سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تمشکــــــــــ و خواص آن . . تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فر
تمشکــــــــــ و خواص آن . . . خیلی مفیده

تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. 
میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و خورده می شود.
بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و گاهی آن را می کارند. 
نام های دیگر تمشک، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگ های آن متفاوت و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه های اره ای است. گل های تمشک به رنگ های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه های مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد.

قسمت های مورد استفاده بوته تمشک عبارتند از : 
میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .

جوشانده 25 گرم از برگهای تمشک در یک لیتر آب :
برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است . 

تمشک سرشار از ویتامین های C وK است و دارای خواص :
خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.

تمشک خون را تصفیه می کند 
و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.
تمشک یبوست مزاج را معالجه می کند. 
تمشک برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک می باشد. 
تمشک خون را قلیائی می کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.
شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک تجویز شده است. تخم و دانه ای که درتمشک وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشکی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود که یبوست به کلی رفع گردد.
شربت تمشک، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است .

خوردن تمشک برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.

جوشانده 20 تا 50 گرم گل تمشک یا برگ تمشک در یک لیتر آب برای درمان: 
ترشحات زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماری های پوستی اثر شفا بخش دارد.
جوشانده را بعد از هر وعده ی غذا یک استکان می خورند. جوشانده گل یا برگ تمشک( به روشی که گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان :
زخم های دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بکار می رود و بیمار با غرغره کردن این جوشانده دهان را می شوید.

جوشانده برگ تمشک اسهال و ورم روده را معالجه می کند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. پس از صاف کردن، روزی سه بار، هر بار یک فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید. جوشانده فوق برای تسکین درد معده از هر نوع که باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شکم و تشنج معده مؤثر است.خوردن جوشانده برگ تمشک به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند آوردن ادرار را معالجه می کند وبهترین دارو بر ضد درد کیسه مثانه است.


اگر 40 تا 50 گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب بریزید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده و پس از 10 دقیقه دم کشیدن و صاف کردن آن، به مقدار 3 فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید:
دردهای نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم را آرام می کند. 

اگر 100 گرم برگ خشک تمشک را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از دم کشیدن و صاف کردن :
آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفک، جوش های صورت و یا هر نوع تحریکات دیگر پوست به کار ببرید ، اثر شفابخش دارد. 

تمشک دارای خاصیت ضد عفونی کننده است.
تمشک به علت دارا بودن ویتامین های C وK برای اوره و فشار خون مفید است. 

برای معالجه کک و مک، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازکی از تمشک به مدت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک صورت از بین برود.

برگ تازه تمشک را اگر بپزند:
و روی محل بیماری های پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد. گوشت پردانه تمشک، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد. 
تمشک،عرق آور است؛ لذا بهترین زهکش سوراخ های پوست است .

سلامتی شما آرزوی ماستــــــــhttps://www.facebook.com/FOodDesign.khoshmazehaaa?ref=stream&hc_location=stream

 

+ نوشته شده در  ساعت   توسط یک مادر  |  آرشیو نظرات
 

آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟

آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟
در این مقاله طبقه بندیی از مواد غذایی سرشار از فیبر به شما ارائه می کنیم.
 
خوراکی های سرشار از فیبرسلولز و همی سلولز در سبزیجات تازه، سبزی های خشک، غلات کامل، نان کامل، نان سبوس دار، سیب زمینی و میوه ها یافت می شوند. در اینجا طبقه بندیی از مواد غذایی سرشار از فیبر به شما ارائه می کنیم.

مواد غذایی غنی از فیبر :
 
لیگنین ضرورتاً در بخش های سخت سبزیجات موجود است. 

پکتین نیز در میوه ها خصوصاً میوه های قرمز رنگ، میوه های دانه دار و سیب یافت می شود.
برخی غلات صبحانه هم سرشار از فیبر هستند.

غنی ترین مواد غذایی از فیبر

در هر 100 گرم ماده غذایی:

غلات سبوس دار: 27 گرم

نارگیل خشک: 23.5 گرم

نارگیل تازه: 13.6 گرم

مخمر خوراکی: 22 گرم

لوبیا سفید خام و خشک: 21 گرم

لوبیا سفید پخته: 8 گرم

انجیر خشک: 18.5 گرم

آلوی خشک: 16 گرم

آرد دانه های چاودار: 15.3 گرم

بادام: 15 گرم

عدس خام و خشک: 11.7 گرم

پودر سویا: 11.6 گرم

کنجد: 11 گرم

آرد گندم کامل: 9 گرم

نان کامل: 8.5 گرم

خرمای خشک: 8.7 گرم

بادام زمینی: 8.4 گرم

ترب کوهی رنده شده: 8.3 گرم

انگور فرنگی یا کشمش بی دانه: 8.2 گرم

انگور فرنگی سیاه: 8 گرم

گندم بوداده: 8 گرم

بلغور جو دوسر: 7 گرم

شاه بلوط: 6.8 گرم

+ نوشته شده در  ساعت   توسط یک مادر  |  آرشیو نظرات
 


 

 

کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن انسان می‌تواند باعث نشانه‌های افسردگی در فرد شود. بنابراین چنانچه افسردگی به این ...


پاسخ این سوال این است: «احتمال دارد.» 
کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن انسان می‌تواند باعث نشانه‌های افسردگی در فرد شود. بنابراین چنانچه افسردگی به این علت باشد، خوردن مکمل‌های غذایی حتماً به شخص کمک می‌کند و بر عکس، اگر افسردگی شخص دلایل دیگری داشته باشد، خوردن ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی کمکی نخواهد کرد. البته مطمئناً به امتحانش می‌ارزد و خوب است که شخص قبل از مصرف داروهای ضدافسردگی، ابتدا برای مدتی از مکمل‌های غذایی به مقدار کافی استفاده کند.

در زیر با برخی از ویتامین‌ها و ارتباط آنها با افسردگی آشنا می‌شویم. 

ویتامین ب- کمپلکس 

ویتامین‌های ب-کمپلکس برای سلامت هیجانی و ذهنی، نقش اساسی دارند. این ویتامین‌ها در بدن ما ذخیره نمی‌شوند. بنابراین باید روزانه در رژیم غذایی ما گنجانده شوند. ویتامین‌های ب توسط الکل، شکر، نیکوتین و کافئین از بین می‌رود. در نتیجه، تعجبی ندارد که بسیاری از مردم دچار کمبود این نوع ویتامین هستند. 
یافته‌های جدید درباره ارتباط ویتامین‌های ب- کمپلکس و افسردگی به قرار زیر است: •  ویتامین ب-1 (تیامین): مغز انسان از این ویتامین برای کمک به تبدیل قندخون به سوخت و عامل محرّک استفاده می‌کند و بدون آن، مغز به سرعت بدون انرژی می‌ماند.
این امر می‌تواند به خستگی، افسردگی، تندخوئی، زودرنجی، اضطراب و حتی فکر خودکشی بیانجامد. کمبود ویتامین ب-1، همچنین می‌تواند باعث مشکلات حافظه، کم‌اشتهایی، بیخوابی و اختلالات گوارشی گردد. مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده، مثل شکر، نیاز ویتامین ب-1 بدن را تامین می‌کند. 
•  ویتامین ب-3 (نیاسین): سرانجام کشف شد که بیماری پلاگر ( pellagra ) که روان‌پریشی و زوال عقل از جمله نشانه‌های آن است، به دلیل کمبود نیاسین بروز می‌کند. هم اکنون بسیاری از محصولات غذایی حاوی نیاسین هستند و بیماری پلاگر تقریباً ریشه کن شده است. کمبود ویتامین ب-3 می‌تواند باعث بیقراری، اضطراب و نیز کند ذهنی و کم تحرکی گردد. 
•  ویتامین ب-5 (اسیدپانتوتنیک): نشانه‌های کمبود این ویتامین عبارتند از خستگی، اضطراب مزمن وافسردگی. ویتامین ب-5 برای ایجاد هورمونها و استفاده از اسیدهای آمینه و استیل کولین ( acetylcholine ) شیمیایی مغز که به کمک هم از انواع خاصی از افسردگی جلوگیری می‌کنند مورد نیاز است. 
•  ویتامین ب-6 (پیریدوکسین): این ویتامین به پردازش اسیدهای آمینه که عناصر سازنده تمام پروتئین‌ها و برخی از هورمونها هستند، کمک می‌کند. این ویتامین همچنین در تولید سروتونین، ملاتونین و دوپامین مورد نیاز است. کمبود ویتامین ب-6 که البته بسیار نادر است، باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، ضایعات پوستی و آشفتگی ذهنی می‌گردد. کمبود این ویتامین گاهی در افراد الکلی، بیمارانی که دارای نارسائی کبدی هستند، و خانمهایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می کنند، بروز می‌کند. بسیاری از متخصصان تغذیه عقیده دارند که اغلب رژیم‌های غذایی، به مقدار بهینه و کافی این ویتامین را تامین نمی‌کنند. 
•  ویتامین ب-12: به دلیل اهمیت ویتامین ب-12 در تشکیل گلبولهای قرمز خون، کمبود آن به مشکلاتی در اکسیژن رسانی که به کم‌خونی خطرناک موسوم است، منجر می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث تغییر حالت مداوم، پارانویا (بدگمانی)، تحریک‌پذیری، گیجی، زوال عقل، توهّم زدگی یا شیدایی و سرانجام به دنبال آن کم اشتهایی، سرگیجه، ضعف، نفس تنگی، تپش قلب، اسهال و احساس سوزش در اندامهای انتهایی مثل دست و پا گردد. کمبود این ویتامین پس از یک دوره طولانی پیش می‌آید زیرا در کبد انسان برای سه تا پنج سال ذخیره وجود دارد. هنگامی که کمبود ویتامین ب-12 در فردی بروز می‌کند، معمولاً به خاطر کمبود آنزیمی است که باعث جذب آن در روده می‌شود. به دلیل آن که با بالارفتن سن از مقدار این آنزیم کاسته می‌شود، افرد مسن بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب-12 هستند. 
•  اسیدفولیک: این ویتامین ب برای ترکیب DNA مورد نیاز است. رژیم غذایی نامناسب و عوامل دیگری مانند بیماری، الکلیسم و نیز مصرف داروهای مختلفی چون آسپرین، قرص‌های ضدبارداری، باربیتورات‌ها و داروهای ضد تشنج، در کمبود اسیدفولیک دخالت دارند. مصرف این ویتامین مخصوصاً به خانم‌های باردار توصیه می‌گردد.

  ویتامین ث 

کمبود ویتامین ث مستقیماً باعث افسردگی می‌گردد که باید با استفاده از مکملهای غذایی به برطرف کردن آن پرداخت. استفاده از مکملهای غذایی خصوصاً پس از اعمال جراحی و بیماری‌های التهابی اهمیت دارد. اضطراب، بارداری و شیردهی نیز نیاز بدن به ویتامین ث را افزایش می‌دهند. لازم به تذکر است که مصرف آسپرین، تتراسیکلین و قرص‌های ضدبارداری، ذخیره بدن را به انتها می‌رساند.

مواد معدنی 
کمبود برخی از مواد معدنی نیز می‌تواند باعث افسردگی گردد. 
•  منیزیم: کمبود منیزیم باعث بروز نشانه‌های افسردگی و همچنین گیجی، بیقراری، اضطراب، توهّم و انواع مشکلات جسمی می‌گردد. اغلب رژیم‌های غذایی شامل منیزیم به مقدار کافی نیستند و استرس نیز به شدّت، مقدار منیزیم موجود بدن را کاهش می‌دهد. 
•  کلسیم: کمبود کلسیم بر روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می‌گذارد. سطح پائین کلسیم باعث ناآرامی، دلهره، تندخوئی، زودرنجی و بی‌حسّی می‌شود. 
•  روی: کمبود روی در بدن به بی‌احساسی، بی‌اشتهایی، سستی و خواب آلودگی منجر می‌شود. با پائین آمدن سطح روی در بدن، ممکن است میزان مس بدن به سطح سمّی افزایش یابد و باعث پارانویا (بدگمانی) و ترس و وحشت گردد. 
•  آهن: افسردگی غالباً نشانه‌ای از کمبود آهن مزمن است. از دیگر نشانه‌های کمبود آهن می‌توان به ضعف عمومی، سستی و بی‌حالی، خستگی، کم‌اشتهایی و سردرد اشاره کرد. 
•  منگنز: این فلز برای استفاده مناسب از ویتامین‌های ب-کمپلکس و ویتامین ث مورد نیاز است. منگنز همچنین در تشکیل اسیدهای آمینه نقش دارد و به همین دلیل، کمبود آن می‌تواند به کاهش سطح ناقل‌های عصبی و در نتیجه افسردگی منجر شود. این فلز به تثبیت قندخون و جلوگیری از تغییر حالت‌های مداوم نیز کمک می‌کند. 
•  پتاسیم: کمبود پتاسیم معمولاً به افسردگی، گریانی، ضعف و خستگی منجر می‌شود.
 
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ (www.seemorgh.com)
منبع :روان یار 
+ نوشته شده در  ساعت   توسط یک مادر  |  آرشیو نظرات
 

خاصیت دارویی گیاه استوقدوس

گیاه استوقدوس از دهه های پیشین به عنوان گیاهی دارویی ، زینتی و معطر شناخته شده است.آیا از خواص درمانی این گیاه اطلاع دارید؟
  
 از جمله خواص بالینی این گیاه عبارتند از:
* آرام بخشی: 
یکی از اولین موارد استفاده از روغن گیاه استوقدوس به منظور تسکین سیستم عصبی بوده است.بوی این گیاه آرام بخش می باشد و برای درمان سردرد،اضطراب،افسردگی ، فشارهای روحی و تنش عصبی کاربرد دارد. 

*تسکین درد:
 
یکی دیگر از خواص این گیاه تسکین درد می باشد.روغن گیاه استوقدوس باعث کاهش درد ماهیچه ها،گرفتگی،ارتریت،درد مفاصل ،پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن می باشد.برای برخورداری از این خاصیت گیاه،روغن آن موثر می باشد که روی موضع مالیده و ماساژ می دهند.

*مراقبت های پوستی: 
روغن استوقدوس در اغلب محصولات دارویی پوست کاربرد دارد و این کاربرد اغلب به خاطر بوی معطر آن است.یکی دیگر از خواص گیاه که کمتر نیز شناخته شده می باشد،خاصیت ضد قارچی،گندزدای و ضد التهابی آن می باشد.به همین دلیل در درمان آکنه،چروک صورت،درمان بیماری پسوریازیس،آفتاب زدگی و التیام زخم و سوختگی کاربرد دارد.

*ارتقا سلامت امعا و احشا:
بعضی افراد اعتقاد دارند که گیاه مزبور برای درمان بعضی از مشکلات گوارشی کاربرد دارد.مثلا جهت روانی و حرکت دستگاه گوارش،تحریک به تولید ماده صفراوی و سایر آنزیم های هضم استفاده می شود.همچنین در درمان علائمی نظیر استفراغ،اسهال،کولیک،معده درد،سوء هاضمه و رفع گاز روده استفاده می شود.روغن گیاه باعث بهبود جریان خون و در نتیجه رهایی از فشار خون می شود.



+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/2/31ساعــت 7:41 عصر تــوسط عباس | نظر
جفایی که خودمان کردیم علی فروغی در حوزهی فرهنگ برخی از بخشها با
بسمه تعالی
جفایی که خودمان کردیم

 

علی فروغی

در حوزه‌ی فرهنگ برخی از بخش‌ها با ورود نیروهای ارزشی امروز مدافعانی دارد. صداهایی ضعیف در دفاع از ارزش‌ها درسینما، موسیقی و برخی دیگر از بخش‌های فرهنگی با نگارش مقالات، جلسات و سخنرانی‌ها گه‌گاه به گوش می‌رسد. اما آنچه بی‌دفاع و مظلوم، بدون رسانه و تریبون و مدافع در گوشه و کنار شهرمان‌‌ رها شده، اصلیترین کانون مولد فرهنگ ارزشی وتاثیر گذار‌ترین منشا فرهنگی ماست. آنچه در زیر می‌آید، درد دلی است با حزب الهی‌ها درباره گذشته‌ی وبرخی خاطرات‌مان:

ما در حوزه‌ی رسانه و سینما ورود کردیم، در موسیقی تولیدات ارزشی داریم، مهندسان و مخترعان جوان داریم و هزاران کار خوب و مفید دیگر. اما گویا میزان رشد و پیشرفت‌مان آنقدر چشمگیر بوده که چون مستند ارزشی می‌سازیم، دیگر فرصت مسجد رفتن نداریم. چون مهم و تاثیرگذار شدیم و جبهه‌ی فرهنگی، سیاسی و یا اقتصادی انقلاب اسلامی به ما نیاز دارد، دیگر نیاز نداریم بعد از نماز‌های مسجد قرآن پخش کنیم! سینی چای بگیریم دست‌مان و شاید در نگاه حسابگر و عقلانی ما کار‌های مهم‌تر انقلاب اسلامی را انجام می‌دهیم. لذا لزوماً نباید نمازگزار ثابت مسجدی باشیم یا با پیرمرد‌های مسجدمان مثل قدیم گپ و گفت داشته باشیم یا وقت‌مان را برای سر و کله زدن با نوجوان‌های مسجدمان بگذاریم. ما کار‌های مهم‌تری داریم، مستند می‌سازیم، فیلم می‌سازیم، اقتصاد را اصلاح می‌کنیم، یا نه اصلا مهندس بزرگ‌ترین مسجد شهرمان هستیم که با مدیریت جهادی هم عمل می‌کنیم؛ ولی فرصت نمی‌کنیم مهندسی انسانی کنیم. شأن ظاهری دانشگاهی را کنار بگذاریم و چایی پخش کنیم، شهرت‌مان را‌‌ رها کنیم و تواضع کنیم و.... 

نسبت به پایگاه‌های بسیج محله هم همین طور است. آرام آرام احساس شد که کار‌های مهم‌تری وجود دارد شب جمعه‌هایی که جمع بچه‌ها جمع می‌شد و گاهی به ایست می‌گذشت وگاهی به جلسه. ابلاغیه‌هایی بی‌ربط  و باربط را فرمانده می‌خواند و مسئول پرسنلی برای هزارمین بار مدارک کامل بچه‌ها را می‌خواست، سوره‌ی واقعه، صحبت و.... البته که اصل جلسه بعد از اتمام جلسه شروع می‌شد، ماجراهای ایست هفته‌ی قبل، بحث‌های سیاسی و کارهای ساده اما پر برکتی که ما را به این نتیجه می‌رساند که شهدای پایگاه از روشن بودن چراغ پایگاه راضی هستند و آنهایند که به زندگی و کار‌هامان برکت می‌دهند. 

نماز جمعه محور برنامه‌های آخر هفته بود؛ شرکت در نماز جمعه یا با همراهی رفقای مسجدی بود، یا نوجوانان مسجد را به همراه می‌بردند یا خانوادگی بود و ما ماجرا‌ها با اتوبوس نماز جمعه داشتیم. جقدر پیش آمد که تنها یکی دو دقیقه دیر رسیدیم و آخرین اتوبوس نماز را در حال دور شدن دیدیم. حالا البته ماشین یا موتور شخصی داریم ولی گویا حال نداریم! نان و سیب زمینی که پایین مسجد دانشگاه می‌دادند. شعار «مرگ بر غارتگر بیت المال» که پای ثابت نماز جمعه‌ها بود، نشریه‌ی عبرت‌های عاشورا که مردم از روی سر و کله یکدیگر می‌گرفتند و تا انتها می‌خواندند، تا ته وضعیت قرمز نشریه را. 

و صد البته که امروز کارهای مهمتری داریم. سوره‌ی جمعه و نماز جمعه وقتی اهمیت داشت که تحلیل‌گر مسائل سیاسی نبودیم، کارگردان و هنرمند نبودیم، وزیر و وکیل نبودیم، استاد دانشگاه نبودیم فعال دانشجویی نبودیم، به نظر می‌رسد این پیشرفت‌ها از وقت گذاشتن برای نماز جمعه مهم‌تر است. 

شاید امروز مسجد محلمان، پایگاه بسیج مسجدمان، نماز جمعه نرفتن‌مان، هیئت هفتگی تعطیل شده که ثابت می‌رفتیم، بی‌دفاع‌تر و مظلوم‌تر از اقتصاد و علم و سینما و دیگر حوزه‌ها باشد. شاید چون آن‌ها را نداریم هر چه زور می‌زنیم تاثیر لازم را نمی‌گذاریم. و شاید نگاهی متفاوت به ماجرای علی خلیلی کمک کند تا تاثیر حقیقی را ببینیم. 

جالب است که با وجود تشکل‌های فعال دانشجویی در حوزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، ستاد احیای امر به معروف با آن همه دبدبه و کبکبه و این همه نویسنده و مبلغ این حوزه، به اراده‌ی خداوند «علی خلیلی» از گوشه‌ی مسجدی در شرق تهران و از کنج کانون فرهنگی مسجدشان می‌شود علمدار و احیا کننده‌ی امر به معروف و نهی از منکر؛ در حالی که همه‌ی تریبون‌ها و تشکل‌ها و فعالین نامدار این عرصه جا ماندند. «خلیلی» را خدا برد....

نکند ما خودمان نیز فریب هیاهوی طبل تو خالی تجدد را بخوریم و در زمین تجدد ملحد بازی کنیم. شایدزمین بازی ما جای دیگری است که امروز مغفول مانده است.


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 93/2/31ساعــت 7:25 صبح تــوسط عباس | نظر
نقوی حسینی نقویحسینی در گفتوگوی تفصیلی با تسنیم ــ بخش اول جزئیا

ب

نقوی حسینی

نقوی‌حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم ــ بخش اول

جزئیات پیشنهادات ایران و 1+5 درباره لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین4

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از مذاکرات هسته‌ای وین4 به‌خصوص پیشنهادات ایران و طرف غربی درباره لغو تحریم‌ها را تشریح کرد.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- پس از اتمام مذاکرات وین 4 و آغاز مذاکرات طرفین برای تهیه متن توافق جامع، خبرگزاری تسنیم میزبان سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود. نقوی حسینی از دوره هشتم نمایندگی مردم ورامین، قرچک و پیشوا در خانه ملت را بر عهده دارد.

خبرنگاران سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره موضوعات مختلفی با تقوی حسینی به گفت‌وگو نشستند که متن حاضر، بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی است که درباره مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد:

**هدف غربی‌ها استفاده از مذاکرات به عنوان دام بود**

** تسنیم: در این دوره از مذاکرات وارد تهیه متن توافق نهایی شدیم. آقای عراقچی اعلام کردند که در بیش از 13 مورد با طرف غربی اختلاف نظر داریم و غربی‌ها نیز این مذاکرات را خوب ندانستند؛ ارزیابی شما از مذاکرات وین 4 چیست؟

- نقوی حسینی: برداشت ما از مذاکرات این بود که غربی‌ها هدفشان این بود که از مذاکرات به عنوان دام استفاده کنند(در مذاکره صادق نبودند). تحلیل ما این است که آنها اینگونه ورود کردند که به دولت یازدهم با توجه به اشتیاقش برای حل مسائل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد مذاکره دادند. در این صورت، یا ایران می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد اگر بپذیرد ما(غرب) مطالباتمان را دنبال می‌کنیم و اگر نپذیرد مشی ما پیروز است و اعلام می‌کنیم ایران اهل مذاکره نیست و فشارها و تحریم‌ها را تشدید می‌کنیم تا به مقصد خود برسیم.

جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را پذیرفت و محکم و قاطع به میدان آمد و مذاکرات را آغاز کرد. غربی‌ها در خلال مذاکرات به این نتیجه رسیدند که مطالباتشان تامین نمی‌شود چون جمهوری اسلامی برای مذاکرات خطوط قرمزی در نظر گرفته و از این چارچوب‌ها عدول نمی‌کند.

بعد از اینکه غربی‌ها دریافتند که ایران از این چارچوب عدول نمی‌کند، فشارهای بین‌المللی را در خلال مذاکرات افزایش دادند. یعنی پازلی تعریف کردند که در آن پازل، جمهوری اسلامی ایران وادار شود که بخشی از مطالبات آنها را بپذیرد، از جمله طرح مسائلی درباره سیستم دفاعی کشور، بحث موشک‌های بالستیک، گزارش احمد شهید و . . . در خلال مذاکرات منتشر شد تا به جمهوری اسلامی فشار بیاورند.

قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا نیز در همین راستا بود. تحریم‌های جدید دولت انگلیس و وزارت خزانه‌داری آمریکا، اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ، اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا علیه ایران، همه در این پازل بودند و در آخرین مورد‌ هم، قرارداد ایران و آرژانتین در مورد پرونده آمیا یک‌طرفه لغو شد. بنابراین غربی‌ها مجموعه‌ای از فشارهای جانبی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند تا ایران از آن چارچوب و خطوط قرمز خود عدول کند.

با توجه به اینکه ایران به تعهدات توافق اولیه ژنو عمل کرد و حتی برخی اقدامات داوطلبانه را هم انجام داد، حسن نیت خود را نشان داد و مجموع این اقدامات، غربی‌ها را به اینجا رساند که جمهوری اسلامی محکم پای مذاکرات ایستاده و از خطوط قرمز نیز عدول نمی‌کند لذا غربی‌ها در مقابل چنین شرایطی قرار گرفتند که یا باید مذاکرات را ادامه دهند و از مطالبات و زیاده‌طلبی‌های خود عدول کنند و یا اینکه روی مطالبات و زیاده‌طلبی‌های خود بایستند و جمهوری اسلامی ایران که زیر بار این زیاده‌طلبی‌ها نخواهد رفت، پس فاصله دو طرف زیاد خواهد شد.

**تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز نه عدول خواهد کرد و نه اجازه چنین کاری را دارد**

موارد اختلافی نیز بسیار متعدد است چرا که بخشی از این موارد به خطوط قرمز ما بر می‌گردد و ما از آنها هرگز عدول نخواهیم کرد و تیم مذاکره کننده نیز نه عدول خواهد کرد و نه اجازه چنین کاری را دارد و این تذکر به آنها داده شده است.

** تسنیم: موارد اختلافی در مذاکرات وین 4 چه مواردی بود؟

- نقوی حسینی: بیشتر بر روی آب سنگین اراک است و علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی پذیرفت در الگوی کارخانه اراک تجدیدنظر کند اما خواسته آنها تامین نمی‌شود و درباره اراک مباحث دیگری دارند. آنها آب سنگین اراک را برای ما ضروری نمی‌دانند.

**5+1 در مذاکرات وین با اصل تولید پلوتونیوم در نیروگاه اراک مخالفت کرده است**

** تسنیم: آیا بحث طرف غربی در مذاکرات وین، میزان پلوتونیوم تولید شده در تاسیسات آب سنگین اراک بود و یا اینکه قصد دارند تا ایران کارخانه آب سنگین نداشته باشد؟

- نقوی حسینی: آنها با تولید پلوتونیوم در اراک موافق نیستند و در مذاکرات این مورد را مطرح کردند.

طرف غربی، حتی بر روی سیستم دفاعی و موشکی ما، آنها بحث دارند در حالی که ما از ابتدا اعلام کردیم این موضوع قابل مذاکره نیست اما هنوز آنها بر روی این نکته اصرار دارند.

غربی‌ها بر روی تعداد سانتریفیوژ‌ها و کیفیت آنها نیز بحث دارند و حتی بر روی تعداد سانتریفیوژها در هر کدام از سایت‌ها بحث دارند؛ این هم جزو نقاط اختلاف نظر ما با آنهاست. غربی‌ها حتی در مورد تحقیق و توسعه ما مشکل دارند.

**5+1 در مذاکرات وین با جدول زمانی پیشنهادی ایران برای لغو تحریم‌ها مخالفت کرد**

درباره رفع تحریم‌ها نیز، بحث دارند در حالی که ما یک جدول زمانی برای رفع تحریم‌ها پیشنهاد داده‌ایم، آنها با این جدول موافق نیستند و جدول دیگری برای خودشان دارند.

** تسنیم: بحث غربی‌ها در مورد برداشتن تحریم‌ها چیست؟

- نقوی حسینی: آنها حرفشان این است که بعد از اتمام مذاکرات، گفت‌وگوها و توافقات، جمهوری اسلامی تازه به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود که باید از آنجا تازه گفت‌وگوهایش را آغاز کند تا به عنوان یک کشور صاحب فناوری شناخته شود.

** تسنیم: یعنی بعد از توافق جامع تازه باید اثبات کنیم که حسن نیت داریم و سپس آنها شروع به برداشتن تحریم‌ها کنند؟

- نقوی حسینی: بله. می‌گویند ما باید بعد از توافقنامه نهایی باید حسن نیت خود را ثابت کنیم تا آنها طی زمان، تحریم‌ها را یکی یکی بردارند. حرف آنها این است که اگر مطالبات آنها تامین شد و جمهوری اسلامی دست از خطوط قرمز خود برداشت، ایران تازه به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود که قصد دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد، در این زمینه مباحث جدی وجود دارد.

یکی از موارد مهم اختلاف در مورد نیاز ایران به غنی‌سازی، میزان آن و سوخت هسته‌ای است و اینکه چه کسی باید این نیاز را تشخیص دهد که به چه حدی نیاز داریم. بعد از تشخیص، آیا اجازه بدهند که خود جمهوری اسلامی تهیه کند و یا دیگران برای آن تهیه کنند. یعنی مباحثی را مطرح می‌کنند که برخلاف تمام دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

** تسنیم: نظر غربی‌ها روی سوخت 20 درصد نیروگاه تهران چیست؟ آیا می‌گویند ما نیاز شما را تامین می‌کنیم و یا اینکه می‌گویند اصلا نیازی به نیروگاه تهران ندارید؟

- نقوی حسینی: آنها 20 درصد را نمی‌پذیرند.

** تسنیم: آیا قصد دارند سوخت 20 درصدی را به ما بفروشند؟

- نقوی حسینی: پیشنهاد غربی‌ها از اول هم این بوده و تغییری نکرده که جمهوری اسلامی ایران به سوخت 20 درصد نیازی ندارد و اگر هم نیاز داشته باشد ما آمادگی داریم و تامین می‌کنیم و حرفشان از اول این بوده و تغییر نکرده است. فقط برای راکتور تهران، سوخت 20 درصد نیاز است و باقی سایت‌ها به سوخت 3.5 درصد نیاز دارند.

** تسنیم: در یک دوره قرار بود که این سوخت از سوی غربی‌ها تامین شود اما این اتفاق نیفتاد؟

- نقوی‌حسینی: بله، یک بار این تجربه را داشتیم و استدلال ایران نیز همین است که ما یک بار این درخواست را داشتیم و قرار شد که روسیه و فرانسه این سوخت را تامین کنند، روس‌ها غنی‌سازی کنند و فرانسوی‌ها هم میله سوخت را تامین کنند اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند و ما مجبور شدیم که خودمان تامین کنیم. اما اکنون بحث آنها این است که جمهوری اسلامی ایران اصلا نیازی ندارد که غنی‌سازی بیش از 3.5 درصد داشته باشد و تازه می‌گویند حتی میزان ذخیره این غنی‌سازی را نیز ما باید تشخیص بدهیم.

** تسنیم: با این وضع که جلوی تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای گرفته می‌شود . . .

- نقوی حسینی: دقیقا همینطور است، این موارد جزو خطوط قرمز ماست. ما در مورد هر یک از موارد اختلافی خطوط قرمزی داریم. راجع به فعالیت نسل سوم سانتریفیوژ‌ها، دامنه تحقیقاتمان و . . .، خطوط قرمز تیم مذاکره‌کننده ایرانی هستند.

** در توافق اولیه برخی از خطوط قرمز رعایت نشد**

** تسنیم: مذاکرات قبلی که منجر به توافق شد، یک سری لازمه‌ها و خطوط قرمز خاصی داشت که برای همان دور از مذاکرات تعریف شده بود چرا که ما می‌خواستیم توافق اولیه انجام بدهیم، به نظر شما برای توافق جامع خطوط قرمز تغییر می‌کند؟

- نقوی حسینی: در توافق اولیه برخی از خطوط قرمز ما رعایت نشد. اما چون آن توافق یک راستی‌آزمایی 6 ماهه بود، به تیم مذاکره کننده خیلی ایراد گرفته نشد و کسی هم معترض نشد و بنا هم نبود معترض شویم اما حالا که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم چه مسائل و اتفاقاتی افتاده است. بنابراین آن را باید در راستای سیاست راستایی آزمایی بپذیریم تا این اتفاق بیفتد تا کار پیش رود.

**توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد و قطعا مجلس نیز زیر بار توافقی که از خطوط قرمز گذشته، نخواهد رفت**

اما در توافق نهایی ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این خطوط قرمز را نادیده بگیریم، به ویژه اینکه این توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد و قطعا مجلس نیز زیر بار توافقی که از خطوط قرمز گذشته، نخواهد رفت. در کل، در شورای عالی امنیت ملی خطوط قرمز برای تمام موارد تعریف شده است.

** تسنیم: این خطوط قرمز با خطوط قرمز قبلی فرق دارد؟

- نقوی حسینی: ضعف‌های آن پوشش داده شده است.

**اگر وضعیت فعلی را در تحقیق و توسعه فریز کنیم، همین دستاوردها را هم از دست خواهیم داد**

** تسنیم: در حوزه تحقیقات، خطوط قرمزمان جدید است در دوره قبل آنها گفتند که فریز کنید و وضعیت فعلی حفظ شود، ما در توافق جامع باید همین را بپذیریم که وضعیت تحقیقاتی‌مان فریز باشد و یا اینکه خطوط قرمزمان در این زمینه تغییر می‌کند؟

- نقوی حسینی: در حوزه تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی را نمی‌پذیریم چرا که حرکت ما در این زمینه پیش‌رونده است و این جزو خطوط قرمز ماست. اگر بخواهیم فریز کنیم که همه دستاوردهای ما به ویژه از لحاظ فنی متوقف می‌شود. افراد متخصص فن در این خصوص در کمیسیون امنیت ملی گزارش و توضیح داده‌اند. اگر وضعیت فعلی را فریز کنیم همین دستاورد را نیز از دست خواهیم داد.

**نباید در توافق اولیه غنی‌سازی 20درصد را مذاکره می‌کردیم**

** تسنیم: در مورد توافق عنوان شده که جدول بازه زمانی برای برداشتن تحریم‌ها در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا بیش از 10 ساله است، این در حالی است که حتی در مورد کشور عراق نیز شاهدیم که تحریم‌هایی که در دوره صدام وضع شده بود، تازه به رفع آنها اقدام کرده‌اند و حتی برخی از آنها تاکنون باقی است. آیا اطلاعی از جدول بازه زمانی رفع تحریم‌ها که از طرف تیم ایرانی پیشنهاد شده دارید؟

- نقوی حسینی: در توافق اولیه از امتیازاتی که داشتیم بهره‌برداری خوب نکردیم. آن زمان هم صحبت شد، وقتی آقای ظریف هم در کمیسیون حضور پیدا کرد در این مورد بحث شد و گفتیم که در مذاکرات شما چند تا برگ برنده دارید و برگ برنده را همان ابتدا رو نکنید، در انتها رو می‌کنید یعنی زمانی برگ برنده را رو کنید که بالاترین امتیاز را دریافت کنید و بالاترین امتیاز را بدهید.

در حالی که در توافق اولیه این اتفاق نیفتاد و نباید در مذاکرات اولیه روی 20 درصد وارد مذاکره می‌شدیم چون این مهمترین امتیاز ما بود در حالی که وارد شدیم و بزرگترین امتیازمان را در همان ابتدا رو کردیم و چیزی هم در قبال آن دریافت نکردیم. اگر جمهوری اسلامی تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را منوط به رفع کل تحریم‌ها می‌کرد، این امتیاز برای ما حفظ می‌شد، اما امروز آن را از دست داده‌ایم و دچار این اشتباه شدیم و امروز دیگر نمی‌توانیم بر روی 20 درصد با آنها مذاکره کنیم چرا که آن را متوقف کردیم و سوختی را که در اختیار داشتیم را هم اکسید کردیم.

** تسنیم: آقای صالحی می‌گفت که درست است ما تولید سوخت 20 درصد را متوقف و سوختمان را نیز اکسید کردیم اما این چرخه را ظرف مدت یک روز می‌توانیم به وضعیت اول برگردانیم.

- نقوی حسینی: توجیه این است که ما توانمندی آن را داریم، بنابراین امتیازی از دست نداده‌ایم و اگر به توافقی نرسیم می‌توانیم آن را به وضعیت اول برگردانیم.

**پیشنهاد غرب برای لغو تحریم‌ها در بازه 10ساله**

** تسنیم: پیشنهاد ایران در مورد تحریم‌ها در مذاکرات وین 4 چه بود؟

- نقوی حسینی: ما در این دور از مذاکرات حرفمان این است که در توافق نهایی به محض اجرای توافق کل تحریم‌ها باید رفع و برداشته شود. بر اساس توافق اولیه و در دوران راستی‌آزمایی به تعهدات خود عمل کردیم بنابراین کل تحریم‌ها باید لغو شود اما آنها (غربی‌ها) نظرشان این نیست اولا بازی جدیدی راه انداخته‌اند و می‌گویند که تحریم‌ها دسته‌بندی دارد و حتی یک بازه 10 ساله را برای لغو تحریم‌ها پیشنهاد داده‌اند.

**ایران و 1+5 در موضوع لغو تحریم‌ها اختلاف شدیدی دارند**

غربی‌ها می‌گویند، بخشی از تحریم‌ها مربوط به مسائل هسته‌ای، بخشی دیگر برای حقوق بشر، بخشی دیگر برای تروریسم، بخشی دیگر برای بحران‌های منطقه‌ای و بخش دیگر تحریم‌ها مربوط به موشک‌های بالستیک است. حالا باید ببینیم که کدامیک از تحریم‌ها مربوط به مسئله هسته‌ای است و سپس ببینیم تحریم‌های مربوط به این حوزه در چه بازه زمانی رفع می‌شوند. یعنی، چیزی دست ما را در لغو تحریم‌ها نمی‌گیرد و این بازی خطرناکی است. بخشی از اختلافات شدید سر همین موضوع است آنها تحریم‌ها را تقسیم‌بندی کرده‌اند و می‌گویند که مثلا فلان تحریم مربوط به تروریسم است و ربطی به مسئله هسته‌ای ندارد.

**استنباط ملت ما این بود که بعد از مذاکرات کل تحریم‌ها برداشته می‌شود**

** تسنیم: اگر اینگونه باشد هیچ وقت در مذاکرات با 1+5 به نتیجه نخواهیم رسید؟ چرا که ما هیچ وقت راضی نمی‌شویم در موضوعات غیر از هسته‌ای وارد مذاکره شویم.

- نقوی‌حسینی: برداشت ملت ما این نبود. استنباط ملت ما این بود که بعد از مذاکرات کل تحریم‌ها برداشته می‌شود و بعد از مذاکرات تحریمی نداریم یعنی یک معامله بزرگ کرده‌ایم در حالی که این یک معامله بزرگ نیست.

البته این نکته را هم متذکر شوم که تصمیم برای گفت‌وگو و مذاکره، صرفاً تصمیم دولت یازدهم و یا آقای رئیس‌جمهور نبود بلکه این عزم نظام بود که ورود پیدا کند و مذاکره کند.

** تسنیم: مذاکرات که پیش از آن هم ادامه داشت و حتی آقای لاریجانی چندین بار گفتند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مذاکرات را ترک نکرده و این غربی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

- نقوی‌حسینی: ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما در مذاکرات به خاطر کارشکنی‌های 5+1 و بخصوص آمریکا پیشرفتی نداشتیم.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/2/30ساعــت 5:13 عصر تــوسط عباس | نظر
نقویحسینی در گفتوگوی تفصیلی با تسنیم ــ بخش اول جزئیات پیشنهادات

بسمه تعالی

نقوی‌حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم ــ بخش اول

جزئیات پیشنهادات ایران و 1+5 درباره لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین4

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از مذاکرات هسته‌ای وین4 به‌خصوص پیشنهادات ایران و طرف غربی درباره لغو تحریم‌ها را تشریح کرد.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- پس از اتمام مذاکرات وین 4 و آغاز مذاکرات طرفین برای تهیه متن توافق جامع، خبرگزاری تسنیم میزبان سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود. نقوی حسینی از دوره هشتم نمایندگی مردم ورامین، قرچک و پیشوا در خانه ملت را بر عهده دارد.

خبرنگاران سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره موضوعات مختلفی با تقوی حسینی به گفت‌وگو نشستند که متن حاضر، بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی است که درباره مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد:

**هدف غربی‌ها استفاده از مذاکرات به عنوان دام بود**

** تسنیم: در این دوره از مذاکرات وارد تهیه متن توافق نهایی شدیم. آقای عراقچی اعلام کردند که در بیش از 13 مورد با طرف غربی اختلاف نظر داریم و غربی‌ها نیز این مذاکرات را خوب ندانستند؛ ارزیابی شما از مذاکرات وین 4 چیست؟

- نقوی حسینی: برداشت ما از مذاکرات این بود که غربی‌ها هدفشان این بود که از مذاکرات به عنوان دام استفاده کنند(در مذاکره صادق نبودند). تحلیل ما این است که آنها اینگونه ورود کردند که به دولت یازدهم با توجه به اشتیاقش برای حل مسائل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد مذاکره دادند. در این صورت، یا ایران می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد اگر بپذیرد ما(غرب) مطالباتمان را دنبال می‌کنیم و اگر نپذیرد مشی ما پیروز است و اعلام می‌کنیم ایران اهل مذاکره نیست و فشارها و تحریم‌ها را تشدید می‌کنیم تا به مقصد خود برسیم.

جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را پذیرفت و محکم و قاطع به میدان آمد و مذاکرات را آغاز کرد. غربی‌ها در خلال مذاکرات به این نتیجه رسیدند که مطالباتشان تامین نمی‌شود چون جمهوری اسلامی برای مذاکرات خطوط قرمزی در نظر گرفته و از این چارچوب‌ها عدول نمی‌کند.

بعد از اینکه غربی‌ها دریافتند که ایران از این چارچوب عدول نمی‌کند، فشارهای بین‌المللی را در خلال مذاکرات افزایش دادند. یعنی پازلی تعریف کردند که در آن پازل، جمهوری اسلامی ایران وادار شود که بخشی از مطالبات آنها را بپذیرد، از جمله طرح مسائلی درباره سیستم دفاعی کشور، بحث موشک‌های بالستیک، گزارش احمد شهید و . . . در خلال مذاکرات منتشر شد تا به جمهوری اسلامی فشار بیاورند.

قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا نیز در همین راستا بود. تحریم‌های جدید دولت انگلیس و وزارت خزانه‌داری آمریکا، اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ، اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا علیه ایران، همه در این پازل بودند و در آخرین مورد‌ هم، قرارداد ایران و آرژانتین در مورد پرونده آمیا یک‌طرفه لغو شد. بنابراین غربی‌ها مجموعه‌ای از فشارهای جانبی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند تا ایران از آن چارچوب و خطوط قرمز خود عدول کند.

با توجه به اینکه ایران به تعهدات توافق اولیه ژنو عمل کرد و حتی برخی اقدامات داوطلبانه را هم انجام داد، حسن نیت خود را نشان داد و مجموع این اقدامات، غربی‌ها را به اینجا رساند که جمهوری اسلامی محکم پای مذاکرات ایستاده و از خطوط قرمز نیز عدول نمی‌کند لذا غربی‌ها در مقابل چنین شرایطی قرار گرفتند که یا باید مذاکرات را ادامه دهند و از مطالبات و زیاده‌طلبی‌های خود عدول کنند و یا اینکه روی مطالبات و زیاده‌طلبی‌های خود بایستند و جمهوری اسلامی ایران که زیر بار این زیاده‌طلبی‌ها نخواهد رفت، پس فاصله دو طرف زیاد خواهد شد.

**تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز نه عدول خواهد کرد و نه اجازه چنین کاری را دارد**

موارد اختلافی نیز بسیار متعدد است چرا که بخشی از این موارد به خطوط قرمز ما بر می‌گردد و ما از آنها هرگز عدول نخواهیم کرد و تیم مذاکره کننده نیز نه عدول خواهد کرد و نه اجازه چنین کاری را دارد و این تذکر به آنها داده شده است.

** تسنیم: موارد اختلافی در مذاکرات وین 4 چه مواردی بود؟

- نقوی حسینی: بیشتر بر روی آب سنگین اراک است و علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی پذیرفت در الگوی کارخانه اراک تجدیدنظر کند اما خواسته آنها تامین نمی‌شود و درباره اراک مباحث دیگری دارند. آنها آب سنگین اراک را برای ما ضروری نمی‌دانند.

**5+1 در مذاکرات وین با اصل تولید پلوتونیوم در نیروگاه اراک مخالفت کرده است**

** تسنیم: آیا بحث طرف غربی در مذاکرات وین، میزان پلوتونیوم تولید شده در تاسیسات آب سنگین اراک بود و یا اینکه قصد دارند تا ایران کارخانه آب سنگین نداشته باشد؟

- نقوی حسینی: آنها با تولید پلوتونیوم در اراک موافق نیستند و در مذاکرات این مورد را مطرح کردند.

طرف غربی، حتی بر روی سیستم دفاعی و موشکی ما، آنها بحث دارند در حالی که ما از ابتدا اعلام کردیم این موضوع قابل مذاکره نیست اما هنوز آنها بر روی این نکته اصرار دارند.

غربی‌ها بر روی تعداد سانتریفیوژ‌ها و کیفیت آنها نیز بحث دارند و حتی بر روی تعداد سانتریفیوژها در هر کدام از سایت‌ها بحث دارند؛ این هم جزو نقاط اختلاف نظر ما با آنهاست. غربی‌ها حتی در مورد تحقیق و توسعه ما مشکل دارند.

**5+1 در مذاکرات وین با جدول زمانی پیشنهادی ایران برای لغو تحریم‌ها مخالفت کرد**

درباره رفع تحریم‌ها نیز، بحث دارند در حالی که ما یک جدول زمانی برای رفع تحریم‌ها پیشنهاد داده‌ایم، آنها با این جدول موافق نیستند و جدول دیگری برای خودشان دارند.

** تسنیم: بحث غربی‌ها در مورد برداشتن تحریم‌ها چیست؟

- نقوی حسینی: آنها حرفشان این است که بعد از اتمام مذاکرات، گفت‌وگوها و توافقات، جمهوری اسلامی تازه به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود که باید از آنجا تازه گفت‌وگوهایش را آغاز کند تا به عنوان یک کشور صاحب فناوری شناخته شود.

** تسنیم: یعنی بعد از توافق جامع تازه باید اثبات کنیم که حسن نیت داریم و سپس آنها شروع به برداشتن تحریم‌ها کنند؟

- نقوی حسینی: بله. می‌گویند ما باید بعد از توافقنامه نهایی باید حسن نیت خود را ثابت کنیم تا آنها طی زمان، تحریم‌ها را یکی یکی بردارند. حرف آنها این است که اگر مطالبات آنها تامین شد و جمهوری اسلامی دست از خطوط قرمز خود برداشت، ایران تازه به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود که قصد دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد، در این زمینه مباحث جدی وجود دارد.

یکی از موارد مهم اختلاف در مورد نیاز ایران به غنی‌سازی، میزان آن و سوخت هسته‌ای است و اینکه چه کسی باید این نیاز را تشخیص دهد که به چه حدی نیاز داریم. بعد از تشخیص، آیا اجازه بدهند که خود جمهوری اسلامی تهیه کند و یا دیگران برای آن تهیه کنند. یعنی مباحثی را مطرح می‌کنند که برخلاف تمام دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

** تسنیم: نظر غربی‌ها روی سوخت 20 درصد نیروگاه تهران چیست؟ آیا می‌گویند ما نیاز شما را تامین می‌کنیم و یا اینکه می‌گویند اصلا نیازی به نیروگاه تهران ندارید؟

- نقوی حسینی: آنها 20 درصد را نمی‌پذیرند.

** تسنیم: آیا قصد دارند سوخت 20 درصدی را به ما بفروشند؟

- نقوی حسینی: پیشنهاد غربی‌ها از اول هم این بوده و تغییری نکرده که جمهوری اسلامی ایران به سوخت 20 درصد نیازی ندارد و اگر هم نیاز داشته باشد ما آمادگی داریم و تامین می‌کنیم و حرفشان از اول این بوده و تغییر نکرده است. فقط برای راکتور تهران، سوخت 20 درصد نیاز است و باقی سایت‌ها به سوخت 3.5 درصد نیاز دارند.

** تسنیم: در یک دوره قرار بود که این سوخت از سوی غربی‌ها تامین شود اما این اتفاق نیفتاد؟

- نقوی‌حسینی: بله، یک بار این تجربه را داشتیم و استدلال ایران نیز همین است که ما یک بار این درخواست را داشتیم و قرار شد که روسیه و فرانسه این سوخت را تامین کنند، روس‌ها غنی‌سازی کنند و فرانسوی‌ها هم میله سوخت را تامین کنند اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند و ما مجبور شدیم که خودمان تامین کنیم. اما اکنون بحث آنها این است که جمهوری اسلامی ایران اصلا نیازی ندارد که غنی‌سازی بیش از 3.5 درصد داشته باشد و تازه می‌گویند حتی میزان ذخیره این غنی‌سازی را نیز ما باید تشخیص بدهیم.

** تسنیم: با این وضع که جلوی تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای گرفته می‌شود . . .

- نقوی حسینی: دقیقا همینطور است، این موارد جزو خطوط قرمز ماست. ما در مورد هر یک از موارد اختلافی خطوط قرمزی داریم. راجع به فعالیت نسل سوم سانتریفیوژ‌ها، دامنه تحقیقاتمان و . . .، خطوط قرمز تیم مذاکره‌کننده ایرانی هستند.

** در توافق اولیه برخی از خطوط قرمز رعایت نشد**

** تسنیم: مذاکرات قبلی که منجر به توافق شد، یک سری لازمه‌ها و خطوط قرمز خاصی داشت که برای همان دور از مذاکرات تعریف شده بود چرا که ما می‌خواستیم توافق اولیه انجام بدهیم، به نظر شما برای توافق جامع خطوط قرمز تغییر می‌کند؟

- نقوی حسینی: در توافق اولیه برخی از خطوط قرمز ما رعایت نشد. اما چون آن توافق یک راستی‌آزمایی 6 ماهه بود، به تیم مذاکره کننده خیلی ایراد گرفته نشد و کسی هم معترض نشد و بنا هم نبود معترض شویم اما حالا که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم چه مسائل و اتفاقاتی افتاده است. بنابراین آن را باید در راستای سیاست راستایی آزمایی بپذیریم تا این اتفاق بیفتد تا کار پیش رود.

**توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد و قطعا مجلس نیز زیر بار توافقی که از خطوط قرمز گذشته، نخواهد رفت**

اما در توافق نهایی ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این خطوط قرمز را نادیده بگیریم، به ویژه اینکه این توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد و قطعا مجلس نیز زیر بار توافقی که از خطوط قرمز گذشته، نخواهد رفت. در کل، در شورای عالی امنیت ملی خطوط قرمز برای تمام موارد تعریف شده است.

** تسنیم: این خطوط قرمز با خطوط قرمز قبلی فرق دارد؟

- نقوی حسینی: ضعف‌های آن پوشش داده شده است.

**اگر وضعیت فعلی را در تحقیق و توسعه فریز کنیم، همین دستاوردها را هم از دست خواهیم داد**

** تسنیم: در حوزه تحقیقات، خطوط قرمزمان جدید است در دوره قبل آنها گفتند که فریز کنید و وضعیت فعلی حفظ شود، ما در توافق جامع باید همین را بپذیریم که وضعیت تحقیقاتی‌مان فریز باشد و یا اینکه خطوط قرمزمان در این زمینه تغییر می‌کند؟

- نقوی حسینی: در حوزه تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی را نمی‌پذیریم چرا که حرکت ما در این زمینه پیش‌رونده است و این جزو خطوط قرمز ماست. اگر بخواهیم فریز کنیم که همه دستاوردهای ما به ویژه از لحاظ فنی متوقف می‌شود. افراد متخصص فن در این خصوص در کمیسیون امنیت ملی گزارش و توضیح داده‌اند. اگر وضعیت فعلی را فریز کنیم همین دستاورد را نیز از دست خواهیم داد.

**نباید در توافق اولیه غنی‌سازی 20درصد را مذاکره می‌کردیم**

** تسنیم: در مورد توافق عنوان شده که جدول بازه زمانی برای برداشتن تحریم‌ها در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا بیش از 10 ساله است، این در حالی است که حتی در مورد کشور عراق نیز شاهدیم که تحریم‌هایی که در دوره صدام وضع شده بود، تازه به رفع آنها اقدام کرده‌اند و حتی برخی از آنها تاکنون باقی است. آیا اطلاعی از جدول بازه زمانی رفع تحریم‌ها که از طرف تیم ایرانی پیشنهاد شده دارید؟

- نقوی حسینی: در توافق اولیه از امتیازاتی که داشتیم بهره‌برداری خوب نکردیم. آن زمان هم صحبت شد، وقتی آقای ظریف هم در کمیسیون حضور پیدا کرد در این مورد بحث شد و گفتیم که در مذاکرات شما چند تا برگ برنده دارید و برگ برنده را همان ابتدا رو نکنید، در انتها رو می‌کنید یعنی زمانی برگ برنده را رو کنید که بالاترین امتیاز را دریافت کنید و بالاترین امتیاز را بدهید.

در حالی که در توافق اولیه این اتفاق نیفتاد و نباید در مذاکرات اولیه روی 20 درصد وارد مذاکره می‌شدیم چون این مهمترین امتیاز ما بود در حالی که وارد شدیم و بزرگترین امتیازمان را در همان ابتدا رو کردیم و چیزی هم در قبال آن دریافت نکردیم. اگر جمهوری اسلامی تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را منوط به رفع کل تحریم‌ها می‌کرد، این امتیاز برای ما حفظ می‌شد، اما امروز آن را از دست داده‌ایم و دچار این اشتباه شدیم و امروز دیگر نمی‌توانیم بر روی 20 درصد با آنها مذاکره کنیم چرا که آن را متوقف کردیم و سوختی را که در اختیار داشتیم را هم اکسید کردیم.

** تسنیم: آقای صالحی می‌گفت که درست است ما تولید سوخت 20 درصد را متوقف و سوختمان را نیز اکسید کردیم اما این چرخه را ظرف مدت یک روز می‌توانیم به وضعیت اول برگردانیم.

- نقوی حسینی: توجیه این است که ما توانمندی آن را داریم، بنابراین امتیازی از دست نداده‌ایم و اگر به توافقی نرسیم می‌توانیم آن را به وضعیت اول برگردانیم.

**پیشنهاد غرب برای لغو تحریم‌ها در بازه 10ساله**

** تسنیم: پیشنهاد ایران در مورد تحریم‌ها در مذاکرات وین 4 چه بود؟

- نقوی حسینی: ما در این دور از مذاکرات حرفمان این است که در توافق نهایی به محض اجرای توافق کل تحریم‌ها باید رفع و برداشته شود. بر اساس توافق اولیه و در دوران راستی‌آزمایی به تعهدات خود عمل کردیم بنابراین کل تحریم‌ها باید لغو شود اما آنها (غربی‌ها) نظرشان این نیست اولا بازی جدیدی راه انداخته‌اند و می‌گویند که تحریم‌ها دسته‌بندی دارد و حتی یک بازه 10 ساله را برای لغو تحریم‌ها پیشنهاد داده‌اند.

**ایران و 1+5 در موضوع لغو تحریم‌ها اختلاف شدیدی دارند**

غربی‌ها می‌گویند، بخشی از تحریم‌ها مربوط به مسائل هسته‌ای، بخشی دیگر برای حقوق بشر، بخشی دیگر برای تروریسم، بخشی دیگر برای بحران‌های منطقه‌ای و بخش دیگر تحریم‌ها مربوط به موشک‌های بالستیک است. حالا باید ببینیم که کدامیک از تحریم‌ها مربوط به مسئله هسته‌ای است و سپس ببینیم تحریم‌های مربوط به این حوزه در چه بازه زمانی رفع می‌شوند. یعنی، چیزی دست ما را در لغو تحریم‌ها نمی‌گیرد و این بازی خطرناکی است. بخشی از اختلافات شدید سر همین موضوع است آنها تحریم‌ها را تقسیم‌بندی کرده‌اند و می‌گویند که مثلا فلان تحریم مربوط به تروریسم است و ربطی به مسئله هسته‌ای ندارد.

**استنباط ملت ما این بود که بعد از مذاکرات کل تحریم‌ها برداشته می‌شود**

** تسنیم: اگر اینگونه باشد هیچ وقت در مذاکرات با 1+5 به نتیجه نخواهیم رسید؟ چرا که ما هیچ وقت راضی نمی‌شویم در موضوعات غیر از هسته‌ای وارد مذاکره شویم.

- نقوی‌حسینی: برداشت ملت ما این نبود. استنباط ملت ما این بود که بعد از مذاکرات کل تحریم‌ها برداشته می‌شود و بعد از مذاکرات تحریمی نداریم یعنی یک معامله بزرگ کرده‌ایم در حالی که این یک معامله بزرگ نیست.

البته این نکته را هم متذکر شوم که تصمیم برای گفت‌وگو و مذاکره، صرفاً تصمیم دولت یازدهم و یا آقای رئیس‌جمهور نبود بلکه این عزم نظام بود که ورود پیدا کند و مذاکره کند.

** تسنیم: مذاکرات که پیش از آن هم ادامه داشت و حتی آقای لاریجانی چندین بار گفتند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مذاکرات را ترک نکرده و این غربی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

- نقوی‌حسینی: ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما در مذاکرات به خاطر کارشکنی‌های 5+1 و بخصوص آمریکا پیشرفتی نداشتیم.

انتهای پیام/


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/2/30ساعــت 5:9 عصر تــوسط عباس | نظر
عکس: صفحه نخست روزنامههای امروز-

 

بسمه تعالی

 

 

کد خبر:190299 -


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/2/30ساعــت 11:34 صبح تــوسط عباس | نظر
عکس: صفحه نخست روزنامههای امروز
بسمه تعالی
عکس: صفحه نخست روزنامه‌های امروز

 

 


+ نوشته شـــده در سه شنبه 93/2/30ساعــت 11:28 صبح تــوسط عباس | نظر
جای قانون کجاست ؟! (یادداشت میهمان) «اینترنت» و هر آنچه که از آ

.

 

 

 بی بی سی

 

«اینترنت» و هر آنچه که از آن نشأت می‌گیرد، از قبیل پهنای باند، شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ گویی دغدغه جدی دولت را به خود اختصاص داده، چرا که بالاترین مقامات اجرایی کشور، از وزیران محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات گرفته تا شخص محترم رئیس جمهور، گاه و بیگاه، با مناسبت و بی‌مناسبت به «اینترنت» و متفرعات آن پرداخته و در مجامع عمومی و غیرعمومی از افزایش پهنای باند و پر و بال دادن به شبکه‌های اجتماعی و رفع فیلتر از این شبکه‌ها سخن گفته و از آنچه که «آزادی اینترنتی» می‌نامند، حمایت کرده‌اند.اینکه در شرایط نامساعد اقتصادی کشور و برخلاف مطالبات بارها اعلام شده مردم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی چرا موضوع شبکه‌های مجازی به صدر دغدغه‌های نمایندگان مردم در قوه مجریه صعود کرده است و اتخاذ و استمرار چنین رویکردی با چه انگیزه و اهدافی صورت می‌پذیرد موضوع این یادداشت نیست؛ آنچه که در ادامه می‌آید، توضیح مختصری ذیل همان فضا و نگاه مسئولین محترم قوه مجریه درباره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ است.  
1- مطابق قوانین لازم‌الاجرای کشور، مرجع نهایی و رسمی برای تصمیم‌گیری درباره فیلتر کردن تارنماهای اینترنتی، «کمیته تعیین مصادیق مجرمانه» است که مطابق قانون جرایم رایانه‌ای به رصد و فیلترینگ تارنماهای متخلف و مجرم مبادرت می‌نماید. وفق قانون، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، زیر نظر قوه قضائیه بوده که رئیس آن هم دادستان کل کشور است. لذا پرواضح است که به لحاظ قانونی، در نهایت قوه قضائیه صلاحیت تشخیص متخلفانه و یا مجرمانه بودن محتوای تارنماهای اینترنتی و آغاز تصمیم نسبت به آن را دارد. اصرار وزرای محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و نیز ورود رئیس جمهور محترم  به قضیه رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی، تنها می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد برای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در نظر گرفته شود و اگر غیر از این باشد، این اظهارنظرها و پیگیریها دخالت آشکار در امور مرتبط با قوه قضائیه و نقض صریح اصل 57 قانون اساسی است.      
در ماده1 قانون جرایم رایانه‌ای هم آمده است: «هرکس به‌طور غیرمجاز به داده‌هایی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست ‌میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد». به تصریح این ماده، در شرایط فعلی که تارنمای فیس‌بوک با طی پروسه‌ای قانونی فیلتر شده است، استفاده وزرای محترم دولت از این شبکه فیلترشده، اقدامی مجرمانه بوده و تهییج مردم به استفاده از این شبکه‌های اجتماعی غیرقانونی نیز می‌تواند تحت عناوین حقوقی‌ای چون «معاونت در جرم» قابل پیگرد حقوقی باشد. نانوشته پیداست که نه وزرای محترم دولت که اینچنین واضح با عبور از فیلترینگ قانون را دور می‌زنند به دلیل این قانون‌شکنی مجازات خواهند شد و نه قصد راقم این سطور این است که مسئولین ارشد اجرایی کشور را محاکمه نماید - اگرچه این توضیح چیزی از وصف مجرمانه بودن این قبیل اقدامات نمی‌کاهد -  اما حداقل نکته‌ای که باید به آن توجه داد و داشت این است که دولت محترم خود به عنوان مجری ارشد قانون، نبایستی به این وضوح اقدام به قانون‌شکنی نموده و مردم را هم به دور زدن قانون تشویق و تهییج کند، چرا که حداقل و بدیهی‌ترین مفسده اتخاذ چنین رویکردی، فرو ریختن قبح قانون‌شکنی در اذهان عمومی آن هم به دست دولتی است که با شعار قانونگرایی بر سر کار آمده و رئیس جمهور محترممان نیز بارها بر وجهه حقوقی خود تأکید داشته است. 
2- واضح است که وزارت ارتباطات نمی‌خواهد یا حتی احتمالاً به لحاظ مالی نمی‌تواند - که البته این احتمال بعید می‌نماید - از سود سرشار حاصل از پیامک‌ها و مکالمات مردم بگذرد و گرنه تاکنون حامی فیلترینگ شبکه‌های ارتباطی‌ای چون وی‌چت نمی‌بود. نانوشته پیداست که با فعال و مرتب بودن و فراگیر شدن سرویس‌هایی چون وی‌چت، واتس آپ و وایبر، استفاده‌کنندگان از تلفن‌های همراه، به جای پرداختن هزینه به مخابرات، به طور رایگان از خدمات پیامکی و مکالمه‌ای این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند. غالب شدن این رویه به معنای دست شستن وزارت ارتباطات از سود بسیار زیادی است که قطعاً مخالفت‌های این وزارتخانه را برای عادی‌سازی استفاده از این امکانات در پی دارد. اما، استفاده رایگان از شبکه‌های مورد اشاره، اگر تبعات زیانبار دیگری نداشت، صورت مسئله می‌توانست تغییر کند ولی مدیریت‌کنندگان بیرون این شبکه‌ها نیز بهره‌برداری تعریف شده خود را خواهند داشت که در بسیاری از موارد با مسائل اخلاقی، امنیتی و فرهنگی کشور مغایرت دارد.
از طرف دیگر، شرکت ارتباطات زیرساخت که متولی اولی گسترش پهنای باند در کشور است، با خرید پهنای پایین باند اینترنت از کشورهای خارجی، و به گفته یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، فروش این پهنای باند تا سه برابر قیمت به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت در داخل، سود عمده هنگفت را از این ماجرا می‌برد. نتیجه این وضعیت چنین می‌شود که شرکت ارتباطات زیرساخت سود شایانی را به خود اختصاص می‌دهد، شرکت‌های خارجی برای این سودبری و موج‌سواری بر اینترنت داخلی بسیار مشعوف هستند، اینترنت با پهنای باند پایین در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد و البته رئیس‌جمهور محترم هم از پایین بودن پهنای باند اینترنت احساس نارضایتی می‌کنند!    
3- اما آنچه از همه قابل توجه‌تر است، موضع‌گیری رئیس‌جمهورمحترممان است. ایشان در همایشی که شنبه برگزار شده است، گفته‌اند که «بنده به عنوان رئیس جمهور از شرایط پهنای باند اینترنت راضی نیستم». اگر دکتر روحانی واقعاً از وضعیت پهنای باند ناراضی هستند، به دستگاه‌های زیرمجموعه خود از جمله وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت دستور بدهند که از سود خود چشم‌پوشی نموده تا مردم از پهنای باند بالای اینترنت بهره‌مند گردند و شما هم از نگرانی به درآیید‌! بنابراین، صورت واقعی مسئله با آنچه رئیس جمهور محترم کشورمان مطرح فرموده‌اند، تفاوت جدی دارد. چرا که از یک سو، اعلام نگرانی ایشان از کم بودن پهنای باند اینترنت به وزارت ارتباطات مربوط است که زیرمجموعه ریاست جمهوری است و از این روی، گلایه رئیس جمهور را باید انتقاد از دولت تلقی کرد. اما از سوی دیگر، تعیین مصادیق و حفظ مصالح عالیه مردم و نظام در این زمینه بر عهده کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است که در حوزه مسئولیت قوه قضائیه قرار دارد و اظهارات ایشان چنانچه دستورالعمل تلقی شود، دخالت در امور قوای دیگر و مغایر با اصل 57 قانون اساسی است. 
4- آنچه در خلال اغلب سخنرانی‌های مقامات دولتی درباره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، کرارا شنیده می‌شود و با قوت بر روی آن مانور می‌شود، لزوم گسترش آزادی بیان و شکستن انحصار اطلاع‌رسانی است! سخنانی که با چاشنی کردن کلماتی مثل محافظه‌کاری و انحصار‌طلبی و استبداد و... هیجان را در مخاطبان به اوج می‌رساند! و چنان وانمود می‌کنند که گویی در کشور تا پیش از این اساسا هیچ رسانه و خبری نبوده و مردم حتی درگوشی هم با هم صحبت نمی‌کردند! و اکنون و به ناگهان مردم با انفجار اطلاعات و جریان آزاد خبر مواجه شده‌اند! این ادعا آنقدر مضحک است که به یقین گویندگان آن هم در دل به آن می‌خندند! چرا که کسانی این سخنان را می‌گویند که دهان یک ملت را برای نقد و طرح سخن درباره بزرگترین رخداد سیاست خارجی کشور یعنی توافق ژنو بسته‌اند و حتی اجازه یک مناظره علمی در دانشگاه را نمی‌دهند! کسانی این ادعا را می‌کنند که با ساخت یک فیلم مستند - که تماما برگرفته از اسناد مکتوب و تصویری آ‌شکار و غیرمحرمانه است- برمی‌آشوبند و سخن از داغ و درفش و محاکمه می‌‌گویند! کسانی مدعی دلسوزی برای آزادی اطلاعات و جریان رسانه‌اند که منتقدان را بی‌سواد و بی‌شناسنامه می‌خوانند اخطار و هشدار و بستن سایت‌ها و روزنامه‌ها در ‌ماه‌های نخست کاری این دولت گواه خوبی در صدق این سخنان است!
5- ادعای عدم اعتماد به جوانان در فضای مجازی و متهم نمودن نظام به جلوگیری از دسترسی آسان به اینترنت و اطلاعات در حالی مطرح می‌شود که به گواه آمار و ارقام معتبر، ضریب نفوذ اینترنت در کشور کم نبوده و از بسیاری از کشورها بیشتر است و نمی‌توان با این سخنان هیجانی، به مدیریت فرهنگی کشور پرداخت. بهتر است مقامات دولتی پاسخ بدهند که به غیر از چند سخنرانی همراه با عصبانیت در ایام فعالیتشان، کدام برنامه‌ریزی و حرکت فرهنگی را در راه اعتلای فرهنگ کشورمان در دستور کار قرار داده‌اند!؟ چه خوب است فهرستی چند سطری درباره این برنامه‌ها ارائه و صراحتا به مردم گفته شود، این دولت قصد دارد این چند گام را برای فرهنگ شما بردارد! آیا چنین فهرستی وجود دارد؟! آیا اساسا به جز اینترنت و فیس‌بوک چیز دیگری را هم جزو فرهنگ می‌دانید!؟ لطفا در فهرست احتمالی‌تان از دعوت از شاعران بدنام و بدسابقه، اجازه نشر آثار نویسندگان مرتد و توهین‌کننده به سیدالشهدا(ع)، بازگشایی انتشارات ضددین و ترویج اباحی‌گری و... هم نام ببرید تا مردم بفهمند که به جز اینترنت، کارهای فرهنگی دیگری هم در دست دارید!
دراین‌باره گفتنی زیاد است، از دغدغه مراجع و علما تا تعجب مردم در هنجارشکنی‌های این روزها! اما واقعیت آن‌ است که هر چه سخنرانی‌ها هیجانی‌تر و عصبی‌تر می‌شود، ضعف برنامه‌ریزی و نفوذ خیانتکاران بیش از پیش آشکار می‌شود و فاصله دلسوزان و متدینین از متولیان برنامه‌های ضدفرهنگی بیشتر!  و تازه اگر با همه وجود به بهانه جریان آزاد اطلاعات غرق در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بشوید، به دهکده‌ای پا گذاشته‌اید که کدخدایش آمریکاست! همان که با افتخار از متحدان نزدیکش جاسوسی می‌کند! و البته شاید برخی زندگی زیر سایه کدخدا را آرزو دارند!  
احمد شفیعی‌پور

+ نوشته شـــده در دوشنبه 93/2/29ساعــت 9:15 صبح تــوسط عباس | نظر
سند دیگری از حضور روحانی در جریان مکفارلین ما پنج نفر و امام در
بسمه تعالی
سند دیگری از حضور روحانی در جریان مک‌فارلین

 

ما پنج نفر و امام در جریان سفر هیئت آمریکایی (نه شخص مک‌ فارلین) بودیم. افرادی مثل دکتر هادی نجف‌آبادی، دکتر روحانی و وردی‌نژاد که مذاکره می‌کردند، مطلع بودند.

به گزارش پارس، من روحانی هستم روایتی منصفانه از زندگی آقای رئیس جمهور از بدو تولد تا سال 92 است. این فیلم به بازگویی مبارزات آقای روحانی قبل از انقلاب و فعالیت های ایشان پس از انقلاب در ارتش، مجلس، شورایعالی امنیت ملی و نقش ایشان در پرونده های مهم و حساس نظام پرداخته است. در این میان برخی ماجرای مک فارلین را مورد اشاره قرار داده و به بهانه اینکه روحانی در ماجرای مک فارلین نقشی نداشت، این مستند 56 دقیقه ای را زیر سوال بردند. این در حالی بود که منبع این مستند در ماجرای مک فارلین، کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی بوده و این البته یک بخش از مستند بوده است. منتقدان بدون اشاره به سایر بخش های این مستند، تنها با ادعای اینکه روحانی در ماجرای مک فارلین نقشی نداشت، اتهاماتی را علیه این مستند و سازندگان آن مطرح کردند.
 
اکنون پایگاه خبری تحلیلی « پارس» به مستند دیگری از حضور روحانی در جریان مک فارلین دست یافته که در جریان گفتگوی آیت الله هاشمی با روزنامه کیهان به آن اشاره شده است. متن کامل پاسخ آیت الله هاشمی رفسنجانی به خبرنگار کیهان که در کتاب «بی پرده با هاشمی رفسنجانی (کارنامه ی ربع قرن عملکرد جمهوری اسلامی در گفت وگو با کیهان)» در سال 1382 منتشر شده، به این شرح است:
 
کیهان: ظاهراً هم زمان با پیگیری ماجرای مهدی هاشمی از طرف وزارت اطلاعات، آن ها هم اسناد مربوط به قضیه ی مک فارلین را منتشر می کنند. گفته می شود آقای امید نجف آبادی اطلاعات مربوط به ماجرای مک فارلین را به بیت آقای منتظری داد که در مجله ی « الشراع» چاپ شد. اطرافیانش می گویند مهدی و هادی هاشمی با هم نامه ی آقای قربانی فر را خواندند و گفتند: هدف از دستگیری مهدی هاشمی وجه المصالحه کردن او بر سر حل مشکل ایران و آمریکاست، چون ایران دارد به آمریکا نزدیک می شود و آمریکا هم شرایطی برای ارتباط مجدد گذاشته است که از جمله ی آن ها عدم حمایت از نهضت های آزادی بخش است. ایران با محاکمه ی مهدی هاشمی به آمریکا چراغ سبز نشان می دهد که داریم به یکی از شرط ها عمل می کنیم. آن ها می گویند ما با انتشار آن نامه می خواستیم اثبات کنیم که چنین مسائلی پشت پرده است. اگر امکان دارد، درباره ی این حرف ها توضیح دهید؟
 
 
هاشمی: حرف های آن ها سوءظن و یا شیطنت است. اصل قضیه این بود که ما پنج نفر و امام در جریان سفر هیئت آمریکایی (نه شخص مک فارلین) بودیم. افرادی مثل دکتر هادی نجف آبادی، دکتر روحانی و وردی نژاد که مذاکره می کردند، مطلع بودند. آقای قربانی فر ارتباط خود را با آقای محسن کنگر لو، که مشاور نخست وزیر بود، شروع کرده بود. بعد از اینکه مک فارلین آمد و رفت و نقصی در کار افتاد و معلوم شد که گران حساب کردند، شش میلیون دلار را به آن ها ندادند که تفاوت قیمت واقعی و ادعایی آن ها بود. آقای قربانی فر به آیت الله منتظری شکایت کرد و گویا پس از دریافت نامه ی شکایت، به ایشان برخورد که چرا تا به حال به ایشان گفته نشد. وقتی به من گفت، گفتم: از کجا فهمیدید؟ گفت: چرا به من نگفتید؟ گفتم: مگر قرار است همه چیز را به شما بگوییم؟ چه احتیاجی بود که شما بدانید؟ و اما اینکه چرا نامه را به « الشراع» دادند، نمی دانم. ولی وقتی پس از انتشار خبر، من ماجرا را به دستور امام اعلام کردم، آیت الله منتظری به من گفتند: چرا فاش کردید؟ می بایست ادامه می دادید؛ یعنی جزء موافقین ادامه ی کار بود. من گفتم: شما این کار را کردید و امام گفتند: بروید همه چیز را به مردم بگویید و نمی توانستم دستور امام را اجرا نکنم. به نظرم تحلیل آن ها درست نیست. ولی در مورد سید مهدی هاشمی، من و آیت الله خامنه ای می خواستیم که او محفوظ بماند.

+ نوشته شـــده در دوشنبه 93/2/29ساعــت 8:15 صبح تــوسط عباس | نظر
پاسخ سازندگان\من روحانی هستم\به وزیر ارشاد گروه چند رسانهای شفق
بسمه تعالی
پاسخ سازندگان"من روحانی هستم"به وزیر ارشاد

.

 

 

گروه چند رسانه‌ای شفق بعد از جنجال‌های اخیر مستند "من روحانی هستم" طی نامه‌ای سرگشاده به برخی از اظهارات وزیر ارشاد در باب این مستند پاسخ داد.

به گزارش رجانیوز، گروه چند رسانه‌ای شفق به دنبال جنجال‌های اخیر به دلیل تهیه و تولید مستند"من روحانی هستم" توسط این گروه، نامه سرگشاده‌ای به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت که متن آن به شرح زیر است:

جناب آقای جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
سلام علیکم
 
در رسانه ها خواندیم که جنابعالی طی روندی که در هفته های گذشته پیرامون برخورد قضایی و پلیسی با یک اثر فرهنگی دانشجویی پیموده اید باز هم در مورد مستند "من روحانی هستم" نظراتی را بیان کرده اید. بی تردید ما وظیفه داریم همه نظرات را در مورد آثارمان با سعه صدر بشنویم و از بهترین نظرات در کارهای بعدی خود استفاده کنیم. و برخورد ما با نظرات حضرتعالی نیز استٍثناء از دیگران نیست.
 
جناب آقای جنتی در نگاه ما تامین منافع ملی همواره از اولویت‌های نخست بوده است. بنابراین مشی ما در همه کارها و آثارمان و همچنین بصورت ویژه در مورد این مستند این بود که با توجه به هدف برخی از رسانه های زنجیره ای و غوغازیست برای تبدیل این مستند به موضوع اول کشور، و با حاشیه رانده شدن مسائل کلان جاری،  فعالیت های ما در راستایی نباشد که برای دولت حاشیه درست شود و این رسانه ها به اهداف خود دست یابند. مستندی که تا چهارماه پس از تولید آن بدون هیچ جنجالی در دانشگاههای کشور اسلامی‌مان اکران شد ولی به ناگاه بدون هیچ مقدمه به دلیل دستوری که از فرماندهی اتاق عملیات روانی به برخی رسانه ها رسیده بود به تیتر یک برخی رسانه های زنجیره ای بدل شد.
 
با توجه به این دغدغه سعی کرده ایم که در مورد دروغها و تهمت‌هایی که در مورد این مستند، عوامل سازنده آن و گروه چند رسانه ای شفق بیان شد بدون موضع گیری رسانه ای (مگر در صورت ضرورت) مسائل را فقط از طریق روال تعریف شده آن و بدون جنجال پیگیری نماییم.
 
اما اظهارات روز گذشته شما اینقدر تعجب بر انگیز بود که ضرورت احساس کردیم تا مطالبی را خدمت جنابعالی عرض نماییم.
 
لازم بذکر است جنابعالی به دلیل سوابق انقلابیتان و همچنین نسبتتان با آیت الله احمد جنتی روحانی انقلابی و مجاهد، نزد ما عزیز و محترم می باشید و از اینکه بالاخره و پس از اظهار نظرهای متعدد و البته عجیب! "مستند من روحانی هستم" را دیدید و اظهار نظر این بار شما پس از دیدن مستند می باشد واقعا خوشحال هستیم.
 
جناب آقای جنتی جنابعالی فرموده اید: "مستند "من روحانی هستم" دروغ‌های فاحشی دارد که از میان آن‌ها دروغ‌هایی که به امام نسبت داده شده قابل بخشش نیست." این جمله شما برای ما که خود را نسل سوم انقلاب و فرزندان امام خمینی می دانیم بسیار سنگین و غیر قابل پذیرش است. اما این جمله شما به ما نشان داد که شما علیرغم اینکه مستند را دیده اید، ظاهرا هنوز کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی را هم نخوانده اید.
 
جنابعالی سه دروغ نسبت داده شده از این مستند را به امام خمینی بیان کرده اید. که در ادامه توضیحاتی در رابطه با این ادعاهای شما مطرح می شود.
 
1)جنابعالی فرموده اید: "در رابطه با حضور آقای روحانی در قضیه "مک فارلین" که چنین چیزی نبوده و دروغ است" همانطور که قبلا هم بیان شد این قسمت از مستند عینا از کتاب خاطرات جناب آقای هاشمی رفسنجانی نقل شده است. برای مشاهده این موضوع می توانید به کتاب خاطرات آقای هاشمی در روزهای چهارم تا ششم خرداد سال 1365 مراجعه کنید.
 
2)جنابعالی فرموده اید: "آنچه در رابطه با برخورد امام(ره) با شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما گفته شده کذب است." جناب آقای جنتی لطفا کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی از روز 30 تیرماه تا روز 1 مردادماه سال 1362 را مطالعه کنید تا برایتان مشخص شود آنچه که در این مستند بیان شده است عینا از کتاب خاطرات ایشان ذکر شده است.
 
3) جناب آقای جنتی جنابعالی فرموده اید: "در این مستند گفته شده «این جمع عقلا را که در مجلس تشکیل شده تعطیل کنند» این در زمره دروغ‌هایی است که به امام نسبت داده شده و قابل بخشش نیست." آقای جنتی شما مطمئنید مستند من روحانی هستم را دیده اید؟! درهیچ جای این مستند چنین ادعایی که شما مطرح کرده اید بیان نشده است. به نظر می رسد مشاوران شما به جنابعالی اطلاعات غلط داده اند.
 
جناب آقای جنتی!
 
اگر علم دارید که مسائلی که گفتید دروغهایی است که به امام نسبت داده شده به جای سرزنش کردن مستند سازان، شجاعانه بیان کنید که خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی ایراد دارد و این کتب را در دستور کار ممیزی وزارت ارشاد قرار دهید تا دیگر چنین دروغ هایی به امام نسبت داده نشود و اگر علم ندارید که سخن گفتن در مورد شنیده ها خلاف اخلاق است.
 
آقای جنتی!
 
ای کاش اندکی از این عزم جدی که در بین مدیران وزارتخانه متبوع جنابعالی شکل گرفته است برای برخورد با یک مستند روایی که قسمتهایی از آن به مذاق دولت خوش نیامده، در برخورد با آثاری صورت می گرفت که به راحتی و در سکوت مسئولین به مرزهای فرهنگی و اعتقادی ما تعدی می کنند. در این مدت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به کارها و روش های متعددی زده اند از فشار بر قوه قضائیه برای برخورد با عوامل سازنده شروع شد و در آخر هم این مدیران برای برخورد با عوامل سازنده دست به دامان نیروی انتظامی شدند. آقای جنتی آیا واقعا این روش های قضایی و پلیسی با شعارهای شما و دولت در حوزه فعالیت های رسانه ای و فرهنگی تناقض ندارد؟! با همه آثار فرهنگی قرار است برخورد پلیسی شود؟! آقای جنتی آیا تعدی به مرزهای عقیدتی و فرهنگی مهم تر است یا ناراحتی چند نفر از بیان تاریخ؟!
 
بی تردید افکار عمومی متوجه این تناقض ها خواهند شد و در مورد آنها قضاوت خواهند کرد.
 
جناب آقای وزیر!
 
ساخت مستند توسط چند جوان دانشجو بر اساس کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی ذنب لایغفر نیست بلکه بازی با افکار عمومی توسط رسانه هایی که بیشترین حمایتهای دولتی و بیشترین بهره از بیت المال را دارند غیر قابل بخشش است!

+ نوشته شـــده در دوشنبه 93/2/29ساعــت 7:38 صبح تــوسط عباس | نظر
.افراط در خوشبینی به دشمن مذاکرات را به دست انداز انداخت بازدید

.

افراط در خوشبینی به دشمن مذاکرات را به دست انداز انداخت

در بحث اینکه چرا اعلام شد مذاکرات، براساس پیش بینی قبلی طرفین، با پیشرفت خوبی همراه نبوده است، نکات مهمی وجود دارد که به اختصار، به برخی از آنها اشاره می شود
"خیبرآنلاین" - مذاکرات هسته ای وین 4 پس از 3 روز جلسات فشرده، نهایتا با اعلام عدم پیشرفت مدنظر، به پایان رسید و اینک، نوبت به بررسی و تحلیل چرایی این ماجرا رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در ابتدا باید گفت که بحث به بن بست رسیدن مذاکرات جاری را در زمان کنونی نباید جدی تلقی کرد و با توجه به اظهارات طرفین مذاکرات، استفاده از عبارت "بن بست" تنها نوعی مصرف داخلی برای آنها دارد که در آینده به واکاوی بیشتر در این زمینه پرداخته می شود.

اما در بحث اینکه چرا اعلام شد مذاکرات، براساس پیش بینی قبلی طرفین، با پیشرفت خوبی همراه نبوده است، نکات مهمی وجود دارد که به اختصار، به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) عهدشکنی آمریکا

ماجرای عهدشکنی آمریکا و بی اعتمادی ملت های به دولت های مستقر در کاخ سفید که نقشه راه آنها توسط عوامل پشت پرده (و بعضا آشکار) صهیونیستی تهیه می شود، یک مساله تاریخی و جهانی است. عهدشکنی های آمریکا برای ملت ایران بیش از سایر ملل آشکار شده به نحوی که حداقل طی 36 سال اخیر پس از انقلاب، بارها و بارها مسئولان مختلف آمریکایی، فرصت های به وجود آمده جهت اثبات حسن نیت خود را به راحتی و ارزانی از دست داده و بر ریشه نفرت ملی نسبت به یانکی های بدقول افزوده اند. همین مساله موجب شده که دیوار بی اعتمادی میان ملت ایران و دولت آمریکا، روز به روز بلندتر شده و تلاش عده ای ساده لوح و خوش باور که از قضا در دامن نیویورکی ها رشد کرده اند، نیز فرجام خوشایندی برای آنها نداشته باشد.

در جریان مذاکرات 8 ماهه اخیر هسته ای و از زمان اعلام توافق ضعیف ژنو در تاریخ 3 آذر 92 و نیز از روز اجرای آن در تاریخ 30 دیماه 92 که به روز سیاه هسته ای معروف شد، دولت آمریکا برخلاف عهدی که پای میز مذاکره با طرف ایرانی بسته بود، بارها و بارها ضمن نقض توافق، اقدامات خصمانه و نظرات گستاخانه ای را علیه دولت و ملت ایران مطرح کرد. از اتخاذ تحریم های مکرر و متوالی طی همین مدت ذکرشده تا انواع تهدیدهای نظامی و غیرنظامی و حتی عدم صدور ویزا برای نماینده رسمی دولت یازدهم جهت جلوس بر کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل و... نشان می دهد که خوشبینی افراطی عده ای ساده لوح به اجرای معاهدات از سوی یانکی ها و دلبستن به خنده های شیطانی آنها، تنها صورت ماجراست و در میدان عمل، این ساده انگاری منجر به فضادادن به دشمن و ایجاد فرصت برای پیشروی او بوده است

ب) اجرای همه تعهدات ایران و عدم تحقق حداقل های وعده داده شده 1+5

طی 4 ماهی که از زمان اجرای گام اول توافق ضعیف ژنو می گذرد، به اذعان چندباره آژانس بین المللی انرژی اتمی و کاترین اشتون اروپایی، دولت ایران به تمام تعهدات پرشماری که در متن توافق به آن وعده کرده بود، جنبه عملیاتی بخشیده است.

اقدامات داوطلبانه ای مانند: "اکسیدکردن نیمی از اورانیوم غنی شده تا 20 درصد" ، "عدم ایجاد خط تبدیل مجدد" ، "عدم غنی سازی بیشتر از 5 درصد" ، "عدم پیشرفت بیشتر در فعالیت های خود در تاسیسات غنی سازی نطنز، فردو، رآکتور اراک" ، عدم محل های جدید برای غنی سازی" ، "عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشد" ، "ارایه اطلاعات مشخص به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اطلاعات طرح ها برای تاسیسات هسته ای، تشریح ساختمان های هسته ای، تشریح میزان فعالیت در هر مکانی که فعالیت هسته ای دارد، اطلاعات درباره معادن و کارخانه های تولید اورانیوم و اطلاعات درباره مواد چشمه پرتوزا" ، "تحویل پرسشنامه به روزشده رآکتور اراک" ، "اتخاذ گام هایی برای توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انعقاد رهیافت پادمان درباره رآکتور اراک" ، "دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی انمی به فردو و نطنز" ، "بازرسی های بدون اطلاع قبلی با هدف دسترسی موارد ضبط شده آفلاین دوربین های نظارتی" ، "دسترسی مدیریت شده بازرسان آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و انبارهای محل نگهداری آنها، معادن اورانیوم و کارخانه های تولید اورانیوم" و...

لطفا تعجب نکنید. مسایل فوق، اقدامات داوطلبانه ای بود که تیم مذاکره کننده در جریان توافق ضعیف ژنو به حریف غربی تعهد اجرای آنها را داده بود و البته همه را بدون کم و کاست انجام داده و حتی بعضا شنیده می شود که اقدامات فراتری به جهت شفاف سازی(!) و اعتمادآفرینی(!) در دستور کار قرار داده بود. (برای مطالعه متن کامل توافق ضعیف ژنو و اطلاع از جزییات آن با ترجمه صحیح، اینجا را کلیک کنید)

در مقابل اما حریف عهدشکن غربی به ریاست آمریکا و نظارت رژیم صهیونیستی، از انجام حداقل های ناچیزی که وعده نسیه اش را داده بود، نیز سر باز زده است.

اقدامات ذیل، تعهدات 1+5 به ایران بود که در متن توافق ژنو نیز به آن تصریح شده و مخاطبان می توانند در اخبار جستجوی دقیق نمایند تا مطلع شوند که کدامیک از آنها، حتی به صورت نصف و نیمه، اجرایی شده است: "انجام وقفه در تلاش ها برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران" ، "قادرسازی به بازگشت یک مبلغ مورد توافق از درآمد نگهداری شده در خارج" (همان 4/2 میلیارد دلار معروف و جنجالی) ، "تعلیق تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط درباره فروش نفت" ، "تعلیق تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر صادرات پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی، صدور مجوز تامین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی" ، "عدم تحریم جدید مرتبط با هسته ای توسط شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا و دولت آمریکا" ، "ایجاد کانال مالی برای تسهیل تجارت بشردوستانه" .

مجددا یادآوری می شود که اقدامات ناچیز فوق، تعهداتی بود که حریف غربی مذاکرات هسته ای در ژنو به ایران وعده انجام آن را داده بود که عموم مخاطبان می توانند در یک جستجوی ساده نسبت به یکایک وعده های فوق در رسانه های مختلف، نسبت به عدم اجرای آنها اطلاعات دقیقی را کسب نمایند.

در واقع، وقتی یکطرف قرارداد که عنوان "برنامه مشترک اقدام" را بر روی توافق خود نهاده شده، نسبت به تمامی تعهدات حداکثری خود بدون کم و کاست اقدام می نماید اما طرف دیگر، در اجرای وعده های حداقلی اش هم بی اعتنایی و بعضا رفتار متناقض انجام می دهد، نتیجه بخش بودن ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع، امری عبث، بیهوده و اگر نگوییم "وادادگی" باید گفت "ساده انگاری افراطی" خواهد بود.

پ) دست خالی مذاکره کنندگان ایرانی برای تداوم چانه زنی

یکی از مسایل اساسی و مهمی که منتقدین توافق ژنو طی چندماه گذشته به آن اعتراض داشته و بابت این انتقاد مورد تخریب و توهین و تهمت "بی سوادی" واقع شدند، بذل و بخشش افراطی در توافق موقت و ضعیف ژنو بود. دلواپسان آن توافق معتقد هستند که در جریان مذاکرات ژنو که گام لرزان، موقت و نخست برای توافق احتمالی جامع بود، تیم ایرانی همان ابتدای کار تا سرحد خطوط قرمز خود عقب نشست و بعضا برخی از آن خطوط را نیز دچار تعرض قرار داد و برای دور نهایی مذاکرات (مذاکرات فعلی وین) چیزی را باقی نگذارد.

این درحالی بود که حریف حرفه ای و کاربلد غربی، نه تنها به کمترین خطوط قرمز ترسیم شده به خود نزدیک نشد، بلکه با پیش کشیدن مشتی وعده های توخالی و انحرافی، حتی فرسنگ ها از آن خطوط فاصله گرفت.

به همین جهت، به نظر می رسد یکی از علل عدم دستیابی به پیشرفت پیش بینی شده خوش باوران نسبت به مذاکرات وین 4، دست خالی تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل زیاده خواهی های روزافزون آمریکایی ها و اروپایی هاست. به عبارت دیگر می توان گفت تیم ایرانی در ژنو به سرعت همه چیزش را داد و در وین، چیزی برای مذاکره، معامله، چانه زنی و... دراختیار نداشت و بعضا، به جهت عدم رعایت برخی خطوط قرمز در توافق ژنو، در جریان مذاکرات فعلی درصدد پیشروی نیز بوده است.

این نکته مهم می تواند یکی از علل اصلی عدم رسیدن به یک پیشرفت محسوس در جریان مذاکرت وین 4 باشد.

ت) رفتار جهادی منتقدان؛ افزایش بصیرت ایرانیان

طی 8 ماه گذشته، منتقدان توافق ضعیف ژنو (بخوانید دلواپسان عزت و استقلال کشور) با ایثار و ازخودگذشتگی و در یک اقدام جهادی، خود را مورد آماج تخریب ها، تهدیدها، توهین ها و تهمت های عده ای ساده دل خوش باور (این کلمات با حسن نیت مطرح شده است) قرار دادند اما با تبیین منطقی، حقوقی، فنی و دقیق آنچه که پیرامون این مذاکرات و توافق ناشی از آن می گذرد، ملت را در جریان کلاه گشاد و تاریخی که قرار است سرشان برود، قرار دادند.

این رفتار جهادی، از قضا بر دل ملت نیز نشست یک مصداق ان، برپایی همایش "دلواپسیم" بود که علیرغم سنگ اندازی جهت عدم برگزاری آن و جابجایی یک روزه محل مراسم و نیز تبلیغات به شدت محدود و کم، جمعیت چندهزار نفری به محل مراسم هجوم آوردند تا از آنچه که به نام ملت ایران در جریان مذاکرات وعده داده شده و وعده گرفته شده، مطلع شوند.

در دانشگاه های مختلف سراسر کشور، علیرغم محدودیت های بی سابقه ای که نسبت به برگزاری جلسات سخنرانی نخبه ها و مناظرات اعمال شده، اکثر نخبگان بدون توجه به مسایل خطی و جناحی و باندی و تنها از باب حفظ منافع ملی، وارد معرکه شده و به نقد جدی روند مذاکرات و توافق ضعیف ژنو پرداختند.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در مذاکرات ژنو، موضعی غیرفعال داشتند، با اطلاع از آنچه که صورت گرفته، به حالت فعال درآمده و به رصد دقیق و مطالبه گرایانه نسبت به اصل حفظ حقوق ملی مردم و عزت، استقلال و پیشرفت ایران عزیز روی آوردند به نحوی که علی لاریجانی از جایگاه ریاست مجلس درباره مذاکرات وین 4 گفت: "قدرت های غربی بدانند اگر در مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد مذاکرات نهایی محل مسامحه نخواهد بود".

ائمه جمعه و جماعات و عموم دلسوزان کشور، علاوه بر تاکید بر حفظ وحدت ملی، بر رعایت حقوق حقه کشور پافشاری کرده و نسبت به تبیین مسایل قدم به پیش نهادند.

همه این اتفاقات که با اقدام تاسف برانگیز و سلیقه ای رییس رسانه ملی مبنی بر عدم نقد توافق ژنو در صداوسیما مواجه شده بود، موجب افزایش بصیرت ملی شده و به حریف غربی فهماند که ملت ایران، اهل باج دادن، عقب نشینی، فروش عزت و خون شهیدان به نان و... نیست.

***

در باب عدم اخذ نتیجه دلخواه از مذاکرات وین 4 نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در آینده به آنها اشاره خواهد شد. نکاتی مانند تدبیر بی نظیر امام خامنه ای در فضادادن به اصرار دولت مبنی بر انجام مذاکرات و در کنار آن، تبیین مسایل و...، پاس گل دادن های بیشمار برخی مسئولان به دشمن قسم خورده ملت و ایجاد توهم در آنان جهت اتخاذ سرعت در افشای لایه های پنهان و نهایی مدنظرشان در جریان مذاکرات از قبیل ورود زودهنگام به مسایل دفاعی و موشکی کشور و... که هر کدام به تنهایی می تواند مسایل بسیاری را دربربگیرد.

با این حساب و در یک جمعبندی کلی می توان نتیجه گرفت که افراط در خوش بینی به دشمن در نهایت منجر به انسداد در روند توافق نهایی و کندشدن مذاکرات شده است و البته نکته بسیار مهمی که در ابتدای این نوشتار آمد، مجددا تکرار می شود که اعلام بن بست در مذاکرات، تنها یک مصرف داخلی دارد و باید هوشیاری و بصیرت درباره روند آتی مذاکرات را با حساسیت بیشتر ادامه داد. روزهای آتی تا 30 تیرماه، روزهای حساس و سرنوشت سازی است که نسبت به آنها غفلت شود.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 93/2/28ساعــت 6:38 عصر تــوسط عباس | نظر
   1   2   3   4      >