سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی 1394 پیروزیهای جبهه مقاومت(یادداشت روز) برخلاف آنچه

برخلاف آنچه طرف‌های غربی و غیرغربی مخالف جبهه مقاومت می‌گویند، کاهش نیروهای عملیاتی روسیه در سوریه نشان دهنده پیشرفت مناسب و ثبات نسبی در کشور سوریه است و البته این فقط سوریه نیست که نسبت به سال گذشته وضع بهتر امنیتی و سیاسی دارد. وضع جبهه مقاومت بطور کلی از یک سال گذشته به نحو محسوسی مناسب‌تر است. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:
1- سوریه در آغاز سال گذشته با تهاجم جدیدی از سوی تروریست‌ها در سه منطقه ادلب، درعا و حمص مواجه گردید و پس از آن سو کار برای دولت و ارتش سوریه در حلب مشکل شد. ضمن آنکه برای نخستین بار استان لاذقیه در معرض تهدید قرار گرفت و دامنه مشکل به استانهای حمص و حما هم کشیده شد. در همان حال تهاجم تروریست‌ها به منطقه شیخ مسکین در استان درعا فاصله مراکز تحت تصرف جبهه النصره با دولت مرکزی را کاهش داد و عملاً پایتخت در معرض تهدید بیشتر قرار گرفت و البته همزمان با آن تروریست‌ها در محلات اطراف دمشق بخصوص حوالی- غوطه- غربی موقعیت مستحکم‌تری پیدا کردند. پس از این رخدادها که عمدتاً در اردیبهشت ماه روی داد، تروریست‌ها روحیه تازه‌ای پیدا کردند و متقابلاً به روحیه ارتش و سایر نیروهای مدافع سوریه آسیب‌هایی وارد آمد. در این مقطع خیلی‌ها به این تحلیل رسیدند که کار سوریه و حکومت آن ساخته است. اما میدان سوریه به زودی شاهد رویش تازه‌ای بود. عملیات موفق حزب‌الله در زبدانی که در شهریور ماه گذشته به آزادی بیش از 90 درصد این منطقه که در شمال استان حمص قرار دارد و برای گروه‌های تروریستی که از طریق هرمل، طرابلس و مدیترانه اسلحه را دریافت کرده و سوریه و لبنان را عملاً بهم دوخته بودند، منجر شد، یک موقعیت راهبردی بی‌بدیل به حساب می‌آمد، به گونه‌ای که کمر تروریست‌ها را شکست. حزب‌الله در این منطقه کوههای غربی که هرمل لبنان را به حمص وصل می‌کرد، به تصرف درآورد و خط ارتباطی تروریست‌ها را قطع کرد. تن دادن تروریست‌ها به معامله‌ای که برای دولت سوریه سود حداکثری و برای آنان سود حداقلی داشت، نشان داد که تروریست‌ها ضعف خود را پذیرفته‌اند. در این توافق دولت سوریه پذیرفت که در بخشی از مناطق حضور گروههای موسوم به احرارالشام و جیش‌الاسلام آتش‌بس برقرار شود و اعضای این گروه بتوانند بدون درگیری از بخش‌هایی از حومه دمشق و زبدانی خارج شوند. عملیات ارتش سوریه در شیخ مسکین حدود 4 ماه پس‌از توافق زبدانی در ششم بهمن ماه صورت گرفت و به آزادی این منطقه که در حومه شمالی درعا قرار داشته و حدود هشت‌هزار نفر جمعیت دارد، انجامید، یک ضربه مهم دیگر به تروریست‌ها به حساب می‌آید که در آن نقش ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه برجسته‌تر بود.
اما در این بین عملیات نصر 2 که از روز نهم مهر ماه- اول محرم- در منطقه غرب حلب آغاز شد و در اوائل بهمن ماه با آزادسازی بیش از 2000 کیلومتر مربع به اوج رسید، یک دستاورد استراتژیک و سرنوشت‌ساز به حساب آمد. از این رو غربی‌ها و طرف‌های عربی و ترکیه که تا پیش از «نصر 2» از مذاکرات سیاسی رویگردان بودند، دولت دمشق را به عنوان یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر قبول کرده و با او در ژنو و وین به مذاکره پرداختند! ورود جدی‌تر روسیه به پرونده امنیتی همزمان با آغاز عملیات نصر2 بود و البته توانسته کمک مؤثری هم در عملیات علیه تروریزم بنماید در عین حال مرور پیروزی‌های پی در پی که از اواسط شهریور ماه و از زبدانی آغاز شده، سپس به شیخ مسکین رسیده است به خوبی نشان می‌دهد که در این ماجرا پیروزی قائم به میدان بوده و در هماهنگی اجزاء با دیگری روی داده است. در این میان روسیه اگرچه در طراحی و اجرای دو عملیات زبدانی و عملیات شیخ مسکین حضور نداشت اما در مجموع تحولات سوریه توانست کمک مؤثری بنماید.
هم اینک که سال شمسی رو به پایان دارد، سوریه به درجه قابل قبولی از ثبات رسیده و می‌تواند سال تعیین کننده‌ای پیش رو داشته باشد. این پیروزی‌ها و بخصوص پیروزی در نصر 2 باعث حیرت رهبران تروریست‌ها شد به گونه‌ای که نیروهای آنان نسبت به گذشته، کمتر مقاومت می‌نمایند.
2- یمن در آغاز سال جاری دستخوش یک جنگ سخت گردید. رهبران جدید عربستان در روز ششم فروردین با بمباران وسیع هوایی جنگ علیه مردم یمن را آغاز و به زودی این کشور را با محاصره سخت دریایی مواجه کردند.
تا مدت‌ها پس از زمانی که جنگ مترفین سعودی علیه فقرای یمنی آغاز گردید هیچکس نمی‌توانست حدس بزند که ممکن است این جنگ چند ماه به درازا بکشد ولی هم اینک می‌دانیم که حدود یک سال به درازا کشیده است. جنگ تاکنون بیش از ده هزار شهید و زخمی پدید آورده است و از آن طرف صدها نظامی سعودی، اماراتی، قطری، بحرینی و... را به کام مرگ فرستاده است. سعودی‌ها در ماههای اولی که جنگ را شروع کرده بودند از پیروزی قریب‌الوقوع خبر می‌دادند و روزنامه‌های آنان می‌نوشتند صنعا اولین پایتخت عرب است که در عملیات «عاصفهًْ الحزم» از سیطره ایران خارج می‌شود، پس از آن نوبت بغداد، دمشق، بیروت و... است. در این جنگ هواپیماهای نظامی آمریکا، خیلی علنی به هواپیماهای سعودی، در آسمان یمن بمب‌های بزرگ می‌رساندند و کشورهای عربی به کمک عربستان شتافتند و کشورهای غربی با صدور قطعنامه ضد یمنی 2216 دست عربستان را برای ارتکاب هر جنایت باز گذاشتند و عربستان هم واقعاً از همه توانایی‌ها و فرصت‌هایش برای ریشه‌کن کردن درخت انصارالله استفاده کرد.
هم اینک پس از یک سال، عربستان علیرغم بمباران شدید، نتوانسته است به موقعیت‌های سنتی انصارالله در استانهای شمالی رخنه‌ای وارد کند. انصار هم اینک یک سال پس از جنگ، کادرهای خود را دارد و صدمه‌ای به فرماندهان ارشد و میانی آن وارد نشده است. عربستان با تلاش فراوان و صرف دهها میلیارد دلار هزینه، تلاش کرد تا انصارالله را از جنوب خارج کند، انصار در اواسط امسال جنوب را ترک کرد ولی جنوب به دست نیروهای وابسته به عربستان- منصور هادی- نیفتاد و عملاً به میدان درگیری دو گروه «حراک جنوبی» به رهبری علی سالم البیض و «انصارالشریعه» به رهبری شیخ زندانی تبدیل شد. به گونه‌ای که منصور هادی که با تبلیغات زیادی وارد «عدن» شده بود، این شهر را ترک کرده است.
رژیم سعودی در این جنگ دو خط قرمز عمده داشت یکی امنیت مرزها و شهرهای عربستان و دیگری نفوذ ایران در یمن. امروز یک سال پس از این جنگ، بخش‌های وسیعی از سه استان عسیر، نجران و جیزان عربستان در تصرف و تیررس دائمی انصار قرار دارد و خود سعودی‌ها اذعان می‌کنند که نفوذ ایران برانصارالله و بخش‌های دیگری از طیف‌های فعال یمن به نسبت زمان آغاز جنگ افزایش یافته است. امروز در پایان یک سال جنگ، بیهوده بودن تلاش سعودی برای غلبه بر انصارالله آشکار شده و از این رو کشورهایی که چند هفته پس از آغاز جنگ در ائتلاف با سعودی علیه یمن قرار گرفتند، زبان به انتقاد گشوده و عملاً کنار کشیده‌اند و امارات که مهمترین عضو ائتلاف سعودی به حساب می‌آید عملاً نیروهای خود را از یمن خارج کرده است.
3- وضعیت عراق، امروز با ثبات نسبی مواجه شده است. خرداد ماه سال گذشته، داعش با حمایت آشکار مالی، اطلاعاتی، تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای کشورهای عربی استانهای دیالی، صلاح‌الدین، ‌نینوا و الانبار را به تصرف درآورد: و علاوه بر آن استانهای بابل، کرکوک و بغداد در معرض تهدید جدی قرار گرفتند و بخش‌هایی از بابل و کرکوک هم به تصرف این گروه تروریستی درآمد.
شرایط امروز عراق به گونه‌ای است که سه مرکز استان - بعقوبه، تکریت و رمادی- از تصرف داعش خارج و استانهای دیالی و صلاح‌الدین بطور کامل آزاد شده‌اند و تهدید بغداد بطور کامل از بین رفته و وضعیت امنیتی کرکوک بهبود پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت تروریزم در عراق شکست خورده و ماههای پایانی خود را سپری می‌کند و این همه با تلاش جبهه مقاومت با محوریت ایران روی داده است.
جبهه مقاومت علاوه بر اثبات کارآمدی و توانایی، امروز در نزد ملت‌ها از موقعیت اخلاقی بالایی هم برخوردار شده چرا که رفتار آن برخلاف غربی‌ها و وابستگان آنها در منطقه بر مبنای ایثار و کمک برادرانه استوار است.
سعدالله زارعی

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/12/26ساعــت 9:52 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی پله دوم نردبان یا زیرزمین؟!(یادداشت روز) عدهای می

عده‌ای می‌گویند برجام هرچه بود گذشت و باید از آن عبور کرد. البته این سخن تازه‌ای نیست. سه ماه پیش آقای روحانی هم در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرده بود؛ دوران نقد برجام تمام شده است. اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد با سیر تحولات فعلی و اتفاقات احتمالی آینده، چاره‌ای جز رجوع به برجام نیست. البته این رجوع بیش از آن که به گذشته بپردازد، راه و محملی برای شکل دادن به آینده و جلوگیری از تکرار رخدادهای خسارت آفرین است. 
آقای ظریف در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای و در پاسخ به سوالی درباره ارتباط خود با جان کری - همتای آمریکای اش- می‌گوید؛ «برخی اوقات اتفاقاتی در حاشیه مذاکرات می‌افتد که باعث می‌شود آن تفاهم و حس مشترک شکل نگیرد. بویژه در مواقعی که دولت آمریکا مجموعه اقداماتی انجام می‌دهد که با آنچه تعهد کرده بود مغایرت دارد. کماکان هم درباره اجرای تعهدات آمریکا همینطور است. اگر بشود این تعهدات را دو قسمت کرد یک قسمت تعهداتی است که باید با صدور اعلامیه و بیانیه و دستور و مقررات داخلی اجرا می‌کردند که آنها را انجام دادند اما یک قسمت هست که نیاز است دست کم دولت آمریکا با اراده سیاسی وارد مرحله اجرایی کردن تعهداتی شود که روی کاغذ اعلام کرده است. حالا ما از مجموعه حاکمیت آمریکا از جمله کنگره توقعی نداریم اما این توقع از دولت آمریکا هست.» ظریف در بهمن سال جاری - پس از اجرای برجام - نیز این موضوع را تکرار کرده و از کاخ سفید خواسته بود به بانک‌ها و طرف‌های خارجی برای کار تجاری با ایران تضمین بدهد که البته هیچگاه با پاسخی از سوی آمریکایی‌ها همراه نشد.
مضمون این درخواست از آمریکا را هفته پیش آقای روحانی هم مطرح کرد. وی در کنفرانس خبری خود ضمن اشاره به انجام تعهدات برجامی واشنگتن روی کاغذ، گفت؛ «هنوز هم آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند؛ خواست ما این است. در برخی موارد آمریکایی‌ها ممکن است آن مقداری که می‌بایست تلاش می‌کردند، نکردند.»
موارد فوق تنها شواهد از نوع نگاه و وضعیت بازیگران و روند برجام نیست. آنچه مسئله را حساس و قابل تامل می‌کند، سخنان دولتمردان و اشتیاق زایدالوصف آنان برای گام نهادن بر پله بعدی برجام است. رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در اظهار نظری جالب، عملی نشدن وعده‌های دولت را -که قرار بود همه مشکلات از جمله آب خوردن مردم و هوا  را هم حل کند - به نوعی طبیعی توصیف کرد و آنها را به مذاکره و توافق درباره سایر مسائل منوط دانست! همان چیزی که دولتمردان از آن به عنوان برجام2 یاد می‌کنند و دل در گرو آن دارند. اگر بخواهیم وضعیت دولت یازدهم را در این عرصه خلاصه کنیم، این می‌شود؛ وعده‌های سنگین برزمین مانده، خواهش و تمنا از حریف برای تبدیل اندک تعهدات کاغذی برجام به تعهد عملی و تلاش برای رفو کردن برجام با برجامی دیگر. اما آن سوی میدان چه می‌گذرد؟
برای فهم نوع نگاه و طرح آمریکایی‌ها، سخن آقای ظریف کلیدی است. او درباره محتوای اولین دیدار دوجانبه اش با جان کری درباره موضوع هسته‌ای می‌گوید؛ کری موضوعات دیگری را هم مطرح کرد که یکی از آنها سوریه بود. کنار هم گذاشتن این دغدغه و هدف دو سال پیش واشنگتن و برخی شواهد امروزی، گویای برخی واقعیت هاست. هفته پیش  ژنرال لوید آستین، بالا‌ترین مقام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه - فرمانده سنتکام (سرفرماندهی مرکزی آمریکا)- در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح سنا سیاست خارجی ایران در منطقه را تهدید‌کننده منافع راهبردی آمریکا توصیف کرده و گفت؛ «ما باید توجه داشته باشیم زمانی که گروه داعش شکست داده شد، و ثبات در سوریه ایجاد شد، ما و شرکای ما با نیروهای وابسته به ایران موسوم به شبکه تهدید ایران مواجه خواهیم شد که به شدت تقویت شده‌اند و تجربه جنگ‌های زیادی را هم دارند.» 
اما راه حل این مشکل استراتژیک از نظر آمریکایی‌ها چیست؟ پاسخ را باید در مقاله چند روز پیش دنیس راس - دستیار پیشین اوباما و یکی از تصمیم سازان آمریکا درباره مسائل خاورمیانه- در نشریه پولتیکو جست؛ «اگر خواهان مشاهده تغییرات مطلوب در ایران و کاهش سیاست‌های منطقه‌ای خصمانه هستیم، باید از همان منطقی که در کشاندن ایران به میز مذاکرات هسته‌ای استفاده کردیم بهره ببریم، اما اگر قاسم سلیمانی بدون هزینه به گسترش نفوذ ایران ادامه بدهد، ممکن است توافق هسته‌ای هم پایدار نماند.» 
البته طرح آمریکایی‌ها صرفا روی کاغذ و پشت تریبون‌ها نیست. آنها گام‌های عملی را هم در این باره آغاز کرده‌اند. اینکه دادگاهی در آمریکا جمهوری اسلامی را به پرداخت حدود 11 میلیارد دلار غرامت به اتهام دست داشتن در ماجرای 11 سپتامبر محکوم می‌کند - فارغ از اینکه این حکم ابلهانه اجرایی شود یا خیر - یک پیام واضح است. تدارک واشنگتن و رفقای مرتجع منطقه‌ای آن برای تحریم و اعمال فشار علیه حزب الله لبنان، سیگنال دیگری از این پیام است. از نظر آمریکایی‌ها دوره پسابرجام نباید دوران تنفس جمهوری اسلامی باشد. آنها نام این دوره را «سختگیری به ایران» گذشته‌اند که برخی از مختصات و تاکتیک‌های آن عبارت است از؛ 
1- افزایش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه تروریسم و حقوق بشر
2- محدود سازی تمام توان موشکی بالستیک ایران 
3- حذف بند پایان توافق برجام و ابدی کردن محدودیت‌های آن
4- زمینه‌سازی برای بی‌ثباتی‌های داخلی در ایران و آمادگی برای پشتیبانی کامل از آنها
5- تشکیل نیروهای ویژه برای استفاده از فرصت‌های قومیتی برای ناامن کردن ایران
6- ارائه سیستم گنبد آهنین اسرائیل به اعراب برای مقابله با ایران
7- حمایت از پادشاهی‌های عربی درمقابل ناراضیان داخلی که ایران بر آنها نفوذ دارد
8- تقویت رابطه با گروه‌ها و فرقه‌های مختلف عراق با هدف کاستن از نفوذ ایران
توقع از چنین آمریکایی برای «اجرایی کردن تعهدات روی کاغذ» بیشتر شبیه آرزوست تا مسئله‌ای قابل تحقق. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز پنج‌شنبه اعضای مجلس خبرگان سه اولویت اصلی دولت را برشمردند؛ 1- اقتصاد مقاومتی2- ادامه‌ پرشتاب حرکت علمی کشور 3- مصون‌سازی فرهنگی کشور، ملت و جوانان. حتی آینده برجام نیز بطور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به سه موضوع فوق است. آمریکایی‌ها عملاً برجام2 را با هدف مهار قدرت منطقه‌ای ایران کلید زده‌اند. انتخابات با تمام مسائلش تمام شده و مردم از دولت انتظار کار و تلاش واقعی و نتایج ملموس دارند. تصمیم با دولت است که پا روی پله‌های نردبان اقتصاد مقاومتی، حرکت پرشتاب علمی و مصون‌سازی فرهنگی بگذارد یا به امید معجزه‌ای که برجام یک نکرد، بر پله دوم زیرزمین برجام ها قدم نهد! البته همیشه پایین رفتن از پله کار آسان‌تری بوده است!
محمد صرفی

+ نوشته شـــده در دوشنبه 94/12/24ساعــت 9:33 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی به گزارش یزد رسا، مردم یزد صبح امروز علیرغم اعلام عد

 

به گزارش یزد رسا، مردم یزد صبح امروز علیرغم اعلام عدم برگزاری تجمع از طرف حوزه علمیه یزد به صورت خودجوش در اعتراض به هنجارشکنی های اخیر در سفر رئیس جمهور به یزد در مدرسه مصلی تجمع کردند.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 94/12/20ساعــت 8:3 صبح تــوسط عباس | نظر
سالت ، چهارشنبه 19 اسفند عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز چها

سالت ، چهارشنبه 19 اسفند 
 

عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز چهارشنبه 19 اسفند :

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/12/19ساعــت 9:1 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی حکایت همچنان باقی است!(یادداشت روز) لطفا جملات زیر


لطفا جملات زیر را با دقت و با توجه به تاریخ آنها بخوانید، اینها جملاتی است که در تاریخ ایران ثبت شده است.
11 اردیبهشت 93:  سال 93 را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می‌کنم.
28 اردیبهشت 93:‌ برنامه دولت تبدیل سال 93 به سال رونق اقتصادی است.
5فروردین 94: سال 94 را سال رونق تولید معرفی می‌کنم.
16 فروردین 94 :سال 94 سال رونق و اشتغال است.
17 اسفند 94: سال 95 سال رونق اقتصادی است.
شاید به سختی بتوان پذیرفت، اما واقعیت این است که همه اینها، سخنان رئیس‌جمهور محترم در ایام و زمان‌های مختلف است و نشان از وعده‌ای دارد که ظاهرا هیچ سررسیدی برای آن متصور نیست و مدام تمدید می‌شود! با این همه به سختی می‌توان پذیرفت که سال آینده کوچکترین حرکتی در جهت بهبود اوضاع معیشتی پدید آید و اگر در اثر سوءتدبیر و یا برخی نیات دیگر، اوضاع بدتر نشود، باید خدا را شکر کرد! 
ممکن است برخی به این موضوع خرده بگیرند و آن را سیاه‌نمایی بدانند که چرا در باره اتفاقات سال آتی چنین پیش‌بینی می‌کنید!؟ در پاسخ باید گفت: ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/12/19ساعــت 8:59 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی در حالی که طی ماههای گذشته و در طول فرآیند برجام، منت
در حالی که طی ماههای گذشته و در طول فرآیند برجام، منتقدان با استنادات دقیق خود ادعای "لغو همه تحریمهای مالی، اقتصادی و بانکی در نتیجه برجام" را نادرست و نشدنی معرفی می‌کردند، دولتی‌ها با مغرض یا کمسواد خواندن آنها همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کردند. اما حالا و با گذشت بیش از چهل روز از اجرایی‌شدن برجام، رئیس‌جمهور نیز به این مساله اعتراف کرد.
در حالی که طی ماههای گذشته و در طول فرآیند برجام، منتقدان با استنادات دقیق خود ادعای "لغو همه تحریمهای مالی، اقتصادی و بانکی در نتیجه برجام" را نادرست و نشدنی معرفی می‌کردند، دولتی‌ها با مغرض یا کمسواد خواندن آنها همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کردند. اما حالا و با گذشت بیش از چهل روز از اجرایی‌شدن برجام، رئیس‌جمهور نیز به این مساله اعتراف کرد. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/12/18ساعــت 8:32 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی؛ تشییع و تدفین شهید «عزیز احمدی» مدافع حرم :پیکر مطهر

 

 

فردا؛ تشییع و تدفین شهید «عزیز احمدی» مدافع حرم لشکر فاطمیونبه گزارش گروه سیاسی منابع حقوق :،«عزیز احمدی» مدافع حرم افغانستانی از
لشکر فاطمیون در درگیری با تروریست‌های تکفیری در دفاع ا زحرم حضرت زینب(س)
در سوریه به شهادت رسید.

پیکر مطهر
این شهید مدافع حرم افغانستانی امروز سیزدهم اسفندماه از حرم حضرت
عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و
ایثارگران و جمعی از مردم شهید پرور تشییع می‌شود.

بعد از اقامه
نماز بر پیکر این شهید از لشکر فاطمیون، پیکر مطهرش به‌روی دستان مردم تهران
تشییع و برای خاکسپاری به بهشت‌زهرای تهران منتقل می‌شود تا در قطعه 50
گلزار شهدا قطعه مدافعان حرم کنار دیگر همرزمان شهیدش به خاک سپرده شود.


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 94/12/13ساعــت 8:37 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی آغاز اعترافات با پایان انتخابات در حالی که کیهان پیش
در حالی که کیهان پیش از این بزک برجام توسط برخی از دولتمردان به جهت مقاصد انتخاباتی را پیش بینی کرده بود، امروز و در دوران پسا انتخابات شاهدیم که دولتمردان زبان به اعتراف در مورد واقعیات برجام گشوده‌اند.

سرویس سیاسی- 

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرد که غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز  برای بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.
به گزارش فارس، صالحی در ادامه، «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به‌طور کامل پایان نداده است چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیئت انرژی اتمی مسئول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور بطور نسبی خوب است.
فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکا 
همچنین سیدعباس عراقچی معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که با لغو تحریم‌ها چرا شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ باید از آمریکا برای فروش هواپیما به ایران اجازه بگیرند؟ و به این دلیل تاکنون قرارداد نهایی فروش هواپیما بین دوطرف امضاء نشده و برای امضای قرارداد نهایی باید منتظر اجازه آمریکا باشیم، اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده‌اند و در آینده هم باید انجام بدهند. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در چهارشنبه 94/12/12ساعــت 8:48 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی هیبتالله!(یادداشت روز) درباره انتخابات دو مجلس شورای
درباره انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که روز جمعه با حضور پرشور مردم در سراسر کشور برگزار شد و نتایج حاصل از آن، گفتنی‌هایی هست که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید و یا در هیاهوی تبلیغاتی این روزها، پنهان بماند. یادداشت پیش روی  اشاره‌ای گذرا به برخی از این نکات است.
1- این واقعیت میدانی - تاکید می‌شود میدانی- قابل تردید نیست که لیست مشترک سه گروه موسوم به اصلاحات، کارگزاران و حامیان دولت، در تهران، اکثریت آراء را به خود اختصاص داده است.
2- درباره لیست سه گروه یاد شده برای مجلس خبرگان در استان تهران گفتنی است که 8 تن از نامزدهای این لیست، با فهرست نامزدهای معرفی شده از سوی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز مشترک هستند. بنابراین؛ 8نامزد مورد اشاره برای خبرگان را نمی‌توان نامزدهای وابسته به سه گروه یاد شده تلقی کرد، بلکه این 8 تن اصالتا نامزدهای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز هستند که سه گروه اصلاحات و کارگزاران و اعتدال از لیست جامعتین وام گرفته و در لیست خود جای داده بودند که مخالفت و اعلام بی‌اطلاعی اکثر آنان را در پی داشت. بنابراین اگرچه نامزدهای لیست مشترک سه گروه یادشده برای مجلس شورای اسلامی، در تهران بیشترین آراء را به خود اختصاص داده‌اند ولی اکثریت قاطع نامزدهای مجلس خبرگان از حوزه استان تهران، به اصولگرایان تعلق دارند و نه اصلاح‌طلبان.
3- جریان یاد شده در حالی خود را پیروز انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری معرفی می‌کند که اولا؛ اکثریت نزدیک به تمام  نامزدهای مجلس خبرگان در سراسر کشور به جبهه اصولگرایان تعلق دارند و ثانیا؛  در مجلس شورای اسلامی نیز فقط حائز اکثریت در تهران هستند و در سطح کشور اکثریت نمایندگان مجلس دهم را اصولگرایان برعهده دارند، بنابراین  جریان مزبور برخلاف ادعای تبلیغاتی - و البته زودگذر و بی‌دوام خود - برنده و پیروز انتخابات روز هفتم اسفند نیست.
4- دیروز، روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های داخلی و خارجی حامی جریان مورد اشاره، در اقدامی هماهنگ صفحات اول خود را با تیترهای درشت به پیروزی این جریان در انتخابات هفتم اسفند اختصاص داده بودند و از کنار این واقعیت غیرقابل انکار عبور کرده بودند، که «ایران فقط تهران نیست» و مجلس دهم با حضور همه نمایندگان تشکیل می‌شود و نه فقط نمایندگان تهران. گفتنی است در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 نیز عده‌ای از فتنه‌گران با استناد به رأی بیشتر در تهران، اصرار داشتند آن برتری رأی را به حساب کل کشور جا بزنند که... بگذریم! 
5- طی سی و چند سال گذشته، همواره در مجلس‌هایی که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شده‌اند، اکثریت با نمایندگان حامی دولت - صرفنظر از این یا آن دولت- بوده است. مثلا - و فقط به عنوان مثال - در مجلس ششم که بعد از انتخاب آقای خاتمی تشکیل شده بود، 220 تن از نمایندگان جبهه اصلاحات حضور داشتند و حال آن که براساس آمار موجود از نتیجه انتخابات اخیر، مجموعه نمایندگان حامی دولت و اصلاح‌طلب و کارگزارانی مجلس پیش‌روی، نه فقط اکثریت ندارند بلکه در اقلیت نیز هستند و اکثریت با نمایندگان اصولگراست که اگرچه ضددولت نیستند - و نباید هم باشند - ولی تابلوی تعریف شده حامیان دولت را هم ندارند.
بنابراین به وضوح می‌توان نتیجه گرفت؛ انتخابات هفتم اسفند برخلاف ادعای پرسر و صدای این روزها، نشانه اقبال مردم به دولت و حامیان آن نیست و رضایت ملت از عملکرد 3 ساله دولت محترم را در پی ندارد.
6- باید توجه داشت که جریان یاد شده طی چند ماه گذشته بی‌آن که دستاورد قابل توجهی از برجام نظیر لغو تحریم‌ها، گشایش سوئیفت، برقراری روابط تجاری، سرمایه‌گذاری خارجی، گشایش اقتصادی، بازگشت دارایی‌های مسدود شده و... - که هیچکدام تحقق نیافته است - ارائه دهد، اصرار داشت از برجام با عناوینی مثل فتح‌الفتوح! بزرگترین دستاورد تاریخ ایران! و... یاد کند و در همان حال از انتخابات هفتم اسفند با عنوان «برجام 2» یاد می‌کردند. ولی نتیجه انتخابات به گونه‌‌ای که شرح آن گذشت نشان داد مردم هوشیارتر از آنند که «از دست داده‌های نقد» را با «وعده‌های نسیه»!  هم‌وزن تلقی کنند!
7- این روزها رسانه‌ها و برخی از مقامات آمریکایی و اروپایی با استناد به توهم پیروزی مدعیان اصلاحات در انتخابات هفتم اسفندماه، بر طبل توخالی «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران»! می‌کوبند! و با نادیده گرفتن این واقعیت محسوس و غیرقابل انکار که اکثریت قاطع مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان است، آرزوی همیشه بر باد رفته خود را به این خبر تبدیل می‌کنند که مدعیان اصلاحات با حضور حداکثری! در مجلس آینده، برای تغییر سیاست‌های جاری ایران اسلامی تلاش خواهند کرد! این توهم‌پراکنی در حالی است که مدعیان اصلاحات بعد از عبور از چند مرحله ناموفق قبلی و شکست‌های پی در پی، چاره‌ای جز تمکین و تسلیم در برابر اصول و مبانی نظام ندیده‌اند. این جریان سیاسی، در مجلس ششم که اکثریت قاطع آن را در دست داشت - 220 نماینده از 297 نماینده آن دوره مجلس- به هوس تغییر در رفتار و ساختار نظام افتاد و با تصویب لوایح مغایر با قانون اساسی که از سوی دولت وقت - دولت اصلاحات - ارائه شده بود و تصویب چند طرح مشابه، خیال خام خود را دنبال کرد و تا آنجا پیش رفت که جمع قابل توجهی از نمایندگان مدعی اصلاحات مجلس ششم و تعدادی از دولتمردان وقت در اعتراض به ناکامی خود، ابتدا دست به تحصن زدند اما، نظام اسلامی با پشتوانه توده‌های عظیم مردمی، راسخ‌تر از آن بود که با این حرکت کمترین خمی به ابروی خود بیاورد. و بعد از ناکامی تحصن که از حمایت گسترده و آشکار دولت‌های خارجی برخوردار بود، نمایندگان مدعی اصلاحات و تعدادی از دولتمردان با اعلام استعفای خویش، اقدام به «خروج از حاکمیت» کردند که این حرکت نیز با بی‌اعتنایی نظام و مردم روبرو شد.
این جماعت در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 88 با مدیریت بی‌پرده مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل، خیانت بزرگتری را به صحنه آورده و علیه حاکمیت خروج کردند. این اقدام خائنانه نیز راه به جایی نبرد و مدعیان اصلاحات - و نه همه اصلاح‌طلبان -  در ادامه با تحریم انتخابات مجلس نهم، بار دیگر وزن خود را در مقابله با نظام اسلامی آزمایش کردند و باز هم مثل گذشته، شکست خوردند و سرافکندگی دیگری را به کارنامه خود افزودند.
امروزه اما، جریان یاد شده با درک این واقعیت که نظام اسلامی بیدی نیست که با این بادها بلرزد، به بستر قانون روی آورده و در انتخاباتی شرکت کرده‌اند که با همان ساز و کار همیشگی انجام می‌شود و این اعتراف صریح به ناکامی در خروج از حاکمیت، خروج علیه حاکمیت، تحریم انتخابات و... است. بنابراین برخلاف توهم‌پراکنی بیگانگان که با سکوت برخی از مدعیان اصلاحات نیز همراه است، بازگشت کنونی این جریان به شرکت در انتخابات حاصل تنبیه آنان از سوی ملت است و یک پیروزی بزرگ و مثال‌زدنی برای جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت مقتدرانه آن تلقی می‌شود.
8- این روزها  افرادی از جریان مزبور در حالی که در تبلیغات انتخاباتی خود از گشایش اقتصادی و بهبود معیشت مردم دم می‌زنند - بی‌آن که توضیح بدهند طی 3 سال گذشته چه گام مثبتی در این‌ راه برداشته‌اند- در همان حال شماری از آنها - و نه همه آنان - در اظهارات «یک خط در میان» خود، سعی دارند برخی از اصول و مبانی تعریف شده نظام، نظیر استکبارستیزی، حمایت از خط مقاومت در منطقه و تکیه بر توان داخلی در اقتصاد و... را زیر سوال کشیده و از حضور خویش در مجلس با عنوان تلاش برای تغییر و جابجایی این گزاره‌ها یاد می‌کنند! که دراین‌باره، علاوه بر آنچه در بند قبلی آمده است باید گفت؛
9- ساختار نظام و حمایت توده‌های ده‌ها میلیونی مردم از آن به گونه‌ای است که اولا؛ هیچیک از جریانات سیاسی، نمی‌توانند کمترین تاثیری در تغییر ساختار و یا رفتار برگرفته از اصول نظام داشته باشند و اساسا رأی مردم به نمایندگان در محدوده وظایف قانونی و تعریف شده آنها در قانون اساسی است. و باید گفت؛ در دوره موسوم به اصلاحات، تمامی دولت، و اکثریت قاطع مجلس را در اختیار داشتید و از هیچ کوششی برای تغییرات یاد شده دریغ نکردید. خب! به کجا رسیدید؟ 
10- اگرچه سخن از پیروزی و شکست در انتخابات، سخن پسندیده‌ای نیست ولی به روال جاری  و آنچه بر سر زبان‌هاست، جریان یاد شده در کلیت انتخابات هفتم اسفند شکست خورده است و ضمن آن که اکثریت مجلس دهم در اختیار اصولگرایان است، مجلس خبرگان نیز، اولا شرح وظایفی کاملا متفاوت با مجلس شورای اسلامی دارد و ثانیا،  اکثریت نزدیک به تمامی آنها  در سراسر کشور از لیست اصولگرایان برخاسته‌اند و عالمان وارسته و فرهیخته‌ای هستند که طی سال‌های متمادی بارها نشان داده‌اند، تنها دغدغه‌ آنان دفاع از اسلام، انقلاب، رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست. بنابراین برخی از ادعاهای این روزها تنها در قالب «لاف گزاف» قابل ارزیابی است و بیرون از این حد و اندازه، کمترین وزنی ندارد. و مخصوصا یکی دو تن از کسانی که زبان به لاف‌های گزاف مورد اشاره گشوده‌اند، از این واقعیت بیشتر از دیگران باخبرند و به نظر می‌رسد در پی آنند که با  اینگونه توهم‌پراکنی‌ها، به خیال خود،  روی روحیه حزب‌الله  و توده‌های وفادار اثر منفی بگذارند ولی اینگونه لاف‌ها به حکایت آن شخص شبیه است که از او پرسیدند نامت چیست؟ و او برای ترساندن سؤال‌کنندگان گفت؛ «هیبت‌الله»! و طرف‌های مقابل به کنایه پرسیده بودند «راست می‌گویی یا می‌خواهی ما را بترسانی»؟!
حسین شریعتمداری

+ نوشته شـــده در دوشنبه 94/12/10ساعــت 10:4 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی دروغ بزرگ ! 111 بیشتر از 153 سرویس سیاسی - با روشن

 سرویس سیاسی -
با روشن شدن تدریجی نتیجه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، اصلاح طلبان با تکیه بر نتایج به دست آمده تهران خبر از پیروزی بزرگ می‌دهند با وجود این و با نگاهی به نتایج سراسری انتخابات به خوبی مشخص می‌شود که اصولگرایان در سراسر کشور پیروزی قاطعی را به دست آورده و مدعیان این بار نیز با چشم بستن بر واقعیات و آمار حقیقی انتخابات، دروغ را پیشه خود ساخته اند. 
با گذشت دو روز از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دیروز آخرین نتایج به دست آمده از صندوق‌های رای منتشر شد. 
به گزارش جدول منتشر شده در خبرگزاری فارس آن چه که از آمار نهایی انتخابات و نامزدهایی که به صورت قطعی جواز ورود به بهارستان را کسب کرده‌اند یا به دور دوم رسید‌ه‌اند نشان از آن دارد که در مقابل 111 اصلاح طلب پیروز انتخابات در سراسر کشور 153 اصولگرا به مجلس راه یافته‌اند. 
روزنامه‌های زنجیره‌ای دیروز بر پیروزی قاطع اصلاح طلبان متمرکز شدند تا نشان دهند که اصلاح طلبان ریاضیات جدیدی را کشف کرده و معیار عمل خود قرار داده‌اند.
به عنوان نمونه روزنامه اعتماد در گزارش یک دیروز خود از خانه تکانی در پارلمان خبر داد و روزنامه شرق نیز با تکیه بر آمار اولیه تهران و ادعای پیروزی لیست اصلاح‌طلبان در این شهر از پیروزی قاطع در کل کشور سخن گفت!
روزنامه آرمان نیز با تکیه بر نتایج اولیه انتخابات خبرگان فریاد پیروزی سر داد تا برای مخاطبان خود این را اثبات کند که در سراسر کشور مردم به اصلاح طلبان رای داده‌اند. 
بر این اساس و برای اصلاح طلبان 111 بزرگ‌تر از 153 بوده و اقلیت مجلس می‌تواند لباس اکثریت پوشیده و پز دهد!
آخرین خبرها از نتایج انتخابات خبرگان
در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران نیز از مجموع 5946 صندوق و 4037628 آراء مأخوذه شمارش شده اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد آقاامامی، حسن روحانی، محسن قمی،  محمدعلی موحدی، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، سید ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی‌نیک،  ابراهیم حاج‌امینی نجف‌آبادی،  سید محمود علوی، نصراله شاه‌آبادی، محمدعلی تسخیری، محسن اسماعیلی، محمدحسن زالی، احمد جنتی و سیدهاشم بطحائی توانستند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند. 
خبر دیگر اینکه به رغم تبلیغات سنگین و مسمومی که طی هفته‌های اخیر و در آستانه انتخابات مجلس خبرگان از سوی رسانه‌های بیگانه و نیز برخی جریان‌های خاص سیاسی در داخل کشور علیه آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به راه افتاده بود، مردم مازندران با رای قاطع خود، وی را به عنوان منتخب اول روانه مجلس خبرگان کردند.
آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان فعلی نیز  در حالی که طی هفته‌های اخیر و در آستانه انتخابات در معرض سنگین‌ترین هجمه‌های تخریبی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی و نیز  برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی منتسب به جریان اصلاحات قرار داشت، با رای قاطع بیش از 700هزار نفری مردم استان کرمان، کرسی اول مجلس خبرگان در این استان را کسب کرد.
اکثریت مجلس دهم
 منتقد دولت 
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به رأی مردم به منتقدان دولت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در انتخابات به افرادی رأی دادند که اکثریت آنها در واقع همسو با دولت نبودند.
وی افزود: اکثریت قاطع کسانی که در انتخابات مجلس دهم رأی آوردند همسو با دولت نیست و چه اصولگرایان و چه حتی اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند منتقد دولت هستند.
منتخب مردم مشهد در مجلس دهم اظهار داشت: بعضی‌ها درصدد هستند تا این مسئله را القاء کنند که نگاه مردم در انتخابات اخیر تغییر کرده که این موضوع کاملا غلط است و می‌توان آن را در رأی مردم به نمایندگان مشاهده کرد.
اولین دولتی که نتوانست مجلس همسو تشکیل دهد 
پرویز سروری عضو شورای مرکزی رهپویان انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: این اولین دولت در جمهوری اسلامی است که نمی‌تواند در دوره اول 4 ساله خود مجلسی همسو با خود داشته باشد و این نشاندهنده این است که مردم از عملکرد دولت رضایت چندانی ندارند.
وی با بیان اینکه مردم در این انتخابات هر دو خواسته رهبری را جامه عمل پوشاندند، گفت: اول حضور حداکثری بود که شاهد رکورد مشارکتی در دنیا هستیم که افتخار بزرگی برای نظام مردمسالاری دینی است که نشان داد علیرغم نقدهای جدی که به دولت وارد است، مردم به نظام عشق می‌ورزند و بین نظام و دولت تفاوت قائل هستند.
عضو شورای مرکزی رهپویان انقلاب اسلامی در همین زمینه افزود: مردم با تمام قدرت برای لبیک به ندای رهبری حضوری پرشور داشتند و ولایتمداری خود را با رای خود به اثبات رساندند. همچنین قدرت و مقبولیت نظام اسلامی را باری دیگر به رخ دنیا کشیدند.
نتیجه انتخابات در هر حالتی مورد احترام است
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نتیجه انتخابات دهمین دوره از مجلس با توصیه بر تمکین از قانون، اظهار داشت: نتیجه انتخابات هر چه بود پس از تأیید مجاری قانونی حتماً خیر و برکتی برای جامعه خواهد داشت و باید مورد احترام واقع شود.
وی مردم‌سالاری دینی را یکی از ویژگی‌های ممتاز نظام اسلامی دانست که فارغ از الگوهای دروغین غربی و دموکراسی القایی غرب، رأی مردم را محترم می‌داند و به عنوان حق‌الناس از آن صیانت و دفاع خواهند کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اصولگرایان با رعایت اخلاق انتخاباتی منعکس در تمکین از قانون و ارج نهادن به رأی مردم و کمک به منتخبان مردم برای خدمت شایسته براساس منافع ملی و مصالح انقلابی، آن را مکلف می‌دانند، از همه کسانی که رأی دادند (چه کسانی که به ما رأی دادند یا عزیزانی که به رقبای ما رأی دادند) تشکر می‌کنم و اذعان بدارم که رأی مردم ارزشمند بوده و مجاری قانونی فصل‌الخطاب خواهد بود.
زاکانی در ادامه فرق اصولگرایان به عنوان عناصر قانونمدار با کسانی که تمکین از رأی مردم و قانون در فتنه 88 نکردند را در معتبر دانستن رأی مردم و تمکین از قانون دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما رأی مردم را به خوب و بد تقسیم نمی‌کنیم و قانون را نیز به نفع خود تفسیر نمی‌کنیم و معتقدیم آنچه مهم است، حرکت جامعه به سمت خیر و صلاح، آبادی معنوی و مادی و همچنین رفع موانع رشد و پیشرفت آن است، لذا امیدواریم مجلس دهم رسالت خود را در گره‌گشایی از زندگی مردم و تسریع در ساخت ایران اسلامی و اهداف انقلاب بنماید و رسالت خود را انجام دهد.
نمایندگان مجلس فردا جلسه علنی دارند
نمایندگان مجلس دهم اسفندماه پس از 3 هفته تعطیلات، نشست علنی خواهند داشت. آخرین جلسه علنی وکلای ملت 13 بهمن‌ماه برگزار شد.
بررسی لوایح بودجه سال 1395 کل‌کشور و همچنین برنامه ششم پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستورکار پارلمان تا پایان سال خواهد بود.
مجلس شورای اسلامی از امروز تا 26 اسفندماه نشست علنی خواهد داشت.
مجلس این هفته روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نشست علنی دارد و از هفته آینده به روال سابق بازگشته و روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه جلسات علنی خود را برگزار خواهد کرد. مخاطبان گرامی می‌توانند جدول مربوط به آخرین نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی براساس آمار رسمی اعلام شده تا لحظه تنظیم این گزارش را در زیر مشاهده کنند.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 94/12/10ساعــت 8:34 صبح تــوسط عباس | نظر
   1   2      >