سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیاست معارف شناسه خبر : 215069 ابوموسی اشعری با شعار «جنگ نباش

بسمه تعالی

ابوموسی اشعری با شعار «جنگ نباشد» و گفتن اینکه «مردم از جنگ خسته شده‌اند» نتیج? یک مذاکر? شکست‌خورده‌ را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد که بعد از آن موجب خونریزی‌های فراوانی در جهان اسلام شد. به حدّی که امیرالمؤمنین(ع) بعد از آن ماجرا، رسماً در قنوت نمازش ابوموسی اشعری را لعن می‌کرد.

ابوموسی اشعری با شعار «جنگ نباشد» و گفتن اینکه «مردم از جنگ خسته شده‌اند» نتیج? یک مذاکر? شکست‌خورده‌ را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد که بعد از آن موجب خونریزی‌های فراوانی در جهان اسلام شد. به حدّی که امیرالمؤمنین(ع) بعد از آن ماجرا، رسماً در قنوت نمازش ابوموسی اشعری را لعن می‌کرد.

گروه معارف - رجانیوز: حجت الاسلام پناهیان در بخش دوم آخرین سخنرانی هفتگی خود قبل از شروع ماه مبارک رمضان در هیئت شهدای گمنام، پس از بیان اینکه رمضان ماه معنویت سکولار و رها کردن مردم نیست، به یاد غصه‌های امیرالمؤمنین(ع) در دوران زندگی با برکت‌شان به نکات مهمی در خصوص نقش «سامری» امت پیغمبر، یعنی ابوموسی اشعری، پرداخت.

 

به گزارش رجانیوز، در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

 

زندگی در فضای تقرب را وقتی خوب لمس می‌کنی که خیلی سیاسی و انقلابی باشی

 

 ما در چه صورتی در ماه مبارک رمضان بیش از یک مقدارِ حداقلی، به خدا مقرب خواهیم شد؟ وقتی که یک ماه رمضان ولایی، سیاسی، انقلابی، حماسی، برگزار کنیم. وقتی که یک ماه رمضان مهدوی، یک ماه رمضان منتظرانه، یک ماه رمضانِ انقلابی داشته باشیم.

 

زندگی در فضای تقرب چه موقع خوب لمس می‌شود؟ وقتی خیلی سیاسی باشی، وقتی که دغدغه‌ها و دعاهای تو خیلی برای رزمندگان باشد، وقتی بیشتر دعاهایت برای خط مقاومت دعا باشد. وقتی بنشینی برای آنها بیندیشی و برای فرج دعا کنی. رفقا! بیاید یک‌‌مقدار انقلابی، سیاسی، اجتماعی و دینی حرکت کنیم. این معنویت‌های سکولار چیست که ما به آنها عادت کرده‌ایم؟ معنا ندارد یک جوان برای خودش نمازشب بخواند که فقط نمازشب خوانده باشد! باید ببیند که بعد از این نمازشب‌ها چه خاصیتی پیدا کرده است؟ به چه دردی می‌خورد؟ در طول روز چه‌کار می‌کند؟ چه عزمی دارد؟! چه نیتی دارد؟ چه قصد و چه همتی دارد؟

 

می‌پرسد: چکار کنم مقرب شوم؟ انقلابی باش! انقلابی باش تا به خدا مقرب بشوی. حالا چکار کنم که انقلابی باشم؟ بالاخره یک خدمتی برای این نظام اسلامی انجام بده، یک کاری بکن، یک قدمی بردار! البته وقتی به بعضی‌ها می‌گویید: «یک خدمتی برای جامعه انجام بده!» می‌رود یک کارهایی می‌کند که اگر در آمریکا یا ژاپن یا چین هم بود، همین کارها را انجام می‌داد! یعنی یک‌سری خدمات اجتماعی انجام می‌دهد. منظور این نیست.

 

رمضان ماه معنویت سکولار و رها کردن مردم نیست/ اگر کسی عارف شد ولی انقلابی نشد، دکان باز کرده

 

از ماه رمضان‌ات برای تقرب استفاده کن. منتها بدان که ماه رمضان ماه عزلت، معنویت سکولار و فاصله گرفتن از جامعه و رها کردن مردم نیست؛ ماه رمضان ماه بازگشتن به سوی مردم است. مردمت را نجات بده! و در این راه کار کن. برای ولایت، ولایتمداری، تمرین ولایتمداری برای پای رکاب حضرت کار کن! یک کاری بکن.

 

فرصت ماه مبارک رمضان برای تقرب، یک فرصت طلایی است و اگر می‌خواهید خوب مقرب شوید انقلابی باشید، جهادی باشید، حماسی باشید، ولایی باشید، منتظر باشید. امت خود را از بند اسارت رها کنید، این کارها را انجام دهید تا مقرب بشوید.

 

ان‌شاء الله در این ماه مبارک رمضان مقرب شوید. آن‌وقت اگر مقرب شوید، می‌فهمید که چرا هر کسی عارف می‌شود، انقلابی می‌شود؟ و چرا هر کسی انقلابی می‌شود، عارف می‌شود؟ اگر کسی انقلابی شد ولی عارف نشد، بازی در آورده است و به انقلابی‌گری هم ضربه می‌زند. و اگر کسی عارف شد ولی انقلابی نشد، دکان باز کرده است و به عرفان هم لطمه می‌زند.

 

ماه مبارک رمضان ماه شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) است. روضه‌های امیرالمؤمنین علی(ع) از جنس حماس? کربلا نیست، از جنس رنج‌هایی است که به این سادگی نمی‌شود برایش فریاد زد. همان رنج‌هایی که موجب می‌شد امیرالمؤمنین(ع) سر در چاه بگذارد و مظلومانه فریاد بزند.

 

سامری» کسی بود که هم? زحمات و معجزات بنی‌اسرائیل را یک‌تنه بر باد داد  

 

حالا به یاد غصه‌های دلِ امیرالمؤمنین(ع) می‌خواهیم یک روایت بخوانیم. شما می‌دانید که وقتی بنی اسرائیل از زیر بار ستم فرعون رها شدند و پیروز شدند چه معجزاتی برای‌شان رخ داد. از باز شدن رود نیل گرفته تا جوشیدن دوازده چشمه از دل سنگ برای دوازده قوم (فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً؛ بقره/60) و اینکه از آسمان غذای پخته و آماده برایشان نازل می‌شد.(أَنْزَلْنا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوی؛ بقره/57) اما هم? این زحمت‌ها را یک نفر به باد داد!

 

یک موسی(ع) است و یک قوم بنی‌اسرائیل و یک داستان بزرگ تاریخی و آن‌همه شکنجه و نجات و منجی و یک سامری! و سامری کسی بود که بعد از این‌همه معجزه، این‌همه شکنجه و زحمت، مردم را گوساله‌پرست کرد.

 

پیامبر(ص): گروهی از امت من بر دین «سامری» هستند و شعارشان «جنگ نباشد!» است/ امامِ اینها ابوموسی اشعری است

 

سلمان فارسی فرمود که پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین می‌فرماید: «امت من به سه دسته تقسیم خواهند شد؛ 1. فرقه‌ای بر حق هستند باطل نمی‌تواند یک ذره از آنها کم کند، مرا و بچه‌های مرا دوست دارند؛ مَثل اینها مثل طلای نابی است که هرچقدر این طلای ناب را در آتش ببری و شکنجه دهی و بگدازی، جز عیار طلای او اضافه نخواهد شد. 2. فرقه‌ای هستند که بر باطل هستند حق نمی‌تواند یک ذره از باطل بودن آنها را کم کند؛ یُبْغِضُونِّی وَ یُبْغِضُونَ أَهْلَ بَیْتِی؛ اینها از من بدشان می‌آید و از اهل‌بیت من متنفر هستند. مانند آهنی که هرچقدر آنرا در آتش ببری، جز سیاهی به آن اضافه نخواهد شد تَفْتَرِقُ أُمَّتِی ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ عَلَى الْحَقِّ لَا یَنْقُصُ الْبَاطِلُ مِنْهُ شَیْئاً یُحِبُّونِّی وَ یُحِبُّونَ أَهْلَ بَیْتِی مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الذَّهَبِ الْجَیِّدِ کُلَّمَا أَدْخَلْتَهُ النَّارَ فَأَوْقَدْتَ عَلَیْهِ لَمْ یَزِدْهُ إِلَّا جَوْدَةً وَ فِرْقَةٌ عَلَى الْبَاطِلِ لَا یَنْقُصُ الْحَقُّ مِنْهُ شَیْئاً مَثَلُهُمْ مَثَلُ الْحَدِیدِ کُلَّمَا أَدْخَلْتَهُ النَّارَ فَأَوْقَدْتَ عَلَیْهِ لَمْ یَزِدْهُ إِلَّا شَرّاً؛»(امالی مفید/ص30)

 

بعد می‌فرماید: «وَ فِرْقَةٌ مُدَهْدَهَةٌ عَلَى مِلَّةِ السَّامِرِیِّ؛ یک گروهی هم هستند که مذبذب هستند (یعنی در این میانه گیج هستند. معلوم نیست که دشمن اهل‌بیت(ع) هستند یا دوست اهل‌بیت(ع) هستند) اینها بر دین سامری هستند» شعار سامری چه بود؟ سامری یک شعاری داشت؛ هر کسی نزدیکش می‌شد می‌گفت «به من دست نزنید؛ لا مِساسَ»(سور? طه/97) یعنی مرا مسّ نکنید. ظاهرا به خاطر ترس و وحشتی که از اجتماع و مردم در او پیدا شده بود و از مردم و اجتماع فراری بود. به هر حال این «لا مِساسَ» تکیه‌کلام او بوده است. پیامبر(ص) در ادام? روایت می‌فرماید: «این گروه مذبذب که بر دین سامری هستند، نمی‌گویند «لا مِساسَ» بلکه تکیه‌کلام یا شعارشان این است «لا قتال» یعنی «جنگ؛ نه!» امام اینها عبدالله بن قیس اشعری، یعنی همان ابوموسی اشعری است؛ لَا یَقُولُونَ لا مِساسَ لَکِنَّهُمْ یَقُولُونَ لَا قِتَالَ إِمَامُهُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ قَیْسٍ الْأَشْعَرِی»(امالی مفید/ص30)

 

ابوموسی با شعار «مردم از جنگ خسته شده‌اند» نتیج? یک مذاکر? شکست‌خورده‌ را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد و موجب خون‌ریزی‌های فراوان در جهان اسلام شد

 

ابوموسی اشعری با شعار «جنگ نباشد» و گفتن اینکه «مردم از جنگ خسته شده‌اند» نتیج? یک مذاکر? شکست‌خورده‌ را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد که بعد از آن موجب خونریزی‌های فراوانی در جهان اسلام شد. به حدّی که امیرالمؤمنین(ع) بعد از آن ماجرا، رسماً در قنوت نمازش ابوموسی اشعری را لعن می‌کرد. (عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْقِلٍ، عَنْ عَلِیٍّ (ع): أَنَّهُ قَنَتَ فِی الصُّبْحِ فَلَعَنَ مُعَاوِیَةَ وَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَ أَبَا مُوسَى وَ أَبَا الْأَعْوَرِ وَ أَصْحَابَهُمْ.(امالی طوسی، 725)

 

امیرالمؤمنین خطاب به حسن بصری که در جنگ جمل طرفدار مخالفان حضرت بود، اما در جنگ شرکت نکرد، فرمود: «هر قومی یک سامری دارند و این(حسن بصری) سامری این امت(در میان بصریون) است، او مانند سامری نیست که از اجتماع می‌ترسید و لا مساس می‌گفت، بلکه از جنگ می‌ترسد و «لَا قِتَال» می‌گوید؛ أَمَا إِنَّ لِکُلِّ قَوْمٍ سَامِرِیٌّ وَ هَذَا سَامِرِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ، أَمَا إِنَّهُ لَا یَقُولُ لا مِساسَ وَ لَکِنْ یَقُولُ لَا قِتَالَ(احتجاج/1/172)

 

ابوموسی اشعری نیز در روایات متعدد سامری این امت شمرده است؛ او با شعار «لاقتال» یا «جنگ نه!» در واقع آغاز فتنه‌های عظیم و جنگ‌های بزرگ را رقم کرد؛ چون پس از اشعث، او بود که کار امیرالمؤمنین(ع) را سُست کرد و کار را به فتنه‌های بعدی کشاند.

 

در روایت دیگری هست که ابوموسی اشعری جاثلیق این امت است. (جَاثَلِیقِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُوَ أَبُو مُوسَى الْأَشْعَرِی‏؛ خصال/2/575) جالب اینجاست که اینها قبل از ابوموسی اشعری(یعنی در زمان رسول خدا(ص)) گفته شده است و خبرش را از قبل داده‌اند. (شاید منظور از جاثلیق، کسی باشد که دین دارد ولی دینش از سیاست جداست) در آن زمان هم مظهر معنویت سکولار، ابوموسی اشعری بود.


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 94/3/28ساعــت 4:53 عصر تــوسط عباس | نظر
سعید قاسمی
یک چیزی می‌گویم که شاید جایش اینجا نباشد، ولی در تاریخ ثبت شود: شمایی که این مذاکرات را در این دولت کشاندید و به رهبر تحمیل کردید، والله اگر که دولت دیگری آمده بود و با نگرش دیگری، هیچ‌وقت رهبر و ملت را تحت فشار این مذاکرات نمی‌گذاشت که بعد رهبر انقلاب بگوید: «امیدوار نیستم، شما می‌خواهید بروید بروید، اما ما در طول تاریخ از این ناعهدی‌ها و نامردمی‌ها زیاد دیدیم.»
گروه سیاسی - رجانیوز: روز گذشته (سه شنبه) حاج سعید قاسمی در خلال مراسم تشییع باشکوه پیکرهای مطهر شهدای غواص رو به روی ساختمان وزارت امور خارجه به ایراد سخنرانی درباره مذاکرات پرداخت.
حاج سعید قاسمی با بیان این مطلب که «عده‌ای اتهام می زنند که اینها شهدا را مخفی کرده بودند تا الان از تشییع شهدا سوءاستفاده سیاسی می شود» گفت: هروقت کارمان گره خورد هر وقت مشکلی برای ما پیش آمد شهدا کرور کرور از آسمان نازل شدند.
این فعال جبهه فرهنگی انقلاب با اشاره به خیانت آمریکا در لو رفتن عملیات کربلای 4 افزود: در طول این سی و چند سال در کدام عملیات شد که آواکس‌های آمریکایی و منافقین در خدمت آمریکا، اطلاعات به دشمن دادند که امروزه وظیفه‌شان نباشد. خانه مسعود رجوی و مریم ملعون امروز دو کوچه پایین‌تر از کاخ سفید است.
وی خطاب به مذاکره کنندگان گفت: باید این جمله را خیلی قوی‌تر به آقایان گفت که حضرت آقا وقتی فرمود مذاکره را زیر بار فشار و چماق آمریکایی‌ها نمی‌پذیریم بسیار مایل بودیم که وزارت فخیمه خارجه ما مذاکرات را حداقل برای دو هفته محکوم می‌کرد و ادامه نمی‌داد و آن‌وقت می‌دیدید چه می‌شد.
متن کامل سخنرانی حاج سعید قاسمی به همراه فیلم این مراسم در ادامه می آید.
*****
بسم‌الله الرحمن الرحیم. گفتند [تشییع پیکر شهدا] سیاسی است. اینها را داشتند [و نگه داشته بودند]، الان که کارشان به اینجا رسیده، آمدند از شهدا سوءاستفاده کنند. اما شما دیدید 20 سال از آن روزی که از تشییع 3000 شهید شروع کردیم تا به امروز می گذرد. هروقت کارمان گره خورد هر وقت مشکلی برای ما پیش آمد کرور کرور از آسمان نازل شدند. اما خدایا ایندفعه این چه بساطی است؟ شهید باشی، گمنام باشی 30 سال، غواص باشی، تشنه باشی، دستت بسته باشد؛ وای خداً بعد هم زنده به گور شده باشی، تسلیم دشمن نشده باشی، کجا و کی باید بیایند؟

همه شما در جریان هستید. به شعارهای که در دستان خودتان است نگاهی بیاندازید. «آن روزی که دولت توجه به کاخ پیدا کرد، باید فاتحه دولت و ملت را بخوانید»، «این سند جنایت کدخداست». همه با حرف‌هایشان آمدند، با بغض‌های نترکیده.
اما یک نکته و عرضم تمام. ای آسمانی‌ها چه شد که بعد از این همه سال با دست بسته از زیر خاک بیرون آمدید؟ ما یار نبودیم که شما به یاری سید علی آمدید؟ نکند شما هم صدایش را شنیدید که گفت من اجازه نمی‌دهم... غواص آمد تا ما را از غرق شدن نجات دهد. از غرق شدن در منجلاب زندگی، از غرق شدن در منجلات منیّت، از غرق شدن در منجلاب مقام، از غرق شدن در همه منیّات و نفسانیّات. امروز آمدند تا ما از غرق شدن در بی‌آرمانی و بی‌هدفی و از غرق شدن در منجلاب دنیا نجات دهند؛ آن‌گونه که شهید سید مرتضی آوینی فریاد می‌زد: «ای شهید! ای آنکه بر کرانه ازلی و ابدی وجود نشسته‌ای دستی برآ و ما قبرستان نشینان عادات سخیف از این منجلاب بیرون کش.» اما شما دیدید هروقت که کار تنگ شد، معبر تنگ شد و به چه کنم چه کنم افتادیم و کلافه شدیم آنها کرور کرور از آسمان به زمین هبوط می‌کنند. ولی دوستان! آنها ما را احیاء کردند، به حسب اینکه گفته شده است: «و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء»، برای زنده شدن ما و بهتر زندگی کردن ما آمدند. آنها هروقت که غافل شدیم و وا دادیم و کم آوردیم، ما را احیاء می‌کنند. حزب‌الله را می‌گویم، نه آن‌طرف را. [آن] جماعت سردباور که پیوسته در طول این سی و چندسال راه خود را می‌رفتند و می‌روند و دوست می‌دارند که با امام تحریف شده، همانی که حضرت سید علی در نیمه خرداد برای شما زمزمه کرد، این امام را به مسیر خود ببرند. اما کور خوانده‌اند!
گویا رسیده اند که ما را صدا کنند
ما را دوباره با خودشان آشنا کنند
برگشته اند این صد و هفتاد و پنج نور
ما را ز بند ظلمت غفلت رها کنند
هل من معین حجت حق را شنیده اند
برگشته اند باز به او اقتدا کنند
بسیار اندک اند کسانی که در عمل
جان را برای حضرت جانان فدا کنند
جان داده اند در غم و غربت به قتل صبر
تا سینه را به داغ حسین آشنا کنند
دل را به راه دوست به دریا زدند تا
دریادلانه در یم رحمت شنا کنند
سوگند می خورم که شهیدان راه عشق
با دست بسته هم گره از خلق وا کنند
باب الحوائج اند به آن ها رجوع کن
از این قبیله هر چه بخواهی، عطا کنند
اما نکته مهم! خوب جایی ایستادید این شعار را بدهید. عزیزانی که در وزارت خارجه هستند و ان شاءالله بناست از حق مسلم ما دفاع کنند و نه آن چیزهایی که در طول سی و چند سال با خون با ترورهای نامربوط آمریکاییها به دست آوردند اینها را به ثمن بخس نفروشیم. بعضی می‌گویند که چرا عملیات [کربلای4] لو رفته بود و ما را محکوم می‌کنند. در طول این سی و چند سال در کدام عملیات شد که آواکس‌های آمریکایی و منافقین در خدمت آمریکا، اطلاعات به دشمن دادند که امروزه وظیفه‌شان نباشد. خانه مسعود رجوی و مریم ملعون امروز دو کوچه پایین‌تر از کاخ سفید است. همان‌ها که اسامی‌شان را از لیست تروریست‌ها برداشتند، همان‌ها که متهم به 17000 شهید شما هستند.
باید این جمله را خیلی قوی‌تر به آقایان گفت که حضرت آقا وقتی که فرمود مذاکره را زیر بار فشار و چماق آمریکایی‌ها نمی‌پذیریم بسیار مایل بودیم که وزارت فخیمه خارجه ما مذاکرات را حداقل برای دو هفته محکوم می‌کرد و ادامه نمی‌داد و آن‌وقت می‌دیدید چه می‌شد.
یک چیزی می‌گویم که شاید جایش اینجا نباشد، ولی در تاریخ ثبت شود: شمایی که این مذاکرات را در این دولت کشاندید و به رهبر تحمیل کردید، والله اگر که دولت دیگری آمده بود و با نگرش دیگری، هیچ‌وقت رهبر و ملت را تحت فشار این مذاکرات نمی‌گذاشت که بعد رهبر انقلاب بگوید: «امیدوار نیستم، شما می‌خواهید بروید بروید، اما ما در طول تاریخ از این ناعهدی‌ها و نامردمی‌ها زیاد دیدیم.» ای کاش این مسیر از اول طی نشده بود. اما حال این مسیر را داریم می‌رویم. رهبری هم حمایت کردند. فرمودند که می‌رویم اما خطوط قرمز را مشخص کردند. حداقل چیزی که حزب‌الله از شما به عنوان مسئولین وزارت خارجه ما مطالبه دارد این است که خط قرمزها را نباید در سخنرانی‌ رهبری بشنویم. شما موظفید اطلاعات را [به مردم می رساندید] که هم‌اکنون مشخص شد تبلت و لپ‌تاب اسرائیلی‌ها [برای جاسوس] در مذاکرات وجود دارد - حداقل به مجلسی که باید احترام می‌گذاشتید اطلاعات را می‌رساندید نه اینکه نه مجلس نه رهبر و نه مردم از مذاکرات مطلع نباشند.
و اما جمله امام و تمام؛ حرف زیاد است. هر کدام از شما که آمدید به اندازه 1400 سال شیعه حرف دارید. امام می فرمود: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند که اگر بند بند استخوان‌هایمان را جدا سازند اگر سرمان را بالای دار برند اگر زنده زنده در آتش بسوزانند و اگر زن و فرزندان و هستی ما را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضاء نمی‌کنیم.»
سلام بر وصیت‌نامه‌های شهدا، سلام بر تنهای بی‌سر، سلام بر سرهای بی‌تن، سلام بر قبرهای بی‌مادر، سلام بر روح خدا، سلام بر نور خدا و سلام بر فرزندان ابوتراب
السلام علی یوم ولدتم سلام بر همه شما در روزگاری که زاده شدید السلام علی یوم استشهدتم سلام بر همه شما در روزگاری که به شهادت رسیدید السلام علی یوم یبعث حیا.

+ نوشته شـــده در پنج شنبه 94/3/28ساعــت 12:48 عصر تــوسط عباس | نظر
نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور افسران - نرمش قهرمانانه

بسمه تعالی

نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور
mohammad5593روی جلدهای هفته نامه The Week فوق العاده اند!

+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:36 صبح تــوسط عباس | نظر
12 نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور افسران - نرمش قهرمان

 

بسمه تعالی

نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور
mohammad5593ر

+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:22 صبح تــوسط عباس | نظر
ر افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

بسمه تعالی

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:20 صبح تــوسط عباس | نظر
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیطزیست، بنزین و... حالا میگوید قیمت
بسمه تعالی
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیط‌زیست، بنزین و... حالا می‌گوید قیمت خوراکی‌ها نیز به خاطر تحریم افزایش یافته است
# تحریمیم _ می‌فهمی؟!

گروه سیاسی: پس از اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور در مرتبط کردن آب خوردن با تحریم‌ها که به واکنش‌های جالبی در جامعه منجر شد، حالا حسن روحانی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آثار تحریم گفته است حتی اقلام «خوراکی» نیز به خاطر تحریم‌ها افزایش قیمت داشته‌اند! به گزارش «وطن امروز»، آقای روحانی طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید. پس از آب خوردن و محیط‌زیست، او حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم می‌داند. روحانی روز گذشته البته درباره میزان اثرگذاری تحریم، آمار و رقم نیز ارائه کرد. او گفته است اجناس وارداتی به خاطر تحریم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته می‌شود! آقای روحانی البته درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها، موضوعات دیگری را نیز به دامنه شمول اثرگذاری تحریم‌ها کشانده است. او روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبری خود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم واریز مابه‌التفاوت آن به حساب‌های سرپرست خانوار را به خاطر تحریم‌ها دانست. او در این‌باره گفت دولت بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری به خاطر «تحریم» است و به همین دلیل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل به حساب دولت واریز می‌شود تا این کسری را جبران کند. بر این اساس، توجیه دولت برای عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب‌های مردم، «تحریم» است! آنگونه که آقای روحانی گفته است، برخی مشکلات در تامین آب مردم نیز به خاطر «تحریم» است. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور تصریح کرد مردم اجناس وارداتی را 15 درصد گران‌تر می‌خرند و این به خاطر «تحریم» است. او همچنین گفت گرانی خوراکی‌ها نیز به خاطر «تحریم» است! او این حرف‌ها را دیروز، 24 خرداد، در دومین سالگرد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفت. انتخاباتی که در آن وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود اما اکنون 22 ماه پس از آغاز به کار دولت، مردم در حال شنیدن روایتی دولتی از میزان اثرگذاری تحریم‌ها هستند. به عبارت دیگر، 2 سال پس از 24 خرداد 1392، حالا دامنه اثرگذاری تحریم‌ها به آب شرب و خوراکی نیز رسیده است. واکنش‌های مردمی به این رفتار البته قابل تامل است. راه افتادن کمپین‌های طنز در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی تا حدود زیادی مفهوم این ماجرا را شرح می‌دهد. پس از اظهارنظر آقای روحانی مبنی بر وابسته بودن آب خوردن مردم به تحریم‌ها، کمپینی با هشتگ «تحریمیم می‌فهمی» در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی ایجاد شد و به سرعت توانست موج وسیعی در این شبکه‌ها ایجاد کند. کمپینی که ماهیت آن انتقاد از بزرگنمایی تحریم‌ها و عدم انجام تکالیف بدیهی است.
حسن روحانی روز گذشته و در سفر استانی به خراسان شمالی، در جمع مردم بجنورد سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روحانی در جمع مردم بجنورد با بیان اینکه ما می‌خواهیم از رقبا‌، همسایگان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی ‌بگیریم، گفت: ما برای دستیابی به این هدف باید متحد بوده، اختلافات را کنار بگذاریم و به یکدیگر کمک کنیم تا رونق اقتصادی آغاز شود. شما می‌دانید روزی که دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود‌ و آمارهای اقتصادی نشان می‌داد در سال 91 نزدیک به منفی 7 درصد رشد داشتیم و این آمار یعنی رکود عمیق حتی در سال 92 هم رشد ما منفی بود. شما می‌دانید در شرایط رکود روز به روز از تولید کاسته شده و به بیگانگان بیشتر وابسته می‌شویم. اگر تولید کاسته شود حتی برای نان شب هم باید گندم وارد کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کردیم،
خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 یا 3 میلیون تن گندم کمتر وارد کردیم و امسال هم گندم کمتری وارد خواهیم کرد. وابستگی و نیازمندی‌های کشاورزی ما به بیگانه کاهش پیدا کرده و ما روی پای خود ایستاده‌ایم. ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتری وارد کردیم. افزایش روز به روز تراکتورها،کمباین‌ها و ماشین‌های راهسازی و کشاورزی نشان می‌دهد ما در مسیر رشد تولید و توسعه قرار گرفته‌ایم. در این میان بزرگ‌ترین مشکل اجتماعی ما بیکاری است. چرا ایران با این همه منابع طبیعی و سرمایه انسانی باید با این مشکل مواجه شود. روحانی تاکید کرد: ما باید حرکتی از نو آغاز کنیم. ما می‌توانیم و قادر هستیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم. دیگران آمدند در مسیر مسابقه بر پای ملت ایران زنجیر نابجای تحریم انداختند اما ما نمی‌گذاریم زنجیر ادامه پیدا کند. ما با کمک ملت به جلو حرکت کرده و با یگانگی، وحدت، انسجام ملی‌ و با حمایت رهبری‌ و اتکال به خداوند و توجهات امام هشتم پیش می‌رویم. دولت، ملت و رهبری تنها نیستند بلکه ما یک ملت منسجم و یکپارچه داریم. ما نمی‌گذاریم بیگانه ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهد. ما نمی‌گذاریم حقوق ملت پایمال شود. ما نمی‌گذاریم مواد خوراکی مردم گران‌تر به دست مردم برسد.
دولت شیب، حامی جیب!
روحانی روز گذشته درباره جیب مردم نیز اظهارنظر کرد. او که چند روز پس از پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 گفته بود تورم با جیب مردم باید محاسبه شود؛ در نشست خبری خود در روز شنبه، با اعتراض روزنامه قدس مواجه شد. خبرنگار این روزنامه پس از آنکه روحانی درباره رابطه گرانی و تورم توضیح داد در سوالی اعتراض‌گونه این جمله معروف روحانی را به او یادآوری کرد که مطابق اظهارنظر خود رئیس‌جمهور، به جای ارائه آمار بهتر است با توجه به گرانی‌های اخیر، با معیار جیب، با مردم سخن گفته شود. روحانی یک روز پس از این ماجرا در خراسان شمالی باز هم از جیب مردم گفت اما این بار به جای ارائه آمار با معیار قرار گرفتن جیب مردم، دیگران را متهم به بی‌خبری از جیب مردم کرد! او منتقدان هسته‌ای را متهم کرد که چون از جیب مردم خبر ندارند، شعار می‌دهند!  روحانی در این‌باره گفت: به خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم. البته آقای روحانی توضیح نداد او که به عنوان رئیس‌جمهور متولی امور اجرایی جامعه است، چه اقدامی برای جیب مردم انجام داده است! آیا شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، با توجه به جیب مردم صورت گرفت؟
حتی تالاب‌ها!
البته آقای روحانی در ادامه سخنان خود توضیح داد که در دولت او اقدامات ویژه‌ای آن هم در شرایط تحریم صورت گرفته است. او گفت: این دولت ننشسته‌ است تا دیگران در مذاکرات هسته‌ای در برابر حرف حق ما تسلیم شوند یا تسلیم نشوند و تحریم‌ها برطرف شود یا نشود؛ ما از روز اول و در شرایط تحریم برای رفاه مردم قدم برداشته‌ایم. ما در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک شده، رودخانه‌های بزرگ‌، تالاب‌ها و هامون‌ها‌، فاضلاب‌ها‌، اصلاح کیفیت بنزین و گازوئیل و آغاز پروژه قطار سریع‌السیر افتاده‌ایم. ما از تحریم نمی‌ترسیم ولی با آن مبارزه می‌کنیم. ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همانجا که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد، رفته و همانجا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. ما در تهران نمی‌نشینیم و شعار دهیم.
حالا فرهنگی!

روحانی در جمع مردم بجنورد تنها درباره مسائل اقتصادی و تحریم سخن نگفت. او به مسائل فرهنگی نیز پرداخت. او با بیان اینکه ما ملتی می‌خواهیم که به ارزش‌های اسلامی، ایمانی و اخلاق احترام می‌گذارد‌، افزود: ما چنین ملتی شاد و مردمی زنده می‌خواهیم. در این استادیوم ورزشی وقتی نام امام هشتم برده می‌شود روحتان پرواز می‌کند و احساسات خود را نشان می‌دهید و اینجا سراسر معنویت و اخلاق می‌شود. همینجا اگر قطعه موسیقی نواخته شود و شما شاد شوید اشکالی دارد؟ مگر ما با شادی مردم مخالفیم. ما در روزش خوشحالی می‌کنیم و به روزش هم اشک می‌ریزیم. ما در 19 و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم. ما ملتی رشید و شاد می‌خواهیم. موسیقی، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمین ایران و خراسان شمالی‌ به کل آسیای مرکزی‌، قفقاز و سایر مناطق رسوخ کرده است.ر

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:16 صبح تــوسط عباس | نظر
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیطزیست، بنزین و... حالا میگوید قیمت

 

بسمه تعالی

نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

حسن روحانی پس از آب خوردن، محیط‌زیست، بنزین و... حالا می‌گوید قیمت خوراکی‌ها نیز به خاطر تحریم افزایش یافته است
# تحریمیم _ می‌فهمی؟!

گروه سیاسی: پس از اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور در مرتبط کردن آب خوردن با تحریم‌ها که به واکنش‌های جالبی در جامعه منجر شد، حالا حسن روحانی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آثار تحریم گفته است حتی اقلام «خوراکی» نیز به خاطر تحریم‌ها افزایش قیمت داشته‌اند! به گزارش «وطن امروز»، آقای روحانی طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید. پس از آب خوردن و محیط‌زیست، او حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم می‌داند. روحانی روز گذشته البته درباره میزان اثرگذاری تحریم، آمار و رقم نیز ارائه کرد. او گفته است اجناس وارداتی به خاطر تحریم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته می‌شود! آقای روحانی البته درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها، موضوعات دیگری را نیز به دامنه شمول اثرگذاری تحریم‌ها کشانده است. او روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبری خود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم واریز مابه‌التفاوت آن به حساب‌های سرپرست خانوار را به خاطر تحریم‌ها دانست. او در این‌باره گفت دولت بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری به خاطر «تحریم» است و به همین دلیل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل به حساب دولت واریز می‌شود تا این کسری را جبران کند. بر این اساس، توجیه دولت برای عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب‌های مردم، «تحریم» است! آنگونه که آقای روحانی گفته است، برخی مشکلات در تامین آب مردم نیز به خاطر «تحریم» است. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور تصریح کرد مردم اجناس وارداتی را 15 درصد گران‌تر می‌خرند و این به خاطر «تحریم» است. او همچنین گفت گرانی خوراکی‌ها نیز به خاطر «تحریم» است! او این حرف‌ها را دیروز، 24 خرداد، در دومین سالگرد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفت. انتخاباتی که در آن وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود اما اکنون 22 ماه پس از آغاز به کار دولت، مردم در حال شنیدن روایتی دولتی از میزان اثرگذاری تحریم‌ها هستند. به عبارت دیگر، 2 سال پس از 24 خرداد 1392، حالا دامنه اثرگذاری تحریم‌ها به آب شرب و خوراکی نیز رسیده است. واکنش‌های مردمی به این رفتار البته قابل تامل است. راه افتادن کمپین‌های طنز در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی تا حدود زیادی مفهوم این ماجرا را شرح می‌دهد. پس از اظهارنظر آقای روحانی مبنی بر وابسته بودن آب خوردن مردم به تحریم‌ها، کمپینی با هشتگ «تحریمیم می‌فهمی» در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی ایجاد شد و به سرعت توانست موج وسیعی در این شبکه‌ها ایجاد کند. کمپینی که ماهیت آن انتقاد از بزرگنمایی تحریم‌ها و عدم انجام تکالیف بدیهی است.
حسن روحانی روز گذشته و در سفر استانی به خراسان شمالی، در جمع مردم بجنورد سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روحانی در جمع مردم بجنورد با بیان اینکه ما می‌خواهیم از رقبا‌، همسایگان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی ‌بگیریم، گفت: ما برای دستیابی به این هدف باید متحد بوده، اختلافات را کنار بگذاریم و به یکدیگر کمک کنیم تا رونق اقتصادی آغاز شود. شما می‌دانید روزی که دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود‌ و آمارهای اقتصادی نشان می‌داد در سال 91 نزدیک به منفی 7 درصد رشد داشتیم و این آمار یعنی رکود عمیق حتی در سال 92 هم رشد ما منفی بود. شما می‌دانید در شرایط رکود روز به روز از تولید کاسته شده و به بیگانگان بیشتر وابسته می‌شویم. اگر تولید کاسته شود حتی برای نان شب هم باید گندم وارد کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کردیم،
خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 یا 3 میلیون تن گندم کمتر وارد کردیم و امسال هم گندم کمتری وارد خواهیم کرد. وابستگی و نیازمندی‌های کشاورزی ما به بیگانه کاهش پیدا کرده و ما روی پای خود ایستاده‌ایم. ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتری وارد کردیم. افزایش روز به روز تراکتورها،کمباین‌ها و ماشین‌های راهسازی و کشاورزی نشان می‌دهد ما در مسیر رشد تولید و توسعه قرار گرفته‌ایم. در این میان بزرگ‌ترین مشکل اجتماعی ما بیکاری است. چرا ایران با این همه منابع طبیعی و سرمایه انسانی باید با این مشکل مواجه شود. روحانی تاکید کرد: ما باید حرکتی از نو آغاز کنیم. ما می‌توانیم و قادر هستیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم. دیگران آمدند در مسیر مسابقه بر پای ملت ایران زنجیر نابجای تحریم انداختند اما ما نمی‌گذاریم زنجیر ادامه پیدا کند. ما با کمک ملت به جلو حرکت کرده و با یگانگی، وحدت، انسجام ملی‌ و با حمایت رهبری‌ و اتکال به خداوند و توجهات امام هشتم پیش می‌رویم. دولت، ملت و رهبری تنها نیستند بلکه ما یک ملت منسجم و یکپارچه داریم. ما نمی‌گذاریم بیگانه ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهد. ما نمی‌گذاریم حقوق ملت پایمال شود. ما نمی‌گذاریم مواد خوراکی مردم گران‌تر به دست مردم برسد.
دولت شیب، حامی جیب!
روحانی روز گذشته درباره جیب مردم نیز اظهارنظر کرد. او که چند روز پس از پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 گفته بود تورم با جیب مردم باید محاسبه شود؛ در نشست خبری خود در روز شنبه، با اعتراض روزنامه قدس مواجه شد. خبرنگار این روزنامه پس از آنکه روحانی درباره رابطه گرانی و تورم توضیح داد در سوالی اعتراض‌گونه این جمله معروف روحانی را به او یادآوری کرد که مطابق اظهارنظر خود رئیس‌جمهور، به جای ارائه آمار بهتر است با توجه به گرانی‌های اخیر، با معیار جیب، با مردم سخن گفته شود. روحانی یک روز پس از این ماجرا در خراسان شمالی باز هم از جیب مردم گفت اما این بار به جای ارائه آمار با معیار قرار گرفتن جیب مردم، دیگران را متهم به بی‌خبری از جیب مردم کرد! او منتقدان هسته‌ای را متهم کرد که چون از جیب مردم خبر ندارند، شعار می‌دهند!  روحانی در این‌باره گفت: به خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم. البته آقای روحانی توضیح نداد او که به عنوان رئیس‌جمهور متولی امور اجرایی جامعه است، چه اقدامی برای جیب مردم انجام داده است! آیا شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، با توجه به جیب مردم صورت گرفت؟
حتی تالاب‌ها!
البته آقای روحانی در ادامه سخنان خود توضیح داد که در دولت او اقدامات ویژه‌ای آن هم در شرایط تحریم صورت گرفته است. او گفت: این دولت ننشسته‌ است تا دیگران در مذاکرات هسته‌ای در برابر حرف حق ما تسلیم شوند یا تسلیم نشوند و تحریم‌ها برطرف شود یا نشود؛ ما از روز اول و در شرایط تحریم برای رفاه مردم قدم برداشته‌ایم. ما در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک شده، رودخانه‌های بزرگ‌، تالاب‌ها و هامون‌ها‌، فاضلاب‌ها‌، اصلاح کیفیت بنزین و گازوئیل و آغاز پروژه قطار سریع‌السیر افتاده‌ایم. ما از تحریم نمی‌ترسیم ولی با آن مبارزه می‌کنیم. ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همانجا که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد، رفته و همانجا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. ما در تهران نمی‌نشینیم و شعار دهیم.
حالا فرهنگی!

روحانی در جمع مردم بجنورد تنها درباره مسائل اقتصادی و تحریم سخن نگفت. او به مسائل فرهنگی نیز پرداخت. او با بیان اینکه ما ملتی می‌خواهیم که به ارزش‌های اسلامی، ایمانی و اخلاق احترام می‌گذارد‌، افزود: ما چنین ملتی شاد و مردمی زنده می‌خواهیم. در این استادیوم ورزشی وقتی نام امام هشتم برده می‌شود روحتان پرواز می‌کند و احساسات خود را نشان می‌دهید و اینجا سراسر معنویت و اخلاق می‌شود. همینجا اگر قطعه موسیقی نواخته شود و شما شاد شوید اشکالی دارد؟ مگر ما با شادی مردم مخالفیم. ما در روزش خوشحالی می‌کنیم و به روزش هم اشک می‌ریزیم. ما در 19 و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم. ما ملتی رشید و شاد می‌خواهیم. موسیقی، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمین ایران و خراسان شمالی‌ به کل آسیای مرکزی‌، قفقاز و سایر مناطق رسوخ کرده است.افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور
mohammad5593ر
mohammad5593ر

+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:10 صبح تــوسط عباس | نظر
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیطزیست، بنزین و... حالا میگوید قیمت

ؤ

رمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتورحسن روحانی پس از آب خوردن، محیط‌زیست، بنزین و... حالا می‌گوید قیمت خوراکی‌ها نیز به خاطر تحریم افزایش یافته است
# تحریمیم _ می‌فهمی؟!

گروه سیاسی: پس از اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور در مرتبط کردن آب خوردن با تحریم‌ها که به واکنش‌های جالبی در جامعه منجر شد، حالا حسن روحانی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آثار تحریم گفته است حتی اقلام «خوراکی» نیز به خاطر تحریم‌ها افزایش قیمت داشته‌اند! به گزارش «وطن امروز»، آقای روحانی طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید. پس از آب خوردن و محیط‌زیست، او حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم می‌داند. روحانی روز گذشته البته درباره میزان اثرگذاری تحریم، آمار و رقم نیز ارائه کرد. او گفته است اجناس وارداتی به خاطر تحریم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته می‌شود! آقای روحانی البته درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها، موضوعات دیگری را نیز به دامنه شمول اثرگذاری تحریم‌ها کشانده است. او روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبری خود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم واریز مابه‌التفاوت آن به حساب‌های سرپرست خانوار را به خاطر تحریم‌ها دانست. او در این‌باره گفت دولت بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری به خاطر «تحریم» است و به همین دلیل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل به حساب دولت واریز می‌شود تا این کسری را جبران کند. بر این اساس، توجیه دولت برای عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب‌های مردم، «تحریم» است! آنگونه که آقای روحانی گفته است، برخی مشکلات در تامین آب مردم نیز به خاطر «تحریم» است. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور تصریح کرد مردم اجناس وارداتی را 15 درصد گران‌تر می‌خرند و این به خاطر «تحریم» است. او همچنین گفت گرانی خوراکی‌ها نیز به خاطر «تحریم» است! او این حرف‌ها را دیروز، 24 خرداد، در دومین سالگرد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفت. انتخاباتی که در آن وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود اما اکنون 22 ماه پس از آغاز به کار دولت، مردم در حال شنیدن روایتی دولتی از میزان اثرگذاری تحریم‌ها هستند. به عبارت دیگر، 2 سال پس از 24 خرداد 1392، حالا دامنه اثرگذاری تحریم‌ها به آب شرب و خوراکی نیز رسیده است. واکنش‌های مردمی به این رفتار البته قابل تامل است. راه افتادن کمپین‌های طنز در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی تا حدود زیادی مفهوم این ماجرا را شرح می‌دهد. پس از اظهارنظر آقای روحانی مبنی بر وابسته بودن آب خوردن مردم به تحریم‌ها، کمپینی با هشتگ «تحریمیم می‌فهمی» در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی ایجاد شد و به سرعت توانست موج وسیعی در این شبکه‌ها ایجاد کند. کمپینی که ماهیت آن انتقاد از بزرگنمایی تحریم‌ها و عدم انجام تکالیف بدیهی است.
حسن روحانی روز گذشته و در سفر استانی به خراسان شمالی، در جمع مردم بجنورد سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روحانی در جمع مردم بجنورد با بیان اینکه ما می‌خواهیم از رقبا‌، همسایگان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی ‌بگیریم، گفت: ما برای دستیابی به این هدف باید متحد بوده، اختلافات را کنار بگذاریم و به یکدیگر کمک کنیم تا رونق اقتصادی آغاز شود. شما می‌دانید روزی که دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود‌ و آمارهای اقتصادی نشان می‌داد در سال 91 نزدیک به منفی 7 درصد رشد داشتیم و این آمار یعنی رکود عمیق حتی در سال 92 هم رشد ما منفی بود. شما می‌دانید در شرایط رکود روز به روز از تولید کاسته شده و به بیگانگان بیشتر وابسته می‌شویم. اگر تولید کاسته شود حتی برای نان شب هم باید گندم وارد کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کردیم،
خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 یا 3 میلیون تن گندم کمتر وارد کردیم و امسال هم گندم کمتری وارد خواهیم کرد. وابستگی و نیازمندی‌های کشاورزی ما به بیگانه کاهش پیدا کرده و ما روی پای خود ایستاده‌ایم. ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتری وارد کردیم. افزایش روز به روز تراکتورها،کمباین‌ها و ماشین‌های راهسازی و کشاورزی نشان می‌دهد ما در مسیر رشد تولید و توسعه قرار گرفته‌ایم. در این میان بزرگ‌ترین مشکل اجتماعی ما بیکاری است. چرا ایران با این همه منابع طبیعی و سرمایه انسانی باید با این مشکل مواجه شود. روحانی تاکید کرد: ما باید حرکتی از نو آغاز کنیم. ما می‌توانیم و قادر هستیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم. دیگران آمدند در مسیر مسابقه بر پای ملت ایران زنجیر نابجای تحریم انداختند اما ما نمی‌گذاریم زنجیر ادامه پیدا کند. ما با کمک ملت به جلو حرکت کرده و با یگانگی، وحدت، انسجام ملی‌ و با حمایت رهبری‌ و اتکال به خداوند و توجهات امام هشتم پیش می‌رویم. دولت، ملت و رهبری تنها نیستند بلکه ما یک ملت منسجم و یکپارچه داریم. ما نمی‌گذاریم بیگانه ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهد. ما نمی‌گذاریم حقوق ملت پایمال شود. ما نمی‌گذاریم مواد خوراکی مردم گران‌تر به دست مردم برسد.
دولت شیب، حامی جیب!
روحانی روز گذشته درباره جیب مردم نیز اظهارنظر کرد. او که چند روز پس از پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 گفته بود تورم با جیب مردم باید محاسبه شود؛ در نشست خبری خود در روز شنبه، با اعتراض روزنامه قدس مواجه شد. خبرنگار این روزنامه پس از آنکه روحانی درباره رابطه گرانی و تورم توضیح داد در سوالی اعتراض‌گونه این جمله معروف روحانی را به او یادآوری کرد که مطابق اظهارنظر خود رئیس‌جمهور، به جای ارائه آمار بهتر است با توجه به گرانی‌های اخیر، با معیار جیب، با مردم سخن گفته شود. روحانی یک روز پس از این ماجرا در خراسان شمالی باز هم از جیب مردم گفت اما این بار به جای ارائه آمار با معیار قرار گرفتن جیب مردم، دیگران را متهم به بی‌خبری از جیب مردم کرد! او منتقدان هسته‌ای را متهم کرد که چون از جیب مردم خبر ندارند، شعار می‌دهند!  روحانی در این‌باره گفت: به خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم. البته آقای روحانی توضیح نداد او که به عنوان رئیس‌جمهور متولی امور اجرایی جامعه است، چه اقدامی برای جیب مردم انجام داده است! آیا شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، با توجه به جیب مردم صورت گرفت؟
حتی تالاب‌ها!
البته آقای روحانی در ادامه سخنان خود توضیح داد که در دولت او اقدامات ویژه‌ای آن هم در شرایط تحریم صورت گرفته است. او گفت: این دولت ننشسته‌ است تا دیگران در مذاکرات هسته‌ای در برابر حرف حق ما تسلیم شوند یا تسلیم نشوند و تحریم‌ها برطرف شود یا نشود؛ ما از روز اول و در شرایط تحریم برای رفاه مردم قدم برداشته‌ایم. ما در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک شده، رودخانه‌های بزرگ‌، تالاب‌ها و هامون‌ها‌، فاضلاب‌ها‌، اصلاح کیفیت بنزین و گازوئیل و آغاز پروژه قطار سریع‌السیر افتاده‌ایم. ما از تحریم نمی‌ترسیم ولی با آن مبارزه می‌کنیم. ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همانجا که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد، رفته و همانجا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. ما در تهران نمی‌نشینیم و شعار دهیم.
حالا فرهنگی!
روحانی در جمع مردم بجنورد تنها درباره مسائل اقتصادی و تحریم سخن نگفت. او به مسائل فرهنگی نیز پرداخت. او با بیان اینکه ما ملتی می‌خواهیم که به ارزش‌های اسلامی، ایمانی و اخلاق احترام می‌گذارد‌، افزود: ما چنین ملتی شاد و مردمی زنده می‌خواهیم. در این استادیوم ورزشی وقتی نام امام هشتم برده می‌شود روحتان پرواز می‌کند و احساسات خود را نشان می‌دهید و اینجا سراسر معنویت و اخلاق می‌شود. همینجا اگر قطعه موسیقی نواخته شود و شما شاد شوید اشکالی دارد؟ مگر ما با شادی مردم مخالفیم. ما در روزش خوشحالی می‌کنیم و به روزش هم اشک می‌ریزیم. ما در 19 و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم. ما ملتی رشید و شاد می‌خواهیم. موسیقی، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمین ایران و خراسان شمالی‌ به کل آسیای مرکزی‌، قفقاز و سایر مناطق رسوخ کرده است.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 11:2 صبح تــوسط عباس | نظر
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیطزیست، بنزین و... حالا میگوید قیمت
بسمه تعالی

رمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور

افسران - نرمش قهرمانانه به سبک روحانی + کاریکاتور
حسن روحانی پس از آب خوردن، محیط‌زیست، بنزین و... حالا می‌گوید قیمت خوراکی‌ها نیز به خاطر تحریم افزایش یافته است
# تحریمیم _ می‌فهمی؟!

گروه سیاسی: پس از اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور در مرتبط کردن آب خوردن با تحریم‌ها که به واکنش‌های جالبی در جامعه منجر شد، حالا حسن روحانی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آثار تحریم گفته است حتی اقلام «خوراکی» نیز به خاطر تحریم‌ها افزایش قیمت داشته‌اند! به گزارش «وطن امروز»، آقای روحانی طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید. پس از آب خوردن و محیط‌زیست، او حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم می‌داند. روحانی روز گذشته البته درباره میزان اثرگذاری تحریم، آمار و رقم نیز ارائه کرد. او گفته است اجناس وارداتی به خاطر تحریم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته می‌شود! آقای روحانی البته درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها، موضوعات دیگری را نیز به دامنه شمول اثرگذاری تحریم‌ها کشانده است. او روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبری خود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم واریز مابه‌التفاوت آن به حساب‌های سرپرست خانوار را به خاطر تحریم‌ها دانست. او در این‌باره گفت دولت بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری به خاطر «تحریم» است و به همین دلیل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل به حساب دولت واریز می‌شود تا این کسری را جبران کند. بر این اساس، توجیه دولت برای عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب‌های مردم، «تحریم» است! آنگونه که آقای روحانی گفته است، برخی مشکلات در تامین آب مردم نیز به خاطر «تحریم» است. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور تصریح کرد مردم اجناس وارداتی را 15 درصد گران‌تر می‌خرند و این به خاطر «تحریم» است. او همچنین گفت گرانی خوراکی‌ها نیز به خاطر «تحریم» است! او این حرف‌ها را دیروز، 24 خرداد، در دومین سالگرد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفت. انتخاباتی که در آن وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود اما اکنون 22 ماه پس از آغاز به کار دولت، مردم در حال شنیدن روایتی دولتی از میزان اثرگذاری تحریم‌ها هستند. به عبارت دیگر، 2 سال پس از 24 خرداد 1392، حالا دامنه اثرگذاری تحریم‌ها به آب شرب و خوراکی نیز رسیده است. واکنش‌های مردمی به این رفتار البته قابل تامل است. راه افتادن کمپین‌های طنز در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی تا حدود زیادی مفهوم این ماجرا را شرح می‌دهد. پس از اظهارنظر آقای روحانی مبنی بر وابسته بودن آب خوردن مردم به تحریم‌ها، کمپینی با هشتگ «تحریمیم می‌فهمی» در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی ایجاد شد و به سرعت توانست موج وسیعی در این شبکه‌ها ایجاد کند. کمپینی که ماهیت آن انتقاد از بزرگنمایی تحریم‌ها و عدم انجام تکالیف بدیهی است.
حسن روحانی روز گذشته و در سفر استانی به خراسان شمالی، در جمع مردم بجنورد سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روحانی در جمع مردم بجنورد با بیان اینکه ما می‌خواهیم از رقبا‌، همسایگان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی ‌بگیریم، گفت: ما برای دستیابی به این هدف باید متحد بوده، اختلافات را کنار بگذاریم و به یکدیگر کمک کنیم تا رونق اقتصادی آغاز شود. شما می‌دانید روزی که دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود‌ و آمارهای اقتصادی نشان می‌داد در سال 91 نزدیک به منفی 7 درصد رشد داشتیم و این آمار یعنی رکود عمیق حتی در سال 92 هم رشد ما منفی بود. شما می‌دانید در شرایط رکود روز به روز از تولید کاسته شده و به بیگانگان بیشتر وابسته می‌شویم. اگر تولید کاسته شود حتی برای نان شب هم باید گندم وارد کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کردیم،
خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 یا 3 میلیون تن گندم کمتر وارد کردیم و امسال هم گندم کمتری وارد خواهیم کرد. وابستگی و نیازمندی‌های کشاورزی ما به بیگانه کاهش پیدا کرده و ما روی پای خود ایستاده‌ایم. ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتری وارد کردیم. افزایش روز به روز تراکتورها،کمباین‌ها و ماشین‌های راهسازی و کشاورزی نشان می‌دهد ما در مسیر رشد تولید و توسعه قرار گرفته‌ایم. در این میان بزرگ‌ترین مشکل اجتماعی ما بیکاری است. چرا ایران با این همه منابع طبیعی و سرمایه انسانی باید با این مشکل مواجه شود. روحانی تاکید کرد: ما باید حرکتی از نو آغاز کنیم. ما می‌توانیم و قادر هستیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم. دیگران آمدند در مسیر مسابقه بر پای ملت ایران زنجیر نابجای تحریم انداختند اما ما نمی‌گذاریم زنجیر ادامه پیدا کند. ما با کمک ملت به جلو حرکت کرده و با یگانگی، وحدت، انسجام ملی‌ و با حمایت رهبری‌ و اتکال به خداوند و توجهات امام هشتم پیش می‌رویم. دولت، ملت و رهبری تنها نیستند بلکه ما یک ملت منسجم و یکپارچه داریم. ما نمی‌گذاریم بیگانه ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهد. ما نمی‌گذاریم حقوق ملت پایمال شود. ما نمی‌گذاریم مواد خوراکی مردم گران‌تر به دست مردم برسد.
دولت شیب، حامی جیب!
روحانی روز گذشته درباره جیب مردم نیز اظهارنظر کرد. او که چند روز پس از پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 گفته بود تورم با جیب مردم باید محاسبه شود؛ در نشست خبری خود در روز شنبه، با اعتراض روزنامه قدس مواجه شد. خبرنگار این روزنامه پس از آنکه روحانی درباره رابطه گرانی و تورم توضیح داد در سوالی اعتراض‌گونه این جمله معروف روحانی را به او یادآوری کرد که مطابق اظهارنظر خود رئیس‌جمهور، به جای ارائه آمار بهتر است با توجه به گرانی‌های اخیر، با معیار جیب، با مردم سخن گفته شود. روحانی یک روز پس از این ماجرا در خراسان شمالی باز هم از جیب مردم گفت اما این بار به جای ارائه آمار با معیار قرار گرفتن جیب مردم، دیگران را متهم به بی‌خبری از جیب مردم کرد! او منتقدان هسته‌ای را متهم کرد که چون از جیب مردم خبر ندارند، شعار می‌دهند!  روحانی در این‌باره گفت: به خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم. البته آقای روحانی توضیح نداد او که به عنوان رئیس‌جمهور متولی امور اجرایی جامعه است، چه اقدامی برای جیب مردم انجام داده است! آیا شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، با توجه به جیب مردم صورت گرفت؟
حتی تالاب‌ها!
البته آقای روحانی در ادامه سخنان خود توضیح داد که در دولت او اقدامات ویژه‌ای آن هم در شرایط تحریم صورت گرفته است. او گفت: این دولت ننشسته‌ است تا دیگران در مذاکرات هسته‌ای در برابر حرف حق ما تسلیم شوند یا تسلیم نشوند و تحریم‌ها برطرف شود یا نشود؛ ما از روز اول و در شرایط تحریم برای رفاه مردم قدم برداشته‌ایم. ما در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک شده، رودخانه‌های بزرگ‌، تالاب‌ها و هامون‌ها‌، فاضلاب‌ها‌، اصلاح کیفیت بنزین و گازوئیل و آغاز پروژه قطار سریع‌السیر افتاده‌ایم. ما از تحریم نمی‌ترسیم ولی با آن مبارزه می‌کنیم. ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همانجا که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد، رفته و همانجا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. ما در تهران نمی‌نشینیم و شعار دهیم.
حالا فرهنگی!
روحانی در جمع مردم بجنورد تنها درباره مسائل اقتصادی و تحریم سخن نگفت. او به مسائل فرهنگی نیز پرداخت. او با بیان اینکه ما ملتی می‌خواهیم که به ارزش‌های اسلامی، ایمانی و اخلاق احترام می‌گذارد‌، افزود: ما چنین ملتی شاد و مردمی زنده می‌خواهیم. در این استادیوم ورزشی وقتی نام امام هشتم برده می‌شود روحتان پرواز می‌کند و احساسات خود را نشان می‌دهید و اینجا سراسر معنویت و اخلاق می‌شود. همینجا اگر قطعه موسیقی نواخته شود و شما شاد شوید اشکالی دارد؟ مگر ما با شادی مردم مخالفیم. ما در روزش خوشحالی می‌کنیم و به روزش هم اشک می‌ریزیم. ما در 19 و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم. ما ملتی رشید و شاد می‌خواهیم. موسیقی، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمین ایران و خراسان شمالی‌ به کل آسیای مرکزی‌، قفقاز و سایر مناطق رسوخ کرده است.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 94/3/26ساعــت 10:52 صبح تــوسط عباس | نظر
مبنای غلط محاسبه(اقای روحانی دست توی جیب مردم نکنید!!!!!!!!!!!!!
تورم و آثار و تبعات ناشی از آن، سال‌هاست دامن اقتصاد ایران را گرفته و رهایش نمی‌کند! هر دولتی مهار و کاهش تورم را جزو اهداف و برنامه‌های خودش می‌داند و با وعده بهبود اوضاع اقتصادی و به ویژه تورم رأی مردم را می‌گیرد. اما اینکه در به عمل رساندن آن وعده‌ها چقدر موفق بوده‌اند، چیزی است که قضاوتش به عهده مردم است. اگر بخواهیم به تعاریف آکادمیک و معمول دانشگاهی از تورم اعتنایی نکنیم، یک جمله از رئیس‌جمهور محترم- که حقیقتا جزو کلیدی‌ترین و درست‌ترین سخنان ایشان است -  می‌تواند درک و دریافتی صحیح از مفهوم تورم،فارغ از مباحث کارشناسی به ما بدهد وآن اینکه: «معیار تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار» هر انسان منصفی با خواندن این جمله می‌فهمد که تورم چیست و خودش چه حال و روزی دارد. از یک روستایی دور افتاده تا یک شهرنشین متمول، همه می‌توانند درک کنند که هزینه‌های جاری زندگی، چه بر سر درآمدهایشان می‌آورد و آیا این درآمدها کفاف یک زندگی آبرومند را می‌دهد یا نه!؟ 
این تعریف البته بدان معنا نیست که ما بی‌نیاز از علم آمار و محاسبه باشیم وکتاب علم و دانش را ببندیم و از آن دست بشوییم. برعکس آمار و ارقام چراغ راه مدیران و نخبگان برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است و این تعریف کمک شایانی می‌کند تا دریابیم آن آمار و ارقام چقدر با حقایق جامعه مطابقت دارد. با این مقدمه درمی‌یابیم که ظاهرا دو معیار برای سنجش اقتصاد وجود دارد یکی آمار و ارقام رسمی و دیگری اوضاع معیشتی مردم. منطقا در اوضاع معیشتی مردم نمی‌توان دستکاری کرد و آمار و ارقام آن را دیگرگونه نمایش داد چرا که این امر، موضوعی جاری در زندگی روزمره مردم است و آحاد جامعه هر روزه دست به جیب می‌شوند و برای کالاها و خدمات دریافتی خود پول می‌پردازند. پس این آمار همانگونه که رئیس جمهور محترم گفته ،عین حقیقت است. می‌ماند آمار‌های رسمی،که با توضیحات فوق باید گفت هرگاه آمارها بر واقعیت معیشت و جیب مردم منطبق باشد، منطقا صحیح است و می‌توان به  آن اتکا کرد و برای برنامه‌ریزی‌ها معیار قرارشان داد و اگر جز این باشد مشکلی پیش آمده و یک جای کار می‌لنگد!
مدت‌هاست مقامات دولتی با استناد به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، اعلام می‌کنند که اسب سرکش  تورم بصورت معجزه آسایی کنترل و مهار شده و به عدد امیدوار‌کننده 15 درصد رسیده است. آنها معتقدند این اتفاق در تاریخ ایران بی‌سابقه است. قطعا هرکس از شنیدن این خبر خوشحال می‌شود و از جان و دل دعاگوی مدیران و دولتمردانی می‌شود که چنین رخداد مبارکی را رقم زده‌اند و تازه دعا می‌کند حال که به گفته رئیس‌جمهور محترم تورم صفر درصد معنایی ندارد (برعکس تورم صفر درصد بهمن 93) لااقل بتوانند هرچه زودتر این عدد را به زیر ده درصد و پایین‌تر از آن، تا حد ممکن برسانند. 
اما با نگاهی به آنچه در ابتدای این نوشتار آمده- و ترجمان ساده‌ای از برخی نظریات اقتصادی است- این خوشحالی دیری نمی‌پاید و لبخند شادی از روی چهره مخاطب امیدوار به آمار و ارقام، رنگ می‌بازد!یعنی مقایسه وضع معیشت مردم و بهای کالا‌ها و خدماتی که دریافت می‌کنند با آمار و ارقام اعلامی،تناقضی ناراحت‌کننده را نمایان می‌کند. اما شاید اشتباهی رخ داده و نگارنده نتوانسته مفهوم واقعی تورم را دریابد! پس استناد می‌کنیم به سخنان  رئیس‌جمهور محترم که روز گذشته در مصاحبه خود گفت: «بنده هم حداقل هفته‌ای یک یا دو بار این آمار را می‌بینم تا وضع قیمت اجناس در بازار را ارزیابی کنیم، معیار باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است... وقتی که در کل می‌گوییم تورم 15 درصد است معنایش کاملا مشخص بوده یعنی جنسی که شما الان خریداری می‌کنید قیمتش نسبت به پارسال 15 درصد گران شده است که معنایش همان است، کاهش تورم به معنی ارزانی نیست...» می‌بینیم که معیارها تغییر نکرده و توضیح شفاف رئیس‌جمهور درباره تورم 15 درصدی، ما را بی‌نیاز از هر توضیحی می‌کند. اما مقایسه  قیمت برخی کالا‌ها  در آغاز کار دولت یازدهم با امروز، نشان از افزایشی به مراتب بیش از عدد 15 درصد اعلامی دارد! برای اثبات این سخن، کافی است سری به سایت بانک مرکزی بزنید و قیمت کالاها را مقایسه کنید تا معلوم شود مثلا قیمت میوه‌ها حدود صد در صد افزایش یافته است! یا حمل‌ونقل ریلی و موارد مشابه آن چند ده درصد افزایش قیمت داشته است و معلوم نیست نسبت آن با 15 درصد اعلامی چیست!؟
برخی در اینجا این توضیح منطقی را بیان می‌کنند که برای سنجش میزان تورم، تنها همین نمونه‌ها ملاک محاسبه نیست، بلکه دولت سبدی از کالا‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که باید گفت اتفاقا نقطه عطف ماجرا همین‌جاست! در توضیح آنچه در عالم واقع در  جامعه می‌گذرد و آنچه آمار می‌گوید باید گفت: در همه دنیا سبدی برای ارزیابی و سنجش قیمت‌ها طراحی می‌شود و در آن کالا‌ها و خدمات مختلفی مورد محاسبه قرار می‌گیرند. ما نیز از این ضابطه مستثنی نیستیم. اما موضوع بسیار مهمی در میان است که ظاهرا برخی تعمد دارند آن را ندیده بگیرند. وقتی بخش‌های مهمی از اقتصاد دولتی است، مفهوم این است که قیمت‌گذاری و مدیریت برخی کالا‌ها و خدمات به عهده دولت است. اگر دولت  بخش‌های در اختیار خود را که از قضا ارتباط کمتری با معیشت مردم دارد با قیمت‌های کنترل شده در سبد محاسبه تورم قرار دهد و یا کالاها و خدماتی را که در اثر رکود و کساد بی‌مشتری هستند و قیمتشان رو به تنزل است، در همان سبد مایحتاج اصلی  اولیه مردم قرار دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا افزایش شدید قیمت کالا‌های اصلی مصرفی مردم، بدلیل همزمانی محاسبه و معدل‌گیری با کالاهای مذکور، اصلا به چشم نمی‌آید! و در حالی که مردم کالاها را با افزایش چند ده درصدی وحتی صد در صدی خریداری می‌کنند، آمار‌ها از تورم 15 درصدی خبر می‌دهند!
به عنوان مثال؛ مدتهاست بخش‌های مهمی از صنایع  کشور در رکود و تعطیلی نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد، بخش ساختمان با بیش از یکصدوبیست صنعت و ماده اولیه، در رکود و تعطیل به سر می‌برد. در چنین شرایطی بدلیل توقف چرخ تولید، قیمت آهن و سیمان و شیشه و محصولات پتروشیمی و دهها و صدها کالای دیگر یا ثابت می‌ماند و یا افزایش بسیار ناچیزی خواهند داشت. (دقت کنیم که این ثبات قیمت‌ها نه ناشی از هنر مدیریت که ناشی از بلای ویرانگر رکود است و جای فخر که ندارد هیچ، باید خواب را از چشم مسئولان برباید) همزمان با ثبات قیمت کالا‌های صنعتی (ناشی از رکود) قیمت کالا‌های مصرفی مردم دائما در حال افزایش است  و مثلا لبنیات در طول یکسال 4 یا 5 بار افزایش قیمت را تجربه می‌کند! حمل و نقل، مسافران را در جای خود میخکوب می‌کند، اجاره بها کمر مستاجر را خم می‌کند، میوه از مرز صد درصد هم عبور می‌کند و... پوشیده نیست که مردم جامعه قیمت‌ها را با برخی امور خاص مثل حمل و نقل، مواد خوراکی، اجاره بها، پوشاک و نظایر آن درک می‌کند یعنی با آنچه که مستقیما با «اقتصاد معیشت» آنها سر و کار دارد. حال معیشت آنها با کالاهای سرمایه‌ای که بدلیل رکود ویرانگر در یک سبد مورد محاسبه  و معدل‌گیری قرار می‌گیرد! در چنین شرایطی چه اتفاقی می‌افتد!؟ همان اتفاقی که امروز افتاده؛ یعنی تورم آماری 15 در صد است و تورم حقیقی در معیشت مردم چند برابر آن!
این مدل محاسبه افزون بر آنکه توهین به مردم و درک آنها از محاسبه دخل و خرجشان را بدنبال دارد، یک آفت دیگر هم دارد و آن اینکه مردم باید بدلیل رکود اقتصادی و توقف چرخ‌های صنایع تولیدی، خوشحال هم باشند! چرا که با توقف آنهاست که نرخ تورم به 15 درصد اعلامی رسیده است! در حالی که خوشحالی از کنترل تورم تنها و تنها هنگامی منطقی است که توام با گردش چرخ اقتصاد باشد و گرنه تعطیل همه چیز، نه تنها خوشحالی ندارد، بلکه زنگ خطری است که ظاهرا عده‌ای می‌کوشند صدای آن را در زیر هیاهوی تبلیغاتی تورم 15 در صدی خاموش کنند تا کسی صدای فلان صنعتگر و کارخانه‌دار و کشاورز و سرمایه‌گذار در بورس را نشنود که سرمایه‌ام از بین رفت،کارگرانم بیکارند، با حداقل ظرفیت مشغول کارم و...!
در دو سال اخیر که نیمی از عمر دولت یازدهم را سپری کرده‌ایم، ده‌ها اقتصاددان و کارشناس خبره و دلسوز - که بسیاری از آنها حامی دولت نیز بوده‌اند- از فقدان برنامه، عدم انسجام و عدم چابکی تیم اقتصادی دولت گلایه کرده و به زبان‌های مختلف هشدار داده‌اند که استمرار چنین امری فرجامی تلخ برای دولت به همراه خواهد داشت. اما ظاهرا گوش شنوایی در کار نیست و مسئولان مربوطه ترجیح می‌دهند همزمان با کاهش محبوبیت دولت در نظرسنجی‌های مختلف، مشغول جشن و شادی برای تورم 15 درصدی ابداعی خود باشند! 

حسین شمسیان

+ نوشته شـــده در یکشنبه 94/3/24ساعــت 9:39 صبح تــوسط عباس | نظر
<      1   2   3   4      >