سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لیبرال سرمایهداری و انحصار رسانهای / آزادی در اندیشه لیبرالیسم م

آزادی در اندیشه لیبرالیسم مفهوم خاصی دارد که آن را از سایر گرایش‌های سیاسی متمایز می‌سازد. لیبرال‌ها این واژه را معمولاً به صورت «آزادی از» چیزی تعریف می‌کنند نه «آزادی برای» منظوری. توماس هابز آزادی را «فقدان موانع خارجی» می‌داند و می‌گوید انسان باید از موانعی که ممکن است بخشی از قدرت انسان را در انجام آنچه می‌خواهد سلب کند، آزاد باشد. می‌توان این رویکرد را قیام قدرت برای تداوم خویش از طریق آزادی نامید و بخشی از دلایل پیوند جریان سرمایه‌داری و قدرت با اندیشه لیبرالی را در همین چارچوب تبیین نمود. قدرت میل به بیشینگی و ثروت میل به انباشت دارد و ایده‌آل‌ترین شرایط محیطی برای این دو، نبود موانع کنترل کننده خارجی است؛ که در مفهوم «آزادی لیبرالی» تئوریزه شده و نوعی «وابستگی متقابل» میان سرمایه‌داری و لیبرالیسم ایجاد کرده است. لذا باید نتیجه گرفت که جریان سرمایه‌داری برای بقا، تداوم و حتی حکومت خود، نیازمند سیطره ارزش‌های لیبرالی بر جوامع بشری است.
رسانه‌ها به دلیل نقشی که در شکل‌دهی به افکار و رفتار عمومی دارند، اصلی‌ترین ابزار جریان سرمایه‌داری برای ترویج و اشاعه لیبرالیسم بوده‌اند. این جریان، علاوه بر اینکه رسانه‌های خود را مأمور به لیبرالیزه کرده قلوب و اذهان مردم می‌کند، در همین جهت تلاش دارد از به کار گرفته شدن ابزار رسانه توسط گفتمان‌ها و مشرب‌های فکری رقیب جلوگیری نماید و لذا میل به انحصار دارد. «آزادی لیبرالی» در عرصه رسانه این گونه ترجمه می‌شود که عرصه افکار عمومی می‌بایست از هرگونه محدودیت و مانعی، آزاد و به دور از دخالت دولتی باشد و همه صاحبان اندیشه به عنوان بخش‌های خصوصی بتوانند آزادانه در یک «بازار رقابت کامل» خود را به افکار عمومی عرضه نمایند و مردم به عنوان مشتریان این اندیشه‌ها، بتوانند آزادانه طبق سلیقه خود، هر چه را می‌پسندند، انتخاب کنند. اما از آنجا که راه‌اندازی رسانه‌های قدرتمند، نیازمند سرمایه‌های کلان بوده و «همه صاحبان اندیشه» و همه بخش‌های خصوصی، قدرت مالی کافی برای ایجاد رسانه‌های مؤثر را ندارند، عملاً عرصه افکار عمومی تبدیل به میدان جولان اندیشه‌هایی می‌شود که توسط جریان سرمایه‌داری تولید می‌شوند. براساس یک گزارش تحقیقی که «بیزینس اینسایدر» منتشر کرده، تعداد کمپانی‌هایی که 90 درصد رسانه‌ها در غرب را در انحصار دارند، از 50 شرکت در سال 1980 به 6 شرکت در سال 2011 رسیده و طبق برخی گزارش‌ها، این رقم در سال 2014 به 5 شرکت متعلق به جریان سرمایه‌داری کاهش یافته است. در این میدان فراخ تاخت و تاز، طبیعی است که کدام عقیده و باور در درازمدت بر افکار عمومی خواهد نشست و به قدرت اجتماعی و سیاسی خواهد رسید و کدام عقیده یا عقیده‌ها، به همراه صاحبانشان به حاشیه خواهند رفت!
با تاملی در فضای رسانه‌ای و تورقی در نشریات کشور، می‌توان رسانه‌های فراوانی را برشمرد که هم خصوصی و غیردولتی هستند، هم توسط یک جریان سرمایه‌دار تغذیه مالی می‌شوند، هم برای ترویج و اشاعه لیبرالیسم در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... قیام کرده‌اند، و هم خواهان عدم مداخله نظام در حوزه رسانه هستند تا با «آزادی کامل» بتوانند به بیشینه‌سازی ثروت و قدرت خود بپردازند.
اسلام و نظام سیاسی اسلامی با همه مختصاتش، برای این جریان سرمایه‌داری و قدرت‌طلب، یک مانع خارجی و سلب‌کننده آزادی محسوب می‌شود و لذا طی دهه‌های اخیر، یکی از ماموریت‌های اصلی رسانه‌های این جریان، تلاش برای کمرنگ کردن و نهایتا حذف گفتمان اسلامی از عرصه افکار عمومی بوده است. به طور مشخص، محیط ایده‌آل سیاسی برای این جریان، یک نظام لیبرال دموکرات به مثابه سیستم‌های سیاسی غربی است و طیف مذکور از آنجا که «گذار» به نظام سیاسی لیبرال را مستلزم وقوع تغییرات جدی در باورها و عقاید لایه‌های مختلف اجتماعی می‌داند، تقریبا از اواخر دهه 1360 و اوایل دهه 1370 شمسی تلاش کرده است از طریق ابزارهای رسانه‌‌ای، سه هدف اساسی را دنبال نماید: 1- تلاش برای ناکارآمد نشان دادن دین اسلام در اداره کشور و ضرورت کنار رفتن آن از عرصه سیاسی- اجتماعی، ضمن تبلیغ و ترویج گرایش‌های لیبرالی در تمام حوزه‌ها و برجسته‌سازی چهره‌های آرایش کرده مصادیق و امتداد عملی لیبرالیسم 2- تاکید بر کفایت عقل خود بنیاد بشری در همه امور از جمله سیاست‌ورزی و نظام‌سازی همانند علم‌گرایان‌غربی 3- مستبد خواندن جمهوری اسلامی و تلاش برای القای این همانی نظام ولایی با کلیسای مسیحی. اگر محکمات اسلامی مانند حکم قصاص غیرانسانی خوانده می‌شود (موردی که اخیرا منجر به توقیف روزنامه آسمان شد)، یا ولایت و جانشینی حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع) انکار می‌شود (موردی که اخیرا توقیف روزنامه بهار را در پی داشت)، اگر رسانه‌ای خواهان حذف اسلام از عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود (روزنامه شرق)، مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان نماد عقب‌افتادگی خوانده می‌شود (جامعه سالم، تیر 77)، روزنامه‌ای آیات قرآن درباره عمر طولانی نوح پیامبر(ع) را به سخره می‌گیرد (صبح امروز، دی‌ماه 78)، دیگری صحت قصه حضرت یوسف را از محالات دانسته و در صحت آیات قرآن شبهه ایجاد می‌کند (صبح امروز، خرداد 88)، همه و همه حکایت از این دارند که لیبرال سرمایه‌داری ایرانی، بزرگ‌ترین دشمن خود را گفتمان اسلام و موفقیت خود را در گرو حذف این گفتمان از عرصه می‌داند.
در چنین فضایی، آنچه یک مانع خارجی در برابر لیبرال سرمایه‌داری ایرانی محسوب می‌شود تا نتواند با آزادی کامل به تاخت‌و تاز در عرصه افکار عمومی بپردازد، یکی اعمال نظارت و کنترل حاکمیتی بر رسانه‌ها و دیگری وجود رسانه‌هایی است که به اسلام و نظام اسلامی وابستگی دارند. لذا یک تلاش سیاسی- اجتماعی و تبلیغاتی وسیعی آغاز شده تا اولاً نظارت حاکمیتی و به تعبیر لیبرال‌ها «دخالت دولتی» را از عرصه نشر و رسانه حذف نماید و ثانیاً، رسانه‌های حامی و مدافع اسلام و نظام اسلامی را ساکت کند و یا به تعطیلی بکشاند. به معنی دقیق‌تر، رسانه‌های وابسته به لیبرال سرمایه‌داران وطنی، سودای دست‌یابی به موقعیت مشابه رسانه‌های نظام سرمایه‌داری در جهان یعنی «انحصار» را دارند. این طیف با ادعای «خصوصی بودن»، هم‌اکنون بیشترین نشریات را در کشور دارد هر چند همگی مصداق بارز یک روح در چند بدن هستند. گران‌ترین کاغذهای نشر، بیشترین هزینه‌های نیروی انسانی و محتوا، نظام توزیع و... متعلق به همین جریان است. جالب اینکه بارها و بارها همین جریان تلاش نموده و همواره در پی زمینه‌سازی است که سراغ راه‌اندازی کانال تلویزیونی خصوصی! نیز برود. از دیگر سو در اظهارنظرهای مکرر و تبلیغات و عملیات روانی سنگین، با استدلال‌های واژگونی‌ چون «ضرورت آزادی رسانه‌ها از مداخله دولتی»، صریحاً عنوان می‌کنند که «نظام نباید رسانه داشته باشد» یا رسانه‌های وابسته به فلان نهاد انقلابی فقط باید اخبار مربوط به دفاع مقدس از منتشر کنند!
باید هشدار داد که لیبرال سرمایه‌داری ایرانی امروز به این باور رسیده است که با وجود نظارت حاکمیتی بر حوزه نشر و رسانه و همچنین حضور رسانه‌های گفتمان رقیب، مسلط کردن ارزش‌های لیبرالی بر جامعه ایرانی و تغییر ذائقه دینی مردم ممکن نیست؛ لذا در ماه‌های اخیر عزمی جدی در عرصه سیاسی- اجتماعی و تبلیغاتی برای قطع ید حاکمیت از حوزه نشر و رسانه، و نیز حذف یا به سکوت کشاندن جریان‌های رسانه‌ای اسلامی و در انحصار گرفتن عرصه رسانه و افکارعمومی را آغاز کرده و این امر، توجه جدی و هوشیاری معتقدان به گفتمان دینی و نظام اسلامی را می‌طلبد.

سیدعمار موسوی

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/3/21ساعــت 9:21 صبح تــوسط عباس | نظر
آیت الله علمالهدی: اگر در مقابل دین مردم مسئول نیستیم پس چرا انق

بسمه تعالی

لم

آیت الله علم‌الهدی: اگر در مقابل دین مردم مسئول نیستیم پس چرا انقلاب کردیم؟

امام جمعه مشهد گفت: همه ما در مقابل دین و ارزش‌های اسلامی مردم و جامعه مسئول هستیم.

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام ?سید احمد علم‌الهدی?  افزود: اگر امام خمینی (ره) نگران دین مردم نبودند، نهضت و انقلاب را تشکیل نمی‌دادند و این انقلاب با همراهی و حضور گسترده مردم در صحنه به پیروزی نمی‌رسید.

وی اظهار کرد: قشرهای مختلف مردم در دوران دفاع مقدس به خاطر حفظ دین و ارزش‌های معنوی هشت سال در مقابل دشمن متجاوز بعثی ایستادند و تعداد زیادی از آنان هم در این راه به فیض شهادت و یا جانبازی نایل آمدند.

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر در مقابل دین مردم مسئول نیستیم پس چرا انقلاب کردیم و این همه خون‌ها برای حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی بر زمین ریخته شد، همه این‌ها برای حفظ دین و شعائر دینی بود.

وی گفت: حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهوری و سایر مسئولان کشور هم به خاطر دین این مسئولیت‌ها را در کشور پذیرفتند و ما به خاطر دین نوکر مردم هستیم.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/3/20ساعــت 8:14 عصر تــوسط عباس | نظر
کاریکاتورهاییکه در سامرا جان گرفتند! (یادداشت روز) هجوم روزهای

هجوم روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تروریست‌های «داعش» به شهر سامرا و تلاش برای ویران کردن مضاجع ائمه و بزرگان دینی در این شهر که به شکست انجامید، ظرفیت آن را دارد که بطور جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. تلاش‌هایی از این دست به احتمال زیاد ادامه می‌یابد و در عین حال از نوعی حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی هم حکایت می‌کند. چه اینکه هیچ کس تردید ندارد که اقداماتی از این دست ریشه در یک طراحی چند لایه اطلاعاتی و سیاسی دارد و براساس فرمول «توسعه درگیری‌های مذهبی و طایفه‌ای به مثابه راه حلی برای به فراموشی سپردن نقش غرب در عقب‌ماندگی مسلمانان و جنگ‌هایی که غرب علیه آنان تحمیل کرده است»، دنبال می‌شود. برای رسیدگی به ابعاد این پرونده ابتدا مروری به روند قدرت‌یابی عاملان مستقیم این حادثه خواهیم داشت و سپس دلایل حمایت غرب از آن را تا اندازه‌ای که در حوصله یک یادداشت است، مورد اشاره قرار می‌دهیم.
همزمان با بن‌بست اقدامات تروریستی در سوریه در اواخر سال 1390 سر و کله یک گروه جدید در سوریه تحت عنوان «الدولهًْ‌الاسلامیه فی‌العراق والشام» پیدا شد که البته پیش از این به عنوان «شاخه القاعده در عراق» شناخته می‌شد. توسعه دامنه فعالیت این گروه به سوریه در حالی اتفاق افتاد که این گروه درجریان درگیری‌های اواخر سال 1385 و اوائل سال 1386 با دادن تلفات زیاد از عراق گریخت و راهی لبنان شد که حاصل آن درگیری‌های موسوم به «نهرالبارد» در خرداد 1386 بود. در این درگیری‌ها نیز این گروه تلفات زیاد داد و از ارتش لبنان شکست خورد.
گروهک «دولت اسلامی عراق» 5 سال بعد به سوریه سرازیر شد و با عنوان اختصاری «داعش» فعالیت خود را در استانهای حلب، رقه و دیرالزور توسعه داد و امروز به جریان اول معارضه مسلحانه علیه دولت این کشور تبدیل شده است. این درست زمانی بود که پروژه «همایش‌های سیاسی با حضور 40 تا 80 کشور با محوریت آمریکا» و پروژه «ارتش آزاد سوریه» با شکست مواجه شده بودند و رویه آمریکایی‌ها مبتنی بر «شکست اسد به هر قیمت و توسط هر کس» شده بود. پروژه داعش در مقابل نیروهای مقاومت تاب نیاورد و شکست‌های پی‌درپی متحمل شد، ضمن آنکه در فاصله تیر 92 تا خرداد 93 نتوانست به هیچ پیروزی دست پیدا کند.
داعش پس از این شکست‌ها به سمت استان الانبار عراق آمد تا بخت خود را در این کشور بیازماید ولی علیرغم آنکه طی یک نبرد چند هفته‌ای، فلوجه و بخش‌هایی از شهر رمادی مرکز استان سنی‌نشین الانبار را به تصرف درآورد، نتوانست تأثیری روی پایتخت عراق که هدف نیروهای ابوبکر البغدادی از کوچ به فلوجه بود، برجای بگذارد و در عمل به محاصره ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور درآمد. اما در همان حال گزارش‌های مستندی وجود داشت که از حمایت جدی و تمام عیار دولت عربستان از این گروه حکایت می‌کرد. تصاویر ماهواره‌ای بارها ستون‌های نظامی را نمایش دادند که نشان می‌داد، حمل تسلیحات بصورت کاروانی از عربستان وارد استان الانبار و سپس به فلوجه و رمادی سرازیر می‌شود کما اینکه نیروی هوایی عراق چندین نوبت این ستونهای حمل تسلیحات را مورد حمله قرار داد.
با وقوع بن‌بست در فلوجه و عملیات پی‌درپی حکومت عراق علیه داعش و نیز با برگزاری انتخابات با شکوه ریاست جمهوری در سوریه که فقدان حمایت مردمی تروریست‌های داعش را برملا کرد و نگرانی و عصبانیت مشترک آمریکا و عربستان را نیز در پی داشت، داعش تصمیم گرفت با یک «اقدام بزرگ» بر خوشحالی جبهه مقاومت و دولت‌های حامی مردم سوریه در منطقه نقطه پایان بگذارد و از این‌رو تصرف و تخریب حرم امام هادی و امام عسکری -علیهما‌السلام- در شهر سامرا پایتخت استان صلاح‌الدین در دستور کار قرار گرفت. حمله روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به حرم‌های مطهر بزرگان شیعه نتیجه این طراحی بود که البته این بار هم ارتش عراق و هزاران مانع حرم مطهر ائمه بزرگوار ضمن خنثی کردن توطئه تروریست‌ها ضربات مهلکی را بر این گروه وارد کردند. خبرها بیانگر آن است که داعش با دادن صدها تلفات ناگزیر به فرار گردیده است.
اما نکته‌های مهمی که از ارتباط موثر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حکایت می‌کنند، وجود دارند که بدون توجه به آن تحلیل ابعاد حادثه ممکن نیست؛ از جمله: 
1- توسعه فعالیت داعش در سوریه در خلال اردیبهشت 91 تا خرداد 92 در حالی صورت گرفت که این گروه دو بار و در مواجهه با نیروهایی به مراتب ضعیف‌تر از ارتش سوریه (یعنی صحوه‌های عراق در سال 85 و ارتش لبنان در سال 86) شکست خورده و تلفات زیادی داده بودند. از سوی دیگر بازگشت دوباره این گروه از مناطق شمالی سوریه به مناطق مرکزی عراق هم در حالی صورت گرفت که دولت عراق به مراتب از پاییز و زمستان 85 قوی‌تر می‌باشد. کاملا واضح است که قدرت‌یابی داعش در یکی دو سال اخیر نمی‌تواند یک «رخداد درونی» تلقی شود.
2- اقدامات پرهزینه داعش بدون برخورداری از یک «پشتوانه مطمئن مالی» ممکن نیست چطور ممکن است که یک گروه بدون پشتوانه جدی مالی، سه سال درگیر هزینه‌هایی که از هزینه‌های معمول سالانه یک کشور هم فراتر است، باشد. با این وصف نباید تردید کرد که برنامه حمله به حرم ائمه  شیعه یک تصمیم داخلی گروه داعش نبوده است اما در عین حال چنین اقدامی آشکارتر از آن است که سر فرماندهی آمریکا در خلیج‌فارس که هدایت ناوگان پنجم این کشور را برعهده دارد، از آن بی‌خبر باشد. کما اینکه آمریکا گزارش تحرکات بسیار کوچک‌تر جبهه مقاومت را افشا کرده و یا در اختیار کشورهای وابسته به خود قرار می‌دهد.
3- تلاش برای تخریب حرم امامین عسکریین و اهانت به قبور مطهر بزرگان شیعه در سامرا از نظر اعتقادی به وهابیت نزدیکتر است تا به گروه داعش. چرا که براساس بررسی‌هایی که روی اعضای داعش صورت گرفته است، اعضای عراقی و غیرعراقی این گروه «حنفی مذهب» می‌باشند که تخریب قبور و مخالفت با زیارت اعتاب مقدسه را حرام دانسته و احترام به «اموات مومنین» را مستوجب پاداش اخروی می‌داند. پس کاملا واضح است که اقداماتی از این قبیل که متاسفانه در سوریه به منهدم کردن قبر صحابی بزرگوار پیامبر حجربن عدی منجر گردید با وهابیت و سرگذشت و اعتقادات آنان تناسب بیشتری دارد. گفتنی است که طراحی برنامه حمله به حرم ائمه در سامرا درست در زمانی انجام شده که عربستان بشدت از ایران ناراضی و عصبانی بوده است کما اینکه شبکه تلویزیونی «العربیه» نوشت عربستان در پرونده‌های منطقه به ایران باخته است.
4- اشتباه نشود اهانت به قبور مطهر ائمه (ع) خود یک برنامه نیست بلکه مقدمه یک برنامه است به این معنا که اساس بحث دامن زدن به درگیری میان مسلمانان بخصوص میان اهل سنت و شیعیان است و حمله به قبور ائمه و صحابه می‌تواند بعنوان «قوی‌ترین چاشنی» درگیری مورد استفاده قرار گیرد. در واقع برنامه حمله به حرم ائمه در سامرا ظرفیت آن را داشت که شیعیان را بشدت عصبانی کرده و به سامرا سرازیر کند و باعث کشته شدن هزاران نفر گردد کما اینکه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بلندگوهای 4 مسجد اهل سنت در سامرا که در سیطره تروریست‌ها قرار داشت، اهل سنت را با عنوان «سنی‌های غیرتمند» مورد خطاب قرار داده و آنان را به پیوستن به جهاد علیه روافض- که منظورشان شیعیان بود- دعوت می‌کردند که البته این دعوت‌ها چندان مورد اعتنای برادران سنی مذهب سامرا که اکثریت قاطع جمعیت این شهر را شامل می‌شوند، قرار نگرفت.
جا دارد در اینجا سوال کنیم آیا «درگیری شیعه و سنی» یک نسخه اصیل وطنی است یا یک نسخه وارداتی است. اگر کمی به فقه و تاریخ و منطق حنفی‌ها- چه امامان اولیه و چه شخصیت‌های دینی فعلی‌شان- مراجعه کنیم درمی‌یابیم که از این فقه، تاریخ و منطق جز تسامح و تساهل مذهبی در مواجهه با مذاهب دیگر اسلامی از جمله مذهب شیعه و نحله‌های  مرتبط با آن مثل علوی‌ها، زیدیه و اسماعیلیه برنمی‌آید و امام ابوحنیفه که به شاگردی امام جعفر صادق-ع- علیرغم آنکه دستکم سه سال از امام ششم ما بزرگتر بوده، افتخار می‌کرده، بیش از ائمه مذاهب دیگر اهل سنت به رفق و مدارای مذهبی توصیه می‌کرده است. پس درگیری نیروهای داعش در سوریه، فلوجه، رمادی و سامرا نمی‌تواند برخاسته از منطق دینی و مذهبی باشد. اما در عین حال این لقمه حتی از دهان آل سعود هم بزرگتر است. اگر این اتفاق افتاده بود، عربستان نمی‌توانست خود را از تبعات سنگین و غیرقابل محاسبه آن برکنار بداند. اما غربی‌ها می‌توانستند به جهل توده‌هایی که از نظر آنان و به گمانشان فقط ظاهر و صورت ماجرا را می‌بینند، تکیه کرده و توسل به چنین اقدامی را توصیه نمایند. کما این که حمله به شخصیت‌های مقدس، مکان‌های مقدس و متون مقدس از جمله پیامبر و قرآن و مساجد در غرب سابقه زیادی دارد که اقدام پلید کشیش «تری جونز» در شهریور 89 در به آتش کشیدن قرآن و ماجرای انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز علیه پیامبر بزرگوار اسلام در روزنامه‌های رسمی فرانسه، انگلیس و دانمارک در شهریورماه 1391 نمونه‌هایی از این مسئله است آیا کشورهای غربی که در آن سال‌ها این اقدامات وقیحانه را تحت عنوان «آزادی رسانه» و «حقوق بشر» توجیه کرده‌اند، می‌توانند در اهانت به حرم بزرگان اسلام در این منطقه بی‌طرف و بدون نقش تلقی شوند؟ آیا می‌توان هزاران شاهد و بینه را نادیده گرفت؟
بر این اساس می‌توان گفت عملیات نظامی علیه بزرگترین مراکز فرهنگی بشر و مقدس‌ترین مکان‌هایی که بشر در آنها آرام می‌گیرد، یک موضوع ساده و یک رخداد منقطع از سایر رخدادهایی که از نظر مفهومی در یک مسیر و هدف قرار می‌گیرند، نیست.

سعدالله زارعی

+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/3/20ساعــت 7:32 صبح تــوسط عباس | نظر
بازخوانی «آدرس غلطی» که یک سال قبل ولایتی در مناظره به افکار عمو
بسمه تعالی
.

بازخوانی «آدرس غلطی» که یک سال قبل ولایتی در مناظره به افکار عمومی داد/
چرا امروز که ایران به تعلیق غنی سازی 20% و اکثر تاسیسات هسته ای تن داده، همچنان فشار غرب ادامه دارد؟/ جلیلی درباره خواسته غربی ها در آلماتی چه گفته بود؟

 

گروه سیاسی- رجانیوز: گذشت 365 روز از برگزاری مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با موضوع سیاست خارجی، فرصت مناسبی است تا ضمن بازخوانی برخی محورهای مهم مطرح شده در آن برنامه از سوی برخی نامزدها، عیار واقعی سخنان آنها و نزدیک یا دور بودن آن مواضع نسبت به «حقیقت» مشخص شود.

به گزارش رجانیوز، یکی از مهم ترین بخش های مناظره سوم کاندیداها حول محور «سیاست خارجی»، اظهارات دکتر ولایتی خطاب به دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود که با انتقاد از عملکرد روند مذاکرات هسته ای گفت: «دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل 5+1 گفت غنی سازی 20 درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود.»
 
ولایتی افزود: «آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید، که به شهادت معاون امور خارجه که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم.»
 
اما جلیلی در اظهارنظر درباره سخنان ولایتی گفت:  «اتفاقا من برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گوید می گفتند، ما بیاییم 20 درصد را در ازای دو تحریمی که بعدا می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند.»
 
جلیلی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «آنچه شما درباره آلماتی گفتید، کاملا غلط است. نوار آلماتی موجود است و پیاده شده. اینجا به مردم‌مان عرض کنم. آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم می‌آییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. 25 کیلومتر و 100 کیلومتر هم همین طور.آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید 25 کیلومتر، خب 25 کیلومتر.»
 
وی ادامه داد: «این چه حرفی است؟ چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد 40 روز. بعد خانم اشتون آمد در استانبول این را مطرح کرد. بعد ما می آییم این را کاری که آنها در آن گیر کردند و نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند که بروند در مراکز خود، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما این طور بیان شود؟ کاری که نماینده انگلیس آنجا واقعا نتوانست این جواب را بدهد.»
 
این اظهارات در حالی میان دکتر جلیلی و دکتر ولایتی رد و بدل می شد که شاید در آن روزها به علت حاکم بودن فضای انتخاباتی بر افکار عمومی، تشخیص سخن درست از نادرست چندان آسان نبود اما امروز که یک سال از آن برهه می گذرد و تیم مذاکره کننده هسته ای جدید کشورمان در توافق ژنو، موارد بسیار بیشتری از آنچه که مد نظر 1+5 در گفتگوهای آلماتی بود را به حالت تعلیق در آورده است، جا دارد از از آقای ولایتی پرسیده شود چرا هنوز پرونده هسته ای ایران حالت عادی به خود نگرفته و نه تنها در این مدت ادبیات آمریکایی ها در قبال مردم ایران خصمانه تر شده بلکه در عمل چند تحریم جدید نیز علیه ایران وضع شده است؟
 
به عبارت دیگر، منطق اصلی آقای ولایتی این بود که اگر دکتر جلیلی اندکی اهل «نرمش» و کوتاه آمدن از مواضع خود بود، مساله پرونده هسته ای ایران کاملا قابل حل شدن بوده و غرب نیز تحریم بیشتری علیه ایران وضع نمی کرد؛ اما چرا امروز که دولت یازدهم غنی سازی 20% و بسیاری از تاسیسات دیگر هسته ای را به حالت «تعلیق» در آورده اند، همچنان مشکل پرونده هسته ای ایران پابرجاست و 1+5 بدون عقب نشینی در مواضع نادرست خود در قبال مردم ایران، از لزوم عقب نشینی ایران در عرصه های دیگر از جمله حقوق بشر و آنچه حمایت از تروریسم می خواند (حمایت از حزب الله لبنان) سخن می گوید؟
 
به نظر می رسد پاسخ این سوال بسیار واضح است؛ چنانچه پیش از این رهبر معظم انقلاب در 5 تیرماه 1392 فرمودند: «مسئله ی اینها این است که نمیخواهند موضوع هستهای ایران حل شود. اگر لجبازی آنها نبود، موضوع هستهای براحتی حل میشد. بارها تا لحظهی حل پیش رفتیم، امضاء کردند، آژانس هستهای امضاء کرد؛ قبول کرد که این اشکالاتی که وجود داشته، برطرف شده - اینها موجود است، اینها سند است؛ اینها که قابل انکار نیست - خب باید قضیه تمام میشد، پروندهی هستهای کشور باید پایان پیدا میکرد. آمریکائیها بلافاصله یک چیز جدید را مطرح کردند، آوردند وسط. نمیخواهند قضیه تمام شود. نمونههای متعددی را ما در این زمینه داریم. حل مسئلهی هستهای جمهوری اسلامی، به حسب طبیعت خود، از جملهی کارهای سهل و آسان و روان است؛ اما وقتی طرف مقابل مایل نیست این قضیه حل شود، خب بله همین جور میشود که ملاحظه میکنید.
 
 بنابراین این را باید توجه داشته باشند؛ جمهوری اسلامی در قضیهی هستهای، هم قانونی عمل کرده است، هم شفاف عمل کرده است، هم از لحاظ استدلالی، منطقی عمل کرده است؛ منتها این یک نقطهای است که برای فشار بر جمهوری اسلامی این را مناسب دانستهاند. اگر این هم نباشد، یک قضیهی دیگری را برای فشار مطرح میکنند. هدف، تهدید است؛ هدف، فشار است؛ هدف، خسته کردن است. خودشان گفتند: هدف، تغییر دادن نظام سیاسی و سازوکار سیاسی است.»

+ نوشته شـــده در شنبه 93/3/17ساعــت 5:24 عصر تــوسط عباس | نظر
آگهی ترحیم مه آفرید امیر خسروی جسد مه آفرید امیرخسروی پس از تحوی
جسد مه آفرید امیرخسروی پس از تحویل به خانواده اش در بهشت زهرا(س) دفن شد.

به گزارش «تابناک» یکی از بستگان متهم ردیف اول پرونده سه هزار میلیاردی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز صبح جسد مه آفرید تحویل خانواده اش شد.

وی افزود: پس از هماهنگی خانواده اش جسد وی در قطعه 110 بهشت زهرا (س) دفن شد.

وی خاطر نشان کرد: مراسم تدفین بدون هیچ مشکل و محدودیتی برگزار شد.

مه آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی صبح دیروز در زندان اوین اعدام شد.


آگهی ترحیم مه آفرید امیر خسروی

+ نوشته شـــده در شنبه 93/3/17ساعــت 8:51 صبح تــوسط عباس | نظر
واکنش به اظهارات جنجالی رئیس جمهور !!! محسنی اژه ای: کسانی که می
بسمه تعالی

.

واکنش های به اظهارات جنجالی رئیس جمهور ادامه دارد
محسنی اژه ای: کسانی که می گویند به دین مردم کار نداشته باشید مراجع و حوزه های عملیه را به سخره گرفتند/ می‌خواهند «ما نمی توانیم» را به جامعه پمپاژ کنند/ در جامعه تبلیغ می‌شود نمی توانیم با ظالم دربیافتیم

 

گروه سیاسی – رجانیوز: واکنش ها به اظهارات آقای روحانی در «متوهم» خواندن افرادی که دغدغه دین و آخرت مردم را دارند ، همچنان ادامه دارد.

به گزارش رجانیوز، روز گذشته، دادستان کل کشور به اظهارات رئیس جمهور درباره دغدغه مندی برای دین و آخرت مردم واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، حجت الاسلام محسنی اژه ای که به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد در جمع مردم قم حاضر شده بود، به نقش امام خمینی در هدایت مردم اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) در تبعیت از پیامبر‌ اعظم(ص) و اهل بیت(ع) برای دینداری مردم و رسیدن آنها به بهشت و دوری از جهنم مشقت‌ها و مرارت‌های زیادی را تحمل کردند، ‌عده‌ای امروز می‌گویند به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید! ‌چنین تفکراتی به سخره گرفتن زحمات علما، مراجع و حوزه‌های علمیه است.

سخنان دادستان کل کشور واکنشی به اظهارات اخیر آقای روحانی است که در جمع کارمندان سازمان محیط زیست گفته بود:

«بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.«

رییس‌جمهور همچنین در تحلیل تفاوت حضور دولت و مردم در مباحث اجتماعی گفت: دولت دینی خوب است اما دین دولتی جای صحبت دارد؛ حتی تبلیغ دین باید به دست عالمان، مراجع، صاحب نظران و دلسوزان انجام شود و دولت نیز حمایت لازم را انجام دهد.

البته آقای روحانی یک هفته قبل از آنکه دغدغه مندان دین و آخرت مردم را متوهم بماند در همایش «بیمه سلامت همگانی»  گفته بود:

نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

کارشناسان عقیده دارند که اظهارت آقای روحانی واکنشی بود به انتقاداتی که توسط مراجع تقلید، ائمه جماعات و کارشناسان درباره وضعیت فرهنگی جامعه و بی تفاوتی به گسترش «فساد سازماندهی شده» بیان شده است .

البته اظهارات جنجالی رئیس جمهور که با بازتاب گسترده رسانه های حامی دولت مواجه شده بود با واکنش گسترده ائمه جماعات ، علما و حتی مراجع تقلید روبرو شد.

در همین راستا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، 7 خرداد ماه، در سخنانی در جمع طلاب علوم دینی با اشاره به وجوب فرضیه امر به معروف و نهی از منکر به اظهارات آقای روحانی واکنش نشان داد و بیان داشت: این که برخی مسؤولان گفته بودند با زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم، اما می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

این مرجع تقلید بیان داشت: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت هایی که مسافرت های زیادی انجام می شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح های ویژه ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می پذیرد؟

آیت الله مصباح یزدی نیز  دوازدهم خرداد ماه در جمع زائران حرم امام خمینی در این باره گفت: ... حتی برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به هشدار امام(ره) در خصوص نفوذ نامحرمان، اظهار داشت: برخی مسئولین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که زمینه عملی شدن این هشدار امام(ره) را فراهم کنند. جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به سر مطرح می‌شود.

«ما نمی توانیم» با الفاظ دیگری به جامعه پکپاژ می شود

اما اظهارات انتقادی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم سالروز قیام 15 خرداد تنها به اظهارات رئیس جمهور درباره متوهم خطاب کردن دغدغه مندان دین مردم ختم نشد. 

وی اشاره تلویحی به موضوع پذیرش قطعنامه توسط حضرت امام خمینی در سال 1367 کرد و اظهار داشت:  کسانی که در زمان جنگ القاء می کردند که جنگ پرهزینه است و می گفتند ما جوانانمان را در جنگ به شهادت می رسانیم امروز همین حرف ها را ولی با الفاظ دیگری می زنند.

محسنی اژه ای گفت: آنچه باعث پیروزی و حفظ انقلاب شده است تکیه بر قدرت خداوند و مردم، بصیرت، مجاهدت، مقاومت و انسجام بوده است باید مراقب باشیم، امروز زلزله «ما نمی توانیم» در جامعه ما با الفاظ دیگری پمپاژ می شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در جامعه تبلیغ می شود که نمی توانیم با دنیا دربیافتیم این افراط و تندروی است، آن زمان ایستادن در برابر شاه را افراط می دانستند امروز نیز مقابله و ایستادن در برابر ظالمین را افراط می دانند.

وی گفت: با وجودی که شخصیت های دینی، بزرگان، امام راحل و شهید مدرس بارها تاکید کردند که سیاست ما عین دیانت و دیانت عین دیانت ماست، یعنی دین ما، دین سیاسی است ولی عده ای دنبال القای شعار «جدایی دین از سیاست» هستند.

دادستان کشور افزود: امروز عده ای با کلمات مشتبه، بحث حکومت دینی و دین دولتی را مطرح و این گونه القاء می کنند که دین آزاد است و ما چه کار به دین مردم داریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه همان کلامی که دین را از سیاست جدا می داند امروز با کلمات مشتبه، در جامعه ما از طریق رسانه های عادی و تریبون های عمومی پمپاژ می شود.

این بازی برد – برد که می گویند یعنی چه؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: روحانیون، بزرگان و متدینین، اگر کشور مستقل می خواهیم باید ثروتمند باشیم، دشمنان می خواهند از راه اقتصاد به ما ضربه بزنند. به همین دلیل رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، آیاحالا که دشمنان دربحث هسته ای می خواهند ما را از حق خود محروم کنند باید دست روی دست بگذاریم و بگوییم نمی توانیم؟

وی افزود: این بازی برد برد که می گویند یعنی چه؟ چرا توضیح نمی دهید که برد - برد به معنای چیست و چگونه می خواهید ما برد کنیم و آمریکا هم برد کند؟


+ نوشته شـــده در شنبه 93/3/17ساعــت 8:19 صبح تــوسط عباس | نظر
واکنش به اظهارات جنجالی رئیس جمهور !!!!!محسنی اژه ای: کسانی که م
واکنش های به اظهارات جنجالی رئیس جمهور ادامه دارد
محسنی اژه ای: کسانی که می گویند به دین مردم کار نداشته باشید مراجع و حوزه های عملیه را به سخره گرفتند/ می‌خواهند «ما نمی توانیم» را به جامعه پمپاژ کنند/ در جامعه تبلیغ می‌شود نمی توانیم با ظالم دربیافتیم

 

گروه سیاسی – رجانیوز: واکنش ها به اظهارات آقای روحانی در «متوهم» خواندن افرادی که دغدغه دین و آخرت مردم را دارند ، همچنان ادامه دارد.

به گزارش رجانیوز، روز گذشته، دادستان کل کشور به اظهارات رئیس جمهور درباره دغدغه مندی برای دین و آخرت مردم واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، حجت الاسلام محسنی اژه ای که به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد در جمع مردم قم حاضر شده بود، به نقش امام خمینی در هدایت مردم اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) در تبعیت از پیامبر‌ اعظم(ص) و اهل بیت(ع) برای دینداری مردم و رسیدن آنها به بهشت و دوری از جهنم مشقت‌ها و مرارت‌های زیادی را تحمل کردند، ‌عده‌ای امروز می‌گویند به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید! ‌چنین تفکراتی به سخره گرفتن زحمات علما، مراجع و حوزه‌های علمیه است.

سخنان دادستان کل کشور واکنشی به اظهارات اخیر آقای روحانی است که در جمع کارمندان سازمان محیط زیست گفته بود:

«بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.«

رییس‌جمهور همچنین در تحلیل تفاوت حضور دولت و مردم در مباحث اجتماعی گفت: دولت دینی خوب است اما دین دولتی جای صحبت دارد؛ حتی تبلیغ دین باید به دست عالمان، مراجع، صاحب نظران و دلسوزان انجام شود و دولت نیز حمایت لازم را انجام دهد.

البته آقای روحانی یک هفته قبل از آنکه دغدغه مندان دین و آخرت مردم را متوهم بماند در همایش «بیمه سلامت همگانی»  گفته بود:

نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

کارشناسان عقیده دارند که اظهارت آقای روحانی واکنشی بود به انتقاداتی که توسط مراجع تقلید، ائمه جماعات و کارشناسان درباره وضعیت فرهنگی جامعه و بی تفاوتی به گسترش «فساد سازماندهی شده» بیان شده است .

البته اظهارات جنجالی رئیس جمهور که با بازتاب گسترده رسانه های حامی دولت مواجه شده بود با واکنش گسترده ائمه جماعات ، علما و حتی مراجع تقلید روبرو شد.

در همین راستا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، 7 خرداد ماه، در سخنانی در جمع طلاب علوم دینی با اشاره به وجوب فرضیه امر به معروف و نهی از منکر به اظهارات آقای روحانی واکنش نشان داد و بیان داشت: این که برخی مسؤولان گفته بودند با زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم، اما می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

این مرجع تقلید بیان داشت: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت هایی که مسافرت های زیادی انجام می شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح های ویژه ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می پذیرد؟

آیت الله مصباح یزدی نیز  دوازدهم خرداد ماه در جمع زائران حرم امام خمینی در این باره گفت: ... حتی برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به هشدار امام(ره) در خصوص نفوذ نامحرمان، اظهار داشت: برخی مسئولین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که زمینه عملی شدن این هشدار امام(ره) را فراهم کنند. جدایی دین از سیاست و بیان این مطلب که دین وظیفه روحانیت است، نه دولت، همان شعار جبهه ملی است که متأسفانه امروز از سوی برخی مسئولین عمامه به سر مطرح می‌شود.

«ما نمی توانیم» با الفاظ دیگری به جامعه پکپاژ می شود

اما اظهارات انتقادی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم سالروز قیام 15 خرداد تنها به اظهارات رئیس جمهور درباره متوهم خطاب کردن دغدغه مندان دین مردم ختم نشد. 

وی اشاره تلویحی به موضوع پذیرش قطعنامه توسط حضرت امام خمینی در سال 1367 کرد و اظهار داشت:  کسانی که در زمان جنگ القاء می کردند که جنگ پرهزینه است و می گفتند ما جوانانمان را در جنگ به شهادت می رسانیم امروز همین حرف ها را ولی با الفاظ دیگری می زنند.

محسنی اژه ای گفت: آنچه باعث پیروزی و حفظ انقلاب شده است تکیه بر قدرت خداوند و مردم، بصیرت، مجاهدت، مقاومت و انسجام بوده است باید مراقب باشیم، امروز زلزله «ما نمی توانیم» در جامعه ما با الفاظ دیگری پمپاژ می شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در جامعه تبلیغ می شود که نمی توانیم با دنیا دربیافتیم این افراط و تندروی است، آن زمان ایستادن در برابر شاه را افراط می دانستند امروز نیز مقابله و ایستادن در برابر ظالمین را افراط می دانند.

وی گفت: با وجودی که شخصیت های دینی، بزرگان، امام راحل و شهید مدرس بارها تاکید کردند که سیاست ما عین دیانت و دیانت عین دیانت ماست، یعنی دین ما، دین سیاسی است ولی عده ای دنبال القای شعار «جدایی دین از سیاست» هستند.

دادستان کشور افزود: امروز عده ای با کلمات مشتبه، بحث حکومت دینی و دین دولتی را مطرح و این گونه القاء می کنند که دین آزاد است و ما چه کار به دین مردم داریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه همان کلامی که دین را از سیاست جدا می داند امروز با کلمات مشتبه، در جامعه ما از طریق رسانه های عادی و تریبون های عمومی پمپاژ می شود.

این بازی برد – برد که می گویند یعنی چه؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: روحانیون، بزرگان و متدینین، اگر کشور مستقل می خواهیم باید ثروتمند باشیم، دشمنان می خواهند از راه اقتصاد به ما ضربه بزنند. به همین دلیل رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، آیاحالا که دشمنان دربحث هسته ای می خواهند ما را از حق خود محروم کنند باید دست روی دست بگذاریم و بگوییم نمی توانیم؟

وی افزود: این بازی برد برد که می گویند یعنی چه؟ چرا توضیح نمی دهید که برد - برد به معنای چیست و چگونه می خواهید ما برد کنیم و آمریکا هم برد کند؟


+ نوشته شـــده در شنبه 93/3/17ساعــت 7:27 صبح تــوسط عباس | نظر
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و پنجمین سالروز ارتحال امام خمین
بسمه تعالی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و پنجمین سالروز ارتحال امام خمینی(ره)
مقام معظم رهبری دردیدار با مسئولان فرهنگی دولت هاشمی: "درعرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می کنم وحقیقتا دغدغه دارم، این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند."  

فهرست انحرافاتی که دغدغه رهبر

بیداری اسلامی سرکوب شدنی نیست/ سرگرم شدن به اختلافات فرعی و سطحی در داخل کشور از مصادیق چالش های درونی است

 

 

دلدادگان و عاشقان امام خمینی(ره) از سراسر کشور در بیست و پنجمین سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی در جوار مرقد نورانی آن حضرت جلوه های کم نظیری از شکوه، ایستادگی، عزت و عشق به آرمانهای انقلاب اسلامی را متجلی ساختند و با آرمانهای آن عزیز سفر کرده پیمانی دوباره بستند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این اجتماع عظیم و پر طراوت، با ریشه یابی و تبیین علت اشتیاق و کنجکاوی روزافزون ملتها به شناخت پدیده پرقدرت و رو به پیشرفت جمهوری اسلامی، «شریعت اسلامی» و «مردم سالاری» برخاسته از این شریعت را دو پایه اصلی مکتب امام خمینی خواندند و با تأکید بر وفاداری ملت و مسئولان به این نسخه «سیاسی ـ مدنی» نوین افزودند: مزاحمت و سنگ اندازی های امریکا و کم رنگ شدن روحیه و جهت گیری نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسی است که ملت ایران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظیم الشأن را ادامه خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش اول سخنان خود در این همایش عظیم و ملی، جاذبه روزافزون امام خمینی و جمهوری اسلامی را در افکار عمومی ملتها به ویژه ملتهای مسلمان، واقعیتی مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: 25 سال پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قشرهای مختلف بویژه جوانان و فرزانگان دنیای اسلام کنجکاوانه و مشتاقانه بدنبال آگاهی بیشتر از پدیده مردمسالاری دینی، نظریه ولایت فقیه و دیگر مسائل انقلاب اسلامی هستند.

ایشان، هجوم بی وفقه و بسیار گسترده «تبلیغاتی، سیاسی» دشمنان به جمهوری اسلامی را یکی از عوامل تشدید کنجکاوی ملتها درباره انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: افکار عمومی جهان اسلام، بیشتر از گذشته مشتاق شده است تا ماهیت و حقیقت حکومتی را که آماج این حملات بی سابقه و مستمر است، بشناسد و رمز ایستادگی و موفقیت های آن را درک کند. 

حضرت آیت الله خامنه ای، بیداری اسلامی و احساسات ضد استکباری را، یکی از نتایج کنجکاوی و درک ملتها نسبت به انقلاب اسلامی برشمردند و تأکید کردند: جبهه استکبار در خطایی راهبردی تصور می کند بیداری اسلامی را ریشه کن کرده اما درک و فهمی که منجر به بروز بیداری اسلامی شد، از بین رفتنی نیست و این پدیده، دیر یا زود گسترش خواهد یافت.

ایشان، اقتدار و پیشرفت مستمر ملت ایران را یکی دیگر از دلایل کنجکاوی ملتها در قبال جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی خواندند و خاطر نشان کردند: نسل جوان دنیای اسلام بدنبال پاسخ این سوال مهم و تاریخی است که جمهوری اسلامی چرا و چگونه 35 سال در برابر هجوم خشن و خصمانه نظامی، سیاسی و تبلیغاتی دشمنان و تحریم های بی‌سابقه امریکا ایستادگی کرده و بدور از محافظه کاری، روز بروز پیشرفته تر و مقتدرتر شده است؟

رهبر انقلاب در تبیین بیشتر علل جذابیت جمهوری اسلامی افزودند: ملتها و نسل جوان و فرهیخته جهان اسلام، پیشرفت های ملت ایران در عرصه هوا و فضا را می بیند، حضور ایران در میان ده کشور پیشرفته بسیاری از دانشهای نوپدید را ملاحظه می کنند، شتاب علمی 13 برابری ایران را نسبت به میانگین جهانی نظاره گرند و درک می کنند که ملت ایران در سیاستهای منطقه حرف اول را می زند و با ایستادگی در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی، از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این واقعیات هر انسانی را به کنجکاوی و شناخت بیشتر پدیده جمهوری اسلامی فرا می خواند. 

ایشان برگزاری 32 انتخابات در 35 سال گذشته آنهم با مشارکت بالا و تحسین برانگیز ملت و «حضور پر شور ملی در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس» را از دیگر واقعیت های جذاب ایران برای افکار عمومی خارجی دانستند و افزودند: ما به این گونه مسائل عادت کرده ایم و عظمت و اهمیت آنها به چشممان نمی آید اما این حقایق زیبا، برای ناظران جهانی و مردم دیگر کشورها پرسش برانگیز و بسیار خیره کننده است.

رهبر انقلاب همه ی این واقعیات زیبا و شوق آفرین را ساخته و پرداخته دست توانا و فکر بدیع معمار بزرگ انقلاب اسلامی یعنی حضرت امام خمینی(ره) برشمردند و ادامه سخنانشان را به ترسیم تصویر کوتاه اما گویایی از مکتب امام اختصاص دادند.

 

نکته اصلی این بخش از سخنان رهبر انقلاب، این واقعیت بود که برای رسیدن به هدف، باید راه را گم نکنیم و برای پیمودن صحیح راه نیز، به درک نقشه اصلی آن معمار چیره دست و خوش فکر نیازمندیم.

 

حضرت آیت الله خامنه ای بنای یک نظم «مدنی ـ سیاسی» بر اساس «عقلانیت اسلامی» را، نقشه اصلی امام خواندند و افزودند: فروپاشی نظام «وابسته، فاسد و دیکتاتوری پادشاهی» و ریشه کن کردن خصوصیات آن رژیم مقدمه ایجاد بنای عظیمی بود که امام آن را با همت سترگ خود و همراهی ملت، انجام داد.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح ستون ها و پایه های اصلی نظم سیاسی مدنی مورد نظر امام بر دو نکته اساسی و کاملا بهم پیوند خورده، تأکید کردند: اول شریعت اسلامی بعنوان روح و جوهره جمهوری اسلامی و دوم سپردن کارها بدست مردم از طریق مردمسالاری و انتخابات 

ایشان افزودند: کسی گمان نبرد که امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفکر اسلامی مخلوط کرد چرا که بدون تردید اگر انتخابات و مردمسالاری از متن شریعت اسلامی قابل اتخاذ نبود «امامِ صریح و قاطعِ ما»، این موضوع را بیان می کردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: براساس مکتب امام خمینی، شریعت اسلامی بعنوان حقیقت و ماهیت نظام اسلامی باید در همه کارها، قانونگذاری ها، سیاستگذاریها، عزل و نصبها، رفتارهای عمومی و دیگر مسائل، مورد توجه کامل باشد ضمن اینکه گردش کار در این نظم سیاسی مدنی، بر اساس مردمسالاری برخاسته از همین شریعت است و مردم بی واسطه یا با واسطه همه مقامات کشور را انتخاب می کنند.

رهبر انقلاب اجرای کامل شریعت اسلامی را موجب تأمین 4 عنصر اصلی: «استقلال، آزادی، عدالت و معنویت» خواندند و افزودند: پایبندی به شریعت سعادت بخش اسلامی، علاوه بر آزادی های فردی و مدنی، آزادی ملت از بند مستکبران یعنی استقلال ملی را نیز تأمین می کند، عدالت را محقق می سازد و معنویت را به همراه می آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس یک نکته مهم و اساسی دیگر مکتب امام را، مورد توجه و تبیین قرار دادند.

ایشان گفتند: در مکتب امام، هیچ قدرت و غلبه ای که با اعمال زور و سلاح حاصل شود مورد قبول نیست البته قدرت و اقتدار ناشی از انتخاب مردم، محترم و پذیرفته شده است و هیچکس نباید در مقابل آن سینه سپر کند که اگر کرد، این کار او فتنه است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نسخه سیاسی مدنی امام را فصل تازه ای در ادبیات سیاسی جهان برشمردند و در بیان یکی از دیگر از عناصر این نسخه نوین افزودند: کمک به مظلوم و مقابله با ظالم از عناصر اصلی مکتب امام است.

ایشان در همین زمینه، به حمایت کامل و بدون وقفه امام خمینی از ملت مظلوم فلسطین اشاره کردند و افزودند: ایستادگی در مقابل ظالم و شکستن صریح ابهت ظالمان از اصول مهم مکتب امام است که همواره باید مورد توجه ملت و مسئولان باشد. 

رهبر انقلاب، تحقق عملی نسخه سیاسی ـ مدنی امام را، یکی از تفاوت های آشکار مکتب ایشان با نظریه های صرفاً تئوریک خواندند و این سوال اساسی را مطرح کردند که: آیا کار بزرگی که امام با موفقیت کامل انجام داد، ادامه پیدا خواهد کرد؟

پاسخ ایشان به این سوال مثبت اما مشروط بود.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: در جدول زیبا و جذاب امام، بطور طبیعی خانه های خالی وجود دارد که پر کردن آنها و ادامه آن راه سرنوشت ساز، کاملا ممکن است اما بشرط همت و آگاهی ملی و مراعات عناصر این راه.

حضرت آیت الله خامنه ای با تحسین وفاداری ملت به اهداف و آرمانهای امام خمینی تأکید کردند: با رفتاری که ملت در 25 سال پس از رحلت امام بزرگوار نشان داده تمام خانه های خالی این جدول پر می شود و در پرتو ادامه راه امام، ایران عزیز، به اذن پروردگار به اوج قدرت خواهد رسید.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، توجه حضار و همه ملت را به یک نکته اساسی دیگر جلب کردند و آن اینکه: پیمودن راه امام خمینی و تحقق اهداف آن بزرگوار، مثل هر هدف مهم دیگر با موانع و چالشهایی روبروست که اگر آنها را نشناسیم و بر طرف نکنیم، ادامه راه، دشوار یا غیر ممکن خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه دو چالش «بیرونی» و «درونی» را از مهمترین چالشهای موجود خواندند که لازم است جوانان، نخبگان، صاحبنظران و فرزانگان فکری و نظری، آنها را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

ایشان در تبیین «چالش بیرونی»، به مزاحمت ها و سنگ اندازی های استکبار جهانی و بطور مشخص امریکا اشاره کردند و افزودند: البته برخی متفکران سیاسی غربی گفته اند که: این مزاحمت ها بی فایده است اما امریکا همچنان به اجرای این نقشه کلان خود ادامه می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امریکاییها با تقسیم بندی کشورها، جریانهای سیاسی و شخصیت های دنیا به سه دسته «کشورهای گوش به فرمان»، «دولتها و جریانهایی که فعلاً با آنها مدارا می شود» و «دولتها و جریانهای نافرمان» افزودند: نحوه ی مواجهه‌ی امریکا با دولتهای سرسپرده و گوش به فرمان، حمایت کامل، همه جانبه و توجیه رفتارهای زشت آنها در جامعه ی جهانی است، البته در قبال این حمایت بی دریغ، به نفع منافع خود، آنها را می دوشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی نظام های مرتجع و به شدت استبدادی که مورد حمایت همه جانبه ی امریکا قرار دارند، گفتند: امریکا از چنین کشورهایی که در آنها نه انتخاباتی برگزار می شود و نه ملت های آن قدرت حرف زدن دارند به عنوان کشورهای پدرسالار یاد می کند نه دیکتاتور.

رهبر انقلاب دومین دسته از کشورها در تقسیم بندی امریکایی ها را کشورهایی خواندند که امریکا به دلیل منافع مشترک، فعلاً با آنها مدارا می کند اما اگر فرصتی پیدا کند خنجر را به قلب آنها فرو خواهد کرد. 

 

رهبر انقلاب، کشورهای اروپایی را نمونه ای از این کشورها برشمردند و تأکید کردند: البته امریکاییها در عین مدارای منفعت طلبانه با اروپا، از زندگی خصوصی شهروندان و مقامات اروپایی جاسوسی می کنند و حتی حاضر به عذرخواهی هم نیستند.

ایشان افزودند: البته اروپایی ها به دلیل خدمت به منافع امریکا خطای راهبردی بزرگی مرتکب شده اند که برخلاف منافع ملی آنهاست.

حضرت آیت الله خامنه ای کشورهای دسته سوم را کشورهایی خواندند که «زیر بار زور امریکا نمی روند».

ایشان خاطر نشان کردند: سیاست امریکا در قبال این کشورها، استفاده بدون حد و مرز از همه ی امکانات ممکن برای ضربه زدن و از پا درآوردن آنهاست.

رهبر انقلاب در تببین روش های مقابله امریکا با کشورهایی که به واشنگتن باج نمی دهند، گفتند: البته به دلیل ضررها و خسارات ناشی از حمله امریکا به عراق و افغانستان امروز حمله ی نظامی در اولویت برنامه های امریکا نیست.

ایشان یکی دیگر از مهمترین راهبردهای امریکا در قبال کشورهای «نافرمان و مقاوم» را استفاده از عناصر وابسته در این کشورها برشمردند و خاطر نشان کردند: سامان دادن کودتا و یا کشاندن مردم به خیابانها از مهمترین روشهای امریکا در استفاده از عناصر وابسته است.

رهبر انقلاب افزودند: هر دولتی در هر کشوری با رأی مردم روی کار بیاید، حتما اقلیتی که به آن دولت رأی نداده اند با او مخالفند، امریکا از همین مسئله استفاده می کند و با تحریک عناصر اصلی مخالفین، بخشی از مردم را به خیابانها می کشاند.

ایشان افزودند: نمونه ای از این رفتار، امروز در بخشی از اروپا به روشنی دیده می شود البته ما قضاوتی در این زمینه نداریم اما سناتورهای امریکایی در میان تظاهرات خیابانی معترضین واقعا چه کار می کنند؟

رهبر انقلاب اسلامی فعال کردن «گروههای تروریستی» را از دیگر روشهای امریکا برای مقابله با کشورهایی برشمردند که حاضر نیستند زیر بار زور امریکا بروند. 

ایشان گفتند: عراق، افغانستان، برخی کشورهای عربی و ایران عزیز ما از قربانیان اصلی این شیوه ی برخورد امریکایی ها هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حمایت امریکا از گروهک تروریستی منافقین و ارتباط عناصر این سازمان تروریستی با دستگاههای حاکمیتی امریکا از جمله کنگره افزودند: منافقین که شمار زیادی از علما، دانشمندان، «نخبگان سیاسی و فرهنگی» و مردم ایران را ترور کرده اند، زیر چتر حمایت امریکا قرار دارند.

رهبر انقلاب اسلامی از دیگر راهکارهای امریکا در قبال کشورهای مستقل و "باج نده" را «ایجاد اختلاف و دوگانگی در رأس حاکمیت ها» و «ایجاد انحراف در مبانی ایمانی و اعتقادی مردم» خواندند و افزودند: به فضل الهی، امریکایی ها در قبال ملت ایران در همه ی این عرصه ها شکست خوردند و توطئه های آنان از جمله کودتای نظامی، حمایت از فتنه گران، تلاش برای کشاندن بخشی از مردم به خیابانها و ایجاد شکاف در میان مسئولین، به دلیل ایمان و بیداری ملت ناکام ماند.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تشریح ابعاد چالش بیرونی، در تبیین چالش درونی فرا روی نظام گفتند: این چالش و خطر بزرگ زمانی روی می دهد که ملت و مسؤلان «روحیه و جهت گیری های» نهضت امام بزرگوار را از نظر دور بدارند و فراموش کنند.

ایشان در همین زمینه، به اشتباه در تشخیص دوست و دشمن و ناتوانی در شناخت دشمن اصلی و فرعی اشاره کردند و گفتند: همه باید توجه داشته باشند که در حوادث مختلف از دشمن اصلی غفلت نکنند.

رهبر انقلاب به عنوان یک مصداق در بحث اصلی فرعی کردن دشمنان، به اقدامات زشت برخی گروههای نادان و جاهل تکفیری، وهابی و سلفی علیه تشیع اشاره کردند و گفتند: همه باید متوجه باشند که دشمن اصلی، سرویسهای اطلاعاتی بیگانگان و کسانی هستند که این جریانها را تحریک می کنند و پول و سلاح در اختیارشان قرار می دهند.

ایشان تأکید کردند: البته هر کسی که فکر تعرض به جمهوری اسلامی را داشته باشد یقیناً با مشت محکم ملت مواجه خواهد شد اما در عین حال معتقدیم که دست نه چندان پنهان دشمن که مسلمانان را به جان هم می اندازد دشمن اصلی ماست نه این گروههای فریب خورده.

رهبر انقلاب اسلامی از دست دادن انسجام ملی، دچار شدن به تنبلی و بی روحیگی، کم کاری، حاکم شدن یأس و ناامیدی و نیز تصور غلط «ما نمی توانیم» و «ما نتوانستیم»، را از دیگر ابعاد چالش درونی نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: همانطور که امام عزیز فرمودند، ما می توانیم و عزم ملی و مدیریت جهادی خواهند توانست گره ها را باز و مشکلات پیش رو را حل کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بیانات خود تأکید کردند: نام مبارک امام بزرگوار و نقشه ی آن معمار کبیر به فضل الهی، ملت ایران را در همه ی مراحل یاری می کند و با ایجاد امید و نشاط و روحیه، آینده روشن ایران عزیز را رقم خواهد زد.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با خیر مقدم به زائران و عاشقان بنیانگذار جمهوری اسلامی، تلاش برای محرومیت زدایی، کمک به مستضعفین و رفع فقر را از اهداف و جهت گیریهای اصلی امام راحل برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره به این جهت گیری اساسی تأکید ویژه داشته اند که این، درسی برای همگان است.

تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، همچنین حل مشکلات اقتصادی را نیازمند تدبیر، عقلانیت، همکاری قوای سه گانه و وحدت ملی دانست و افزود: اقتصاد باید با فرهنگِ رفع محرومیت عجین شود.


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 93/3/15ساعــت 9:36 صبح تــوسط عباس | نظر
سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در روز 15خرداد 1358»

پانزده خرداد چرا به وجود آمد؟ و مبدأ وجود آن چه بود؟ و دنباله آن در سابق چه بود؟ و الان چیست؟ و بعدها چه خواهد بود؟ 15 خرداد را کی به وجود آورد؟ و دنباله آن را کی تعقیب کرد؟ و الان کی همان دنباله را تعقیب می‌کند؟ و پس از این امید به کیست؟ 15 خرداد برای چه مقصدی بود؟ و تاکنون برای چه مقصدی است؟ و بعدها برای چه مقصدی خواهد بود؟ 15 خرداد را بشناسید؛ و مقصد 15 خرداد را بشناسید؛ و کسانی که 15 خرداد را به وجود آوردند بشناسید؛ و کسانی که 15 خرداد را دنبال کردند بشناسید؛ و کسانی که از این به بعد امید تعقیب آنها هست بشناسید؛ و مخالفین 15 خرداد، و مقصد 15 خرداد را بشناسید.
15 خرداد از همین مدرسه شروع شد. عصر عاشورا در همین مدرسه - فیضیه- اجتماع عظیم بود؛ و بعد از اینکه صحبت‌هایی و افشاگری‌هایی شد، دنباله آن منتهی به 15 خرداد شد. 15 خرداد برای اسلام بود و به  اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیت‌ها که الان اینجا هستند. این‌ها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند و به طوری که مشهور است پانزده هزار فدایی دادند.
... آنهایی که دنباله 15 خرداد را تاکنون رساندند، آنهایی که برای شکستن سد رژیم فعالیت کردند، آنهایی که به خیابان‌ها ریختند و فریاد «الله‌اکبر» سر دادند، همین قشر از جمعیت بودند. حق مال همین قشر از جمعیت است؛ دیگران هیچ حقی ندارند. الان کی منحرف دارد می‌کند مسیر ملت ما را؟ چه گروه‌هایی هستند که ملت ما را از این مسیر می‌خواهند منحرف کنند؟ چه جمعیت‌هایی هستند که نهضت اسلامی را می‌خواهند از اسلامیتش منحرف کنند؟ این‌ها گروه‌هایی هستند که عده‌ای از آنها نمی‌دانند قضایا را، جاهلند؛ و عده‌ای هستند عالما عامدا با اسلام مخالفند. آن‌هایی که جاهلند باید هدایت کرد، باید گفت به آنها که ای آقایان! که خیال می‌کنید به غیر از اسلام در ایران می‌تواند چیزی پیش ببرد، ای کسانی که گمان می‌کنید [قدرتی] غیر اسلام رژیم را ساقط کرده است، ای کسانی که احتمال می‌دهید که غیر مسلمین و غیر اسلام کس دیگر دخالت داشته است، شما مطالعه کنید، بررسی کنید اشخاصی که در 15 خرداد جان دادند، سنگ‌های قبرهای آنها را ببینید کی بودند اینها. اگر یک سنگ قبر از این قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته‌اند. اگر یک سنگ قبر از آن درجه‌های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته‌اند. ولی پیدا نمی‌کنید. هر چه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مسلم است؛ این کاسب مسلم است؛ این روحانی متعهد است. هر چه هست از این قشر است. پس 15 خرداد را به تبع اسلام این‌ها به وجود آوردند و به تبع اسلام این‌ها حفظ کردند؛ و به تبع اسلام این‌ها نگهداری می‌کنند. کسانی که گمان می‌کنند غیر قدرت اسلام می‌توانست یک همچو سدی را بشکند در خطا هستند.
و اما آن قشری که به واسطه مخالفت با اسلام با ما مخالفت می‌کنند، آنها را باید به هدایت- اگر ممکن است- علاج کرد؛ و الا با همان مشتی که رژیم را از بین بردید این وابسته‌ها را هم از بین خواهید برد. از 15 خرداد تاکنون آنچه شده است، آنچه تحقق پیدا کرده است، با فعالیت همین قشر و با جان‌نثاری همین جمعیت و با خون دادن همین طبقه بوده است. اینها حق دارند در همه چیزهایی که باید تحقق پیدا بکند رای بدهند. آنهایی که در خارج بودند و حالا آمده‌اند و آنهایی که در خارج صف بوده‌اند و حالا وارد صف شده‌اند هیچ حقی در این نهضت ندارند و نظر آنها هیچ اعتباری ندارد. نظر آن ملتی که نهضت را به وجود آورد و قدرت‌های بزرگ را شکست و بعد از این هم دنبال همین قدرت خواهد بود، تمام حظ مال اینهاست. نظرهای اینها میزان است. نظرهای دیگران اگر موافق با نظر اینهاست، اگر دنباله اسلام است، اگر با حفظ اسلام و احکام است، اهلا و مرحبا؛ و اگر انحراف است آنها باید بروند آنجایی که قبلا بوده‌اند. انحرافات را از کجا بشناسیم؟ از کجا بدانیم که [تفاوت] قشر نهضت به وجودآور، با قشرهای مخالف نهضت چیست؟ از کجا بفهمیم؟ از نوشته‌های آنها، از گفتار آنها، از اجتماعات آنها، از میتینگ‌های آنها.
هر اجتماعی که بر اساس اسلام و قوانین اسلام است، بر مسیر این ملت است. و هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلمفرسایی که برخلاف مسیر اسلام است، هر چه باشد  خلاف این نهضت است. مخالفین شما می‌خواهند خون را شما دادید، استفاده را آنها ببرند. مخالفین شما می‌خواهند زحمت‌ها را شما کشیدید، میوه‌ها را آنها بچینند. مخالفین شما ملت ستمدیده هیچ رنجی نبردند، در زمان طاغوت هم هیچ رنجی نبردند؛ برای اینکه تبع بودند؛ موافق بودند یا ساکت بودند. حالا که شما سفره را پهن کردید، اینها به دور سفره نشسته‌اند برای استفاده. کاش می‌گفتند شما هم شریک، لکن می‌گویند ما و شما نه. و روحانیت نه. ما و قشرهای دیگر نه. همه چیز را برای خودشان می‌خواهند. ما و اسلام نه!...
ای غربزده‌ها! ای اجنبی‌‌زده‌ها! ای انسان‌های میان‌تهی! ای انسان‌های بی‌محتوا! به خود آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید. ملاحظه کنید چیزهایی که در غرب است، چیزهای خوبی که در غرب است، ملاحظه کنید جمعیت حقوق بشر که در غرب است، ببینید چه اشخاصی هستند و چه مقاصدی دارند. اینها حقوق بشر را می‌خواهند ملاحظه کنند، یا حقوق ابرقدرت‌ها را؟ اینها دنبال ابرقدرت‌ها هستند و حقوق ابرقدرت‌ها را می‌خواهند تامین کنند. شما ای حقوقدان‌های ما! ای جمعیت حقوق بشر! دنباله این حقوقدان‌ها نروید. شما مثل این قشر، این قشر زحمتکش، حقوق را اجرا کنید. اینها جمعیت حقوق بشر هستند. اینها برای حقوق بشر زحمت می‌کشند. اینها تامین آسایش بشر را می‌کنند. و شما صحبت می‌کنید! اینها عمل می‌کنند. این کارگرها، این دهقان‌ها، اینها جمعیت حقوق بشر و حقوقدان هستند. اینها عمل می‌کنند و شما می‌نویسید. هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسلمند.  اینها مسلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ کاری نمی‌کنید، می‌نویسید و می‌خواهید نهضت را منحرف کنید، می‌گویید تا نهضت را منحرف کنید...
اگر ما امروز قوانین اسلام را اجرا نکنیم، کی اجرا بکنیم؟ آقایانی که می‌گویید نمی‌شود، پس کی می‌شود؟ پس بگویید هیچ وقت اسلام نه! بگویید نهضت منهای اسلام. همان طوری که گفتید اسلام منهای روحانیت، حالا هم بگویید نهضت منهای اسلام. اگر با این نهضت اسلام را متحقق نکنید و احکام اسلام را مو به مو جاری نکنید، مأیوس باشید دیگر نخواهد شد. آنهایی که به اسلام عقیده دارند، آنهایی که دلشان برای قرآن می‌تپد، امروز باید فعالیت کنند. 15 خرداد برای همین بود...
آقایان! توجه کنید به گفته‌های خودتان، توجه کنید به نوشته‌های خودتان، توجه کنید که شما را اسلام از قید و بند آزاد کرد. توجه کنید که شما را اسلام از بلاد خارج به داخل کشاند. توجه کنید که اسلام شما را از زاویه‌ها بیرون کشید؛ از کنج خانه‌ها بیرون کشید. توجه کنید که اسلام قلم شما را آزاد کرد. توجه کنید که اسلام بیان شما را آزاد کرد. حالا بر ضد اسلام؟! مسلمین می‌توانند تحمل کنند که اسلام و خون مسلمین شما را آزاد کرد، و حالا بر ضد اسلام قیام می‌کنید؟ چیز می‌نویسید؟ این کفران نعمت است. خداوند این نعمت را به شما داد. شکرانه این نعمت این است که تبعیت کنید از اسلام. توبه کنید از حرف‌هایی که می‌زنید. توبه کنید از نوشته‌هایی که می‌نویسید. گرایش کنید به اسلام. گرایش کنید به طبقات پایینی که شما پایین می‌دانید و از شما بالاترند. اینها چهره نورانی اسلام و مسلمین‌اند. اینها چهره‌هایی هستند که رسول خدا آنها را می‌پذیرد. اینها چهره‌هایی هستند که محبوب خدا هستند. شما هم وارد اینها بشوید؛ چهره خودتان را با اینها منطبق کنید؛ آراء خودتان را با اینها منطبق کنید. هی‌دم از غرب چقدر می‌زنید! چقدر میان تهی شدید! باید احکام اسلام را با احکام غرب بسنجیم! چه غلطی است! شکر نعمت این است که به اسلام وفادار باشید. من به شما اخطار می‌کنم که به اسلام وفادار باشید، من شما را نصیحت می‌کنم. من در همین مدرسه شاه را نصیحت کردم و نشنید، شما که چیزی نیستید.

روح‌الله‌الموسوی‌الخمینی
* برگرفته از


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/3/13ساعــت 8:29 صبح تــوسط عباس | نظر
رهبرانقلاب انسانهای دارای خرد و تدبیر، مشکلات را برای رسیدن به
بسمه تعالی
رهبرانقلاب در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی:
«شیعه هراسی» و «ایران هراسی»، ابزار جبهه استکبار برای حفاظت از رژیم صهیونیستی/ بیداری اسلامی سرکوب شدنی نیست

 

گروه سیاسی - رجانیوز: همزمان با خجسته عید مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلّی الله علیه و آله وسلّم رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار مسئولان نظام، قشرهای مختلف مردم و میهمانان شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن و سفرای کشورهای اسلامی، مهمترین نیاز دنیای اسلام را روی آوردن به اندیشه، فکر و بصیرت و شناخت حقیقی جبهه دشمنان امت اسلامی و همچنین اتحاد و پرهیز از اختلاف های عقیدتی و طایفه ای دانستند و تأکید کردند: امروز پرچم اِعتزاز به اسلام برافراشته شده و احساس هویت اسلامی در میان مسلمانان دنیا قوی تر از گذشته شده است و ملت ایران نیز با حسن ظن و اعتماد به وعده نصرت الهی در حال پیشرفت و پشت سر گذاشتن مشکلات و فتح یک به یک سنگرها در مسیر مبارزه با ظلم و جهل و بی عدالتی است.

به گزارش رجانیوز، حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک سالروز بعثت نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم مهمترین علت بعثت پیامبران الهی بویژه پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم را هدایت انسانها به سوی استفاده از عقل و خرد و اندیشه خواندند و افزودند: اگر در جامعه اسلامی، بکارگیری نیروی فکر و اندیشه بصورت متداول و رایج درآید، بسیاری از مشکلات دنیای اسلام حل خواهد شد.
 
 
ایشان با اشاره به برداشت های غلط و سطحی از اسلام و قرآن گفتند: نداشتن نگاه صحیح و درک عمیق از تعالیم اسلام و مفاهیم قرآنی باعث شده است که امروز عده ای به نام اسلام، به مسلمانان ظلم و آنان را قتل عام کنند و حتی در کشوری آفریقایی، به نام اسلام، دختران بیگناه را بربایند.
 
رهبر انقلاب اسلامی به یکی دیگر از نمونه های بکارگرفته نشدن نیروی فکر و اندیشه در شرایط کنونی دنیای اسلام اشاره کردند و افزودند: امروز دشمنان به مقابله علنی با اسلام روی آورده اند و مهمترین وسیله آنها، ایجاد اختلاف های عقیدتی و جنگ شیعه و سنی است که اگر نیروی خرد و اندیشه بکارگرفته شود، می توان دست دشمن و انگیزه های او را دید و در مسیر اهداف بدخواهان اسلام قرار نگرفت.
 
حضرت آیت الله خامنه ای اتحاد و تشکیل امت واحده را یکی دیگر از نیازهای ضروری دنیای اسلام برشمردند و با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اصلی ایجاد اختلاف میان مسلمانان و ترویج شیعه هراسی و ایران هراسی، سرپوش گذاشتن جبهه استکبار بر مشکلات خود و حفاظت از رژیم غاصب صهیونیستی است، افزودند: انتظار از ملتهای مسلمان بویژه زبدگان و نخبگان امت اسلامی این است که با تدبر و بصیرت، شناخت صحیحی از جبهه دشمنان امت اسلامی پیدا کنند و این حقایق روشن را  بخوبی متوجه شوند.
 
ایشان با تأکید بر اینکه دستگاههای سیاسی غرب، مروج همان جاهلیتی هستند که هدف از بعثت پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم زدودن آنها بود، گفتند: بی عدالتی، تبعیض، نادیده گرفتن کرامت انسانی، عمده کردن مسائل جنسی و تبلیغ گسترده تبرّج زنانه، همه از مظاهر تمدن فاسد غربی است که در واقع بازگشت به همان جاهلیت است اما با شیوه ها و ابزار مدرن.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش گسترده برای سرکوب بیداری اسلامی خاطرنشان کردند: اگرچه این سرکوب در برخی مناطق، به ظاهر به نتیجه رسید اما واقعیت آن است که  بیداری اسلامی سرکوب شدنی نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای به پیشرفتهای ملت ایران در پرتو اعتقاد به پیام بعثت و اتحاد درونی و شجاعت در مقابل دشمن و احساس امید به وعده نصرت الهی، اشاره کردند و گفتند: امروز به لطف خداوند دولت تازه نفس و مسئولان آن، با احساس اعتزاز به اسلام مشغول به کار و تلاش در عرصه های گوناگون هستند.
 
رهبر انقلاب اسلامی وجود مشکلات و چالش ها را در مسیر زندگی انسان طبیعی دانستند و افزودند: انسانهای دارای خرد و تدبیر، مشکلات را برای رسیدن به عزت و شرف انسانی و نزدیکی به خداوند، تحمل می کنند اما انسانهای بی خرد بجای قبول ولایت الهی، به ولایت شیاطین تمسک می جویند و در مقابل آنها دچار ذلت می شوند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص به یک چارچوب قرآنی اشاره کردند و افزودند: براساس آیات قرآن، انسانهایی که برای رسیدن به عزت، به جای هدایت و ولایت الهی، به دشمنان اسلام و بشریت و ولایت شیاطین متوسل می شوند، در نهایت به عزت نخواهند رسید و همان شیاطین از آنها سپاسگزاری هم نخواهند کرد.
 
ایشان تأکید کردند: باید از این فرمول قرآنی درس گرفت و راه صحیح و مسیر واقعی سعادت را که همان خط هدایت قرآنی است، شناخت.
 
رهبر انقلاب اسلامی، رمز موفقیت ها و پیروزیهای نظام جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف و مبارزات گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی را اعتماد و حسن ظن به وعده الهی دانستند و خاطرنشان کردند: راه ملت ایران، همین است و در آینده هم همینگونه خواهد بود.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان گفتند: رحمت خداوند بر امام بزرگوار که این راه را بر ما گشود. رحمت خداوند بر شهیدانی که در این راه جان خود را فدا کردند، رحمت خداوند بر ملت ایران که در همه مراحل این راه، از خود آمادگی نشان دادند و رحمت خداوند بر مسئولان و دولتمردان ما که در این مسیر، آماده کار و تلاش و فداکاری هستند.
 
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، با تبریک عید بزرگ مبعث، بعثت را رستاخیز بزرگ تاریخ و نعمتی برای استفاده درست از عقل براساس وحی الهی خواند و گفت: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم با مهربانی و اخلاق عظیم دلها را مجذوب کرد و دانش، آزادگی و معنویت را برای بشریت به ارمغان آورد.
 
رئیس جمهور از تفرقه، بی عدالتی، خشونت و افراطی گری به عنوان بزرگترین گرفتاریهای تحمیلی جبهه کفر بر دنیای اسلام یاد کرد و افزود: امروز انقلاب اسلامی منادی اتحاد و همدلی و کنار گذاشتن اختلافات امت اسلامی در مقابل جبهه کفر است.

+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/3/7ساعــت 8:42 صبح تــوسط عباس | نظر
<      1   2   3   4      >