سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسمه تعالی دولت معطل وزارت خارجه وزارت خارجه معطل جان کری!
در شرایطی که مردم چشم انتظار تدابیر اقتصادی دولتمردان هستند، دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت‌ خارجه نیز تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده است. علی‌رغم تجربه پرهزینه و عبرت آموز برجام، اکنون



سرویس سیاسی-

جان کری در جایگاه منجی نشسته و به ظریف درخصوص حفظ برجام مشاوره می‌دهد!
در روزهای گذشته، «واشنگتن فری‌بیکن» در گزارشی نوشته بود:«جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با رادیو «سالم» گفت که طی ماه‌های اخیر سه یا چهار بار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است. کری گفت در نروژ،‌ مونیخ و دیگر نشست‌های بین‌المللی با وزیر امور خارجه ایران دیدار و تلاش کرده تا به ظریف برای حفظ توافق هسته‌ای کمک کند».
این گزارش از چند منظر قابل بررسی است.
عبرتِ بستن با کدخدا!
آقای روحانی- اردیبهشت 92- در جمع دانشجویان صنعتی شریف گفت:
«...آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است». ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در دوشنبه 97/6/26ساعــت 8:49 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:ما و حسین(ع) (یادداشت میهمان) داستان ارادت ما ب

ؤ

ر

  
  داستان ارادت ما به حسین علیه‌السلام گفتنش سهل و ناممکن است یعنی، فهمیدنش آسان و توضیحش برای دیگران سخت و برای غریبه‌ها ناممکن. از کجا شروع شده را نمی‌دانم. شاید زمانی که گِل آدم را سرشتند، خوبی حسین را به خاکش آمیختند و شاید آبِ گِلِ آدم،‌اشک ملائکه برای حسین بود که این‌گونه عشقش دین و مذهب نمی‌شناسد و نامش را هرکه شنید، دلش لرزید و ‌اشکش به اختیار نبود. و حتماً گِلِ شیعیان از گِلِ اهل بیت است(1)، که دست از دست حسین رها نمی‌کنند. آنکه فرمود:‌«إِنِّی أَعْلَمُ ما لاتَعْلَمُون‏»(2) شاید نشان از این بود که آن هنگام خدا هوای حسین کرده بود که دل آدمیان هوایی حسین شده است. نمی‌دانم و نمی‌خواهم به چیزی جز او بیندیشم و می‌دانم که محرم از راه رسیده و حالمان دگرگون است. همه مردم برای اقامه عزای حسین دست به کار شده‌اند. عشق حسین، آدم خوب و ناخوب نمی‌شناسد. نام حسین چون صوراسرافیل است که مردگان را زنده می‌کند، دلهای ما که جای خود دارد. بوی عطری است که به مشام همه می‌رسد که گفته اند «نسیمی جان فزا می‌آید، بوی کرب و بلا می‌آید».  ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در سه شنبه 97/6/20ساعــت 9:43 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی 4 پرده از یک سناریو/ گزارش کیهان از فتنه آمریکایی ـ س
عواملی که اعتراضات خیابانی شماری از مردم بصره را صحنه‌گردانی و مهندسی کرده و به سمت خشونت سوق داده بودند، با حمله به کنسولگری ایران در این شهر پرده جدیدی از سناریوی ایجاد شکاف میان دو کشور دوست و متحد ایران و عراق را به اجرا درآوردند.

روزهای گذشته بصره شاهد اتفاقاتی مشابه اتفاقات سال 1393 در شهرهای غربی و شمالی مثل «رمادی»، «فلوجه»، «تکریت» و «موصل» بود. ابتدا شماری از مردم که به نحوه خدمت‌رسانی دولت، معترض هستند، به خیابان‌ها آمدند و سپس، عوامل داعش و بعثی تحت پوشش تظاهرکنندگان، به مراکز دولتی و نیروهای امنیتی حمله کرده و به اعتراض‌ها سمت و سوی ضد ایرانی دادند. ادامه مطلب...
+ نوشته شـــده در یکشنبه 97/6/18ساعــت 8:26 صبح تــوسط عباس | نظر
بسمه تعالی:اقای ریس جمهورانفعال بس است کمی هم تدبیر ] آن چنا

اقای ریس جمهورانفعال بس است کمی هم تدبیر

  •  

آن چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که ...(توضیح ندارد)کلیک کنید
  •  

    آن چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که ...(توضیح ندارد)کلیک کنی


      سخنرانی‌ها، یادداشت‌ها و موضع‌گیری‌های برخی جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت نشان می‌دهد، آنها به هیچ وجه قصد ندارند مسئولیت وضعی که دولت را گرفتار آن کرده‌اند بر عهده بگیرند، بنابراین تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند که القاء نمایند «همه» مقصرند. اما در پایان مواضع و یادداشت‌هایشان این «همه» را رفته‌رفته از خود دور و به سپاه، بسیج، مداح، مساجد، مردم، هیئت‌های مذهبی، شورای نگهبان، نظارت استصوابی و به هر آنچه غیر از خود! نزدیک می‌کنند. 
    برخی از این قماش برای فرار از پاسخگویی درست همانند آن اراذل و اوباشی که برای ترساندن حریف به «خودزنی» می‌پردازند، به خودزنی می‌پردازند. یکی از اینها اخیرا با آسمان و ریسمان بافتن تقصیرها را گردن همین «همه» انداخت و به خودزنی پرداخت و اعتراف کرد صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد، چون کسانی که صلاحیت داشتند رد صلاحیت شدند! این در حالی است که حضور بی‌صلاحیت‌ها در چنین مراکزی پیش از اینکه محصول نظارت استصوابی باشد، محصول«تَکرار» است! محصول لیست‌فروشی است: 
    «برای اینکه مرا در لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار دهند تقاضای 2 میلیارد تومان کردند و چون این پول را ندادم اسم مرا از لیست خط زدند.» (فاطمه دانشور عضو اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر تهران/خرداد 96)
    «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند... برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.» (الهه کولایی همان ایام)
     اگرچه شورای نگهبان هم بی‌تقصیر نیست و با تایید صلاحیت چنین افرادی، مرتکب خطا شده است!
    علاوه ‌بر این جریان‌های بی‌صلاحیت سیاسی، رفتار و عملکرد دولت هم در چنین اوضاعی برای بسیاری قابل هضم نیست چرا که این رفتار و عملکرد شبیه رفتار افراد منفعل، مات و مبهوت است. مثل رفتار کسی که هنوز گیج است و انتظار رکب خوردن از حریف را نداشته است. اظهارات رئیس ‌محترم دولت نشان می‌دهد احتمالا برنامه جدی و حساب‌شده‌ای هم برای اصلاح امور ندارند و صرفا منتظر گذشت زمان و رسیدن «آینده»‌اند. صحبت‌های اخیر ایشان که بهبود شرایط را به آینده حواله داده‌اند حاکی از آن است.
    این نگاه به آینده می‌تواند به خاطر امیدواری به وعده‌های اروپا باشد. می‌تواند به خاطر انتخابات کنگره آمریکا هم باشد به این امید که از قدرت و اختیارات رئیس‌جمهور این کشور کاسته شود. اگر انفعال دولت به خاطر امید به اروپاست دیروز وزیر خارجه فرانسه هم آب پاکی را روی دست دولت ریخت و گفت شرکت‌های اروپایی مجبور نیستند با درخواست دولت‌هایشان به ایران بیایند و... اگر هم نگاه‌ها به تحولات سیاسی آمریکاست، این نگاه هم غلط و خطرناک است. جمهوریخواه و دموکرات اختلافات زیادی با هم دارند اما نه در دشمنی با ایران. بدعهدی‌ها و تحریم‌های آمریکا پس از توافق برجام و از زمان دولت اوباما شروع شد. ضمن اینکه طبق گزارش رسانه‌های به شدت مخالف ترامپ در آمریکا، او تا سال 2020 در قدرت است چرا که استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا، آن‌طور که نشنال اینترست نوشته، اصولا بسیار سخت است. شاید عده‌ای از آن بی‌صلاحیت‌ها دولت را به سمت مذاکره مجدد با ترامپ فرا می‌خوانند. اگر این فرضیه هم درست باشد، این مذاکره (سوای از اینکه به نتیجه برسد یا نرسد) ضمن آن که فرصت دادن به دشمن برای کینه‌توزی بیشتر است، قطعا برای ترامپ یک پیروزی بزرگ خواهد بود و باعث تثبیت قدرت وی در آمریکا خواهد شد. 
    ماه‌هاست که ایران در چین و هند سفیر ندارد! دو کشور مهم در حوزه فروش نفت. کشورهایی که لااقل تا این لحظه گفته‌اند محکم مقابل تحریم‌های نفتی آمریکا ایستاده‌ایم. دولت در این دو کشور مثل خیلی از کشورهای دیگر، علاو‌ه‌بر داشتن دیپلمات‌های قوی می‌بایست، کارشناسان خبره اقتصادی نیز داشته باشد. بی‌سفیری در این دو کشور کافی است تا به دولت در سیاست خارجی نیز نمره قابل قبول ندهیم. متاسفانه دولت در حوزه سیاست خارجی عملکرد مطلوبی ندارد.
     بی‌عملی دولت در چنین وضعی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد چرا که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت توان کافی و لازم برای اداره این وضع را دارد: 
    «دولت 6000 هزار میلیارد تومان دارایی دارد در حالی که مجموع نقدینگی موجود در جامعه هزار و500 هزار میلیارد تومان است... دولت اراده کند نرخ ارز کنترل می‌شود.»(حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، همین دیروز)
    برای یافتن پاسخ این سؤال کلیدی که، «چرا دولت کاری نمی‌کند؟» می‌توان از کمی عقب‌تر هم شروع کرد. از دولت نخست آقای روحانی. در آن ایام همان جریان‌های سیاسی که در ابتدای این وجیزه به آنها‌ اشاره کردیم، شروع به سیاه‌نمایی کردند، مردم را ترساندند، برخی حتی گرای تحریم دادند و کارد را به استخوان رساندند. سپس در باغ سبز نشان دادند و راه رسیدن به این باغ را برجام معرفی کردند. فاجعه خسارت‌بار برجام، نتیجه چنین فضا و شرایطی بود. به عبارت ساده‌تر، کارد را به استخوان رساندند تا ملت بپذیرد باید یکی از مولفه‌های قدرت را داد تا معیشت آن‌قدر خوب شود که دیگر نیازی به یارانه نداشته باشیم. برای این کار موازی با وعده‌های اقتصادی غیرواقعی لازم بود آمریکا را هم کمی بزک کرد (به اعترافات مدیرمسئول روزنامه شرق مراجعه شود) و از خسارت‌های توان هسته‌ای گفت. اواخر مذاکرات حتی طی مصاحبه‌ها و یادداشت‌های گوناگون از «هزینه» داشتن چنین توانایی‌هایی می‌گفتند و می‌نوشتند توانایی هسته‌ای نه تنها مفید نیست بلکه «مضر» و «خسارت‌بار» است! مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای در چنین فضایی زائیده شد.
     شرایط اقتصادی و فضای امروز بی‌شباهت به آن روز نیست. اوضاع اقتصادی البته بدتر از آن روز است. این بار نه با آن صراحت گفته می‌شود باید رفت و با ترامپ مذاکره کرد، اف‌ای‌تی‌اف را در مجلس تصویب و بر سر موشک‌هایمان نیز معامله کرد. برجام‌های 2 و 3 و...
    شاید -تاکید می‌شود شاید- علت بی‌عملی دولت تلاش نفوذی‌ها و آدرس دادن غلط آنها به دولت با هدف واداشتن مردم به پذیرش مذاکرات مجدد با حریف باشد. ممکن است برخی اطرافیان دولت با خود این‌طور محاسبه کرده باشند که اگر دلار به 20 هزار تومان برسد و تورم و گرانی و فساد کمر مردم را بشکند، نظام مجبور خواهد شد تن به مذاکره بدهد! نشانه‌هایی نیز برای این فرضیه می‌توان پیدا کرد. مهم‌ترین این نشانه‌ها، همین بی‌عملی است که همه به آن اذعان دارند حتی کارشناسان سیاسی و اقتصادی نزدیک به دولت. به قول سعید لیلاز (فعال سیاسی به‌ شدت متمایل به دولت) اختیاراتی که رهبری به سه قوه داده‌اند، اگر به چوب داده بودند، اوضاع اینگونه که امروز هست نبود. مخالفت گاه و بی‌گاه دولتیان با برخورد قهری با تروریست‌های اقتصادی، یکی دیگر از این نشانه‌هاست. دیروز آقای واعظی، رئیس‌دفتر روحانی گفت، فقط با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. وی هیچ راه‌حل عملی نیز برای حل مشکلات اقتصادی ارائه نکرد. رئیس‌جمهور محترم و وزیر اطلاعات نیز چند باری علیه «بگیر و ببند» مفسدان اقتصادی موضع‌گیری کرده و تلویحا با آن مخالفت کرده‌اند. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در پنج شنبه 97/6/15ساعــت 10:54 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی اقای ریس جمهورانفعال بس است کمی هم تدبیر، یادداشتها و

    اقای ریس جمهورانفعال بس است کمی هم تدبیر

    ]
  •  

آن چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که ...(توضیح ندارد)کلیک کنید

  •   سخنرانی‌ها، یادداشت‌ها و موضع‌گیری‌های برخی جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت نشان می‌دهد، آنها به هیچ وجه قصد ندارند مسئولیت وضعی که دولت را گرفتار آن کرده‌اند بر عهده بگیرند، بنابراین تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند که القاء نمایند «همه» مقصرند. اما در پایان مواضع و یادداشت‌هایشان این «همه» را رفته‌رفته از خود دور و به سپاه، بسیج، مداح، مساجد، مردم، هیئت‌های مذهبی، شورای نگهبان، نظارت استصوابی و به هر آنچه غیر از خود! نزدیک می‌کنند. 
    برخی از این قماش برای فرار از پاسخگویی درست همانند آن اراذل و اوباشی که برای ترساندن حریف به «خودزنی» می‌پردازند، به خودزنی می‌پردازند. یکی از اینها اخیرا با آسمان و ریسمان بافتن تقصیرها را گردن همین «همه» انداخت و به خودزنی پرداخت و اعتراف کرد صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد، چون کسانی که صلاحیت داشتند رد صلاحیت شدند! این در حالی است که حضور بی‌صلاحیت‌ها در چنین مراکزی پیش از اینکه محصول نظارت استصوابی باشد، محصول«تَکرار» است! محصول لیست‌فروشی است: 
    «برای اینکه مرا در لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار دهند تقاضای 2 میلیارد تومان کردند و چون این پول را ندادم اسم مرا از لیست خط زدند.» (فاطمه دانشور عضو اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر تهران/خرداد 96)
    «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند... برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.» (الهه کولایی همان ایام)
     اگرچه شورای نگهبان هم بی‌تقصیر نیست و با تایید صلاحیت چنین افرادی، مرتکب خطا شده است!
    علاوه ‌بر این جریان‌های بی‌صلاحیت سیاسی، رفتار و عملکرد دولت هم در چنین اوضاعی برای بسیاری قابل هضم نیست چرا که این رفتار و عملکرد شبیه رفتار افراد منفعل، مات و مبهوت است. مثل رفتار کسی که هنوز گیج است و انتظار رکب خوردن از حریف را نداشته است. اظهارات رئیس ‌محترم دولت نشان می‌دهد احتمالا برنامه جدی و حساب‌شده‌ای هم برای اصلاح امور ندارند و صرفا منتظر گذشت زمان و رسیدن «آینده»‌اند. صحبت‌های اخیر ایشان که بهبود شرایط را به آینده حواله داده‌اند حاکی از آن است.
    این نگاه به آینده می‌تواند به خاطر امیدواری به وعده‌های اروپا باشد. می‌تواند به خاطر انتخابات کنگره آمریکا هم باشد به این امید که از قدرت و اختیارات رئیس‌جمهور این کشور کاسته شود. اگر انفعال دولت به خاطر امید به اروپاست دیروز وزیر خارجه فرانسه هم آب پاکی را روی دست دولت ریخت و گفت شرکت‌های اروپایی مجبور نیستند با درخواست دولت‌هایشان به ایران بیایند و... اگر هم نگاه‌ها به تحولات سیاسی آمریکاست، این نگاه هم غلط و خطرناک است. جمهوریخواه و دموکرات اختلافات زیادی با هم دارند اما نه در دشمنی با ایران. بدعهدی‌ها و تحریم‌های آمریکا پس از توافق برجام و از زمان دولت اوباما شروع شد. ضمن اینکه طبق گزارش رسانه‌های به شدت مخالف ترامپ در آمریکا، او تا سال 2020 در قدرت است چرا که استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا، آن‌طور که نشنال اینترست نوشته، اصولا بسیار سخت است. شاید عده‌ای از آن بی‌صلاحیت‌ها دولت را به سمت مذاکره مجدد با ترامپ فرا می‌خوانند. اگر این فرضیه هم درست باشد، این مذاکره (سوای از اینکه به نتیجه برسد یا نرسد) ضمن آن که فرصت دادن به دشمن برای کینه‌توزی بیشتر است، قطعا برای ترامپ یک پیروزی بزرگ خواهد بود و باعث تثبیت قدرت وی در آمریکا خواهد شد. 
    ماه‌هاست که ایران در چین و هند سفیر ندارد! دو کشور مهم در حوزه فروش نفت. کشورهایی که لااقل تا این لحظه گفته‌اند محکم مقابل تحریم‌های نفتی آمریکا ایستاده‌ایم. دولت در این دو کشور مثل خیلی از کشورهای دیگر، علاو‌ه‌بر داشتن دیپلمات‌های قوی می‌بایست، کارشناسان خبره اقتصادی نیز داشته باشد. بی‌سفیری در این دو کشور کافی است تا به دولت در سیاست خارجی نیز نمره قابل قبول ندهیم. متاسفانه دولت در حوزه سیاست خارجی عملکرد مطلوبی ندارد.
     بی‌عملی دولت در چنین وضعی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد چرا که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت توان کافی و لازم برای اداره این وضع را دارد: 
    «دولت 6000 هزار میلیارد تومان دارایی دارد در حالی که مجموع نقدینگی موجود در جامعه هزار و500 هزار میلیارد تومان است... دولت اراده کند نرخ ارز کنترل می‌شود.»(حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، همین دیروز)
    برای یافتن پاسخ این سؤال کلیدی که، «چرا دولت کاری نمی‌کند؟» می‌توان از کمی عقب‌تر هم شروع کرد. از دولت نخست آقای روحانی. در آن ایام همان جریان‌های سیاسی که در ابتدای این وجیزه به آنها‌ اشاره کردیم، شروع به سیاه‌نمایی کردند، مردم را ترساندند، برخی حتی گرای تحریم دادند و کارد را به استخوان رساندند. سپس در باغ سبز نشان دادند و راه رسیدن به این باغ را برجام معرفی کردند. فاجعه خسارت‌بار برجام، نتیجه چنین فضا و شرایطی بود. به عبارت ساده‌تر، کارد را به استخوان رساندند تا ملت بپذیرد باید یکی از مولفه‌های قدرت را داد تا معیشت آن‌قدر خوب شود که دیگر نیازی به یارانه نداشته باشیم. برای این کار موازی با وعده‌های اقتصادی غیرواقعی لازم بود آمریکا را هم کمی بزک کرد (به اعترافات مدیرمسئول روزنامه شرق مراجعه شود) و از خسارت‌های توان هسته‌ای گفت. اواخر مذاکرات حتی طی مصاحبه‌ها و یادداشت‌های گوناگون از «هزینه» داشتن چنین توانایی‌هایی می‌گفتند و می‌نوشتند توانایی هسته‌ای نه تنها مفید نیست بلکه «مضر» و «خسارت‌بار» است! مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای در چنین فضایی زائیده شد.
     شرایط اقتصادی و فضای امروز بی‌شباهت به آن روز نیست. اوضاع اقتصادی البته بدتر از آن روز است. این بار نه با آن صراحت گفته می‌شود باید رفت و با ترامپ مذاکره کرد، اف‌ای‌تی‌اف را در مجلس تصویب و بر سر موشک‌هایمان نیز معامله کرد. برجام‌های 2 و 3 و...
    شاید -تاکید می‌شود شاید- علت بی‌عملی دولت تلاش نفوذی‌ها و آدرس دادن غلط آنها به دولت با هدف واداشتن مردم به پذیرش مذاکرات مجدد با حریف باشد. ممکن است برخی اطرافیان دولت با خود این‌طور محاسبه کرده باشند که اگر دلار به 20 هزار تومان برسد و تورم و گرانی و فساد کمر مردم را بشکند، نظام مجبور خواهد شد تن به مذاکره بدهد! نشانه‌هایی نیز برای این فرضیه می‌توان پیدا کرد. مهم‌ترین این نشانه‌ها، همین بی‌عملی است که همه به آن اذعان دارند حتی کارشناسان سیاسی و اقتصادی نزدیک به دولت. به قول سعید لیلاز (فعال سیاسی به‌ شدت متمایل به دولت) اختیاراتی که رهبری به سه قوه داده‌اند، اگر به چوب داده بودند، اوضاع اینگونه که امروز هست نبود. مخالفت گاه و بی‌گاه دولتیان با برخورد قهری با تروریست‌های اقتصادی، یکی دیگر از این نشانه‌هاست. دیروز آقای واعظی، رئیس‌دفتر روحانی گفت، فقط با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. وی هیچ راه‌حل عملی نیز برای حل مشکلات اقتصادی ارائه نکرد. رئیس‌جمهور محترم و وزیر اطلاعات نیز چند باری علیه «بگیر و ببند» مفسدان اقتصادی موضع‌گیری کرده و تلویحا با آن مخالفت کرده‌اند. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در پنج شنبه 97/6/15ساعــت 10:50 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی سفره عدالت و سهم گربههای اشرافی!(یادداشت روز) قوه قضا
    قوه قضائیه با دریافت برخی اختیارات خاص از رهبر معظم انقلاب اسلامی با شدت و حدت در حال برگزاری دادگاه برخی مفسدان اقتصادی است و هر روز در گوشه و کنار کشور چند انبار کالای احتکار شده کشف و متهمان جدیدی دستگیر می‌شوند. اغلب دادگاه‌های اخیر مربوط به دریافت‌کنندگان متخلف ارز دولتی در بهار امسال است. برنامه اقتصادی دولت با اعلام قیمت دستوری دلار 4200 تومانی و اعطای بی‌ضابطه آن، منجر به ایجاد رانت و فسادی گسترده شد و میلیاردها دلار ارز کشور را بر باد داد. بی‌شک باید با مفسدان اقتصادی برخورد کرد و این برخورد باید سخت و عبرت‌آموز نیز باشد. اما انتظار بهبود شرایط اقتصادی تنها از برخورد با مفسدان اقتصادی، منطقی و عملی نیست. بهبود شرایط اقتصادی و سامان دادن به اوضاع آشفته بازار مجموعه‌ای از اقدامات و عوامل را می‌طلبد که برخورد با مفسد اقتصادی یکی از حلقه‌های این زنجیر است. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در چهارشنبه 97/6/14ساعــت 8:49 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی وطنپرستی که به جرم جاسوسی در زندان است! جواد کریمی قد
    جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست علنی روز یکشنبه مجلس در سؤال از وزیر امورخارجه گفت: اصل در برجام و مذاکرات لغو تحریم‌های هسته‌ای بود حال آنکه گفته شود سایه شوم جنگ مرتفع شده و یا حق انرژی هسته‌ای گرفته شده و یا اینکه با دنیا صلح و آشتی برقرار شده تمام این موارد حاشیه‌ای است.
    سرویس سیاسی-

    کریمی قدوسی ادامه داد: امروز 3 سؤال مطرح است در حالی که برجام توسط آمریکای خبیث پاره شده و آنها رسما خروج خود را از برجام اعلام کردند با این وجود مشکلات موجود بر دوش ملت و کشور مانده است. ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در دوشنبه 97/6/12ساعــت 9:36 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی رهبر انقلاب خطاب به دولتمردان تاکید کردند منافذ فساد
    رهبر انقلاب خطاب به دولتمردان تاکید کردند
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، شاخص‌های حکومت علوی یعنی «عدالت، پاک‌دامنی، پارسایی و بامردم بودن» را معیار ارزیابی و سنجش اقدامات مسئولان برشمردند و با بیان نکات مهمی درباره‌ مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و اتحاد و انسجام داخلی، تأکید کردند: در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند.
    رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با تبریک عید سعید غدیر خم، انتخاب حضرت علی (علیه‌السلام) را به‌عنوان ولیّ امر امت اسلامی و جانشین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، نعمت بزرگ الهی دانستند و گفتند: مهم‌ترین وظیفه‌ ما به‌عنوان حکومت اسلامی، معیار و شاخص قرار دادن حکومت علوی است.
    ایشان همچنین با تبریک هفته دولت، این هفته را تداعی‌کننده نام ماندگارِ شهیدان رجائی و باهنر دانستند و خاطرنشان کردند: هفته دولت فرصتی برای ارزیابی مسئولان دولتی از عملکرد خود است؛ ضمن آنکه در این هفته باید به دولتمردان و برادران و خواهران حاضر در این جلسه «خداقوت» گفت، زیرا اداره‌ کشوری با جمعیتی بیش از هشتاد میلیون با مسائل گوناگون، وظیفه‌ای بسیار سنگین و دشوار است.
    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هفته‌ دولت همچنین فرصتی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها و مسئولان دولتی است، افزودند: در این ارزیابی باید نقاط قوت و ضعف، با یکدیگر دیده شود تا بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ارزیابی عملکرد یک‌ساله‌ دولت دوازدهم، خاطرنشان کردند: در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه‌ رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن این‌گونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود.
    مسئولان اقتصادی کشور باید شب و روز نشناسند 
    رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به مسائل اقتصادی کشور پرداختند و با‌اشاره به تشکیل جلسه‌ هماهنگی رؤسای سه قوه، افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آنها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفت‌وگو و رایزنی، نقاط‌اشتراک را افزایش داد.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن به‌دلیل برخی ضعف‌ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، خاطرنشان کردند: در زمینه‌ اقتصادی باید قوی و پرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه‌ این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.
    ایشان افزودند: حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.
    اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی
    رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو. بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه‌های پدافندی و آفندی است.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه موضوع تولید داخل و برطرف کردن مشکلات آن یکی از مسائل مهمی است که باید در جلسه‌ هماهنگی رؤسای سه قوه بر آن تمرکز شود، گفتند: مشکلات تولید، راه‌حل دارد و اقتصاددان‌ها نیز برای آن راهکار ارائه داده‌اند که اگر به آنها عمل شود، معیشت مردم که اکنون بخش مهمی از جامعه دچار مشکل هستند، بهبود خواهد یافت.
    دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور 
    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی‌اشاره کردند و گفتند: وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاست‌های کلی اصل 44 نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین مدیریت اقتصادی افزودند: «باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب‌وکار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.
    رهبر انقلاب اسلامی یکی از راه‌های بهبود فضای کسب‌وکار را جلوگیری از بخشنامه‌های پی‌درپی و احیاناً متناقض برشمردند و تأکید کردند: باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده‌ خود برنامه‌ریزی کند.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد را نیازمند چشمان باز و هوشمندی مدیران دستگاه‌های دولتی دانستند و با‌اشاره به قضایای ماه‌های اخیر بازار سکه و ارز، خاطرنشان کردند: اگرچه درخصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به‌هرحال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است.
    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه‌ تخصیص ارز وجود دارد، گفتند: وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد.
    لازمه مدیریت اقتصادی اهتمام جدی
     و ورود مجاهدانه در وسط میدان 
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، خاطرنشان کردند: لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به‌منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه‌ قضائیه نباشد.
    رهبر انقلاب اسلامی کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص را تصنعی و نوعی خرابکاری خواندند و افزودند: باید با چشمان باز این‌گونه کارها را تحت‌نظر داشته باشید و با آنها مقابله کنید.
    ایشان در ادامه‌ بحث ضروریات مدیریت اقتصادی، «استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی فراوان و برجسته‌ کشور» را مورد تأکید قرار دادند و با استناد به گزارشی از مراکز بین‌المللی افزودند: ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده‌نشده در رده‌ اول جهان قرار دارد.
    ضرورت استفاده بیشتر 
    و بهتر از ظرفیت‌های داخلی
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر اساس آمار مؤسسات بین‌المللی در حال حاضر ایران با شاخص تولید ناخالص داخلی در میان دویست و چند کشور در رده‌ هجدهم قرار دارد که اگر از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌ بیشتر و بهتری شود، می‌توانیم به رده‌های بالاتر جهانی برسیم.
    ایشان «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی خواندند و پرسیدند: ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ درحالی‌که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخایر نفتی، استفاده‌ صحیح کرد.
    رهبر انقلاب مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه‌ دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و افزودند: وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با انتقاد از بی‌رغبتی دولت به استفاده گسترده از ظرفیت وسیع بخش خصوصی گفتند: اجرای صحیح و کامل سیاست‌های اصل 44 و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه‌سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت کشور قطعاً مؤثر خواهد بود.
    رهبر انقلاب ایجاد جاذبه برای ورود بخش خصوصی به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از جمله راه‌های استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی و مهار نقدینگی دانستند.
    «لزوم مهار و مدیریت نقدینگی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دولت خاطرنشان کردند.
    مجموعه‌ای تمام‌وقت، فعال و جهادی 
    مسئول کنترل نقدینگی سرگردان شود 
    ایشان با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام‌وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.
    «مدیریت و کنترل قوی بانک مرکزی بر دیگر بانک‌ها»، توصیه‌ دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مدیریت اقتصادی کشور بود.
    ایشان با انتقاد از ادامه‌ بنگاه‌داری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی، گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق، مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.
    رهبر انقلاب افزودند: البته باید از اول جلوی مشکلات گرفته شود اما می‌توان با روش‌های مؤثر، با آن دسته از مراکز مالی که برای مردم مشکل به وجود می‌آورند، برخورد 
    کرد.
    بخش دوم سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به بیان نکاتی در زمینه‌ سیاست خارجی اختصاص داشت که تأکید بر ارتباط خوب و روزافزون با همسایگان از جمله این نکات بود.
    درباره‌‌ مسائلی نظیر برجام 
    و یا اقتصاد از اروپا قطع امید کنید
    رهبر انقلاب درباره‌ کشورهای اروپایی نیز گفتند: ارتباط و ادامه‌ مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه‌ این کار، از آنها درباره‌‌ مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد، قطع امید کنید.
    ایشان با انتقاد از رفتار نامناسب اروپا در مسائلی نظیر برجام و تحریم‌ها خاطرنشان کردند: باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آن‌ها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برجام را وسیله‌ای برای حفظ منافع ملی خواندند و افزودند: برجام هدف نیست بلکه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان‌پذیر نیست آن را کنار می‌گذاریم.
    ایشان گفتند: اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آنها تدابیر و واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت.
    با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نمی‌کنیم 
    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر منتفی بودن هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها افزودند: نتیجه‌ مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم؟ بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت.
    رهبر انقلاب مذاکره با ایران را نیاز همه‌ دولت‌های آمریکایی خواندند و خاطرنشان کردند: آنها می‌خواهند مانور دهند که ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم، پس همان‌گونه که قبلاً به‌طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد.
    رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، «اتحاد و انسجام مسئولان کشور» را بیش از هر زمان دیگر لازم خواندند و افزودند: رؤسای قوا و مسئولان بخش‌های مختلف باید پشتیبان و کمک‌کار یکدیگر باشند و به‌ویژه همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ، اختلاف‌نظر میان مسئولان را طبیعی دانستند و درعین‌حال افزودند: این اختلاف‌نظرها نباید رسانه‌ای شوند زیرا مردم را نگران و مضطرب می‌کند.
    جلسه سؤال از رئیس‌جمهور نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی بود 
    رهبر انقلاب اسلامی به جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی و سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور‌اشاره و تأکید کردند: جلسه‌ دیروز [سه شنبه] مجلس، نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس‌جمهور و قوه‌ مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند.
    حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای افزودند: نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری که با بیش از 23 میلیون رأی انتخاب شده است، سؤال می‌کنند و رئیس‌جمهور نیز با خونسردی و متانت به سؤال‌ها پاسخ می‌دهد و این معنای مردم‌سالاری دینی است.
    رهبر انقلاب اسلامی با‌اشاره به اینکه میان انتظارات نمایندگان و واقعیات موجود، شکافی وجود دارد که باید پر شود، خاطرنشان کردند: مهم آن است که آنچه اتفاق افتاد، یک نمایش باشکوه از قدرت جمهوری اسلامی و اعتمادبه‌نفس مسئولان بود.
    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن از جلسه‌ دیروز به‌دنبال اهداف دیگری بود، افزودند: جلسه بسیار خوب دیروز [سه شنبه گذشته]، هم رئیس‌جمهور و هم مجلس را تقویت می‌کند و زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها خواهد شد.
    رهبر انقلاب اسلامی در پایان، تأکید کردند: یک جمع فعال، کمربسته و بانشاط باید مأمور حل یک‌به‌یک معضلات اقتصادی شوند.
    پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دولت بیان کرد.
    آقای روحانی با بیان اینکه همه‌ تلاش دولت این بوده که کشور را به نقطه مطلوب برساند، گفت: در پنج سال گذشته توفیقات خوبی همچون کاهش تورم، رشد اقتصادی و افزایش درآمد ناخالص ملی حاصل شده است.
    رئیس‌جمهور با‌اشاره به خدمات دولت به روستائیان، خاطرنشان کرد: همه روستاهای بالای 10 خانوار دارای برق هستند و بسیاری از روستاها به شبکه گاز و نیز به شبکه‌ ارتباطی کشور متصل شده‌اند.
    آقای روحانی به اقدامات قوه مجریه در حوزه‌ کشاورزی از جمله خودکفایی در تولید گندم و شکر‌اشاره کرد و افزود: درآمد کشاورزان، هم از لحاظ میزان تولید محصول و هم از لحاظ قیمت، بهتر از گذشته شده و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی هم شاهد افزایش بوده‌ایم.
    رئیس‌جمهور افزایش 90 درصدی تولید گاز در پارس جنوبی و افزایش تولید نفت از مخازن مشترک را از جمله دستاوردهای دولت در حوزه‌ انرژی دانست و گفت: کشور در زمینه‌ تولید گاز و گازوئیل خودکفا شده و تا پایان سال می‌توانیم در تولید بنزین نیز به خودکفایی برسیم.
    آقای روحانی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، افزایش 2 برابری صادرات غیرنفتی و اتکای بیشتر به صادرات غیرنفتی را از دیگر خدمات دولت خواند و افزود: اگرچه در ماه‌های اخیر با مشکلاتی به‌ویژه در حوزه ارز مواجه بوده‌ایم اما همان‌گونه که در گذشته مشکلات سخت‌تری را پشت‌سر گذاشته‌ایم، با تدبیر می‌توانیم از این مشکلات هم عبور کنیم.
    رئیس‌جمهور با ‌اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: در شرایط امروز، راه‌حل سیاسی پیش‌روی ما نیست چراکه دولتی که تحریم‌ها را برخلاف همه مقررات بین‌المللی به ایران تحمیل کرده، به هیچ چیزی پایبند نیست.
    آقای روحانی با بیان اینکه هدف آمریکایی‌ها بالاتر از فشار اقتصادی است و می‌خواهند یک بار دیگر به ایران برگردند و بر کشور مسلط شوند، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند مجدداً استقلال ایران را زیر پا بگذارند و بر مردم ایران آقایی کنند اما ملت ما هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد و این را با ایستادگی و مقاومت خود به جهان نشان خواهد داد.
    رئیس‌جمهور تأکید کرد: همه‌ ملت ایران پشت‌سر رهبر معظم انقلاب و با هدایت ایشان نخواهند گذاشت که توطئه‌های دشمنان تحقق پیدا کند.

    + نوشته شـــده در شنبه 97/6/10ساعــت 9:6 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی نمایندگان مردم قانع نشدند دولت اگر مردمی است تغییر مس
    رئیس‌جمهور در روزی که تجلی مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی بود به مجلس رفت تا به سؤال نمایندگان مردم پاسخ دهد اما در نهایت نمایندگان تنها از یک پاسخ او قانع شده و از چهار پاسخ دیگر روحانی قانع نشدند، حال ملت منتظر است تا تغییر رویه در رویکرد اقتصادی دولت را ببیند.
    سرویس سیاسی-

    اصل 88 قانون اساسی می‌گوید: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس‌جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس‌جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.»
    و در ادامه بخشی از اصل 89 تصریح می‌کند: «در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوة مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و درخصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس‌جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس‌جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.» ادامه مطلب...
    + نوشته شـــده در چهارشنبه 97/6/7ساعــت 9:30 صبح تــوسط عباس | نظر
    بسمه تعالی هرچند بعداز سخنان رهبرمعظم انقلاب تکلیف مذاکره با آمر
    هرچند بعداز سخنان رهبرمعظم انقلاب تکلیف مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی روشن شد اما براساس تجربه از اول انقلاب تاکنون باید همچنان مراقب جریان نفوذی غربگرا در داخل کشور بود تا هزینه‌های جبران ناپذیر بیشتری را برکشور تحمیل نکنند. لذا
    1- رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر با مردم عامل مشکلات و «نقدینگیِ عظیم در کشور» را «نحوه‌ مدیریّت و سیاست ‌گذاریِ اجرایی» و «سیاست‌های‌اشتباه» برشمردند و تاکید کردند «اگر عملکردها بهتر، با تدبیرتر، بهنگام‌تر و قوی‌تر از این باشد، می‌شود در مقابل تحریمها ایستاد». ایشان سرازیر شدن «هجده میلیارد دلار ارز» به جیب قاچاقچی‌ها و مفسدان اقتصادی را ناشی از «بی‌تدبیریها و بی‌توجّهی‌ها» دانستند و تصریح کردند«دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داده»؛ او را باید دنبال کرد».این بی‌تدبیری و سوء مدیریتها اگر خیانت نباشد به فرمایش رهبری«یک خطای بزرگ و مهمی» است.حال سؤال اصلی این است که چرا چنین خطای بزرگ و مهمی در مدیریت اجرایی کشور رخ داده است؟ پاسخ این سؤال را باید در فراز دیگری از سخنان رهبری جست‌وجو کرد.ایشان راه علاج مشکلات و جلوگیری از سوء مدیریتها را اصلاح طرز تفکر حاکم بر مدیریت اجرایی کشور و کنار گذاشتن افراد ناکارامد و به نوعی نفوذی عنوان و تاکید می‌کنند «رؤسا و مسئولین کشور بایستی همکاران خوبی را انتخاب بکنند و دولت از آدمهای وارد و مطّلع و باهوش در مدیریّتهای کلان و وزارتخانه‌ها استفاده کند».
    2- براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مجموعه دولت باید باور کند مشکل اقتصادی کشور نه منابع است و نه امکانات، بلکه «جریان نفوذی در سایه برجام» است که با نگاه به دست دشمن خائنانه و مزدورانه تلاش دارد از طریق مشاوره دادن غلط به مسئولان و تغییر محاسبات آنها،مانع حل مشکلات مردم شود و زمینه القای ناکارامدی نظام و ایجاد آشوب در کشور را فراهم کند. با توجه به اینکه نه هنوز تحریمها اعمال شده و نه اتفاق مهمی در اقتصاد ایران رخ داده و نه در اقتصاد جهانی، افزایش چند باره و غیر منطقی و ناگهانی قیمت ارز و سکه و کاهش ارزش ریال با واقعیتهای اقتصادی ایران هم‌خوانی ندارد و بلکه این از وجود افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌سازی در حاشیه تیم اقتصادی – سیاسی دولت حکایت می‌کند که با سیاستهای آمریکا هماهنگ هستند!. 
    3- در جنگ اقتصادی - روانی کنونی هرچند بعداز پاره کردن برجام هرگونه ادعایی در جهت القاء نیاز به مذاکره با آمریکا یک توهین بزرگ به شعور هر ایرانی و نشان از نابالغی و عقب‌ماندگی سیاسی این افراد است اما سؤال اساسی این است که رئیس‌جمهور آمریکا با امید به چه کسانی و براساس چه اطلاعاتی منتظر تماس دولت ایران برای مذاکره و توافق جدیدی بود.؟! گرچه مشخص بودکه هسته اصلی جریان پشت پرده نامه سرگشاده مذاکره مستقیم با آمریکا جریان نفوذ کرده در دولت است و مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور برای انحراف افکار عمومی توئیت کرده بود«این موضع دولت نیست»! اما مواضع بعدی این جریان دم خروس و تناقض‌گویی آنها را آشکار کرد. وی در توئیت چند روز بعد خود خواستار «مذاکره با آمریکای بدون ترامپ» شد! مشاور سیاسی رئیس‌جمهور نیز در توئیتش ادعا کرد «اگر ترامپ به برجام برگردد، امکان مذاکره با ترامپ وجود دارد»! یک شخصیت ساکت فتنه هم مدعی شد «پیشنهاد ترامپ را باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی کرد»!....بی‌بی‌سی و رسانه های داخلی همسو با بی‌بی‌سی هم روی این مواضع معرکه گرفتند.لذا اولا تناقص این جماعت باعث شده تا هم ادعای مذاکره با آمریکای بدون ترامپ و هم با آمریکای ترامپ را داشته باشند! ثانیا «جریان نفوذی در سایه برجام» برای جلوگیری از آبروریزی خود تلاشهای «سازشکارانه» را «سازگاری با جامعه بین المللی»! القاء می‌کند ثالثا نکته مهم این است که ادعای شرط «بازگشت ترامپ به برجام» برای مذاکره ابتدا از سوی وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی مطرح و به جریان نفوذی داخلی دیکته شده است!.
    4- اتخاذ «مواضع انفعالی» آقای روحانی در هیئت دولت در هفته گذشته مبنی بر اینکه «با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم و اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ و اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید»!، بعداز «مواضع انقلابی» دو هفته قبل از آن نشان می‌دهد جریان نفوذی همچنان در حال برنامه‌ریزی و یارگیری و تاثیرگذاری بر مواضع مسئولان کشور است تا جایی که دیوید پولوک مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می‌کند «پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکا از پیش برنامه‌ریزی شده بود و مسئله غیرمنتظره آن است که این پیشنهاد از نظر برخی در ایران مثل... هم ایده قابل قبولی است»!!. این مواضع آقای روحانی در حقیقت نتیجه همان تلاش جریان نفوذی برای تغییر محاسباتی مسئولان کشور است و نکته مهم این است که این جریان نفوذی به خود آقای روحانی نیز رحم نخواهند کرد تا جایی که مشاور رئیس‌دولت اصلاحات در سایت «دیپلماسی‌ایرانی» اعتراف می‌کند«روحانی هم مثل خاتمی است، و همانگونه که خاتمی تمام شد، روحانی نیز تمام شده است؟!»آنچه که از فحوای تلاشهای جریان غربگرا برداشت می‌شود این است که خود آنها هم با توجه به تحولات جاری زمان را برای مذاکره مناسب نمی‌بینند اما فضاسازی رسانه ای – سیاسی آنها در حال زمینه سازی برای«مذاکره در زمانی مناسب» با تاکتیک «خرید زمان به امید گشایش» است. براین اساس همانگونه که در انتظار پیروزی هیلاری کلینتون بودند، و توهم حمایت عملی از اروپا را داشتند، اکنون درانتظار تغییر ترکیب کنگره آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای این کشور و در توهم شکاف در بدنه تصمیم سازی آمریکا نشسته‌اند تا شاید شرایط برای مذاکره با آمریکا بهتر شود. سخنان آقای روحانی خطاب به ترامپ را اولا باید در جهت سناریوی فوق ارزیابی کرد و ثانیا نشان می‌دهد مذاکره پشت پرده با آمریکا بدون اطلاع نظام «با روند خوبی» به زعم آنها وجود داشته است! ثالثا این سخن ناشی از افسوسی است که «روند خوب مذاکرات پشت پرده» منجر به دیدار با ترامپ نمی‌شود! آن‌گونه که المانیتور فاش کرده «برنامه برای ساعت 30/8 صبح روزی که روسای جمهوری ایران و آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کنند، در هتلی تنظیم شده بود که حسن روحانی در آنجا اقامت می‌کند» این پایگاه خبری آمریکایی ادعا کرده «این مکانی است که ترامپ سال گذشته بعد از تماس مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور ایران، می‌خواست در نیویورک با روحانی دیدار کند»! این خبر المانیتور به نوعی با سخنان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها سال گذشته 8 بار پیشنهاد دیدار با روحانی را داده بودند، قابل راست آزمایی و قابل تامل است!. المانیتور تاکید می‌کند سال گذشته همزمان با پیشنهاد دیدار با روحانی، مقامات آمریکایی از جمله تیلرسون وزیرخارجه وقت آمریکا با همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده بودند که بعداز انتشار خبر آن با تکذیب وزارت خارجه مواجه شد، اما آقای روحانی در آخرین گفت‌وگوی رادیو و تلویزیونی تایید کرد که چنین دیدارهایی انجام شده است! لذا درز پیدا کردن خبر دیدارهای محرمانه مقامات ایرانی با آمریکایی‌ها و متعاقب آن تایید از سوی رئیس‌جمهور همزمان با ارسال پالس برای باز نگه داشتن مسیر مذاکره، با تکذیبیه‌های رسمی وزارت خارجه و مواضعی که برای افکارعمومی داخلی بیان می‌شود، همخوانی ندارد. بقول خود آقای روحانی «قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را ؟»!!. 
    5-پاره کردن برجام و تشکیل گروه اقدام علیه ایران در دولت ترامپ در پاسخ به «اعتمادسازی»! و «تعطیلی صنعت هسته‌ای کشور» از سوی دولت تدبیر در حقیقت همان«محور شرارت» نامیدن ایران از سوی بوش در پاسخ به همکاری و تعامل دولت اصلاحات با آمریکا در افغانستان و همزمان با کودتای 28 مرداد، در حقیقت همان کودتا علیه دولت قانونی ایران پس از دوسال مذاکره مصدق با آمریکایی هاست. اما متاسفانه انفعال در مقابل آمریکا وجه مشترک دولت اصلاحات و دولت تدبیر با دولت مصدق است. همان‌گونه که دولت اصلاحات پس از محور شرارت خواندن ایران از سوی آمریکا با نامه نوشتن به بوش برای همکاری در خلع سلاح حزب‌الله ! همچنان منفعلانه و ذلیلانه بدنبال بدست آوردن دل کدخدا بود، اکنون نیز شاهدیم علیرغم پاره کردن برجام و تشدید تحریمها و تشکیل گروه اقدام علیه ایران، دولت تدبیر همچنان بر مدار انفعال حرکت می‌کند و نمی‌خواهد از تجربه‌های گذشته عبرت بگیرد و به مدار مقاومت وارد شود. 
    6- اما رهبرمعظم انقلاب با تحلیل عمیق و مستدل در دیدار اخیر با مردم که شاید یکی از طولانی‌ترین سخنرانی‌های ایشان بود، موضع نظام و مردم و دولت را روشن کردند. ایشان با‌اشاره به «بازی سیاسی» و «لحنِ مزخرف و چرندِ» آمریکایی‌ها تاکید کردند« همه بدانند،هم مردم و هم سیاستمداران ما و دیپلمات‌های ما،خلاصه‌ِ حرف این است که جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد و مذاکره‌ با آمریکا را امام ممنوع اعلام کردند». رهبرمعظم انقلاب دو شرط واقعی نظام برای «بازی خطرناکِ مذاکره با آمریکا» را بیان کردند: اولا «به فرموده حضرت امام ره آمریکا باید آدم شود و از اسرائیل حمایت نکند» ثانیا بعداز اقتدار سیاسی- دفاعی «جمهوری اسلامی به اقتدار اقتصادی و فرهنگی برسد.»

    دکتر محمدحسین محترم

    + نوشته شـــده در یکشنبه 97/6/4ساعــت 8:17 صبح تــوسط عباس | نظر
       1   2      >