌گونه وابستگی جناحی و حزبی به احزاب و جناح‌ها نداشته و ندارد و شایعات منتشر شده در این مورد خلاف واقع است.

ضمنا اعلام می‌دارد این تجمع به هیچ عنوان سیاسی نبوده و فقط برای احیای فرهنگ دینی امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف بوده است. گرچه برخی مسؤولین تلاش کرده‌اند این تجمع را سیاسی جلوه دهند ولکن به فضل پروردگار موفق نخواهند شد.

قابل توجه این‌که مسؤولین فرمانداری و استانداری تهران و برخی از مسؤولین وزارت کشور نیز علی رغم تلاش‌های 6 ماهه این کارگروه برای اخذ مجوز، نسبت به صدور آن هیچ اقدامی ننموده‌اند و حتی یک خط پاسخ مکتوب و شفاهی نداده‌اند و پس از آن نیز بداخلاقی رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و فرماندار تهران به دروغ انصراف کتبی طلاب مدرسه علمیه ایروانی(ره) را اعلام نموده‌اند که پس از آن طلاب این مدرسه خبر فوق را رسما تکذیب نمودند و بحمد الله این تجمع در جهت احیای فرهنگ حجاب و عفاف برقرار گردید.

در پایان از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟ در صورتی که ماحصل 27 قانون اساسی این تجمع کاملا قانونی بوده است زیرا در اصل 27، قانون گذار می فرماید تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

ضمنا از ملت شریف تهران به سبب عدم همکاری اداره راهنمایی و رانندگی برای مشکلات ترافیکی پیش آمده عذرخواهی می‌نماییم.

سامانه روابط عمومی کارگروه حجاب و عفاف طلاب ایروانی 3000881082 می‌باشد.

کارگروه عفاف و حجاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره)


+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/21ساعــت 11:19 صبح تــوسط عباس | نظر
تجمع دفاع از حجاب و عفاف در تهران در پی بداخلاقی رسانهای برخی جر
بسمه تعالی
تجمع دفاع از حجاب و عفاف در تهران
 
در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای مطرح شد؛ 
نهضت مردمی عفاف و حجاب هیچ‌گونه وابستگی جناحی و حزبی نداردخبرگزاری رسا ـ نهضت مردمی عفاف و حجاب در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای بر عدم وابستگی این نهضت به اجزاب و جناح‌ها تأکید و بیان داشته است: از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟

به گزارش خبرگزاری رسا، نهضت مردمی عفاف و حجاب در پی بداخلاقی رسانه‌ای برخی جراید طی بیانیه‌ای بر عدم وابستگی این نهضت به اجزاب و جناح‌ها تأکید و بیان داشته است: از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟ در صورتی که ماحصل 27 قانون اساسی این تجمع کاملا قانونی بوده است زیرا در اصل 27، قانون گذار می فرماید تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّ الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم (سوره مبارکه رعد/آیه11)

ضمن قدردانی و تشکر از عموم مردم متدین و انقلابی تهران جهت حضور در تجمع هزاران نفری روز 17 اردیبهشت در میدان فاطمی-حضرت ولیعصر-عجل الله تعالی فرجه الشریف- به استحضار عموم ملت شریف می‌رساند علی رغم خبرهای کذب منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها این نهضت مردمی هیچ‌گونه وابستگی جناحی و حزبی به احزاب و جناح‌ها نداشته و ندارد و شایعات منتشر شده در این مورد خلاف واقع است.

ضمنا اعلام می‌دارد این تجمع به هیچ عنوان سیاسی نبوده و فقط برای احیای فرهنگ دینی امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف بوده است. گرچه برخی مسؤولین تلاش کرده‌اند این تجمع را سیاسی جلوه دهند ولکن به فضل پروردگار موفق نخواهند شد.

قابل توجه این‌که مسؤولین فرمانداری و استانداری تهران و برخی از مسؤولین وزارت کشور نیز علی رغم تلاش‌های 6 ماهه این کارگروه برای اخذ مجوز، نسبت به صدور آن هیچ اقدامی ننموده‌اند و حتی یک خط پاسخ مکتوب و شفاهی نداده‌اند و پس از آن نیز بداخلاقی رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و فرماندار تهران به دروغ انصراف کتبی طلاب مدرسه علمیه ایروانی(ره) را اعلام نموده‌اند که پس از آن طلاب این مدرسه خبر فوق را رسما تکذیب نمودند و بحمد الله این تجمع در جهت احیای فرهنگ حجاب و عفاف برقرار گردید.

در پایان از تمامی مسؤولین و رسانه‌ها سؤال می‌کنیم وقتی مسؤولین ذی صلاح چندین ماه برای صدور مجوز حتی یک خط جواب مکتوب نمی‌دهند آیا در مقابل قانون شکنی اینان باید سکوت نمود؟ در صورتی که ماحصل 27 قانون اساسی این تجمع کاملا قانونی بوده است زیرا در اصل 27، قانون گذار می فرماید تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

ضمنا از ملت شریف تهران به سبب عدم همکاری اداره راهنمایی و رانندگی برای مشکلات ترافیکی پیش آمده عذرخواهی می‌نماییم.

سامانه روابط عمومی کارگروه حجاب و عفاف طلاب ایروانی 3000881082 می‌باشد.

کارگروه عفاف و حجاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره)


+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/21ساعــت 10:58 صبح تــوسط عباس | نظر
پیروزی بزرگ دولت سوریه (نگاه) فریده شریفی در پی عملی شدن توافق
.

فریده شریفی

در پی عملی شدن توافقنامه آتش‌بس میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح و خروج افراد مسلح از بخش قدیمی حمص این شهر به طور کامل آزاد شد و نیروهای ارتش پس از ورود به بخش قدیمی شهر، پرچم این کشور را به اهتزاز درآوردند.
این توافق در ساعت 6 بامداد چهارشنبه صورت گرفت و بالاخره صدای گلوله در این شهر خاموش شد.
80 درصد عناصر مسلح با حضور نمایندگان سوریه و هیئتی از سازمان ملل به وسیله اتوبوس به خارج از شهر حمص منتقل شدند و گذرگاه‌هایی امن برای وارد کردن کمک‌ها به شهرهای «نبل» و «الزهرا» گشوده شد. ساکنان شیعه این دو شهر بیش از دو سال است که تحت محاصره قرار گرفته‌اند. هرچند که مقدمات این توافق از دو ماه پیش آغاز شده بود، لیکن بر کسی پوشیده نیست که توانمندی نیروهای سوریه در مقابله با عناصر مسلح رمز این پیروزی بزرگ به حساب می‌آید.
ارتش سوریه طی ماه‌های اخیر حملات گسترده‌ای را علیه بخش قدیمی شهر حمص آغاز کرده و تلفات و خسارات زیادی به تروریست‌ها وارد کرده بود.
ارتش سوریه در شرایطی حمله به حمص در غرب سوریه را آغاز کرده بود که همه نگاه‌ها به حلب در شمال سوریه دوخته شده بود و بسیاری بر این گمان بودند که ارتش سوریه پس از آزادسازی القصیر در حومه دمشق متوجه حلب خواهد شد اما تاکتیک هوشمندانه ارتش سوریه و حمله به حمص همه گمانه‌زنی‌های قبلی را برهم زد.
تروریست‌ها پس از شکست در القصیر به سوی حمص رفته و استحکامات دفاعی و ستادهای نظامی خود را با تکیه بر کمک‌های نظامی و لجستیک عربستان و ترکیه در این منطقه مستقر کردند اما حمله گسترده ارتش سوریه همه برنامه‌ریزی‌های دفاعی تروریست‌ها را نقش بر آب کرد.
در همین رابطه یکی از فرماندهان مسلح وابسته به گروهک ارتش آزاد سوریه اذعان کرد که راهی جز عقب‌نشینی نداشتیم چرا که با حملات غافلگیرانه و برق‌آسای ارتش مواجه می‌شدیم و باید مرگ را می‌پذیرفتیم.
شهر استراتژیک حمص نزد مخالفان بشار اسد به خاطر سه سال مقاومت مخالفان مسلح نسبت به دیگر مناطق در برابر ارتش سوریه به شهر انقلاب معروف شده بود و بی‌دلیل نیست که خبرگزاری رویترز در گزارش خود اعلام کرد که نیروهای بشار اسد شهر حمص را که قلب ناآرامی‌های سوریه بود پس گرفتند.
شهر حمص علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی سومین شهر سوریه به حساب می‌آید از نظر استراتژیکی نیز بسیار مهم محسوب می‌شود چرا که تسلط ارتش بر این شهر همه راه‌های کمک‌رسانی به عناصر مسلح در غرب سوریه را قطع می‌کند و دست مخالفان از شمال و شمال شرق لبنان کوتاه می‌شود.
این شهر از نظر نظامی ارزشی برابر با القصیر در غرب سوریه دارد که راه دسترسی ارتش سوریه به آب‌های آزاد در منطقه ساحلی لاذقیه، طرطوس و بانیاس را آسان کرده و هرگونه ارتباط بین لبنان و نیروهای مخالف مسلح نظام را قطع می‌کند.
تصرف حمص پیروزی بزرگی برای ارتش سوریه محسوب شده و کشورهای مختلف، حتی دشمنان نظام سوریه اذعان کردند که بشار اسد به موفقیت بزرگی دست یافته است.
در همین رابطه جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا اذعان کرد که آتش‌بس اخیر در حمص و خروج افراد مسلح از این شهر پیروزی بزرگ برای بشار اسد است.
تحلیلگران غرب و شرق نیز در بررسی علل و عوامل موفقیت و دستاورد گسترده ارتش سوریه در حمص اعلام کردند که جنگ فرسایشی بین گروه‌های مسلح با یکدیگر در سوریه آنها را در مقابل انسجام ارتش سوریه ناتوان کرد و راه را برای پیروزی‌های پی در پی ارتش هموار کرد.
آنان معتقدند آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای این کشور نیز در انتخاب تاکتیک و خط‌ مشی رسیدن به اهداف خود در سوریه اشتباه کردند و شکست خوردند چرا که آنان تصور می‌کردند با هموار کردن راه‌های ارسال مهمات و تسلیحات برای تروریست‌ها می‌توانند در مقابل پیشروی‌های ارتش ایستادگی کنند و نظام بشار اسد را به زانو دربیاورند در حالی که روشن شد که محاسبات اشتباه نه تنها پیروزی برای تروریست‌ها به بار نیاورد بلکه باعث ایجاد تعارض، چنددستگی، شعله‌ور شدن آتش درگیری‌های مسلحانه و به هلاکت رساندن یکدیگر شد.درگیری میان گروه‌های تروریستی، تضعیف و سردرگمی میان عناصر مسلح و حتی فرماندهان و حامیان آنها را در پی داشته است، همه این تحولات تاثیر بسزایی در عرصه میدانی تحولات سوریه برجا گذاشت.
منابع نظامی نزدیک به عناصر مسلح اذعان کردند که پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه باعث ایجاد حزن و اندوه شدید در میان تروریست‌ها شده است و آنها احساس سرخوردگی می‌کنند.این منابع افزودند، وضعیت تروریست‌ها در مناطق قدیم شهر حمص در روزهای اخیر به قدری وخیم شده بود که توان مقاومت در برابر نیروهای ارتش را نداشتند و حاضر شدند به خروج از شهر حمص تن در بدهند.تحلیلگران معتقدند آزادی حمص و کنترل ارتش بر این شهر دومینووار به شهرهای دیگر نیز سرایت خواهد کرد و مرحله بعدی درعاست و پیش‌بینی می‌شود پیروزی سیاسی، راهبردی و نظامی دیگری برای ارتش سوریه در این شهر به دست آید.در هر صورت آنچه آشکار است این است که تروریست‌ها و حامیان آنها کاملا شکست خورده‌اند و فروپاشی گروه‌‌های مسلح تضمین فرآیند انتخابات ریاست جمهوری و حضور همه شهروندان در انتخابات، بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه و استقرار نظام بشار اسد برای سال‌های آینده است.

+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/21ساعــت 10:13 صبح تــوسط عباس | نظر
مسئولانی که مانع از سر راه تانکهای دشمن برمی دارند! مسئولانی که

بسمه تعالی

مسئولانی که مانع از سر راه تانک‌های دشمن برمی دارند!

 مسئولانی که می‌خواهند مانع از سر راه تانک‌های دشمن بردارند!

حسین شریعتمداری امروز پنج شنبه 18/02/93 طی یادداشتی در روزنامه کیهان به مواضع برخی مسوولان کشور پس از بحران اوکراین اعتراض کرد و نوشت: در پی کودتای نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا و اروپا در اوکراین که برکناری دولت قانونی این کشور را به دنبال داشت، مردم در شبه جزیره «کریمه» که پیش از آن یک جمهوری خودمختار و تحت کنترل فدراسیون روسیه بود و بعد از جنگ‌جهانی دوم به اوکراین پیوسته بود، علیه حاکمیت آمریکایی-اروپایی نارنجی‌ها قیام کردند و خواستار الحاق به روسیه شدند. درخواست آنان با مخالفت نارنجی‌های حاکم و تهدیدهای جدی آمریکا و اروپا روبرو شد ولی نهایتا در جریان یک همه‌پرسی - 16 مارس 2014/ 25 اسفند 92 - که 81 درصد واجدین رأی در آن شرکت داشتند، 96/77 درصد مردم کریمه به الحاق این شبه جزیره به روسیه رأی دادند و با موافقت دومای روسیه - پارلمان - کریمه رسما به روسیه ملحق شد. آمریکا و اروپا، اگرچه این الحاق را شکست بزرگی برای کودتای نارنجی می‌دانستند ولی از آنجا که این شبه جزیره پیش از آن نیز بخشی از روسیه بوده است به تهدید روسیه اکتفا کردند اما، پروسه الحاق به سایر مناطق شرقی روسیه نیز سرایت کرده بود و مردم شهرهای «خارکف»، «دونتسک» و «اودسا» هم با برپایی تظاهرات گسترده خواستار الحاق به روسیه شدند... در پی گسترش درخواست الحاق، آمریکا و اروپا به تهدید اقتصادی روسیه روی آوردند و روسیه نیز در یک اقدام مقابله به مثل، صدور گاز به اروپا را تحریم و متوقف کرد و این در حالی است که بیش از 76درصد نیاز گازی اروپا از روسیه تأمین می‌شود. - سهم گازپروم روسیه 30 درصد است - به این نکته نیز توجه شود که در سال 2013 اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری روسیه بوده است. حالا می‌توان حدس زد که تحریم صدور گاز روسیه به اروپا، کشورهای اروپایی را با چه کابوس جدی و شکننده‌ای از بحران سوخت و رکود اقتصادی روبرو کرده و می‌کند  تا آنجا که برخی از مقامات رسمی و رسانه‌های نزدیک به دولت‌های اروپایی همراهی با آمریکا در تحریم روسیه را به‌علت مقابله‌به‌مثل روسیه در تحریم  صدور گاز به اروپا، یک خطای بزرگ استراتژیک دانسته و خواستار پایان دادن به این تحریم‌های دو جانبه شده‌اند.

و اما، صرفنظر از اینکه هر یک از دو سوی بحران اوکراین یعنی روسیه از یکسو و آمریکا و اروپا از سوی دیگر، با چه چشم‌اندازی وارد این بحران شده‌اند و هر یک از دو طرف کدام سود یا زیانی را در این چشم‌انداز می‌بینند، باید گفت؛ آنچه به وضوح قابل دیدن است، بحران سخت و سنگینی است که کشورهای اروپایی را به شدت تهدید می‌کند.

حالا تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران را در نظر آورید. آیا از اینکه دشمنان وحشی و تابلودار مردم مظلوم و شریف ایران بعد از تحریم‌های ضد بشری علیه ایران اسلامی، خود در باتلاق تحریم گرفتار شده‌اند، احساس رضایت نمی‌کنید و در این ماجرا، دست انتقام الهی را - هر چند که از آستین روسیه بیرون آمده باشد - نمی‌بینید؟

آیا هیچ ایرانی مسلمان یا غیرمسلمانی را که فقط از اندک غیرت دینی و ملی برخوردار باشد می‌توان نشان داد که از بحران پیش‌روی دولت‌های اروپایی احساس رضایت نکند؟ باید توجه داشت که این بحران بازتاب و نتیجه بحران‌سازی خود آمریکا و دولت‌های اروپایی در اوکراین است و مثلا از نوع زلزله و سیل و طوفان نیست که حتی برای مردم کشورهای متخاصم نیز ناخوشایند تلقی شود. بحران پیش‌روی اروپا در صورت دست کشیدن این دولت‌ها از زورگویی‌ و باج‌خواهی قابل فروکش کردن است، بنابراین نه فقط جایی برای کمترین دلسوزی وجود ندارد، بلکه افزایش دامنه بحران و شدت بیشتر آن، دقیقا مانند فشار و ضربه زدن محکم‌تر به یک آدمکش حرفه‌ای برای پیشگیری از ادامه قتل و خونریزی اوست که مطلوب و پسندیده است.

حالا اگر بشنوید که برخی از مسئولان محترم کشورمان درپی نجات دشمن از بحران یاد شده هستند چه احساسی پیدا می‌کنید؟! برای تصور دقیق‌تر ماجرا،  فرض کنید که تانک‌های دشمن در حال تخریب سنگرهای رزمندگان اسلام و قتل عام آنان هستند ولی ناگهان با مانعی روبرو می‌شوند که آنها را از حرکت باز می‌دارد و یا حرکت آنها را کُند و دشوار می‌سازد. حالا اگر مشاهده کنید افرادی در لباس رزمندگان خودی برای رفع مانع تلاش می‌کنند آیا جز این است که اقدام آنان را  در حمایت از دشمن و خیانت به جبهه خودی تلقی می‌کنید؟! البته یک حالت دیگر نیز قابل تصور است و آن این که افراد مورد اشاره را در اوج ساده‌لوحی، بی‌اطلاعی و ناآشنا با ابتدایی‌ترین مسائل جبهه نبرد بدانید  و در این صورت بسیار بدیهی است که جای آنان در جبهه نیست و حضورشان چه بخواهند و چه‌نخواهند،  فقط به نفع دشمن خواهد بود.

اکنون و بعد از این همه - که همه ماجرا هم نیست - به‌موضوع اصلی این نکته می‌رسیم و آن این که، طی چند هفته اخیر بارها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد!

این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد؟ یعنی تلاش به منظور برداشتن مانع از سر راه تانک‌های دشمن و باز کردن راه آنها برای تخریب سنگرهای خودی و تجاوز به حریم میهن اسلامی و مردم آن!

خوشبینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.


+ نوشته شـــده در شنبه 93/2/20ساعــت 5:28 عصر تــوسط عباس | نظر
مـن غول نیستم! خیلی از زنها برای مادرشدن نیازی به دلایل فلسفی
بسمه تعالی

.

 

 

مـن ‌غول نیستم!

 

 نرگس خانعلی‌زاده

خیلی از زن‌ها برای مادرشدن نیازی به دلایل فلسفی و عجیب و غریب ندارند اما زن‌هایی هستند که برای مادر نشدن دلایل زیادی می‌آورند و آنقدر با جدیت در این‌باره حرف می‌زنند که احتمالا اگر کسی از یک سیاره دیگر این دلیل‌ها را بشنود تصور می‌کند بچه، غول بی‌شاخ و دمی است که می‌خواهد آنها را زیر چنگ و دندان خودش له کند و نفسشان را بگیرد؛ قرار است بیاید و همه آرامش و آسایش آنها را سلب کند.

این آدم فضایی یقینا تصور می‌کند بعد از به دنیا آمدن بچه، دیگر مادرها هیچ‌وقت خواب راحتی نخواهند داشت و قرار است تا ابد از بی‌خوابی و بچه‌داری جان بدهند. اما با کمی دقت در ماجرا معلوم می‌شود این دلیل‌ها، ریشه در نوعی ترس و واهمه دارد و بیشتر آنها ذهنی است و از نوعی احتیاط ناشی می‌شود که البته کمی بیشتر از شرط عقل است. آنها در واقع بچه‌دارشدن و مادرشدن را نوعی ریسک در زندگی خود می‌دانند. عمده این دلیل‌ها و ترس‌ها که می‌تواند یک زن را از نعمتی به بزرگی مادرشدن محروم کند همین ترس ذهنی و البته بی‌مورد از این ماجراست.

الان خیلی زود است

یکی از دلیل‌هایی که مانع مادر‌شدن شما می‌شود، مسائل عرفی است. این روزها بچه‌دار شدن بلافاصله بعد از ازدواج- از دید عرف- امری عجیب و غیرقابل‌قبول است. این مدت زمان بنا به عرف مکانی، قومی و خانوادگی، در میان افراد متفاوت است و گاه حتی به 5 الی 6 سال یا بیشتر می‌رسد. ‌ اگر خودتان دوست دارید بچه‌دار بشوید و فکر می‌کنید دچار پایبندی به یک عرف غلط شده‌اید، چرا تغییرش نمی‌دهید؟ باید در همان روزهای اول ازدواج موضع‌تان را مشخص کنید که «ما تصمیم داریم زود بچه‌دار شویم.»اطرافیان خود را از خطرات احتمالی بارداری در سن‌ بالا آگاه کنید و اینکه اختلاف سنی زیاد با کودک را نمی‌پسندید.

پشتوانه مالی می‌خواهد

هر انسان عاقلی می‌داند که به دنیا آمدن نوزاد و بچه داری و بزرگ‌کردنش خرج دارد. خوب است قلم و کاغذ بردارید و منصفانه درباره خرج و مخارج بچه داری حساب و کتاب کنید. خرج‌های اضافه‌تان را کنار بگذارید و هزینه‌های غیرضروری را صرف اصلی‌ترین نیازهای کودک‌تان کنید. اصلا مگر همه‌چیز باید در شرایط ایده‌آل باشد تا به فکر بچه‌دار شدن بیفتید؟ آیا شما باید به همه آینده فرزندتان فکر کنید؟ خوب است به این نکته توجه کنید که والدین خوب لزوما پدر و مادرهایی نیستند که امکانات مالی فراوانی در اختیار بچه‌ها می‌گذارند. مطمئنا خیلی‌ از جوان‌های موفق را می‌شناسید که در وضعیت مالی خیلی معمولی به بهترین درجات علمی و موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند. مادر و پدر آنها هم همین فکر را می‌کرده‌اند؟ حتما می‌شود در یک شرایط مالی معمولی هم بچه‌ها را بزرگ کرد و برای فرهنگ و علم آنها مایه گذاشت.‌ضمن اینکه حواستان به این نکته باشد که اگر هدف‌تان این است که برای همیشه پشتیبان مالی فرزندتان باشید، از او موجودی به‌شدت وابسته می‌سازید. شما قرار است یک انسان تربیت کنید نه یک موجود ضعیف وابسته که از الان باید به فکر خرج و مخارج ازدواج، مسکن و اشتغالش باشید.

درس دارم، کاردارم،گرفتارم!

شاید مهم‌ترین دلیل شما برای طفره‌رفتن از بچه‌دار شدن فعالیت اجتماعی است. حق دارید؛ دلتان می‌خواهد درس بخوانید. دوست دارید کار کنید و در شغل‌تان موفق شوید. مادر چطور؟ دلتان نمی‌خواهد مادر شوید؟ مادرشدن را یک گام رو به جلو در زندگی‌تان نمی‌بینید؟ فکر می‌کنید بچه همیشه همانطور کوچک و نیازمند به شما می‌ماند و شما باید همیشه قید فعالیت‌های روزمره خودتان را بزنید؟ اصلا چه اشکالی دارد اگر درستان کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد؟ نوزاد شما خیلی زود بزرگ می‌شود و زمانی که صرفا به شما احتیاج دارد و برای رشد جسمی نیازمند شماست یک زمان طولانی غیرقابل تحمل نیست. می‌شود در یک بازه زمانی روند درس خواندن را کند کنید و دوباره بعد از مدتی به آن سرعت بدهید. مثلا هر ترم واحدهای کمتری بردارید. می‌توانید یکی‌دو ترم مرخصی بگیرید و بعد از آنکه نوزادتان کمی رشد کرد، دوباره درس خواندن را از سر بگیرید. آنقدر دانشجوها بوده‌اند که بدون مرخصی‌گرفتن و داشتن دلیل موجهی، درس‌شان را چندترم وچند سال دیرتر تمام کرده‌اند؛ مادرها که دیگر مهم‌ترین دلیل ممکن را دارند. خیلی از خانم‌ها مجبورند کار کنند. با آمدن بچه طبیعتا روال عادی کارکردن دچار اختلال می‌شود؛ مرخصی‌های بعد از زایمان برای همین است. بعد از آن هم، هر کاری راه خودش را دارد. در بعضی از موارد، شرکت‌ها یا مؤسسات، محلی را برای نگهداری بچه‌های کارمندان درنظر می‌گیرند. البته چندساعتی هم می‌توانید روی پدر و مادر خودتان و همسرتان برای نگهداری از فرزندتان حساب کنید. آن شغل‌هایی هم که کاملا اختیاری است که بهتر از هر چیزی است. خیلی خوب است اگر بتوانید تا وقتی که فرزندتان از آب و گل دربیاید، برای سر کار رفتن دست نگه دارید و بعد از آن دوباره مشغول شوید. با یکی‌دو سال متوقف یا کندکردن روند شغلی خود هیچ ضرری نمی‌کنید. مطمئن باشید‌ خدا نمی‌گذارد به‌خاطر بزرگ‌کردن فرزندتان، گرفتاری مالی پیدا کنید.

بین من و همسرم فاصله می‌افتد

خانم‌ها خیال می‌کنند یکی از وظایف بچه‌ها فاصله انداختن بین زن و شوهر است. چاره این تفکر، فقط تجربه‌کردن است؛ اما تجربه‌ای که مبتنی بر آگاهی باشد. آگاهی از احتمال این اتفاق می‌تواند شما را وادار کند برای جلوگیری از آن اقدام کنید. می‌توانید برنامه‌ای داشته باشید که از بروز این مسئله جلوگیری کند. شما می‌توانید از چند‌ماه بعد از تولد کودک‌تان او را در زمان محدودی به خانواده خود یا خانواده همسرتان بدهید و با شوهرتان به پارک، سینما یا کافه بروید. می‌شود وقتی کودک‌تان خواب است با هم فیلم ببینید و شام بخورید.اینکه شما ساعت‌های کنار هم بودنتان را چگونه می‌گذرانید مهم‌تر از میزان ساعت‌های با‌هم بودن شماست.

از تربیت‌کردن بچه می‌ترسم

این حرف یک‌جور رفع مسئولیت است. تربیت ترس ندارد؛ فقط به کمی‌ وقت نیاز دارید که بتوانید در کنار کودک‌تان باشید و به او چیزهای خوب بیاموزید. کتاب خواندن و مطالعه درباره نحوه رفتار با کودک هم در تربیت به کمکتان می‌آید. شما می‌توانید‌ کتاب‌های تربیتی را بخوانید و با مشکلات احتمالی تربیتی آشنا شوید. با خانواده‌های موفق در زمینه تربیت بچه حرف بزنید و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند. پس در این مورد هیچ ترسی نداشته باشید. ضمن اینکه نخستین الگوی کودک، پدر و مادرش هستند. اگر نگران تربیت فرزندتان هستید، طوری رفتار کنید که دوست دارید او آنطور باشد.

انگیزه من تویی!

بنشینیم و با خودمان حساب و کتاب کنیم، ببینیم با زندگی‌مان چند‌چند هستیم. تا کی دلمان را به درس و دانشگاه و کار و حتی کسب درآمد خوش کنیم؟ بعد از گذشت سال‌های زیادی از زندگی‌مان، پول‌های جمع شده را برای چه‌کسی خرج کنیم؟ چقدر می‌شود خرید کرد و به مسافرت رفت و تفریح داشت؟ بالاخره یک‌جایی، یک وقتی و در یک سنی، همه اینها حوصله‌مان را سر می‌برد و دلمان یک انگیزه محکم برای ادامه زندگی می‌خواهد. بچه درست همان انگیزه بی‌بدیل ما برای ادامه زندگی است. همه انگیزه‌های قبلی بالاخره یک روزی و در یک زمانی شل می‌شوند و قوت و کارایی خودشان را از دست می‌دهند. بچه‌ها به‌خودی خود یک انگیزه جذاب، متحرک و شاداب هستند که شما را وادار می‌کنند با تلاش و عشق بیشتری به زندگی خود ادامه دهید.


+ نوشته شـــده در شنبه 93/2/20ساعــت 4:59 عصر تــوسط عباس | نظر
<      1   2   3   4      >