سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بزک برجام در افکارعمومی با القاء 4 توهم انتشار نتایج یک نظرسنجی
انتشار نتایج یک نظرسنجی از سوی بی‌بی‌سی نشان داد دادن اطلاعات خلاف واقع تا چه میزان در شکل‌گیری افکارعمومی موثر است و واکنش مردم پس از آگاهی از واقعیت‌ها چیست.


اخیرا مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، با همراهی موسسه نظرسنجی ایران‌پل، با نظرسنجی تلفنی از هزار نفر به تحقیق درباره موضع افکارعمومی ایران در قبال توافق هسته‌ای پرداخته است.
براساس این نظرسنجی 76 درصد شرکت‌کنندگان از توافق ایران و 5+1 حمایت کرده‌اند.
43 درصد پاسخ‌دهندگان به شدت حامی توافق هستند و 33 درصد هم «تا حدودی» از آن حمایت می‌کنند اما در مقابل 7 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به شدت مخالف توافق هستند و 14 درصد هم تا حدودی با آن مخالفت دارند.
نتایج اعلام شده براساس این نظرسنجی، ظاهرا موید اظهارات مسئولان دولتی ایران است که با خوشحالی هرچه تمام‌تر از حمایت  همه‌جانبه مردم سخن می‌گفتند. به عنوان نمونه، چندی قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنان  تندی اعلام کرده بود 84 درصد مردم موافق برجام هستند و مخالفان تنها 4 درصد هستند و حق دارند به همان اندازه هم سخن بگویند! و لابد حالا که بی‌بی‌سی نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده، می‌توانند با غرور به صندلی خود تکیه زده و از درستی کارشان اعلام رضایت کنند! اما این همه ماجرا نیست و نظرسنجی دانشگاه مریلند، چیزهای دیگری را هم نشان می‌دهد.
 تزریق اطلاعات غلط
گزارش بی‌بی‌سی تصریح می‌کند: «این حمایت گسترده از توافق و از ادامه برنامه هسته‌ای در حالی است که بیشتر پاسخ‌دهندگان اطلاعات نادرستی درباره توافق دارند و انتظاراتشان برای نتایج مثبت آن بالا است.» و بعد در عبارتی مهم تاکید می‌کند «یکی از یافته‌های این تحقیق این است که تصورات نادرست درباره توافق اتمی در میان طرفداران حسن روحانی به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از دیگران است.»
اما به راستی چه عاملی باعث شده که بیشتر پاسخ‌دهندگان از توافق اطلاع نادرستی داشته باشند و بالاتر از آن چرا اطلاعات نادرست حامیان دولت، به مراتب بیشتر از دیگران است؟! دلیل این امر واضح است، دولتمردان تاکید و اصرار داشته و دارند که هیچ صدای مخالفی در جامعه درباره برجام به گوش نرسد و تنها و تنها آنها درباره برجام و دستاوردهایش سخن بگویند و خب در چنین شرایطی معلوم است که  آنها چه می‌گویند! دلیل اطلاعات نادرست حامیان دولت هم همین است چرا که آنها به دولت و آمار و ارقام و اخبارش بیشتر اعتماد کرده و سراغ منابع دیگر نمی‌‌روند و در نتیجه شدت اطلاعات نادرست در آنها افزایش می‌یابد.
 القاء توهم
نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد جامعه ایران به دلیل  القائات نادرست و بعضا دروغ‌هایی که به آنها گفته شده، از یکطرف به جد موافق و همراه برنامه هسته‌ای هستند و از دیگر سو موافق برجام! حال آنکه هر ناظر بی‌طرفی می‌داند که این دو هرگز با هم جمع نمی‌شوند. براساس این نظرسنجی، 85 درصد جامعه به شدت خواستار ادامه برنامه هسته‌ای کشور هستند در حالی که برجام بخش‌های مهم و بنیادینی از برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل می‌کند. همین یک تضاد کافی است تا نشان دهد گروهی تعمداً از اعلام و افشای حقایق مندرج در برجام پرپیچ و خم نگرانند اما این همه ماجرا نیست و نظرسنجی از دروغ‌های دیگری هم خبر می‌دهد!
بازرسی از مراکز نظامی، هرگز!
براساس نظرسنجی دانشگاه مریلند؛ «61 درصد پاسخ دهندگان فکر می‌کرده‌اند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را نخواهند داشت، و تنها 24 درصد پاسخ‌دهندگان می‌دانسته‌اند که ایران پذیرفته که تحت شرایطی بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته باشند.»
اما به راستی چه کسی چنین تصوری را در مردم ایجاد کرده که باعث انحراف ذهن 61 درصد آنها شده است!؟ فراموش نکنیم نخستین بار برخی اعضای دولت بودند که قاطعانه از عدم اجازه بازرسی از مراکز نظامی سخن گفتند و ادعای آمریکایی‌ها - که از قضا متکی به متن برجام و قطعنامه بود- را برای مصرف داخلی قلمداد می‌نمودند!
 بهشت اقتصادی پس از برجام!
نظرسنجی مذکور را اعلام می‌دارد: «64 درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند که به دنبال توافق، ظرف شش ماه یا یک سال بیکاری در ایران به طور چشمگیری پایین بیاید و 62 درصد هم انتظار دارند که ظرف همین مدت سطح زندگی مردم به طور محسوسی بهبود پیدا کند.
اما این تصور از کجا آمده است!؟ چه اتفاقی افتاده که درصد بالایی از افراد شرکت کننده در نظرسنجی، انتظار تحول چشمگیر اقتصادی و ایجاد اشتغال گسترده طی 6 ماه و یکسال را دارند؟! پاسخ را باید در 2 سال تبلیغات دروغین و خلاف واقع رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت که ناشی از سخنان دولتمردان بود جستجو کرد. از روزی که آمریکا در مناظره انتخاباتی «کدخدا» خوانده شد و قرار شد چرخ سانتریفیوژها بچرخد و چرخ زندگی مردم هم در سایه تعامل با کدخدا بچرخد تا هم سخنان مقامات مختلف دولتی که خزانه را خالی اعلام می‌کردند و... تا یک روز بعد از پذیرش برجام، اینگونه ادعا شد که گشایش اقتصادی تنها و تنها در سایه توافق با غرب ممکن است اما بلافاصله پس از توافق، ناگهان همه حرف‌های پیشین فراموش شد و به مردم گفته شد که انتظار زیادی از برجام نداشته باشند! این القاء ناروا طی 2 سال کار خودش را کرد و اکنون به شدت نگران آگاهی مردم از ماهیت واقعی برجام است!
 دروغ اجرای متوازن برجام
نظرسنجی نشان می‌دهد؛ «77 درصد از پاسخ دهندگان این نظرسنجی تصور می‌کرده‌اند که تحریم‌های وضع شده علیه ایران قبل از یا همزمان با اقدامات ایران لغو می‌شوند و تنها 16 درصد به درستی اطلاع داشتند که لغو تحریم‌ها پس از آن که ایران بخش‌های مهمی از تعهداتش را انجام دهد انجام می‌گیرد.»
بارها و بارها مقامات مذاکره کننده و برخی دیگر از مسئولان دولتی تأکید کرده‌اند که اقدامات ما و 5+1 متوازن است و امکان سوء استفاده را از آنها سلب کرده‌اند. این سخن خلاف واقع آنقدر تکرار شده که بنظر می‌رسد خود مسئولان هم آن را باور کرده‌اند! درست به همین دلیل است که با هر گونه روشنگری به روش قهرآمیز و بکارگیری زنجیره‌ای‌ها برخورد می‌کنند. اما واقعیت اینست که همانگونه که گزارش مذکور دقیقاً و با بکارگیری لفظ «به درستی» نشان می‌دهد، براساس متن برجام کشورمان متعهد شده بیش از یکصد تعهد را به تمامی انجام دهد، سپس آژانس آن را راستی‌آزمایی کند و آنگاه در صورت تأیید آژانس، نوبت به توقف چند تحریم آمریکا و اروپاخواهد رسید! بدیهی است که اگر مردم کشورمان از این مدل معامله آگاه شوند، هرگز با آن موافقت و همراهی نخواهند کرد.

 خدعه آمریکایی با بزک داخلی!
مرکز تحقیقات دانشگاه مریلند پس از نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده که «59 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی فکر می‌کنند که آمریکا همه تحریم‌های خود را لغو خواهد کرد و 56 درصد هم فکر می‌کنند که ایران زیر بار محدودیت تحقیقات هسته‌ای خود نرفته است. این در حالی است که آمریکا تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را لغو می‌کند و ایران محدودیت‌های جدی را برای تحقیقات هسته‌ای خود پذیرفته است.»
واضح است که این تصور از کجا در ذهن مردم نقش بسته است! وقتی به مردم گفته می‌شود برای نخستین بار و بعنوان «امتیازی بزرگ و تاریخی، 5 قدرت برتر دنیا! حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته‌اند و بدون کمترین تردیدی به غنی‌سازی صنعتی ادامه خواهیم داد، معلوم است که چه تصور غلطی در مخاطب ایجاد می‌شود! اما نگاهی گذرا به متن برجام نشان می‌دهد که آنها تنها مرکزی که حق غنی‌سازی برای ما در آن محفوط دانسته شده یعنی اراک را هم بعنوان مرکزی «تحقیقاتی» و نه «صنعتی» پذیرفته‌اند! فرجام چنین دروغی، فریب افکار عمومی است و لاجرم موافقت مردم برای مراحل آتی از جمله انتخابات را در پی دارد!
درباره تحریم‌های آمریکا هم فراموش نکنیم یک مقام ارشد در حضور نمایندگان رسماً اعلام کرد کلمه «تعلیق» در برجام اصلاً ذکر نشده و هر چه هست «لغو» تحریم‌هاست! اما نگاهی گذرا به متن برجام خلاف این سخن را به سادگی اثبات می‌کند.
حال می‌توان فهمید چه کسانی به مردم آدرس غلط می‌دهند و وحشت دارند حقایق برای آنها آشکار شود و با فشارهای مستقیم  و غیرمستقیم به رسانه‌ها و به ویژه به صدا و سیما، جلوی مناظره‌های دقیق و کارشناسی که به بالاتر رفتن آگاهی مردم منجر می‌شود را می‌گیرند!
دانشگاه مریلند نتیجه این سیاست را در پایان گزارش به خوبی ذکر کرده و اعلام داشتند؛ «از دیگر نتایج این تحقیق رشد محبوبیت حسن روحانی و محمدجواد ظریف در یک سال گذشته است. همچنین شمار کسانی که خواهان پیروزی هواداران دولت در انتخابات مجلس هستند رشد کرده و از 49/8 درصد در سال گذشته به 60/1 درصد رسیده است.»
همین امر نشان می‌دهد که عده‌ای حاضرند برای پیروزی‌های جناحی و حزبی و انتخاباتی، تا مرز «قلب واقعیات» و فریب افکارعمومی و نابودی منافع ملی پیش بروند! در چنین شرایطی مسئولیت آگاهان و آشنایان به برجام برای افزایش دانش عمومی از متن تاسف‌برانگیز برجام به مراتب بیش از گذشته است و رسالتی تاریخی برعهده آنان و به ویژه بر عهده صدا و سیماست تا با دعوت از کارشناسان منصف و غیروابسته به دولت، حقایق را با مردم در میان گذارد.

+ نوشته شـــده در شنبه 94/6/21ساعــت 7:26 صبح تــوسط عباس | نظر
سیاست شناسه خبر : 221857 رازی که جلیلی در مجلس فاش کرد حجه الاس

 

  • بسمه تعالی
  •  

    در یکی از جلسات در مجلس آقای جلیلی به پیام جالبی از طرف اوباما اشاره کرد که وندی شرمن آن را در مذاکرات قرائت کرد. موضوع مربوط به مذاکرات استانبول2 (فروردین 91) است. در این مذاکرات وندی شرمن درابتدای جلسه میگوید که «من نه تنها به نمایندگی ازطرف دولت آمریکا دراین مذاکرات بلکه به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا این پیام رئیس جمهور را به شما که نماینده ایران ونماینده ولی فقیه ایران هستید اعلام میکنم.» آقای جلیلی دو بخش ازاین پیام اوباما را درجلسه بیان کرد: «ماحق ایران را برای استفاده صلح آمیز ازانرژی هسته ای در چارچوبNPT شناسایی میکنیم/ ما اینجا نیستیم تا درمذاکرات ایران را مستثنی کنیم»

     
    آقای جلیلی اشاره کرد که گزارش این پیام اوباما که توسط شرمن درمذاکرات قرائت شد، به صورت مفصل و مکتوب به مقامات عالی کشورمان ارائه شد و به عنوان سند رسمی در شورای عالی امنیت ملی موجود است.
     
     
    انصافا با شنیدن این نکات مشخص می شود که تیم مذاکره کننده قبلی بدون عقب نشینی نه تنها بیانیه نمی خوانده بلکه به معنای واقعی، مذاکره میکرده است. خوب است نحوه برخورد امروز آمریکا با تیم مذاکره کننده را با نحوه برخورد دیروزشان مقایسه کنیم.
     
    آقای عراقچی پذیرش حق غنی سازی را بزرگترین اقدام و گل زده میداند! درحالی که در مذاکرات قبلی خودشان این را پذیرفته بودند البته الان درمذاکرات برجام، این حق را بعداز 25 سال، بعداز بازرسیهای گسترده، بعداز بین بردن زیرساختها والبته با دوشرط به رسمیت میشناسند: ایران باید این اقدامات را بصورت کامل وموفقیت آمیز انجام دهد!
     
    در برجام و قطعنامه پذیرفته ایم که ایران مستثنی باشد! ایران شروطی را برخلاف قوانین بین الملل ومغایرNPT پذیرفته وبرای همین روسیه وقتی میبیند تیم ایرانی حاضر است مستثنی باشد، اصرار میکند که قید شود این روند قابل تسری به کشورهای دیگر نیست! پذیرش استثنا بودن یعنی، پذیرش اینکه حقوقمان کمتر وتکالیفمان بیشتر باشد واستثنا نبودن یعنی حقوق و تکالیف ما مثل بقیه باشد.
     
    آیا این نوع مذاکره دستآورد است یا آن شکل؟ آمریکا از روند تنازل وعقب نشینی وضعف به برکت عقب نشینیهای صورت گرفته به تهاجم و نفوذ تغییر حالت داده است،  نکته مهمی که دربیانات رهبری موج می زند.

    + نوشته شـــده در پنج شنبه 94/6/19ساعــت 12:4 عصر تــوسط عباس | نظر
    «ببینید حاج آقا این حرف ها توهین است و خواهش می کنم به جمع ما تو
    «ببینید حاج آقا این حرف ها توهین است و خواهش می کنم به جمع ما توهین نکنید.(این سخنان) بعید است از جنابعالی. شما حق ندارید هر تحلیلی را مطرح کنید. آخر شما یک چیزی را می گویید و به جمع ما توهین می کنید»بسمه تعالی
    «ببینید حاج آقا این حرف ها توهین است و خواهش می کنم به جمع ما توهین نکنید.(این سخنان) بعید است از جنابعالی. شما حق ندارید هر تحلیلی را مطرح کنید. آخر شما یک چیزی را می گویید و به جمع ما توهین می کنید»

    گروه سیاسی-رجانیوز: اصرار اعضای کمیسیون برجام برای توضیحات بیشتر جلیلی پیرامون نقاط ضعف برجام، با واکنش عجیب نایب رئیس مجلس مواجه شد، به نحوی که وی این جلسه و توضیحات را کافی دانسته و آنرا بیشتر برای نمایش در تلویزیون قلمداد کرد.

    به گزارش رجانیوز در دومین جلسه حضور سعید جلیلی در کمیسیون برسی برجام در مجلس شورای اسلامی و در شرایطی که تعدادی از نمایندگان با اشاره به زیاد بودن حجم مطالب قابل ارائه توسط رئیس سابق شورای عالی امنیت ملی خواستار افزایش زمان این جلسه و توضیحات بیشتر سعید جلیلی درباره نقاط ضعف متعدد برجام شده بودند، حجت الاسلام ابوترابی فرد در سخنانی توهین آمیز، درخواست نمایندگان و سخنان جلیلی را صرفا برای ضبط تلوزیونی عنوان کرد و اظهار داشت: «خودتان مطالعه کنید دیگر، این صحبت ها برای ماست یا برای پخش در تلوزیون؟! برای تلوزیون است دیگر! ماهم می توانیم بعدا ببینیم! »

    ابوترابی در ادامه این سخنان تامل برانگیز افزود: «اگر برای ضبط تلوزیون است، خب بروند همان جا صحبت کنند! به نظر من این سخنان برای پخش در تلوزیون است بیشر»

    این در حالی است که این سخنان با و اکنش علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام مواجه شد. وی خطاب به ابوترابی و درحالی که از ادبیات وی به شدت گلایه مند بود گفت: «ببینید حاج آقا این حرف ها توهین است و خواهش می کنم به جمع ما توهین نکنید.(این سخنان) بعید است از جنابعالی. شما حق ندارید هر تحلیلی را مطرح کنید. آخر شما یک چیزی را می گوید و به جمع ما توهین می کنید»

    بدنبال واکنش زاکانی،  غلامرضا تاجگردون با قطع سخنان جلیلی خواستار حفظ حرمت ابوترابی شد. وی در این باره ادعا نمود که سخنان ابوترابی برگرفته از در خواستی از طرف او است که صبح این جلسه مطرح کرده بوده است. و آن را ناشی از تحقیق و بررسی ها عنوان کرده بود.

    وی در این باره گفت:«حالا حاج آقا ابوترابی یک نظری را می گویند، اما خواهش می کنم که حرمت ایشان حفظ شود. هم از نظر بزرگی ایشان در مجلس و هم از نظر شخصیت ایشان».

    وی در ادامه با اشاره به در خواست خود از ابوترابی گفت: «اگرچه احساس کردم ادامه بحث به صلاح نباشد اما ایشان این بحث را همین جوری نگفته اند. من صبح یک تذکری دادم و با این پیشینه ایشان این تذکر را دادند. من از حاج آقا خواهش کردم در باره این موضوع که صدا و سیما این جور گزارش دهد شما تذکر بدهید ایشان ورود کردند به بحث و با مسول آن صحبت کردند ».

    این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره به سخنان یکی از مسئولان صدا و سیما که هویت آن را نیز مجهول باقی گذاشت ادامه داد: «آن مسئول گفت: "به ما گفته اند که صحبت های قبلی آقای جلیلی را پخش نکنید. امروز را ضبط کنید و پخش کنید".]آقای ابوترابی[ همین جوری نگفته است. من واقعا نمی خواستم بگویم اما چون دیدم حق این سید داره خورده می شود گفتم. این برگرفته از صحبت امروز صبح است».

    وی تاکید کرد: «من از ایشان خواستم تا با وساطتت این موضوع را مدیریت کنند. ]آن مسئول[ می گوید به ما گفته اند قبلی را پخش نکنید امروز را ضبط کنید و کامل پخش کنید. خب ایشان باید چه چیزی را بگویند! یعنی می خواهم بگویم یک چنین اتفاقی افتاده است و ایشان چنین حرفی را می زنند. دو نفر به او حمله میکند و پس می زند. بالاخره یک نظری می دهد دیگر».

    در ادامه این جلسه علیرضا زاکانی در سخنانی عنوان داشت: «این بار سنگین امروز رو دوش ما پانزده نفر است. دوستان دیگری هم که تشرف می آورند قدمشان روی چشم ما و برای ما یک افتخاری است که تشریف بیاورید. اما واقع امر ما باید گزارش را تنظیم و تقدیم نماییم».

    وی ادامه داد:«دو ستان عزیز ما که اینجا نشسته ایم فرصتمان محدود است. ما باید حداکثر تا دهه اول مهر ماه گزارش را به صحن بدهیم. قاعدتا تا بیست هفتم فرصت داریم اما بنا داریم تا دهه اول مهر گزارش را بدهیم. به واسطه این که با هیت ریسه هم بحث شده است و جدول زمان بندی در آورده ایم و طبق زمان بندی ما داریم پیش می رویم».

    زاکانی تاکید کرد: «مهم ترین بخشی که برای ما وجود دارد درک درست اتفاق روی داده است. اصلا هم نگاهمان این گروه و آن گروه نیست. اصلا نگاهمان این تیم و آن تیم نیست. نگاهمان این است که اتفاق افتاده را دریابیم. حالا آقای دکتر جلیلی دارند گزارش خود را ارائه میدهند. ممکن است جمع بگویند ما به این گزارش اشکال داریم و این گزاش خدشه دارد. سوگیری دارد».

    رئیس کمیسیون بررسی برجام خاطر نشان کرد: «ما عرضمان این است که محل قضاوت ما نیست. ما داریم استماع می دهیم و گوش می دهیم و تو استماع کردنمون خواهش می کنم که گزارش خود را بدهند. سران قوا نشسته اند دوازده ساعت این گزارش را گوش کرده اند. ما که زمان را مشخص نکرده ایم. من هم عرض کردم فردا در هیت ریسه ما باید تصمیم بگیریم. من که خودم شخصا تصمیم نمی گیرم. اینجا در جمع هم نمی توان تصمیم گرفت».

    زاکانی گفت: «بعضی ها ممکن است کار کمیسیون را شوخی بدانند. (ولی) من جدی می دانم. و این را یک بار و مسئولیت تاریخی روی دوش جمع می دانم. خواهش می کنم دوستان اجازه بدهند برویم جلو. هیچ کدام از سلول های مغز من گیر نیست و نمی توانم در باره هیچ کس قضاوت و داوری کنم. اما در باره خودم که می توانم داوری کنم. بنده می خواهم آن قسمتی که مهم است برای مملکت. و مطلوب است برای مردم روشن شود و آن قسمتی هم که نا مطلوبه برای مردم روشن شود. اینجا که سال 1206 نیست که کسی یک عهد نامه ای را بنویسد که کسی نتواند سراغش رود. سال 1393 هم نیست که یک نفر دیگری هم برود و یک عهد نامه بنویسد که بعد از دویست سال بگویم چرا این جور شده است. مملکت ولی فقیه دارد و فرموده اند رای مجلس مطبع است و ماهم مسئولیت گرفته ایم از سوی نمایندگان. من خواهش میکنم که اگر اجازه دهید این گزارش داده شود، فردا هم در هیئت ریسه مطرح بشه اگر بازهم فرصت لازم باشد ما در هیت ریسه مطرح می کنیم».

    این در حالی است که شنیده های خبرنگار رجانیوز حاکی از آن است یک روز بعد از حضور دکتر جلیلی در کمیسیون بررسی برجام حجت الاسلام ابوترابی ادعای غلامرضا تاجگردون را اصلاح نموده و به شکل دیگری روایت کرده است. وی در این باره گفته بوده است :«از صدا و سیما پیگیری که کردم آنها گفته بودند چون سخنان پیشین جلیلی برای قبلا بوده لازم به پخش نیست» در حالی که در این جلسه ادعا شد که کسی گفته آن جلسه پخش نشود. از سوی دیگر زاکانی نیز گفته بوده است که من چنین سخنی را نگفته ام.

    بر پایه این گزارش در حالی فیلم این جلسه امروز از شبکه خبر منتشر شد و در آن اظهار داشته اند که مسئولی چنین حرفی را مطرح کرده است که پیگیری ها حاکی از آن است که چنین حرفی تا کنون از طرف هیچ کس مطرح نشده است.

    از سوی دیگر شنیده ها حاکی از آن است که در ابتدای جلسه اول حضور جلیلی نیز  ابوترابی با لحن بسیار تندی سخن گفت که تعجب همه نمایندگان را برانگیخته بود. نائب رئیس مجلس به دکتر جلیلی گفت: که چرا تا به حال به مجلس گزارش ندادید!؟.

    در مقابل این سخنان عجیب ابوترابی جلیلی در سخنانی محکم پاسخ داده بوده است که دو بار در مجلس حاضر شدم و به ارائه گزارش پرداختم. اما بعد از آن هر بار که از رئیس مجلس درخواست نمودم، لاریجانی نپذیرفت!

    بدنبال ارائه گزارش مفصل بررسی برجام از سوی دکتر جلیلی و تیم کارشناسی همراه وی در جلسه کمیسیون برجام، و در شرایطی که نقاط ضعف متعدد این متن برای نمایندگان آشکار شده است، تلاش ویژه برای تقطیع و یا جلوگیری از انتشار سخنان وی صورت گرفته است.


    + نوشته شـــده در پنج شنبه 94/6/19ساعــت 12:2 عصر تــوسط عباس | نظر
    سناریوی خطرناک دولت برای جبران کسری بودجه چند هزار میلیاردی! دول
    دولت چه سناریویی را برای افزایش قیمت ارز طراحی کرده است؟جبران کسری بودجه از محل افزایش قیمت ارز چه تاثیری بر رکود و رشد اقتصادی خواهد داشت؟

    نسیم:  تک نرخی کردن ارز لغتی است که در حدود 800 روز گذشته به شکل فزاینده ای از زبان دولتمردان تدبیر و امید، به خصوص ولی اله سیف، مرد اول ساختمان میرداماد شنیده ایم، اما در عرصه عمل هیچگاه این وعده عملیاتی نشده و در همان مرحله کلام باقی مانده است. در این دو سال وعده های سیف در خصوص زمان تک نرخی شدن ارز مدام تغییر کرد و اغلب به نتایج مذاکرات هسته ای گره زده شد تا این که امسال با پایان یافتن تقریبی مذاکرات و انتشار برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام میان ایران و کشورهای 5+1 رئیس کل بانک مرکزی وعده تک نرخی شدن را بار دیگر مطرح کرد و این بار شش ماه بعد را برای تحقق این وعده مورد نظر خود قرار داد.

    به گزارش «نسیم»، اما در یک ماه اخیر داستان تک نرخی شدن ارز با تغییراتی که در بازار ارز ایجاد شد، وارد فاز جدید تری شده است. در حال حاضر ارز در کشور دو نرخی است، به شکلی که ارز مبادله ای با قیمت حدود 2900 تومان و ارز آزاد با قیمت حدود 3400 تومان داد و ستد می شود. قاعدتا دو حالت بیشتر برای تک نرخی کردن ارز وجود ندارد. یا باید ارز 2900 تومانی با افزایش قیمت، خود را به ارز 3400 تومانی برساند و یا ارز آزاد 3400 تومانی با کاهش قیمت به 2900 تومان برساند. از این دو حالت با توجه به تحرکات بازار به نظر می رسد مدیران ساختمان میرداماد به دنبال حالت اول هستند، زیرا بررسی قیمتها در یک ماه اخیر نشان می دهد که ارز مبادله ای رفته رفته، با افزایش قیمت قصد دارد به سمت نرخ ارز آزاد در بازار حرکت کند. البته با توجه به سابقه رفتار دولت یازدهم با نرخ ارز، همین سناریو هم پیش بینی می شد، زیرا ولی اله سیف و مدیرانش از روز اولی که سرکار آمدند اجازه کاهش نرخ ارز به کمتر از 3000 تومان را ندادند و با اظهارنظرهای گاه و بی گاهشان شرایط را برای بالا نگه داشتن قیمت ارز فراهم کردند.

    با این وجود به نظر می رسد همانطور که مرد اول ساختمان میرداماد می خواست تا حدود شش یا هفت ماه آینده قیمت ارز مبادله ای به ارز آزاد خواهد رسید و تک نرخی کردن ارز از همین طریق انجام خواهد شد، اما اگر همه جوانب ماجرا را به خوبی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که ماجرا فراتر از خواست ولی اله سیف و مدیرانش در بانک مرکزی است و مسئولان رده بالاتر دولت یازدهم این سناریو را برای تک نرخی کردن قیمت ارز فراهم کرده اند. بانک مرکزی دولت یازدهم هم که مثل همیشه به عنوان نهاد بله قربان گو برای دولت عمل می کند، این بار هم تنها به دنبال اجرایی کردن اوامر مقامات بالاتر است.

    چرا دولت به بانک مرکزی فشار می آورد که قیمت ارز مبادله ای را به ارز آزاد برساند؟

    اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا دولت یازدهم این سناریو را برای قیمت ارز طراحی کرده است. برای پاسخ به این سوال باید شرایط بودجه امسال و اظهار نظرهای دولتمردان در این خصوص را مورد بازنگری قرار داد. از همان روز های اول امسال اکثریت مردان اقتصادی تاثیر گذار روحانی اعم از اسحاق جهانگیری، محمد باقر نوبخت، مسعود نیلی و حتی علی طیب نیا صحبت از کسری بودجه فزاینده قوه مجریه در سال جاری را به میان آورده اند و ادعا کرده اند که دولت با مشکلات عدیده ای از این بابت رو به رو شده است.

    حتی طیب نیا در خصوص شب پرداخت یارانه نقدی آن را شب عذاب دولت دانسته بود و یا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت صحبت از بی خوابی خود در هنگام پرداخت یارانه ها به دلیل کسری بودجه کرده بود. حال به نظر می رسد دولت روحانی به دنبال راهکاری برای جبران کسری بودجه است و بهترین ابزار در این زمینه را تک نرخی کردن ارز می داند. یعنی دولت قصد دارد با نزدیک کردن ارز مبادله ای به سمت ارز آزاد قیمت ارز را افزایش دهد و از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند. اقدامی که نه تنها به نفع تولید کنندگان نیست بلکه احتمالا رکود موجود را در جامعه تشدید خواهد کرد و به جای برچیدن فضای رانت و سو استفاده های ارزی سفره سودجویان را پهن تر از گذشته خواهد کرد. قبلا در زمان دولت قبل این اتهام به دولتمردان آن زمان وارد بود که آنها از محل افزایش قیمت ارز کسری بودجه خود را جبران کرده اند و منتقدین پرو پاقرص آن زمان هم همین مسئولین فعلی دولت یازدهم بودند، اما به نظر می رسد دولتمردان یازدهم وقتی خودشان در مقام اجرا قرار گرفتند، قصد دارند راه دولت قبل را بروند و برای این کار ولی اله سیف و مدیرانش را جلو انداخته اند. در همین ارتباط فرشاد مومنی اقتصاددان اصلاح طلب و از مدافعان سیاسی دولت یازدهم در این باره معتقد است: دولت یازدهم از تک نرخی کردن ارز به عنوان اسم رمزی برای جبران کسری بودجه خود استفاده خواهد کرد. او دراین باره به دولت هشدار داده و گفته که این اقدام دولتمردان یازدهم خطرناک است و باید جلوی این اقدام گرفته شود.

    باید دید سناریوی مورد نظر پاستورنشینان برای قیمت ارز در مرحله اجرا تا چه میزان موفق خواهد بود و آیا دولت به خواسته خود حتی به قیمت قربانی کردن تولید و اقتصاد کشور خواهد رسید یا خیر. همچنین نباید از یاد برد که دولت یازدهم با این کار رشد اقتصادی کاذبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد که مانند یک حباب بزودی می ترکد و دستاوردی را برایش به همراه نخواهد داشت.


    + نوشته شـــده در چهارشنبه 94/6/18ساعــت 6:58 صبح تــوسط عباس | نظر
    حسین شمسیان رشته دشمن پنبه شد با پایان مذاکرات، موج کاذب امیدوار
    بسمه تعالی

    م

    حسین شمسیان
    رشته دشمن پنبه شد

    با پایان مذاکرات، موج کاذب امیدواری که به جامعه تزریق شده بود، توسط دولتمردان فروکش کرد و چنین عنوان شد که قرار نیست اتفاق تازه‌ای بیفتد! این سخن درست بود چون آنها بهتر از هر کسی می‌دانستند که تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

    خبرگزاری فارس: رشته دشمن پنبه شد

    به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «کیهان» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم «حسین شمسیان» نوشت:

    بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی، سخنان روز پنج‌شنبه رهبر ‌معظم‌ انقلاب در دیدار با اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری را برجسته‌ترین و هوشمندانه‌ترین موضع نظام از زمان اعلام توافق هسته‌ای می‌دانند و معتقدند اکنون رهبر انقلاب، با هوشمندی و رصد میدان، راه را بر دو جریان سد کرد؛ از یکسو راه زیاده‌خواهی و خدعه دشمن را و از سوی دیگر راه جریانی که در داخل می‌کوشید با دور زدن قانون اساسی و مردمسالاری یا با انتساب سخنانی خلاف سخنان صریح رهبر انقلاب، راه دیگری را بپیماید. ادامه مطلب...

    + نوشته شـــده در شنبه 94/6/14ساعــت 8:53 صبح تــوسط عباس | نظر
    6 نوشیدنی که به سرعت حالتان را بهتر میکنند وقتی غمگین و بیحوصله
    وقتی غمگین و بی‌حوصله هستید یا تمرکزتان را از دست داده‌اید چه می‌کنید؟ نوشیدنی‌های طبیعی متعددی برای هر یک از این حالات وجود دارد که می‌توانید به راحتی آماده‌شان کنید.
    کم شدن آب بدن می‌تواند تا حد زیادی مانع تمرکز شود به همین دلیل مصرف مداوم آب، کاری بسیار هوشمندانه است. اما اضافه کردن چند قطره آب‌لیمو یا یک تکه لیمو به آبی که می‌نوشید می‌تواند موجب افزایش توانایی ذهنی برای انجام فعالیت‌هایی شود که به تمرکز بیشتری نیاز دارند. لیمو حاوی ویتامین C است که برای ساخت پیام‌رسان‌های عصبی کنترل‌کننده‌ی بخش دقت و تمرکز در مغز کاربرد دارد.
     
    دمنوش بابونه با شیر برای زمانی که مضطرب هستید
     
    خواص آرامش‌بخش بابونه برای رفع اضطراب و عصبانیت به خوبی شناخته شده است. شیر گاوهایی که از علف تغذیه کرده‌اند نیز حاوی اسید لینولئیک، گونه‌ای از اسیدهای چرب است که می‌تواند جریان خون به مغز را افزایش داده و اثرات هورمون استرس کورتیزول را معکوس کند. ترکیب این دو نوشیدنی آرامش‌بخش به همراه کمی عسل می‌تواند اثرات ضداضطراب آن‌ها را به حداکثر برساند.
     
    ماست چکیده و نوشیدنی کِفیر برای زمانی که غمگین هستید
     
    پروتئین‌های موجود در ماست چکیده می‌توانند موجب افزایش سطح پیام‌رسان‌های عصبی کنترل کننده‌ی ناراحتی شوند. این خوراکی‌ها همچنین حاوی پروبیوتیک‌ها نیز هستند، موادی که طبق برخی تحقیقات انجام شده می‌توانند مانع از افسردگی شده و حتی در درمان آن مؤثر باشند.
     
    آب آلبالو برای رفع بی‌قراری
     
    اگر کلافه و بی‌قرار هستید و نمی‌توانید بخوابید، کمی آب آلبالو بنوشید. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که نوشیدن آب آلبالو دو بار در روز می‌تواند موجب شود شب‌ها 90 دقیقه بیشتر بخوابید چرا که این میوه حاوی ملاتونین، هورمون تنظیم‌کننده‌ی چرخه‌ی خواب و بیداری و اسیدهای آمینه‌ای است که می‌توانند شما را به خوابی عمیق و طبیعی فرو برند.
     
    چای هندی برای مواقعی که ناامید و سرخوده هستید
     
    ادویه‌جات موجود در چای هندی مانند دارچین تنها خاصیت طعم‌دهندگی ندارند. تحقیقات انجام شده در سال 2009 نشان داد که حتی بوی دارچین می‌تواند موجب هوشیاری بیشتر و رفع حالت ناامیدی شود. یکی دیگر از خواص دارچین، کنترل قند خون است به این ترتیب در صورتی که ناراحتی‌تان از کمبود مواد غذایی ناشی شود، چای هندی راه‌حلی بسیار ایده‌ال است و می‌تواند به سرعت حالتان را بهبود بخشد.
     
    چای سبز برای زمان خستگی
     
    به گزارش مهر، این نوشیدنی باستانی حاوی ماده‌ای به نام «اِل تیانین» است، نوعی اسید آمینه که موجب افزایش امواج آلفا در مغز می‌شود. این امواج دارای خاصیت آرامش‌بخشی و افزایش تمرکز هستند، به این ترتیب برای زمانی که خسته هستید اما باید کارهایتان را تمام کنید و از طرفی دلتان نمی‌خواهد بدنتان را با قهوه از کافئین پر کنید بسیار مفید است.

    + نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/9ساعــت 6:52 عصر تــوسط عباس | نظر
    دوش آب سرد وسط جنگ(یادداشت روز) آقای روحانی سهشنبه گذشته در جمع

    بسمه تعالی

    (شمارة صد و چهارم)

    افسران - دل آرام ها بخوانند...



    برگرفته شده از: ojeparvaz.blog.ir

    دوش آب سرد وسط جنگ(یادداشت روز)


    آقای روحانی سه‌شنبه گذشته در جمع مردم همدان گفت: «با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم». این گزاره درست باشد یا نادرست، یک پیش فرض مسلم را باخود دارد؛ «آمریکا دشمن ماست و می‌خواسته به ملت ما شلیک کند». در جبهه مقابل، باراک اوباما ضمن اینکه تصریح می‌کند به اعتبار جنگ عراق و افغانستان، چشم‌انداز هر نوع جنگی آن هم با ایران، پر هزینه و تیره و تار است، تأکید می‌ورزد «مواضع انقلابی ایران آزار دهنده است... در بحبوحه جنگ سرد با شوروی وارد مذاکره شدیم و ناچار بودیم در آن توافق موشکی، امتیازاتی بدهیم اما در نهایت ما بدون شلیک یک گلوله به سمت شوروی، برنده جنگ سرد شدیم». مفهوم دیگر این سخن آن است که ما به شوروی، از موقعیت و گاردی که تصور نمی‌شد، ضربه زدیم و نه از جبهه نظامی که امکان پیروزی فراهم نبود. عراق و سوریه و یمن کوچک، گواهانی بر ناتوانی آمریکا و متحدان اوست. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/9ساعــت 10:31 صبح تــوسط عباس | نظر
    (شمارة صد و چهارم) افسران - دل آرام ها بخوانند... افسران - مدعیا

    (شمارة صد و چهارم)

    افسران - دل آرام ها بخوانند...بسمه تعالی

    افسران - مدعیان رابطه با آمریکا خوب بخوانند ..(2)/////کاسبان مذاکره هم بخوانند

     


    آقای روحانی سه‌شنبه گذشته در جمع مردم همدان گفت: «با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم». این گزاره درست باشد یا نادرست، یک پیش فرض مسلم را باخود دارد؛ «آمریکا دشمن ماست و می‌خواسته به ملت ما شلیک کند». در جبهه مقابل، باراک اوباما ضمن اینکه تصریح می‌کند به اعتبار جنگ عراق و افغانستان، چشم‌انداز هر نوع جنگی آن هم با ایران، پر هزینه و تیره و تار است، تأکید می‌ورزد «مواضع انقلابی ایران آزار دهنده است... در بحبوحه جنگ سرد با شوروی وارد مذاکره شدیم و ناچار بودیم در آن توافق موشکی، امتیازاتی بدهیم اما در نهایت ما بدون شلیک یک گلوله به سمت شوروی، برنده جنگ سرد شدیم». مفهوم دیگر این سخن آن است که ما به شوروی، از موقعیت و گاردی که تصور نمی‌شد، ضربه زدیم و نه از جبهه نظامی که امکان پیروزی فراهم نبود. عراق و سوریه و یمن کوچک، گواهانی بر ناتوانی آمریکا و متحدان اوست. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/9ساعــت 10:14 صبح تــوسط عباس | نظر
    دوش آب سرد وسط جنگ(یادداشت روز) آقای روحانی سهشنبه گذشته در جمع

    بسمه تعابی

    (شمارة صد و چهارم)

    افسران - دل آرام ها بخوانند...

    افسران - مدعیان رابطه با آمریکا خوب بخوانند ..(2)/////کاسبان مذاکره هم بخوانند



    برگرفته شده از: ojeparvaz.blog.ir

    دوش آب سرد وسط جنگ(یادداشت روز)


    آقای روحانی سه‌شنبه گذشته در جمع مردم همدان گفت: «با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم». این گزاره درست باشد یا نادرست، یک پیش فرض مسلم را باخود دارد؛ «آمریکا دشمن ماست و می‌خواسته به ملت ما شلیک کند». در جبهه مقابل، باراک اوباما ضمن اینکه تصریح می‌کند به اعتبار جنگ عراق و افغانستان، چشم‌انداز هر نوع جنگی آن هم با ایران، پر هزینه و تیره و تار است، تأکید می‌ورزد «مواضع انقلابی ایران آزار دهنده است... در بحبوحه جنگ سرد با شوروی وارد مذاکره شدیم و ناچار بودیم در آن توافق موشکی، امتیازاتی بدهیم اما در نهایت ما بدون شلیک یک گلوله به سمت شوروی، برنده جنگ سرد شدیم». مفهوم دیگر این سخن آن است که ما به شوروی، از موقعیت و گاردی که تصور نمی‌شد، ضربه زدیم و نه از جبهه نظامی که امکان پیروزی فراهم نبود. عراق و سوریه و یمن کوچک، گواهانی بر ناتوانی آمریکا و متحدان اوست. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/9ساعــت 10:9 صبح تــوسط عباس | نظر
    دوش آب سرد وسط جنگ(یادداشت روز) آقای روحانی سهشنبه گذشته در جمع

    (شمارة صد و چهارم)

    افسران - دل آرام ها بخوانند...

     

     


    آقای روحانی سه‌شنبه گذشته در جمع مردم همدان گفت: «با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم». این گزاره درست باشد یا نادرست، یک پیش فرض مسلم را باخود دارد؛ «آمریکا دشمن ماست و می‌خواسته به ملت ما شلیک کند». در جبهه مقابل، باراک اوباما ضمن اینکه تصریح می‌کند به اعتبار جنگ عراق و افغانستان، چشم‌انداز هر نوع جنگی آن هم با ایران، پر هزینه و تیره و تار است، تأکید می‌ورزد «مواضع انقلابی ایران آزار دهنده است... در بحبوحه جنگ سرد با شوروی وارد مذاکره شدیم و ناچار بودیم در آن توافق موشکی، امتیازاتی بدهیم اما در نهایت ما بدون شلیک یک گلوله به سمت شوروی، برنده جنگ سرد شدیم». مفهوم دیگر این سخن آن است که ما به شوروی، از موقعیت و گاردی که تصور نمی‌شد، ضربه زدیم و نه از جبهه نظامی که امکان پیروزی فراهم نبود. عراق و سوریه و یمن کوچک، گواهانی بر ناتوانی آمریکا و متحدان اوست.
    رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت چند دغدغه و اولویت را مورد تأکید قرار دادند. 1- دشمنی دشمن را فراموش نکنیم 2- حفظ شتاب علمی 3- فرهنگ 4- مسئله اقتصاد که از همه فعلی‌تر و نقدتر است. فرمودند «یک نکته در تمام شدن مسئله هسته‌ای جزو نگرانی‌ها و دغدغه‌های بنده است و آن این است که ما توجه کنیم به هدف‌هایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان می‌پرورانند... مسلم است که دشمنی‌های دشمنان از اول انقلاب تا حالا کاسته نشده... منتها خب کارها تطور پیدا کرده، یک وقت یک جور دشمنی می‌کردند و ضربه می‌زدند، حالا با ابزار دیگری. این را مطلقاً همه مسئولین دستگاه‌های مختلف توجه داشته باشند که ما در داخل نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم؛ که فلان تصمیمی که ما می‌گیریم در زمینه سیاست و اقتصاد و تجارت و فرهنگ، کمک بکند به آن بسته تعیین شده دشمن که ما از حرف‌ها و نوشته‌های اینها می‌توانیم مقاصدشان را بفهمیم... حالا مادر مقابل این دشمنی چه کار باید بکنیم، آن بحث دیگری است اما دشمنی را فراموش نکنیم... عمده این است که فراموش نکنیم در مقابل ما یک جبهه‌ای وجود دارد که بنای بر دشمنی دارد... کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتخاذ مواضع انقلابی باید صراحت داشت یعنی رو دربایستی نکنیم... چند روز قبل از این گفتم که اینها درصدد نفوذند، در صدد رخنه‌اند... مسئله دیگر مسئله فرهنگ است... گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به خاطر مسائل فرهنگی. یعنی اهمیت مسائل فرهنگی این جور است...». 
    ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در دوشنبه 94/6/9ساعــت 10:5 صبح تــوسط عباس | نظر
    <      1   2   3      >